Citat:
Ursprungligen postat av
ellus177
Jag har märkt att när människor pratar om ångest verkar de prata om väldigt olika saker. Att ”ha ångest” verkar kunna betyda alla möjliga olika upplevelser.
Jag skulle tycka det vore intressant att höra hur ni här upplever ångest. Kommer det från ingenstans eller triggas det av något speciellt? Vilka symtom (fysiska och/eller psykiska) upplever du? Har du ångest under långa sammanhängande perioder eller i kortare attacker?
Om någon har någon idé om varför vi upplever ångest så olika så vore det också intressant att höra!
Det är olika för mig som person och inte bara olika för olika personer.
Även fast man vet man haft ångest så kan man få en ny sorts ångest man inte känner igen.
Vissa dagar så skapar det stress och man är inte lugn , det påverkar magen och musklerna blir spända som kan leda till huvudvärk.
Ibland är det så att man känner sig instängd har svårt och andas och allt känns väldigt intensivt runt omkring som försvårar det hela att lugna ner sig, och de gäller kollektivtrafik osv.
Sen kan det vara så att det påverkar nerverna så man känner hur man blir darrig och har antagligen med spända muskler att göra som trycker på nerver.
Panikångest så känns de som man ska dö.
Finns även än form av kalla vallar som går genom kroppen som är motsatsen till behagligt .