2020-12-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Smittdosen tror jag också är en väldigt viktig faktor. Får man en mkt stor smittdos tror jag majoriteten kan förvänta sig symptom. Smittdoseffekten kanske är en av anledningarna till att barn inte "driver" coronaspridningen.
Smittodos i kombination med tidigare (relativt närtida) corona-infektioner. Det skulle kunna förklara att lägre åldrar på barnen som grupp smittar mindre (men jag känner till flera fall då föräldrar smittats denna vägen).

Vi har ett antal olika faktorer som tillsammans ger smittorisken för det enskilda fallet, dessa inbegriper bland annat: korsimmunitet/immunitet, storlek på smitta, sociala kontakter, sjukdomar (särskilt immunologiska), mängden virus (som beror av en del av de andra), längden på tiden som du utsätts osv osv

I slutänden så måste man drabbas av ca 1000 virus för att bli sjuk (läste jag i denna tråden igår) och det blir säkerligen fler virus som behövs om man har en viss immunitet.
Citera
2020-12-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Den var bra. "Pisseman" skriver "Jag fick det av ena barnet som hade fått det av det andra barnet". Pisseman smittar frun i sin tur.

Din slutsats: till att barn inte "driver" coronaspridningen.

Jag är imponerad av din läsförståelse?
Tack detsamma! Även imponerad av din hjärnkapacitet. Liten smittdos = lite symptom= liten smittdos =lite symptom osv... Men om du gärna vill tro att barn driver corona precis som vanliga förkylningar så kan du fortsätta med det. Hej då Hanna!
Citera
2020-12-18, 10:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja visst är det dumt, det fetade i din text anser jag vara konformeringsbias.

Om majoriteten av personalen på IVA har haft Covid-19 så är de sannolikt immuna och sprider troligen ingen smitta, kan ju vara så också.

Eller så hade de som är kvar turen att inte bli smittade? Det borde gå att utröna med ett antikroppstest men frågan är om det kommer att göras? De arbetar ju i skift så alla är inte där samtidigt.
Citera
2020-12-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tack detsamma! Även imponerad av din hjärnkapacitet. Liten smittdos = lite symptom= liten smittdos =lite symptom osv... Men om du gärna vill tro att barn driver corona precis som vanliga förkylningar så kan du fortsätta med det. Hej då Hanna!
I hans familj som var det så de båda föräldarna blev sjuka. Smittan kom via barnen in i familjen.

Barnen drev smittan hos "Pisseman"

Comprendo?

Edit: Och barnet skulle vidare ha fått smittan i skolan eller på skolbussen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 10:13.
Citera
2020-12-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0,7 procent av befolkningen testar positivt enligt en undersökning, nyligen.

Från SVT Text

3000 testade, av 15000 slumpvis utvalda...80% bortfall. Det är inget annat än parodisk Potemkin-statistik som FHM återigen levererar.

"Erbjudande om deltagande skickas ut idag via brev till ca 15 000 slumpvis utvalda personer och vi hoppas att ca 5 000 personer kan komma att delta i undersökningen som genomförs 30 november – 4 december."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/femte-nationella-undersokningen-for-att-mata-forekomst-av-covid-19/

Att de som haft symptom är mer benägna att svara kan man ju räkna ut med *****... av de som svarat vill säga, i det här fallet så verkar dessvärre de flesta inte ha svarat alls.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-18 kl. 10:29.
Citera
2020-12-18, 10:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Citat:
Okej. För några dagar hävdade du bestämt att de som jobbade på FHM var så enfaldiga att de inte förstod att viruset skulle blossa upp i höst igen. När du blev överbevisad om det - Tegnell talade om en andra våg till hösten redan i mars är problemet i stället att Anders Tegnell inte sagt att "det ska komma en allvarlig andravåg".

