2020-12-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Såg att det är en enorm ökning av coronavirus i avloppssystemen i Göteborg.
Att det finns ett samband mellan sjukhussituationen och avloppsvirus.

Det var ju så med SARS också.
Hur ser sambandet ut - smittar avloppssytemet? Kan det komma upp droppsmitta från avloppen?

På reningsverken luftar man avloppsvattnet - så där är ju en enorm luftomsättning.

Varför är det så viktigt att mäta virus i avloppsvattnet?

Varifrån kommer virus i avloppsvattnet? Finns det infekterade råttor? Eller andra värddjur?
Mäta coronavirus i avloppssystemetet verkar vara ett bra sätt att fånga upp 100% brus. Att mängen/förändringshastigheten coronaviruset som man "mäter" på något sätt representanter smittspridningn är helt orimligt iaf.

Sitter antagligen en gäng understimulerade doktorander som ser sin chans att få en rubrik i aftonhoran.
Citera
2020-12-17, 11:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Skåne fortsätter öka....

17 december 2020
Nya konstaterade covid-19-fall: 2078
Citera
2020-12-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mina bekanta som jobbar på äldreboende och mina släktingar som jobbar på sjukhus.

Alltid icke officiella kanaler...

Skall man skriva saker här inne som att folk ”avlivas” med morfin just i detta nu, så tycker jag att ”någon bekant” el dyl räcker jävligt dåligt..

Förra veckan var det någon som skrev att det öste in barn på akuten (enligt bekanta).. vilket ju visade sig vara båg.
Citera
2020-12-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåne fortsätter öka....

17 december 2020
Nya konstaterade covid-19-fall: 2078

Ja, riktigt dåligt i Skåne just nu.. men är inte förvånad..
Det är visst ganska fullt med folk överallt.. julhandeln är ett ”måste”
Citera
2020-12-17, 11:25
Medlem
275 på IVA nu (igår 268).
Citera
2020-12-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
30 färre på sjukhus (exkl IVA) och 9 färre på IVA jämfört med för 7 dagar sedan i Stockholm ser i alla fall jag som ett litet tecken att det kan vara på väg ned.

Men jag, liksom ansvariga i Stockholm, vet att man inte ska dra definitiva slutsatser av enstaka datapunkter. Det är självklart mycket ansträngt.

Det är dock viktigt att skicka signaler att allas våra ansträngningar lönar sig. Vi behöver ingjuta en tro på det vi gör
Citera
2020-12-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mäta coronavirus i avloppssystemetet verkar vara ett bra sätt att fånga upp 100% brus. Att mängen/förändringshastigheten coronaviruset som man "mäter" på något sätt representanter smittspridningn är helt orimligt iaf.

Sitter antagligen en gäng understimulerade doktorander som ser sin chans att få en rubrik i aftonhoran.
Man ska nog inte avfärda det helt. Det har korrellerat ganska bra med antal smittade tidigare. Men hundra gånger mer kan inte stämma. Jag misstänker att det kan bero på att råttor har smittats. Ifall de ligger och dör i kloakerna så kan det säkert ha en viss effekt då det finns gott om råttor i Göteborg.
Citera
2020-12-17, 11:28
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Många i tråden verkar tycka att Sverige är ett skitland.

Men när man ska diskutera Sveriges förutsättningar att runda en pandemi, då är vi plötsligt bäst i världen på varenda index.
Ja, exakt så. Följer för övrigt medialogiken till punkt och pricka. För att komma fram till varför det ser ut som det gör och därigenom ens möjliggöra en bedömning av vilka misstag som begåtts behöver förutsättningarna klarläggas. Det är inte så många intresserade av. I stället behandlas frågan som om smittspridningen uppkom i ett vakuum. Lägg till överdrivet personfokus (oavsett om det är idoliserande eller demoniserande) så har du alla ingredienser för en helt havererad diskussion.
Citera
2020-12-17, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det är fruktansvärt hur jäkla bökigt de gjort det att beställa hem ett enkelt test.
Först gick jag in på 1177, där får jag reda på att jag ska ladda ner 1177-appen. Väl i 1177-appen står det att jag behöver appen Alltid Öppet för att ladda ner en kod som jag sedan ska använda i 1177-appen. Dessutom behövdes verifiering och mobilt bank-ID.

