2020-12-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
82 patienter är fortfarande mindre än 94. Så ett tapp är det ju. Sedan förstår jag att Region Stockholm inte kan gå ut med att de ser ett mindre tapp för då kommer folk se det som att det är fritt fram igen. Slutenvården minus IVA har legat stadigt runt 700 nu i två veckor.

Siffran är lägre för att de 12 dött ditt åtel
Citera
2020-12-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi tar det igen, information från Region Stockholm den 16:e december.
Vi ser inga signaler på att varken smittspridning eller sjukvårdsbehovet är på väg att vända ner.
Gick det in den här gången?

--------------
Tror du att man pausar planerad vård för att man förväntar en minskning av covid-19 vård
Därför beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden igår att pausa planerad vård som frigör resurser för den akuta och nödvändiga vården.
Ge oss ett svar?

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/16-december-dagslage-covid-19/
Statistiken visar att siffrorna planar ut och börjat sjunka något. Helt klart för tidigt att dra några större slutsatser men vi ser ju nu ingen ökning, det är ju helt uppenbart om man kollar siffrorna. Region Stockholm visar ju själv en lätt minskning när de presenterar 82 på IVA igår och strax över 700 i övriga vård (kolla statistiken siffrorna för båda var något högre för en vecka sedan). Sedan om man tar höjd för ökningar och därmed ställer in planerad vård, eller om man även i en platåfas som nu inte mäktar med planerad vård vet inte jag. Siffrorna är höga och måste ner, men de drar inte iväg.

Sedan kan de inte gå ut med att de ser minskningar, det vore taktiskt korkat då det får folk att slappna av. Speciellt då så kort tid har gått.

Siffrorna säger att Stockholm helt klart JUST NU är i en platåfas för slutenvården och lätt nedåtgående trend för IVA. Det gäller både siffrorna på SVT/Intensivvårdsregistret och som Region Stockholm själva presenterar i sin dagliga information. Om Stockholm sedan trollar bort patienter från statistiken så att det faktiskt är en ökning vet inte jag (eller de flesta andra), vi kan bara jämföra siffror.
Citera
2020-12-17, 11:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
30 färre på sjukhus (exkl IVA) och 9 färre på IVA jämfört med för 7 dagar sedan i Stockholm ser i alla fall jag som ett litet tecken att det kan vara på väg ned.

Men jag, liksom ansvariga i Stockholm, vet att man inte ska dra definitiva slutsatser av enstaka datapunkter. Det är självklart mycket ansträngt.

Ja alltså har inte folk förstått de allvarliga råden nu är det verkligen allvarligt. Jag åkte förbi tunnelbanan igår och där var det mycket folk som kom ut med kassar fullpackade med paket och papper, men förhoppningsvis lyssnar fler än de som inte gör - då blir det säkert lägre smittspridning. Tror även att inom Stockholm att de stängt högstadier kommer ha effekt, även om jag såg stora "gäng" med såna i stora klungor också när jag åkte förbi.

Vi får verkligen hoppas. Och jag tror mer på att folk blir försiktigare än tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
30 färre på sjukhus (exkl IVA) och 9 färre på IVA jämfört med för 7 dagar sedan i Stockholm ser i alla fall jag som ett litet tecken att det kan vara på väg ned.

Men jag, liksom ansvariga i Stockholm, vet att man inte ska dra definitiva slutsatser av enstaka datapunkter. Det är självklart mycket ansträngt.
Som nämnts tidigare man beslutade den 15:e att pausa planerad vård.

Vem vet kanske har den vårdpolitiska ledningen i Stockholm lärt sig ordspråket:
»Hoppas på det bästa, planera för det sämsta«

Vem vet?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag håller med. All information jag fått ifrån Flashback är den som varit mest informativ. Alla som skickade länkar i början där man kunde läsa den första forskningsrapporterna från Italien och UK, och Sydkorea.

Jag tappade förtroendet för FoHM ganska fort, medan nästan alla jag pratade med mars - litade på myndigheterna. Bara att Anders Tegnell gick ut 2 dagar innan allmän samhällsspridning och sa att det kommer peaka om några dagar, fick mig att förstå att det var något de inte hade koll på.

Anders Tegnell & Johans Gieseckes ögonblicksbilder, tvärsäkerhet & "Vi har kommit in i den fasen att det är inte lönt att test då vi inte vet vad vi ska ha resultatet till (var det som fick mig att förstå att ni härinne hade rätt i kritiken emot hela FoHM).
Även när chefen på äldreboendet sa "Jamen alla som inte har symptom som kommit hem från Italien (mars) kan komma och arbeta inom äldrevården direkt om det inte har symptom", då förstod jag fullt ut att de inte hade koll. Speciellt när man hört Sydkorea talat om viruset, asymtomatisk presymptomatisk.

