Citat:
Ursprungligen postat av
Cancerogen
Om Sverige ser fånig ut nu, vänta bara hur bortgjorda vi är i slutet av januari...
Lite julfirande, mellandagsrea och nyårsfirande. Hejdå välfärd två veckor senare.
Jag bävar faktiskt. Jag aktar mig för coronan så gott jag kan, men tänk om man skulle drabbas av något annat?! Halka på en isfläck och bryta fotleden eller handleden, stolen brister och man bryter något när man ska ta ner adventsstjärnorna, påkörd av bil..?
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Med nuvarande spridningstakt, ca 50.000 per vecka så kommer 1 miljon att vara smittade i början av April. Då bör vi få en viss flockimmunitet. Så det är väl bara att köra på, sen är vi av med skiten. Tänk vad skönt för Tegnell när han verkligen kan bevisa att flockimmunitet fungerar.
Flockimmunitet fungerar såklart, men i våra moderna tider behöver man inte offra alla människoliv som krävs, och köra slut på ett samhälle. Det finns vaccin nu, och det går att hålla nere smittan genom olika åtgärder, tills vaccinet kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, eller hur? 🤷🏼♀️🤦🏼♀️
FHM fick dessutom samtal från kinesiska läkare i Sverige som ville ha ett möte med dem för att diskutera situationen. De tackade nej, förvånande? Nä.
Inte alls förvånad. FHM ville inte höra något som stred emot det som de redan hade bestämt sig för.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheNerfHerder
Enligt länken i inlägget du citerat så sker det runt 1-2 mutationer per månad, och detta skulle ha resulterat i flera tusentals mutationer sedan 2019. Får inte riktigt ihop matten men det verkar ju som att viruset muterar i alla fall.
Ja, så stabilt är det inte, som bland annat Agnes Wold har påstått att det är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Såg att det är en enorm ökning av coronavirus i avloppssystemen i Göteborg.
Att det finns ett samband mellan sjukhussituationen och avloppsvirus.
Det var ju så med SARS också.
Hur ser sambandet ut - smittar avloppssytemet? Kan det komma upp droppsmitta från avloppen?
På reningsverken luftar man avloppsvattnet - så där är ju en enorm luftomsättning.
Varför är det så viktigt att mäta virus i avloppsvattnet?
Varifrån kommer virus i avloppsvattnet? Finns det infekterade råttor? Eller andra värddjur?
Det kommer från vår (i detta fall göteborgarnas) avföring, och det är inte levande virus utan rester av virus som har gått igenom vår mag-tarmkanal. (Antar att de letar efter utskottsproteinet medelst PCR-tester, på labbet.) Så det kan inte smitta någon mer. Anledningen att man gör det, är att det inte går att ta svalg-och-näsprov på befolkningen i en hel stad. Men genom att kolla hur mycket virusrester som kommer ut i avloppen, vecka för vecka, så kan man följa spridningen. Det är ett grovt mått, men dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
fittbena
Man gör lockdown, stänger gränserna, 14 dagars karantän på alla svenska medborgare som reser in, stoppar resandet mellan olika län i 3 mån.
Då ser du att viruset inte kan spridas inom rikets gränser.
Exakt. Tänk om vi skulle kunna göra detta åtminstone nu, så skulle några tusen svenskar slippa mista sina liv såhär på sluttampen! Det är dags för Löfven att ta över rodret!