Det vore ju ganska mycket enklarare om man bara kunde logga in i 1177 med mobilt bank-id och där beställa hem testet.

Jag har haft Svininfluensan 2009 då jag var runt 20. Nu är jag runt 30 och har troligtvis fått Corona, jag har åtminstone nästan samtliga symptom. Blir det inte värre än så här kan jag ju konstatera att Svininfluensan kändes ungefär 100ggr värre att ha som ung. Jag tror kinasnuvan är farlig därför att äldre inte har immunitet.

Så är det tyvärr i detta sjuka land. Att testa sig är ett projekt med förstudier och hela skiten.
Citera
2020-12-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man ska nog inte avfärda det helt. Det har korrellerat ganska bra med antal smittade tidigare. Men hundra gånger mer kan inte stämma. Jag misstänker att det kan bero på att råttor har smittats. Ifall de ligger och dör i kloakerna så kan det säkert ha en viss effekt då det finns gott om råttor i Göteborg.
Nej 100ggr förra veckan alt 60ggr jmf med i i våras är helt orimligt och helt orelevant info att basunera ut i media (om linjära samband). Förändringen beror på något annat. Man kan bara killgissa men jag är även tveksamt att coronasmittade råttor skulle öka med 100ggr på en vecka. Kan det vara utspädning pga okänd faktor? Har man genomfört mätningarna på samma klockslag? Eller så är det helt enkelt skit bakom spakarna och dåligt kalibreras utrustning.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-17 kl. 12:12.
Citera
2020-12-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det är fruktansvärt hur jäkla bökigt de gjort det att beställa hem ett enkelt test.
Först gick jag in på 1177, där får jag reda på att jag ska ladda ner 1177-appen. Väl i 1177-appen står det att jag behöver appen Alltid Öppet för att ladda ner en kod som jag sedan ska använda i 1177-appen. Dessutom behövdes verifiering och mobilt bank-ID.

Det vore ju ganska mycket enklarare om man bara kunde logga in i 1177 med mobilt bank-id och där beställa hem testet.

Jag har haft Svininfluensan 2009 då jag var runt 20. Nu är jag runt 30 och har troligtvis fått Corona, jag har åtminstone nästan samtliga symptom. Blir det inte värre än så här kan jag ju konstatera att Svininfluensan kändes ungefär 100ggr värre att ha som ung. Jag tror kinasnuvan är farlig därför att äldre inte har immunitet.

I Sthlm kan man vid symptom oftast få testet utkört samma dag, eller inom 1-2 dagar via taxi (Har flera bekanta som gjort så). Svaret kommer inom ett par dagar. Krya på dig 👍
Citera
2020-12-17, 11:33
Medlem
sannes avatar
region Stockholm klagar på FoHM och anser dessa skyldiga att inte prognosera den 2:a vågen och dess effekt.

Citat:

Läget för vården i Stockholm beskrivs som det svåraste i modern tid.

Den högst ansvariga regionpolitikern – Irene Svenoniuslägger en stor del av ansvaret på Folkhälsomyndigheten som hon anser missbedömde den andra vågen.

– Regionerna styr inte över Sveriges coronastrategi och hur den påverkar smittspridningen men vi hanterar och ansvarar för konsekvenserna av den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOmMya/svenonius-vi-hanterar-konsekvenserna-av-sveriges-strategi

Tycker inte hon är den som mest ska kritisera som själv varit ansvarig för nedmontering i äldrevården i högsta grad genom att prioritera att utnyttja NPM till egna syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in