Varken Anders Tegnell eller WHO:s europeiska chef uttryckte sig så tvärsäkert som du kräver.
Både WHO och FHM varnade för risken att det åter kunde bli kraftig spridning, men mer än så sa de inte eftersom inget var hugget i sten. De visste att hur människor agerar eller inte agerar är det som i slutänden påverkar hur illa det blir.
I videon varnar Anders Tegnell för att smittspridningen kan bli värre än den var i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-andra-smittvag-nar-fler-borjar-resa

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8359833/WHO-official-warns-coronavirus-not-defeated-Europe-brace-deadly-second-wave.html

Citat:
Jag inbillar mig inget utan jag förstår att i dina och många andras ögon är allt FHM och Anders Tegnell någonsin sagt och gjort fel oavsett vad. Det förvånar mig inte att du är övertygad om att du och några till gjort ett överlägset arbete.
Här kommer jag osökt att tänka Bertrand Russel:

“The fundamental cause of the trouble is that in the modern world the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”
I din länkade video så ställer Tegnell upp två villkor, dels ett ökat resande och dels en fördubbling av antalet kontakter. Du nämner enbart det ökande resandet.
Den topp som kan skönjas på Tegnells diagram i bakgrunden uppskattar jag som mindre i yta än den topp som ses i övre diagrammet.
Notera också att i båda fallen så räknar Tegnell med att nya fall minskar på sensommaren och helt avstannar i slutet av oktober, oavsett resande och antal kontakter. Notera också att topp 2 helt saknar den långa svans som topp 1 i övre diagrammet har. Varför då?

Den prognos som Tegnell visar upp där är en helt annan sak än den faktiska utveckling vi sett som handlar om en stigande ökning från september och som exploderar i november-december.
Det är enklare och säkrare att dra slutsatser från Nostradamus än från Tegnells profetior.

https://i.imgur.com/ZFqqb3c.png
Citera
2020-12-18, 10:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tror inte det är nått fel på deras modell. Felet är att de matar in fel data. Immuniteten har hela tiden överskattats mångfaldigt. Varför man gjort så är obegripligt.

Det finns naturligtvis stor osäkerhet i andelen immuna men man hade antikropptester från maj som visade drygt 7% immunitet. Varför man valde att ignorera detta resultat och uppskatta immuniteteten åt helvete för hög förstår jag inte?

Jag kan inte se andra orsaker till detta "misstag" än att man helt enkelt är för korkade på FHM för att fylla i modellen med tillgänglig data. Eller att det inte var nått misstag överhuvudtaget utan man ville lugna befolkningen för att få upp spridningen på en högre nivå. Flockimmunitet genom sjukdom var troligtvis fortfaranade målet vid denna tidpunkt.

Det är fortfarande målet, en idiot kan inte förändra sig, det är alla andra som har fel. Nu har ju som sagt politikerna tagit tag i det och begärt att man ska skala upp testningen, annars hade inte det skett för det motverkar Tegnells strategi. Jag kan inte ens föreställa mig hur illa det hade varit om dom hade låtit honom fortsätta härja fritt, men ett getöga neråt Europa i de länder där det rusade hejvilt är nog en bra indikator.
Citera
2020-12-18, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Då kan man fråga sig hur vacciner som bygger på att endast spikeproteinet skapas/sprutas in påverkar hjärnan?

Man sprutar varken in spikeprotein eller skapar det. Det som händer är att man för in rna som är ett "recept" som cellerna använder för att skapa antikroppar mot spikeproteinet som sedan i sin tur fäster på virusets spikeprotein som då inte kan ta sig in i cellen och replikera sig.
Citera
2020-12-18, 10:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag blev faktiskt aktivt uppringd av en representant för hjärt lungsjukas riksförbund, de frågade om jag kunde tänka mig att bli månadsgivare då forskning ang. långtidssjuka barn och vuxna efter coviid-19 infektion hade eller skulle starta.

Sånt där tycker jag ska skötas av staten, speciellt i ett land med så höga skatter som Sverige.
Citera
2020-12-18, 10:42
Medlem
Vården måste ju helt klart kollapsat i Stockholm.
Antalet inlagda på iva minskar idag igen..

Eller?
Citera
2020-12-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag tror att immunförsvaret kan vara en del men att även vitamin D brist och kanske även selen brist kan vara viktiga faktorer.

