2020-12-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Mandela effect

Man minns något är på ett sätt men det är på ett helt annat .

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mandelaeffekten

För att kunna klassas som Mandelaeffekten måste väll en stor grupp minnas fel, tillexempel ”det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk”.

Nu blir man sugen på en runda diamanten, kanske en julklapp till barnen. Alga skall väll släppa en nyutgåva av Finans med ?
Citera
2020-12-18, 15:07
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Monopol och Finans är roliga och spännande spel med lite fart i. Försvunna diamanten tyckte jag till och med var tråkigt när var barn, segt spel!😴
Citera
2020-12-18, 15:24
Medlem
DoktorNos avatar
Försvunna Diamanten är ett väldigt roligt spel. Det var kul när jag var barn, var kul att spela som vuxen när jag själv fick barn och ska bli kul att spela med barnbarnen.

De klassiska sällskapsspelen är faktiskt ganska trevligt att pyssla med, särskilt i jultider. Monopol, Bondespelet, Nya Finans och Alfapet förknippar åtminstone jag med julklappar, jullovstidsfördriv och skön stämning med barn och vuxna samlade för att umgås.
Citera
2020-12-18, 15:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Mycket populärt i Sverige redan på 70-talet som jag minns det. Fick mitt i julklapp gissningsvis 1978 och då var det redan välkänt.

Vet inte om reglerna är ändrade nu men mitt favoritscenario var när någon av motståndarna drog rövarbandet på St. Helena. Då blev denne strandsatt där för resten av spelet.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Spelet kan ju vara ganska brutalt ibland också. Typ när man åker ut till t.ex. Sankta Helena och det ligger en rövare där. Då är man rätt körd

Edit: Precis det scenariot som postaren ovanför beskrev
Om man är pank så får man väl åka sjövägen med en "1" eller "6" på tärningen?

EDIT:
5. Om du blir rånad på en ö kan du ju inte köpa en båtbiljett tllbaka till
fastlandet. Då måste du stå över ett kast och därefter får du åka båt gratis
mot att du diskar.
Senast redigerad av persona.von.grata 2020-12-18 kl. 15:32.
Citera
2020-12-18, 16:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
För visst stämmer det att spelet, som lanserades i Finland 1951, fick sin stora boom först på tidigt åttiotal i Sverige?
Nej. Det var redan väl etablerat när jag växte upp på 60-talet.
Citera
2020-12-18, 16:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ett simpelt spel för hela familjen som, jag gissar, fick en viss draghjälp av en viss film med ett liknande namn.
Du menar, på allvar, att The African Queen (1951) varit draghjälp för ett barnspel i Finland.
Jösses.
Citera
2020-12-18, 16:45
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du menar, på allvar, att The African Queen (1951) varit draghjälp för ett barnspel i Finland.
Jösses.

Näe, i Sweden. Tänkte på Gudarna Måste Vara Tokiga. Hade för mig att den hette något med diamant i namnet.
Mitt misstag, blandade ihop saker.
Citera
2020-12-18, 16:46
Medlem
JosefMengeles avatar
Det enda jag minns av det är att vi spelade det på fritids när jag var en liten knodd nångång på 80 talet. Minns det som roligt!

Men kan inte uttala mig om hur det är idag.
Citera
2020-12-18, 16:54
Medlem
LeXeLs avatar
Älskade spelet som barn då det kändes spännande och man levde verkligen in sig i spelet.
Nu är det ingen höjdare då det är alldeles för enkelt och enformigt.

Har tänkt en del på just detta spelet på sistone och att det hade varit trevligt med en uppdaterad skicklighetsbaserad version. En mer vuxen version med nya finesser och kanske lite förändrad spelmekanik.
Citera
2020-12-18, 17:01
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jösses.

Kanske inte inte på samma sätt som han menar men nog verkar det som att filmen faktiskt inspirerade till spelet.

"Men när Kari Mannerla var sjutton hade han finslipat sitt kunnande och konstruerat ett spel som var flerfaldigt bättre än alla tidigare försök.

Inspirerad av Tarzan och äventyrsfilmer med Humphrey Bogart utvecklade han ett spännande och fantasieggande spel som utspelade sig i Afrika. "

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...vart-kulturarv

Roligt att spelet också finns till Commodore 64, ganska oväntat. Hade verkligen ingen aning om att spelet var från Finland innan denna tråden. Kul!
Senast redigerad av LeXeL 2020-12-18 kl. 17:08.
Citera
2020-12-18, 17:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Kanske inte inte på samma sätt som han menar men nog verkar det som att filmen faktiskt inspirerade till spelet.

"Men när Kari Mannerla var sjutton hade han finslipat sitt kunnande och konstruerat ett spel som var flerfaldigt bättre än alla tidigare försök.

Inspirerad av Tarzan och äventyrsfilmer med Humphrey Bogart utvecklade han ett spännande och fantasieggande spel som utspelade sig i Afrika. "

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/...vart-kulturarv

Roligt att spelet också finns till Commodore 64, ganska oväntat. Hade verkligen ingen aning om att spelet var från Finland innan denna tråden. Kul!
African queen hade pemiär våren -52 (i Finland 18/7 1952)

Enligt Boken om Alga som gavs ut förra året, så lär Manmeria ha kommit över en karta över Afrika, och låtit fantsin göra resten.
Spelet har haft flera titlar.
Afrikas fösvunna stjärna
Den försvunna diamanten
Afrikas stjärna
Jakten efter den försvunna diamanten.
Och säkert ett par varianter till.
Citera
2020-12-18, 17:23
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Nu lägger även jag mig i här. Det där med värdelöst är väl tycke och smak, men det känns definitivt riktat mot en målgrupp utan större krav på innehåll. Kanske är definitivt mest riktat mot barn med sitt enkla tema och enkla mekanik. Får väl räknas som instegsspel där man får känna på att följa regler och acceptera slumpens spel.

Jag plockade iaf fram mina två exemplar av Den Försvunna Diamanten här, ett från 70-talet med runda pappmarkörer och ett från 1982 med fyrkantiga markörer i plast som bröts från ett ark. Det är lite olika antal och lite olika innehåll på markörerna... i den tidiga utgåvan får man fem hästskor istället för åtta visum. i den senare utgåvan. I den tidigare utgåvan är det tre rövare och tolv blanka brickor, medans det är fyra rövare och sex blanka i den senare.

Har nu suttit en stund och funderat på hur man skulle kunna göra Den Försvunna Diamanten till ett spel som skulle passa mer än vuxen publik med mer interaktion och mindre slump kanske... Absolut högst upp på min önskelista är tanken på att man inte skall vara säker på seger för att man har hittat diamanten... kanske t o m använda rövarmarkörerna som försöker röva diamanten till sin uppdragsgivare? Leker även med tanken på att nyttja en kortlek med 30 eller fler kort som symboliserar ledtrådar som leder till diamanten som man leder en runt bland de olika städerna på Afrikakartan. Kanske nyttja rövare till detta också? Får se om jag får ihop något som går att dela med sig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in