2020-12-18, 15:12
Medlem
Blir nog ett hyttande med fingret och tal om att vi alla ska inse allvaret nu!

Sen förklarar Löfven att regionerna måste ta sitr ansvar bättre, samt att man nu faktiskt minskar till 6 personer ifrån 8, som bör umgås, ett historiskt beslut!!

Naturligtvis kommer alla varsel inom sjukvården ligga kvar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Flockimmunitet nära i Stockholm nu.

Titta på dagens smittosiffror och jämför med Västra Götaland och Skåne.

Eller titta på dagens Stockholmssiffror och jämför med förra fredagen.

---

IVA-patienter i Region Stockholm
10/12: 90
11/12: 89
,,,
14/12: 87
15/12: 87
16/12: 82
17/12: 76

www.sll.se
www.c19.se

Nästan alla jag känner i Stockholm har redan haft Covid....

Det säger en hel del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, men utöver masktvånget har ju de flesta levt rätt normalt under hösten. Gul zon är inte speciellt hårda restriktioner nu heller. Till julen sägs det att hela landet bli röd zon eller liknande men inget är spikat.
Fram till den 21 får ju folk dessutom resa inom landet och vad jag har hört är tåg och flyg fullbokade...
Italien är en guldgruva av erfarenheter den dag vi verkligen kan analysera det här året i detalj.

Något som alla konstaterat - och som går stick i stäv med PM Contes drakoniska syn på hur smittan ska bromsas - var vad som hände i Neapel efter Maradonas död. Det gick inte att hindra att enorma folkhoper bildades överallt i staden och dess omgivningar, och med gängse Contelogik borde det ha lett till en kraftig ökning i smittspridningen. Vilket var exakt vad som inte skedde...

Den extrema överdödligheten i år har nog lika mycket med ett allmänt försämrat psykofysiskt tillstånd i nationen som med själva viruset.
Citera
2020-12-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag tror också att en strikt lockdown 3-4 veckor vore bra. Nu under helgerna passar det ju bra. Vi skulle få ner smittan ganska mycket.
MEN inte kan vi ha sånt i Sverige. Det är ju inte lagligt.

Jag har inte köpt sill och lax ännu..... mera ägg behövs nog också.

Kommer livsmedelsaffärer vara öppna under en total lockdown? Online shopping enbart?
Citera
2020-12-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Och de skulle haft ännu fler döda ifall de skulle kört Sveriges strategi.
Är det ens möjligt att ha fler döda? Italien och San Marino ligger i världstopp, trots alla Bolsonaro- och Trumpfigurer och trots alla länder där social distansering är en utopi.
Citera
2020-12-18, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag kompletterar din utredning med att
ca. 10 gånger så många barn dör i cancer jmf med covid. Medelålder är väsentligt högre för de som öppnar pärleporten med covid i kroppen (jmf med cancer) , nu under väg nr 2 är :
93% över 80-år
97% över 70år
99% över 60 år.
Ja vem kunde ens ana att det var så med 0 dödsfall under 20 år fram till nyligen... + "Vi måste skydda de äldre" sedan i mars.

Trodde det var allmänt känt vilka som dör och jag har aldrig någonsin heller påstått att dödsfallen handlar om yngre.
Citera
2020-12-18, 15:19
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att de hårdare restriktionerna kommer precis nu innan vi får vaccinet, får mig att undra om det inte är ett psykologiskt knep? Vi ska bli så trötta på restriktionerna och hela coronasaken, att vi snällt travar iväg och vaccinerar oss...

Precis så.

Hela det här spektaklet har varit en enda stor psykologisk operation med syfte att vi alla ska acceptera mindre frihet, mer kontroll, mer övervakning, och praktiskt taget be om att få ta det experimentella och otestade vaccinet.

Efter vaccinskandalen 2009 hade man inte fått många svenskar att gå och vaccinera sig nu om det inte vore för 10 månader av daglig skräckpropaganda i media, och restriktioner och frihetsinskränkande som leder både till psykisk ohälsa och ekonomisk depression.

Tänk om folk bara förstod att man skyddar sig mot "covid19" och alla andra virus genom ett starkt immunförsvar, inte genom lockdowns och vacciner. Ett starkt immunförsvar kan de flesta fixa på bara någon månad om man lägger om sin kost och tar rätt vitaminer och tillskott. Det stora felet FHM och regeringen i Sverige har gjort är att inte gå ut och informera om detta. Det hade räddat massor av liv.

Men det här handlar inte om hälsa och att rädda liv, det handlar om kontroll, makt, pengar och politik. Detta borde vara uppenbart för precis alla vid det här laget.
Citera
2020-12-18, 15:19
Medlem
Sverige: 790 döda/per miljon invånare

Norge: 74 döda/per miljon invånare

Finland: 88 döda/miljon invånare

Japan: 22 döda/miljon invånare

Intressant att se hur Japan, med enorm befolkningstäthet, har 36 ggr färre fall än Sverige/miljon invånare
Citera
2020-12-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Italien är en guldgruva av erfarenheter den dag vi verkligen kan analysera det här året i detalj.

Något som alla konstaterat - och som går stick i stäv med PM Contes drakoniska syn på hur smittan ska bromsas - var vad som hände i Neapel efter Maradonas död. Det gick inte att hindra att enorma folkhoper bildades överallt i staden och dess omgivningar, och med gängse Contelogik borde det ha lett till en kraftig ökning i smittspridningen. Vilket var exakt vad som inte skedde...

Den extrema överdödligheten i år har nog lika mycket med ett allmänt försämrat psykofysiskt tillstånd i nationen som med själva viruset.

Maradonahyllningarna var ju utomhus och med ansiktsmask så det är kanske inte så konstigt att en kraftig ökning uteblev.
Citera
2020-12-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jag har inte köpt sill och lax ännu..... mera ägg behövs nog också.

Kommer livsmedelsaffärer vara öppna under en total lockdown? Online shopping enbart?

I länder med lockdown har livsmedelsaffärer och apotek och vissa andra varit öppna hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
De stänger skolorna idag och så tror jag de rekommenderar munskydd i kollektivtrafiken. Kanske stänger någon galleria också?

Det DÄR kommer aldrig att hända!

Inte med Tegnell som kapten!
Citera
Avslutad
Bara 14,8% av dagens smittade fanns i Stockholm!!!!!

10 846 smittade i Sverige
1 600 smittade i Stockholm

www.c19.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in