Att ni haft andra förkylningar är inte så konstigt, på hösten är det rhinovirus som härjar, Corona brukar komma igång i december och toppa i februari (följer det vitamin d nivåerna?)

Ja, dvitaminnivåer är extremt viktiga för immunförsvaret. Men också selen som du nämner är viktigt just för immunförsvaret mot virus. Vi har selenfattiga jordar i Sverige, så svenska vegetabilier är selenfattiga. I köttdjursproduktionen används selen som tillskott till djuren så äter man kött så får man en del selen. Selen finns det också mycket i fisk och skaldjur. Många svenska veganer borde ha risk att få selenbrist, särskilt om de äter svenskodlad mat.
Brist på selen kan ge problem med sköldkörteln och ämnesomsättningen. Jag äter selenjäst varje dag. Plus D-vitamin förstås.
Citera
2020-12-18, 11:06
Medlem
sannes avatar
[quote=Merwinna|73995190][quote=DoraF|73995163]
Citat:
Okej. För några dagar hävdade du bestämt att de som jobbade på FHM var så enfaldiga att de inte förstod att viruset skulle blossa upp i höst igen. När du blev överbevisad om det - Tegnell talade om en andra våg till hösten redan i mars är problemet i stället att Anders Tegnell inte sagt att "det ska komma en allvarlig andravåg".

Varken Anders Tegnell eller WHO:s europeiska chef uttryckte sig så tvärsäkert som du kräver.
Både WHO och FHM varnade för risken att det åter kunde bli kraftig spridning, men mer än så sa de inte eftersom inget var hugget i sten. De visste att hur människor agerar eller inte agerar är det som i slutänden påverkar hur illa det blir.
I videon varnar Anders Tegnell för att smittspridningen kan bli värre än den var i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/risk-for-andra-smittvag-nar-fler-borjar-resa

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8359833/WHO-official-warns-coronavirus-not-defeated-Europe-brace-deadly-second-wave.html

[spoiler]

Tegnell sa inte att det inte skulle vara någon smittspridning alls till hösten; han trodde att det skulle bli lokala utbrott av klustersmitta. "klustersmitta" är för övrigt också ett av de begreppen som Tegnell förnekade väldigt länge - det var Björn Olsen som förde in det i vårt medvetande här i Sverige. Tegnell började sedan använda det, som om han alltid hade använt det, utan att på något sätt erkänna att han haft fel... lagom tills det inte var någon klustersmitta längre, för att smittspridningen hade blivit så massiv att den var nästan jämt fördelad över befolkningen!

Det fungerar inte att vara mesig och vela, när man är en general eller annan beslutsfattare i ett allvarligt läge. Då måste man våga fatta beslut. Dessutom: är man osäker på två scenarior, ett allvarligt och ett mindre allvarligt - så måste man ta höjd för det allvarliga. Tegnell önsketänker, önskekalkylerar - och fattar beslut efter det. För att det ska stämma med hans röda politiska
70-talsvärldsbild, där dagis och skolor inte får vara stängda för att mödrarna ska yrkesarbeta, gränser inte får vara stängda för att vi är alla en värld och ett folk, man får inte hindra demonstrationer för då blir det nazidiktatur o.s.v..

Det har han gjort ända ifrån början (önsketänkt), när vi fick veta att den här smittan fanns i Kina. Det finns en lång lista på alla hans felaktiga gissningar, som går runt på nätet.

Jag fattar det som att det är semantik för virologer och epidemiologer. Enligt dem så är 2:a våg när viruset muterat och förändrats till den grad i deras sträng är så annorlunda att man kan kalla det en 2:a våg. Därför Anders & Björn stod fast vid det. Lite nördigt men ändå.
Björn sa " Efterslängar av 1:a vågen".
Anders sa "Vi har ingen 2:a våg"

De menade säkert samma sak, men enligt virologisk vetenskap ska viruset muteras till en viss grad för att kallas 2:a våg.

Så ni båda har väl rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in