• 1
  • 2
2020-12-17, 19:43
Hade inte spelat det spelet på typ 20 år sen testade jag det för några veckor sen. Började diskutera brädspel med en brud , så kom vi in på detta spel.

Fick mig att tänka hur jävla värdelöst det är egentligen . Går ju ut på att hitta ” den försvunna diamanten . Men om någon person kommer före in i mål vinner den personen istället . Sen kan man också samla pengar men de är ju totalt meningslösa då man inte ens räknar dem i slutet.

Så vad är då poängen med detta spel? Man kan inte vinna om man har mest pengar eller hittat diamanten först . det man egentligen bara ska göra är att hänga så nära start som möjligt under spelets gång. Sen när någon hittar diamanten är det bara att skynda sig in.

Så är inte detta spel det ett av de mest meningslösa spel som någonsin uppfunnits ?
Senast redigerad av Captinhero 2020-12-17 kl. 19:47.
Citera
2020-12-17, 19:48
Medlem
Japp, håller med om detta.
Om man även använder "rånarna" enligt reglerna så kommer man sällan/inte i mål heller.
Citera
2020-12-17, 19:51
Medlem
sommarlovs avatar
När jag spelar sånt med mina barn, brukar vi hitta på lite egna regler, för att göra det lite roligare.
Det är bara att inse, att det finns så mycket annat kul idag man kan göra!
Citera
2020-12-17, 19:54
Medlem
Det är många såna där klassiska spel som är helt värdelösa. Fia med knuff är ju typ en uppvisning i meningslöshet. Det är samma med Monopol. Värdelös speldesign, om inte meningen är att undervisa spelarna i kapitalismens orättvisor (vilket väl var det ursprungliga syftet, om inte minnet sviker).
Citera
2020-12-17, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
När jag spelar sånt med mina barn, brukar vi hitta på lite egna regler, för att göra det lite roligare.
Det är bara att inse, att det finns så mycket annat kul idag man kan göra!

Ja så har jag också gjort , men också pengarna vad är deras syfte? Nej konstigt spel men konstiga regler .
Citera
2020-12-17, 19:57
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det är många såna där klassiska spel som är helt värdelösa. Fia med knuff är ju typ en uppvisning i meningslöshet. Det är samma med Monopol. Värdelös speldesign, om inte meningen är att undervisa spelarna i kapitalismens orättvisor (vilket väl var det ursprungliga syftet, om inte minnet sviker).

Nja håller inte med dig där. Både Fia med knuff och monopol kräver ändå en viss taktik . Visst man kan ha otur i båda . Men jakten på den försvunna diamanten där är det ju nästan till en nackdel att hitta diamanten .

Om man inte hittar den i närheten av starten om de andra är långt borta. Men hittar man diamanten längst ner är det ju värdelöst .
Citera
2020-12-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Hade inte spelat det spelet på typ 20 år sen testade jag det för några veckor sen. Började diskutera brädspel med en brud , så kom vi in på detta spel.

Fick mig att tänka hur jävla värdelöst det är egentligen . Går ju ut på att hitta ” den försvunna diamanten . Men om någon person kommer före in i mål vinner den personen istället . Sen kan man också samla pengar men de är ju totalt meningslösa då man inte ens räknar dem i slutet.

Så vad är då poängen med detta spel? Man kan inte vinna om man har mest pengar eller hittat diamanten först . det man egentligen bara ska göra är att hänga så nära start som möjligt under spelets gång. Sen när någon hittar diamanten är det bara att skynda sig in.

Så är inte detta spel det ett av de mest meningslösa spel som någonsin uppfunnits ?

För att kunna gå i mål och vinna när någon annan hittat diamanten så måste man ju först hitta ett visum. Det räcker inte bara att skynda sig i mål.

Pengarna är dock rätt meningslösa. Visst, det kan vara bra för att kunna ta sig i mål snabbt och för att slippa slå för att vända en bricka. Men det slutar alltid med att man har antingen alldeles för mycket eller har inga alls för att man blivit rånad.
Citera
2020-12-17, 20:01
Medlem
För att vinna när någon annan har diamanten måste man hitta ett visum efter att diamanten är funnen. Det är inte helt lätt att hinna det innan diamanthittaren hunnit i mål. Den som hittar diamanten vinner oftast även om han är långt från målet.
Citera
2020-12-17, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
För att kunna gå i mål och vinna när någon annan hittat diamanten så måste man ju först hitta ett visum. Det räcker inte bara att skynda sig i mål.

Pengarna är dock rätt meningslösa. Visst, det kan vara bra för att kunna ta sig i mål snabbt och för att slippa slå för att vända en bricka. Men det slutar alltid med att man har antingen alldeles för mycket eller har inga alls för att man blivit rånad.

Kommer knappt ihåg reglerna men kanske stämmer det där med visum. Men känns ju ändå så rätt meningslöst .

Hyfsat enkelt att hitta ett visum och sen bara gå tillbaka mot start och hänga. Hört att detta spel var omåttligt populärt när det kom ut. Visst enkelt familjespel som de minsta snabbt kan vara med på . Men saknar all logik

fortfarande den stora gåtan vad är syftet med pengarna ?
Citera
2020-12-17, 20:02
Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
För att vinna när någon annan har diamanten måste man hitta ett visum efter att diamanten är funnen. Det är inte helt lätt att hinna det innan diamanthittaren hunnit i mål. Den som hittar diamanten vinner oftast även om han är långt från målet.

När jag spelar tycker jag absolut inte att det är ovanligt att man hinner samla på sig minst 2-3 visum . Brukar gå ganska snabbt faktiskt att hitta känner jag
Citera
2020-12-17, 20:03
Medlem
Man måste ha pengar för att kunna åka båt eller flyg. Vissa brickor finns på öar. Inga pengar så är dessa brickor omöjliga att ta.
Citera
2020-12-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
När jag spelar tycker jag absolut inte att det är ovanligt att man hinner samla på sig minst 2-3 visum . Brukar gå ganska snabbt faktiskt att hitta känner jag

Får du ett visum innan diamanten är funnen får du inte spara dem. De tas bort ur spelet. Du måste hitta ett visum EFTER att diamanten är funnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in