2020-12-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skåne verkar inte få smittan bromsad.
1984 nya fall idag.

Då blir rapporten denna vecka 10144 nya fall.
Samma period förra veckan var 8332 fall. En ökning på nästan 22%.

Man behöver nog komma upp i sisådär 20-30% smittade innan det planar ut som i Stockholm.
Citera
2020-12-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är högsommar i australien nu.

De hade vinter när vi hade sommar och har klarat sig betydligt bättre än Sverige.
Citera
2020-12-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är högsommar i australien nu.

Det stämmer, men det spelar ingen roll. Smittan är utrotad i både Australien och Na Zeeland. Det beror på hårda restriktioner i kombination med stängda gränser. Nu har Australien och Nya Zeeland öppnat gränsen mellan varandra. Men för andra nationaliteter så gäller 2 veckors karantän.
Citera
2020-12-18, 14:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drosar
Kan regeringen, med nuvarande lagstiftning införa ett tidsbegränsat undantagstillstånd? Eller vad kan han ha kokat ihop nu? Minst sagt spännande idag kl 16:15.

Man har blivit besviken VARJE gång. Varje gång har man trott att han ska säga något vettigt men vaaaarje gång blir man besviken. Jag tror de stänger Systembolaget och förskolorna. Tills efter nyår.
Citera
2020-12-18, 14:52
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Inrapporterade döda senaste 4 dagarna:

Sverige: 326

Norge: 8 FEL 17
Danmark: 31 FEL 56
Finland: 13 FEL 28
Island: 0 RÄTT 0

Sverige har de senaste dagarna 6 ggr fler än alla våra grannländer har haft tillsammans.

Tegnell står fortfarande och yrar om att munskydd kan bli aktuella när "det behövs".

Jag hjälpte dig med dom rätta siffrorna.
Norges siffror är en dag förskjuten och kommer kanske öka något.
Du påminner om annan idiot som konstant fifflade med siffrorna.
Hur svårt kan det vara?
Det är nog illa som det är, du behöver inte ljuga och fiffla.
Citera
2020-12-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag hjälpte dig med dom rätta siffrorna.

Källa på dessa?
Jag hämtar mina från WHO som uppdaterar dagligen. De tar mätvärden för exakta perioder, för att kunna mäta länder helt jämbördigt.
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-18 kl. 15:03.
Citera
Avstängd
PK:n 16.15 skulle kunna handla om munskydd med tanke på att kungen tidigare varit kritisk till Sveriges nuvarande hållning. Med detta sagt får vi nog ställa in oss på ett antiklimax med lite "jul"-restriktioner.
Citera
Avslutad
Jag hoppas på en stenhård nedstängning, det har jag förespråkat sedan i våras. En tidsbegränsad alltså, minst 2-3 veckor men helst 3-4 veckor. Sen öppna upp delvis. Sen får man hålla på så till det ordnat upp sig. Över vintern när det är mest smitta kan det bli upprepningar.

Men nej, jag tror inte Sveriges urusla "regering" kommer komma med något liknande, snarare som vanligt några punkter man hört hundra gånger eller en "nyhet" som hade gjort sig bäst som en notis, typ snabbtesterna igår.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast det lär ju fortfarande vara väldigt jämförbart med tidigare undersökningar som gjorts på samma vis.
0.7% verkar dock väldigt lågt. Försöker man uppskatta lite dödlighet (letalitet) så hamnar man (jag) på en högre nivå nu än i våras.

Kring 10:e-15:e Maj avled det ju fortfarande 60 personer varje dag, vilket kanske kan sägas bero på de 0.9% som var smittade kring 20:e April. (Förvisso en fallande trend, 25-28:e Maj hade det ju fallit till 0.3%, och samma period hade dödstalen gått från 85/dag till 40 ) /.../

I början av aprił var 2,5 procent av stockholmarna PCR-possetiva.
Citera
2020-12-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo det borde vara en uppenbar risk. I synnerhet eftersom det är förändringar på spike-proteinet. De nya mutationerna sprids snabbare så de kommer att ta över ganska snart. Visar det sig då att vaccinet inte är effektivt mot dem så finns det inget att göra. Egentligen har man ju vetat detta hela tiden att RNA-virus muterar vilket gör det väldigt problematisk med vaccin. Man har gripit lite efter hslmstrån och läkemedelsbolagen kommer att tjäna grova pengar.

Och ta fram ett nytt vaccin kommer ta tid så viruset kommer hela tiden ha ett försprång.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Perfekt! Massor av personer dör - så då gör det inget om flera tusen till dör.

Vi får ju hoppas att du inte har ett jobb som kräver empati.
Herregud vilken märklig tolkning. Nästan topp 3 av alla märkliga i år.

Tänkte väl precis tvärtom att det gör jävligt mycket att så många dör... Siffrorna var ju enbart för att sätta i ett perspektiv hur galet många vi pratar om.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Att de hårdare restriktionerna kommer precis nu innan vi får vaccinet, får mig att undra om det inte är ett psykologiskt knep? Vi ska bli så trötta på restriktionerna och hela coronasaken, att vi snällt travar iväg och vaccinerar oss...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in