2020-12-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Lockdown har man för att bromsa smittan så att vården får hämta andan. Sedan öppnar man upp igen så att samhället och ekonomin kan klara sig. Det är väl ingen som tror att en lockdown löser grundproblemet, det kan bara flockimmunitet göra (av smitta eller av vaccin).
Men lockdown är effektivt när situationen i vården är kritisk.

Att situationen i vården är kritisk är sann.
Dock ett resultat av att människor frivilligt röstat för en stor invandring på bekostnad av vår sjukvård.
Bara att tugga i sig och hålla brödsaxen stängd.

Jag personligen tänker inte stanna hemma från gym eller liknande och begränsa mig för att en majoritet svenskar röstar för en nedprioriterad sjukvård.
Aldrig!
Citera
2020-12-18, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nu ska vi inte förstöra festen för alarmisterna och skräckfetischisterna här i tråden genom något så tråkigt som sunt förnuft och optimism.

smittan går ner i Sthlm?

Denna vecka 11322 nysmittade, förra veckan 11369. Står rätt stadigt om du frågar mig. Sen är det garanterat underrapporterat idag med tanke på Gävleborg hade ungefär samma siffra som Sthlm idag.
Citera
2020-12-18, 15:46
Medlem
Idag fick min son svar på testet från i onsdags, positiv, berättade för min chef som ringde 113 13 för att få svar på vad som gäller.

Fick till svar att jag borde vara hemma 7 dagar från testtillfälle, vad jag har läst mig till så är det från den dag man får svaret.

Hur som helst, bra att de testade min son trots att han inte har haft några som helst symtom, jag är dock lite fundersam på hur länge man räknas som smittsam, eftersom han inte har symtom så är det ju omöjligt att veta när man ska börja räkna, eller kan man se på de andra som troligen blev sjuka vid samma tillfälle, isf. är det nästan 14 dagar sedan smittotillfälle.

Om jag nu utan symtom också skulle vara positiv och i smittsam fas så fasar jag över hur många jag kan ha smittat i mitt butiksjobb även om jag försöker hålla avstånd men många kunder gör inte det, tänker mest på de 70+ som är in dagligen och hör dåligt och är närgångna av den anledningen.
Citera
2020-12-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Inte jag heller, skidåkning i Sverige borde snarare uppmuntras då det håller folk ute, borta från jobb och skola och man får motion. Håll gondolerna stängda, avstånd i liftarna (det kan liftperonalen lätt sköta), stäng värmestugorna och sälj liftkorten utomhus/genom lucka och se till att det inte blir afterskii så är chansen mycket liten. Rimligtvis är det bättre att en familj hyr en stuga och åker skidor än vecka jämfört med om samma familj har ungarna i skolan en vecka och föräldrarna jobbar en vecka med tillhörande pendeling med kollektivtrafik.

Tegnell och regeringen har mycket fel men när det gäller skidåkning känns det som att det är de hetsiga virologerna som har fel.

Regeringen kommer nog att försöka stänga däremot, verkar handlingskraftigt, drabbar mest övre medelklass och efter sportlovet har folk blivit inpräntade att skidåkning är livsfarligt.

Det kan jag hålla med om. Ifall man stänger skidanläggningar så känns det inte som att det i första hand handlar om att minska smitta. Det handlar om att visa att man gör något och då valde man detta eftersom det drabbar en begränsad del av befolkningen. Men visst finns det andra områden som skulle ha mycket större effekt.
Citera
2020-12-18, 15:47
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det ser mycket bra ut för Stockholm framöver:

1) Hög uppnådd immunitet
2) Vaccin
3) Bättre (ljusare) väder

Dessa tre faktorer i kombination kommer att göra att vi ser en väldigt snabb förbättring i Stockholm under kommande månader.
Ersätt "immunitet" med "avverkning" eller nåt annat ord som beskriver att vi har sett till att döda en massa svaga människor.
Citera
2020-12-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
3000 testade, av 15000 slumpvis utvalda...80% bortfall. Det är inget annat än parodisk Potemkin-statistik som FHM återigen levererar.

