Citat:
Ursprungligen postat av
BillClintonsCigarr
Vi är många här som är varken homofober, högerextremister eller invandringshatare som är helt förskräckta och kommer göra allt vi kan för at Federley aldrig får en sekund till inom politiken, skriv om det Ronge!
Många är väl att ta i...
Ganska många backar från en tråd där de mest högljudda är nazister. Det gör inte saken bättre att en del försöker bagatellisera inslagen av lynchmobb och nazism, som om det inte spelar någon roll vilka vargar man springer med.
"Bah, lite nazister spelar väl ingen roll..."
Ronge har på det hela taget skrivit ganska balanserat om skandalen. Han är medietränare, märk väl. Det är alltså ur den synvinkeln han analyserar affären.
Man kan tycka vad man vill om jobbet medietränare, det kan framstå som lite kyligt analytiskt givetvis. Mycket handlar om att ge rent praktiska råd om hur man hanterar mediedrev eller stormar i sociala medier. Well well. Jag håller inte med om allt Ronge skriver. Hade jag varit medietränare hade jag givit Annie Lööf rådet att uttrycka sig neutralare och inte anspela på Federleys mående alls. Det hade varit klokare av Ronge att avhålla sig från att erkänna att han tyckte synd om Federley. Men detta påverkas också av den rasande mobben, alltså typen av angrepp som det har varit frågan om.
Citat:
”De avskyvärda, oförlåtliga och fruktansvärda brott som en person som tidigare stått mig nära har gjort har jag ingen som helst tolerans för.”
Just det där sista kan man verkligen ifrågasätta sanningshalten i. Federley försökte in i det längsta att upprätthålla relationen och släppte den inte förrän ett avslöjande stod för dörren i Stoppa Pressarna.
Det är ju själva orsaken till stormen mot honom, det ohyggligt dåliga omdömet att släppa in pedofilen som förgripit sig å det vidrigaste på två små flickor, när man själv har en dotter i ungefär samma ålder.
Men i drevet mot Federley har också funnits homofobi, rent hat utifrån extrem främlingsfientlighet och en bubblande skadeglädje. Allra värst i den rasslande ormgropen på Flashback, men också tydlig i diskussionerna på sociala medier.
Så tycker man inte i den här tråden givetvis, men det kan vara värt att påpeka att det är ganska många därute som reagerar så.