Precis och som det för några veckor sedan presenterade scenarier för covid-19 men garanterade sina egna misstag med de kalkylerna genom att säga att de endast gällde om folk sköter sig och håller sig till råden.
Dessutom hur de är fullständigt från vettet att göra kalkyler med så skakiga data man har för smittspridningen. Bara redovisar vissa dagar och ändrar data. Där vi tidigare saknade kapacitet för testning och likadant igen. Skit in = skit ut.
Att visa upp detta med sådan scenarier är ett stort skämt.
Och ännu större skämt är att en sådan myndighet kunna ha mage att kritisera andra länders hantering av pandemin.
Citera
2020-12-17, 11:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Inlagda på sjukhus låg på toppnotering igår med 2500 patienter. Varför det varierar på IVA kan bero på olika orsaker. Till exempel att många dör eller så är det på grund at att det är många yngre som blir sjuka och inte behöver intensivvård.

Och på att beläggningen på IVA ligger runt 100%...
Citera
2020-12-17, 11:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Källa?

Mina bekanta som jobbar på äldreboende och mina släktingar som jobbar på sjukhus.
Citera
2020-12-17, 11:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja de har börjat avliva äldre igen. De på äldreboende får inte komma in. De får morfin och isoleras.

Ja säkerligen så. Läkaren (team utryckningsläkare) sa att det allra värsta för en sjuk äldre patient var att åka in till IVA för att få läkarbedömning. Jag tolkar det som att det finns något samförstånd att nu inte skicka in de äldre till IVA längre.

https://www.svtplay.se/video/28047210/aktuellt/aktuellt-15-dec-20-00-1?start=auto
Citera
2020-12-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Siffran är lägre för att de 12 dött ditt åtel

Varför skulle man då hålla dessa IVA-platser tomma istället för att ta in nya patienter?
Citera
2020-12-17, 11:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skulle man då hålla dessa IVA-platser tomma istället för att ta in nya patienter?

Hörde du inte överläkaren på Aktuell för några dagar sen, hon sa att de måste ha ett antal IVA platser öppna pga att sjukdomen är snabb i sitt förlopp och man kan bli sämre väldigt snabbt.
Hon har varit med i TV Aktuellt många gånger, Karin tror jag hon heter. IVA läkare på SÖS Stockholm.

https://www.svtplay.se/video/28047262/aktuellt/aktuellt-14-dec-20-00-1?start=auto
Citera
2020-12-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Statistiken visar att siffrorna planar ut och börjat sjunka något. Helt klart för tidigt att dra några större slutsatser men vi ser ju nu ingen ökning, det är ju helt uppenbart om man kollar siffrorna. Region Stockholm visar ju själv en lätt minskning när de presenterar 82 på IVA igår och strax över 700 i övriga vård (kolla statistiken siffrorna för båda var något högre för en vecka sedan). Sedan om man tar höjd för ökningar och därmed ställer in planerad vård, eller om man även i en platåfas som nu inte mäktar med planerad vård vet inte jag. Siffrorna är höga och måste ner, men de drar inte iväg.

Sedan kan de inte gå ut med att de ser minskningar, det vore taktiskt korkat då det får folk att slappna av. Speciellt då så kort tid har gått.

Siffrorna säger att Stockholm helt klart JUST NU är i en platåfas för slutenvården och lätt nedåtgående trend för IVA. Det gäller både siffrorna på SVT/Intensivvårdsregistret och som Region Stockholm själva presenterar i sin dagliga information. Om Stockholm sedan trollar bort patienter från statistiken så att det faktiskt är en ökning vet inte jag (eller de flesta andra), vi kan bara jämföra siffror.

Kanske är dessa siffror som ger den slutsats som den politiska ledningen drar.

Gäller hela landet:
Rapporterade 17-20 novmber Nya fall - 31 125
Rapporterade 24-27 novmber Nya fall - 34 868
Rapporterade 1-4 december Nya fall - 35 842
Rapporterade 8-11 december Nya fall - 41 237

Det vill säga ökad smitta i Stockholm samt att vården "går på knäna" redan idag.

Sedan det hela beslutades så har det tillkommit

Rapporterade 15-16 december Nya fall - 28 511
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-17 kl. 11:27.
Citera
2020-12-17, 11:18
Medlem
Triremers avatar
Det är fruktansvärt hur jäkla bökigt de gjort det att beställa hem ett enkelt test.
Först gick jag in på 1177, där får jag reda på att jag ska ladda ner 1177-appen. Väl i 1177-appen står det att jag behöver appen Alltid Öppet för att ladda ner en kod som jag sedan ska använda i 1177-appen. Dessutom behövdes verifiering och mobilt bank-ID.

Det vore ju ganska mycket enklarare om man bara kunde logga in i 1177 med mobilt bank-id och där beställa hem testet.

Jag har haft Svininfluensan 2009 då jag var runt 20. Nu är jag runt 30 och har troligtvis fått Corona, jag har åtminstone nästan samtliga symptom. Blir det inte värre än så här kan jag ju konstatera att Svininfluensan kändes ungefär 100ggr värre att ha som ung. Jag tror kinasnuvan är farlig därför att äldre inte har immunitet.
Senast redigerad av Triremer 2020-12-17 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in