Citat:
Ursprungligen postat av
Out-of-Step
Det där är lite intressant. För mig är ångest helt enkelt att jag känner mig totalt tom och platt inombords. Lite som att milt lida av klaustrofobi, dygnet runt. Det kliar nästan av panik i kroppen trots att det inte finnas något att oroa sig för eller över.
Den bästa jämförelsen jag kan komma på är att om du föreställer dig att du är en astronaut som är ute på en EVA för att laga något på rymdstationen. Plötsligt tappar du taget och inser i samma ögonblick att du inte hakat fast dig. Du svävar långsamt ut i intet och ångesten infinner sig.
En följdfråga till dig, vad anser du att panikångest är?
Jag känner igen mig lite i din beskrivning. Ångest för mig grunder sig oftast inte i tankar om att vara misslyckad eller liknande.
Jag liknelse jag har använt är att det känns som om man skulle vara ensam ute och gå i någon kuslig skog. Orolig för vad som kan dyka upp och kan inte slappna av.
Detta känner man alltså trots att man befinner sig hemma i vardagsrummet och inte har något att vara orolig för.
Upplever även någon form av panikångest. Då eskalerar rädslan i kroppen väldigt snabbt och det enda jag kan tänka på är att det känns som att jag kommer tappa kontrollen och bli galen. Paniken kommer som i vågor över en. I det läget drabbas jag också av overklighetskänslor som ger mig ännu mer panik.
Som tur är händer det ganska sällan numera.