"Erbjudande om deltagande skickas ut idag via brev till ca 15 000 slumpvis utvalda personer och vi hoppas att ca 5 000 personer kan komma att delta i undersökningen som genomförs 30 november – 4 december."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/femte-nationella-undersokningen-for-att-mata-forekomst-av-covid-19/

Att de som haft symptom är mer benägna att svara kan man ju räkna ut med *****... av de som svarat vill säga, i det här fallet så verkar dessvärre de flesta inte ha svarat alls.
Kanske det men det är det bästa vi har i nuläget.
Citera
2020-12-18, 15:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Källa på dessa?
Jag hämtar mina från WHO som uppdaterar dagligen. De tar mätvärden för exakta perioder, för att kunna mäta länder helt jämbördigt.

om du använder Sveriges inrapporterade tal dom senaste dagarna så använd då dom andra ländernas inrapporterade tal.
Plussa ihop dom senaste fyra dagarnas inrapporterade dödsfall så får dom siffrorna enligt Coronaworld till exempel.
Du skriver om inrapporterade tal vill du ha riktiga tal för dom senaste fyra dagarna så får du vänta då alla länder har en eftersläpning.
Norge rapporterade inga idag tror jag så dra av två på det jag skrev.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Sverige: 790 döda/per miljon invånare

Norge: 74 döda/per miljon invånare

Finland: 88 döda/miljon invånare

Japan: 22 döda/miljon invånare

Intressant att se hur Japan, med enorm befolkningstäthet, har 36 ggr färre fall än Sverige/miljon invånare

Ursäkta men jag förstår inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg.

Det är ingen slump att Japan har färre dödsfall då deras mål är att minimera spridningen samt dödsfall så mycket det bara går. Jag såg ett två-timmarsklipp från en som gick runt i Tokyo och filmade och jag kunde bara se en enda person under 2 timmar som ej bar munskydd. Det fanns inte heller några som stod i grupp.

Sveriges mål att inte överbelasta sjukvården samt dess bårhus och samtidigt inverka så lite som möjligt i människors vardag. Vi har politiskt majoritet i riksdagen samt även folklig majoritet för denna linje.

Självklart leder dessa två helt olika mål till olika antal dödsfall/capita.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Ersätt "immunitet" med "avverkning" eller nåt annat ord som beskriver att vi har sett till att döda en massa svaga människor.
Du förstår inte vad immunitet innebär om du tänker på det viset.

Du kanske har haft en influensa-infektion någon gång?
Grattis, du är nu i viss mån immun mot den varianten av influensavirus.

Samtidigt på äldreboendet i ditt kvarter, så avled ett antal äldre av samma influensavirus.
Citera
2020-12-18, 15:50
Medlem
När det gäller de utökade restriktioner som ska presenteras så kan de egentligen innehålla vad som helst. Eftersom grundlagsbrott inte kan bestraffas (utom brott mot tryck- och yttrandefriheten), så kan regeringen egentligen införa totalt utegångsförbud. Om man dessutom sett till att få stöd hos övriga partier på förhand så kan man inte ens få en reprimand av konstitutionsutskottet.

Riksdagen kan upphäva ett sådant beslut men om man redan avtalat stöd från oppositionen, så kommer det inte att hända. Lagrådet kommer givetvis att protestera, men de saknar maktmedel. Jag vet inte om en domstol kan upphäva ett regeringsbeslut med motiveringen att det strider mot grundlagen, men om så är fallet blir det troligen en utdragen process.

Men om man ska vara realist så kan man anta att regeringen tar till med storsläggan och avråder resor, upprepar rekommendationen om max 8 personer i hemmet och liknande tuffa tilltag.
Citera
2020-12-18, 15:52
Medlem
Citat:
Vad hindrar Riksdagen från att blixtinkallas och göra en votering? Ingenting.
Riksdagsmajoritet finns definitivt.

Att med ett enkelt trollslag ge hela branscher näringsförbud är verkligen ingen väg jag önskar beträda.
Citera
2020-12-18, 15:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
När det gäller de utökade restriktioner som ska presenteras så kan de egentligen innehålla vad som helst. Eftersom grundlagsbrott inte kan bestraffas (utom brott mot tryck- och yttrandefriheten), så kan regeringen egentligen införa totalt utegångsförbud. Om man dessutom sett till att få stöd hos övriga partier på förhand så kan man inte ens få en reprimand av konstitutionsutskottet.

Riksdagen kan upphäva ett sådant beslut men om man redan avtalat stöd från oppositionen, så kommer det inte att hända. Lagrådet kommer givetvis att protestera, men de saknar maktmedel. Jag vet inte om en domstol kan upphäva ett regeringsbeslut med motiveringen att det strider mot grundlagen, men om så är fallet blir det troligen en utdragen process.

Men om man ska vara realist så kan man anta att regeringen tar till med storsläggan och avråder resor, upprepar rekommendationen om max 8 personer i hemmet och liknande tuffa tilltag.
Den dag detta händer så faller bland annat Sveriges kreditvärdighet som en sten och då har vi ett allvarligt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in