2020-12-18, 10:16
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Bra skrivet. Det är ett kul spel för barn. Jag minns själv hur kul det var att hitta ädelstenarna.

Dessutom har ju TS missförstått reglerna. Det krävs ett visum för att komma före diamantinnehavaren i mål, och man måste hitta det efter att diamenten är funnen.

Jo jag inser det nu ska ställa mig i skamvrån och skämmas
Citera
2020-12-18, 10:55
Medlem
Sinraths avatar
Roligt favoritspel när jag var liten, "tyvärr" så fick jag oftast vinna över både föräldrar och syskon då jag var en så sjukt dålig förlorare. Man är troligen bortklemad inser jag.

Värst är ju att hamna ute på öarna där man måste slå rätt eller betala för flera steg med båten tillbaka. Bli rånad där är nästan lika med förlust.
Citera
2020-12-18, 12:48
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ett simpelt spel för hela familjen som, jag gissar, fick en viss draghjälp av en viss film med ett liknande namn.

Vi köpte det typ förra året och spelar det med ungarna då och då, dom tycker det är kul!

För enkelt spel för vuxna helt klart men småttingar gillar det spännande med diamanten och ett par enkla regler att lära sig
Citera
2020-12-18, 12:51
Medlem
Brädspel som detta och Monopol och annat skit som "alla" har liggande och tvingar familjen att spela år efter år, oftast med fel regler som bonus, är anledningen till att brädspel verkligen hållits tillbaka i utvecklingen. Ingen vill acceptera brädspel som ett nöje om ens erfarenheter enbart är negativa.

Tack och lov har de senaste årtiondet bjudet på en riktigt revolution kring brädspel och design med extremt bra och prisvärda inköp. Folk måste bara lära sig att låta de gamla usla historierna stå kvar i skåpet där de hör hemma.
Citera
2020-12-18, 13:03
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ett simpelt spel för hela familjen som, jag gissar, fick en viss draghjälp av en viss film med ett liknande namn.

För visst stämmer det att spelet, som lanserades i Finland 1951, fick sin stora boom först på tidigt åttiotal i Sverige?
Citera
2020-12-18, 13:25
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
För visst stämmer det att spelet, som lanserades i Finland 1951, fick sin stora boom först på tidigt åttiotal i Sverige?

Mycket populärt i Sverige redan på 70-talet som jag minns det. Fick mitt i julklapp gissningsvis 1978 och då var det redan välkänt.

Vet inte om reglerna är ändrade nu men mitt favoritscenario var när någon av motståndarna drog rövarbandet på St. Helena. Då blev denne strandsatt där för resten av spelet.
Citera
2020-12-18, 13:31
Medlem
Vanstertrollets avatar
Spelet kan ju vara ganska brutalt ibland också. Typ när man åker ut till t.ex. Sankta Helena och det ligger en rövare där. Då är man rätt körd

Edit: Precis det scenariot som postaren ovanför beskrev
Senast redigerad av Vanstertrollet 2020-12-18 kl. 13:35.
Citera
2020-12-18, 13:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Mycket populärt i Sverige redan på 70-talet som jag minns det. Fick mitt i julklapp gissningsvis 1978 och då var det redan välkänt.

Vet inte om reglerna är ändrade nu men mitt favoritscenario var när någon av motståndarna drog rövarbandet på St. Helena. Då blev denne strandsatt där för resten av spelet.

Det är då själva fan att mina gissningar aldrig kan vara rätt.
Citera
2020-12-18, 13:34
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Det är då själva fan att mina gissningar aldrig kan vara rätt.

Sorry!

Finns en chans att jag kan minnas fel också. Andra får gärna rätta mig i såna fall.
Citera
2020-12-18, 13:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag vill mena att det är ett rätt bra spel och inte alls så dåligt mekaniskt som TS vill påstå. Jag tror inte TS spelar enligt alla regler helt enkelt.
Citera
2020-12-18, 13:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Hade inte spelat det spelet på typ 20 år sen testade jag det för några veckor sen. Började diskutera brädspel med en brud , så kom vi in på detta spel.

Fick mig att tänka hur jävla värdelöst det är egentligen . Går ju ut på att hitta ” den försvunna diamanten . Men om någon person kommer före in i mål vinner den personen istället . Sen kan man också samla pengar men de är ju totalt meningslösa då man inte ens räknar dem i slutet.

Så vad är då poängen med detta spel? Man kan inte vinna om man har mest pengar eller hittat diamanten först . det man egentligen bara ska göra är att hänga så nära start som möjligt under spelets gång. Sen när någon hittar diamanten är det bara att skynda sig in.

Så är inte detta spel det ett av de mest meningslösa spel som någonsin uppfunnits ?

Fördelen med dessa lättspelade chansspel är att de oftast är roliga att lira på fyllan. Vi spelade detta spel för nåt år sen efter väldigt många öl och garvade som fan.
Citera
2020-12-18, 14:08
Medlem
ModerRotas avatar
Anpassat för många olika nivåer av intellekt och åldrar.
Det går, precis som andra påpekat, att ändra och lägga till regler så att det blir lite djupare och mer involverande rent mentalt. Men ett familjebrädspel måste vara i grunden enkelt så alla kan vara med och förstå spelet.

Precis som politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in