2020-12-18, 15:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Lockdown har man för att bromsa smittan så att vården får hämta andan. Sedan öppnar man upp igen så att samhället och ekonomin kan klara sig. Det är väl ingen som tror att en lockdown löser grundproblemet, det kan bara flockimmunitet göra (av smitta eller av vaccin).
Men lockdown är effektivt när situationen i vården är kritisk.
Och hur har det sett ut i stora världen?
Har verkligen lockdown-perioden varit tillräckligt lång för att sjukvården ska ha hunnit återhämta sig?
Citera
2020-12-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Men man kan väl smittas på nytt? Och sprida smittan vidare.

Beror på hur länge immunitet stannar.

Det är just därför heard immunity är så viktigt.

Folk som redan har antikroppar kan ta kål på dessas virus och ju fler som har, desto mindre risk att viruset sprids vidare. Bäst är om alla blivit infekterad på samma gång så kommer befolkningen att ta kål på viruset på en och samma gång.

Nackdelen är höga dödssiffran då vården överbelastas...och just därför är det så tabu med ordet "flockimmunitet", då den har en baksida där ingen vill se.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är absolut en viktig synpunkt du har, tyvärr finns det ju många som har det hemskt hemma. Men det är också hemskt med kraschad sjukvård, nekad IVA, uppskjutna operationer, ökad vårdskuld och äldre personer som behöver vård men stannar hemma av rädsla att bli smittade.

Vi har också Tegnell som initialt var emot distansarbete eftersom det är orättvist mot de som inte kan distansarbeta, och Tegmark Wisell som sa att munskydd är ojämlika eftersom alla inte är lika köpstarka och har råd med munskydd.

Det blir heltokigt om alla åtgärder ska anses orättvisa för någon och därmed undvikas.
Sen är ju frågan om alla åtgärder verkligen är så effektiva som man vill föreställa sig. Man vill så gärna tro att "om man bara..." så löser sig allt. Det är intressant och lovande att det mattas av i Stockholm trots att det inte är vår utan mörkaste vinter (vintersolståndet är på måndag) så det kanske blir som i våras att det går ner utan att vi behöver ta till de drastiska åtgärder som vissa andra länder använt sig av.
Citera
Medlem
Jag är i minoritet i denna tråd då jag inte vill se fler restriktioner.
Att många äldre dör är mycket illa och jag anser vi själva bär stort ansvar som ej prioriterat sjukvård och äldreomsorg.
Extremt sorgligt i sig.
Nu skördar vi det vi i demokratiska val sått.

Att stänga ned samhället är en panikåtgärd.
Jag respekterar att vissa hävdar det är panik.
Jag däremot vill inte ge regering möjlighet att detaljstyra oss individer på ett sätt som många individer ej vill acceptera att en regering kan göra och hävda att de måste.

Mina gym t.ex sköter gränser med tränande samtidigt exemplariskt och vi på gymmen sköter oss med att torka av vikter och maskiner.
Jag accepterar verkligen inte om regering går in och stänger mina gym.
Absolut inte.

Vad andra accepterar är upp till dem, men jag är en fri individ och vill så vara.
De lagar och regler vi har ska regering ge fan i att röra så att min frihet blir mindre.

Det är min åsikt.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vården hinner inte med fler skadade.
Bingolotto är säkert.

Ja, det är så klart ett relevant argument. Tyvärr finns det skidåkare som inte kan åka skidor.
De har lyckats bygga upp intresse för pressträffen i alla fall. Har dock svårt att se vad de skulle kunna göra för att begränsa rörelsefriheten, med nuvarande lagstiftning.

Jag tror mer på ett förlängt jullov i skolan i så fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och hur har det sett ut i stora världen?
Har verkligen lockdown-perioden varit tillräckligt lång för att sjukvården ska ha hunnit återhämta sig?

I Kina fungerade det, i Italien fungerade det. Det är de länder jag har haft koll på sedan start.
Citera
2020-12-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drosar
Finns det ens lagstöd för en "lockdown" ?

Vad hindrar Riksdagen från att blixtinkallas och göra en votering? Ingenting.
Riksdagsmajoritet finns definitivt.
Citera
2020-12-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förstår inte hetsen mot skidåkare. Att just åka skidor måste vara bland det säkraste ur smittsynpunkt, och många har ju t.o.m. mask på sig (buff/balaklava). Det är ju efter skidåkningen som saker kan hända, med after ski och sånt. Men det är ju redan solklart att sådant kommer inte förekomma denna säsong vid skidanläggningarna.
Inte jag heller, skidåkning i Sverige borde snarare uppmuntras då det håller folk ute, borta från jobb och skola och man får motion. Håll gondolerna stängda, avstånd i liftarna (det kan liftperonalen lätt sköta), stäng värmestugorna och sälj liftkorten utomhus/genom lucka och se till att det inte blir afterskii så är chansen mycket liten. Rimligtvis är det bättre att en familj hyr en stuga och åker skidor än vecka jämfört med om samma familj har ungarna i skolan en vecka och föräldrarna jobbar en vecka med tillhörande pendeling med kollektivtrafik.

Tegnell och regeringen har mycket fel men när det gäller skidåkning känns det som att det är de hetsiga virologerna som har fel.

Regeringen kommer nog att försöka stänga däremot, verkar handlingskraftigt, drabbar mest övre medelklass och efter sportlovet har folk blivit inpräntade att skidåkning är livsfarligt.
Citera
2020-12-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sen är ju frågan om alla åtgärder verkligen är så effektiva som man vill föreställa sig. Man vill så gärna tro att "om man bara..." så löser sig allt. Det är intressant och lovande att det mattas av i Stockholm trots att det inte är vår utan mörkaste vinter (vintersolståndet är på måndag) så det kanske blir som i våras att det går ner utan att vi behöver ta till de drastiska åtgärder som vissa andra länder använt sig av.

En lockdown är ju inte effektiv mot grundproblemet, pandemin, men den ger vården lite andrum och det är viktigt nog.

Stockholm har ju haft gymnasierna stängda ett tag nu, det kan ju vara det som börjar synas i siffrorna också.
Citera
2020-12-18, 15:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, det är så klart ett relevant argument. Tyvärr finns det skidåkare som inte kan åka skidor.
De har lyckats bygga upp intresse för pressträffen i alla fall. Har dock svårt att se vad de skulle kunna göra för att begränsa rörelsefriheten, med nuvarande lagstiftning.

Jag tror mer på ett förlängt jullov i skolan i så fall.
Helt klart ett längre jullov hade varit effektivt.

Rörelsefriheten fixar man genom att helt ta bort alkoholförsäljning på krogen.
Även att stänga systembolagen några veckor men då är nog sossarna rökta för all framtid.
Citera
2020-12-18, 15:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Vad hindrar Riksdagen från att blixtinkallas och göra en votering? Ingenting.
Riksdagsmajoritet finns definitivt.
En voterering om vad?
Ska man rösta för eller emot en "lockdown"?

En lockdown som ingen i Sverige vet vad det betyder för medborgare eller företag.
Varken på kort eller lång sikt.

Den voteringen kan endast resultera i att förslaget faller.
Citera
2020-12-18, 15:43
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Helt klart ett längre jullov hade varit effektivt.

Rörelsefriheten fixar man genom att helt ta bort alkoholförsäljning på krogen.
Även att stänga systembolagen några veckor men då är nog sossarna rökta för all framtid.
Ehh va? Är rörelsefrihet endast rätten att gå till krogen och dricka baileys?
Vad lever du för liv egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in