2020-12-16, 21:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
30 års erfarenhet av bilägande. Min slutsats är att alla vettiga mekaniker startar eget och klantskallarna blir kvar på märkesverkstäderna.

Tidigare +15års erfarenhet av bilmek och tjänsteman på märkesverkstad.
Instämmer.
Citera
2020-12-16, 21:15
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Efter att ha gått igenom deras användarvillkor så frågar jag mig varför i hela världen någon skulle vara intresserad av detta skit. För min del så framstår man som bilarnas RyanAir och extremt oseriösa. Absolut inte vad jag förväntar mig av ett märke som vill vara i premiumsegmentet.

Här listar jag mina erfarenheter:

Man får ett månadspris kastat i ansiktet som man inte vet varför det varierar så kraftigt mellan åren samt vad denna service egentligen kostar.
Min senaste service betalade jag månadsvis ca 570kr per månad för. När jag sedan kom till verkstaden för att plocka upp min bil - från min personliga serviceman - så var det som alla gånger tidigare: ingen aning om att jag hade serviceavtal. So much for personlig service. På kassaapparaten stod det inslaget 3700kr varpå jag påpekade att jag faktiskt har serviceavtal och betalat 570kr per månad (6840kr) för den här servicen... Man kollar som vanligt upp detta då man misstror sina kunde å de grövsta.
-Å fan, där låg det ju ett serviceavtal. Då blev det ingenting för dig då.
-Tack...

Så månadskostnaden varierar kraftigt mellan avtalsåren, men billigt är det nog aldrig. Där står jag som ett stort fån och väntar på mitt kamremsbyte, vilket jag som okunnig person fått veta ska vara så himla dyrt och något man inte vill få utrivet ur plånboken den dagen den kommer. Hittills har vi bara gjort "skitservice", och det som kommer är också "liten skitservice" som min personliga servicetekniker svarar varje gång man frågar vilken service som står på tur. Volvo classic standard eller vad sjutton det är.
Till saken hör också att min serviceman, som alltid glömmer att jag har serviceavtal, ser till att ingen onödig grej görs vid service - för att det inte ska kosta mer än nödvändigt. Toppar inte upp halvfull spolarvätska, skiter i att byta filter om det ser ok ut. Han kommer ofta ut och säger till att vi hoppar över det och det. Allt det där vore ju kanon, om det inte vore för att man har serviceavtal!!! För mig gick inte detta upp förrän några servicar. Jag är inte heller den som sliter på bilen, så de mesta ser nog helt reko ut om än begagnat.

Angående avtalet och hur man tänker kring att binda upp sig till EN verkstad och deras dyra service. Tja, du betalar din räkning i FÖRHAND. Läste nån idiot som menade att Volvo gjorde dig en tjänst att ge avgiftsfri delbetalning på sina service. Men en avbetalning gör man väl först EFTER man fått varan, inte innan????
Då är frågan: visst sjutton måste jag som konsument få något i utbyte för att jag binder upp mig att bara göra service på en plats. Jag betalar pengar månadsvis i förhand - något som ekonomer förstår är väldigt fördelaktigt för ett företag. Skulle jag sälja min bil brinner inbetalda pengar inne Skulle jag boka en service en månad in i ett nytt avtalsår, utföra service men endast betalat för en månad och sedan sälja bilen så kommer jag knappast slippa betala återstående del. Så jävla ofördelaktigt att man inte kan fatta det.

Där står man som ett fån och tror sig ha gjort någonting smart. Varenda människa vet att en prenumeration ska vara rabatterat samt ge smaskiga fördelar - för annars finns det ju ingen anledning som helst att skriva på???

Angående den lilla morot man har - dvs deras Volvo Assistance.
Deras avtal synkar ingenting med verkstaden. Du får gratis hyrbil i två dagar. Efter det får du punga själv, oavsett vad fan som händer på verkstaden. Får du problem över helgen så räknar man inte bort helgen, trots att verkstaden har stängt!!!!!! För egen del rullade jag in med bärgningsbil en fredag varpå man inte hade hyrbil samt dåligt med tid att fixa med min bil. Fick gå och hyra vid en mack och Volvo assistans stod för pistolerna. Macken frågade hur länge jag skulle ha bilen, och jag sa att dom har ju stängt över helgen så jag måste väl ändå ha den till måndag iaf. Killen på macken sa att det är troligtvis så att helgen inte är inräknat i dessa 2 fria dagar. På måndag eftermiddag får jag en signal där man säger att det inte hunnit bli klart än. Hade bara fått punka på ett framdäck. Sen dagen efter får jag vid stängningstid höra att jag måste komma och hämta min bil. Dom hade lyckats bli klara.
Dags för avlämning av hyrbil. Då kommer smockan. Volvo assistans skiter helt fullständigt i att verkstaden gått och dragit benen efter sig samt att bilen bara stått över helgen. Killen på macken halverade hyran för han ansåg att dom var så sjuka.

Nu har jag istället gått upp på stora bilförsäkringen på mitt försäkringsbolag då jag inte vill ha mer att göra med Volvo assistance. Jag klagade helt i onödan hos dom. Sitter tyvärr fast med ett tvåårsavtal nu och behöver byta bil = pengarna som jag betalar in kommer brinna inne.

För mig finns det liksom inte en enda jävla anledning att ha ett serviceavtal. En del tycker det är skönt att betala av i mindre delar, men för helvete - stoppa då pengarna på morsans konto om du inte klarar att lägga undan pengar månadsvis!!!! Ni är samma dårar som gillar att betala mer i skatt än vad ni ska för att få mycket återbäring.
b) Kunden har rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid,
förutsatt att Kunden skriftligen informerar Volvohandlaren om
uppsägningen
c) Om avtalet upphör i förtid har Kunden ej rätt att få tillbaka erlagda
avgifter.
d) Avtalet upphör normalt att gälla då ägarbyte registrerats hos
Transportstyrelsen.

Så det där med att du "sitter fast" i ett 24 månaders avtal är ju bara ren och skär skit från din sida. Läs avtalet på deras hemsida

Sedan det där med att hyrbilen bara täcks under 2-3 dagar, det är för att du ska kunna ta dig hem. Assistansavtalet är inte som en försäkring där hyrbilen ingå under hela tiden som bilen står på verkstaden.
Senast redigerad av tigerraket 2020-12-16 kl. 21:17.
Citera
2020-12-16, 21:51
Medlem
TompaOs avatar
Alltid lika kul när personer tror att vinstdrivande företag sysslar med någon typ av välgörenhet mot ”lojala kunder”. Hur dum kan man va
Citera
2020-12-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
b) Kunden har rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid,
förutsatt att Kunden skriftligen informerar Volvohandlaren om
uppsägningen
c) Om avtalet upphör i förtid har Kunden ej rätt att få tillbaka erlagda
avgifter.
d) Avtalet upphör normalt att gälla då ägarbyte registrerats hos
Transportstyrelsen.

Så det där med att du "sitter fast" i ett 24 månaders avtal är ju bara ren och skär skit från din sida. Läs avtalet på deras hemsida

Sedan det där med att hyrbilen bara täcks under 2-3 dagar, det är för att du ska kunna ta dig hem. Assistansavtalet är inte som en försäkring där hyrbilen ingå under hela tiden som bilen står på verkstaden.

Du ska fan inte komma och berätta för mig om vad som gäller, din usla företagsmarionett. Jag har skrivit som det är och som jag blivit behandlad. Kom inte och dra in din kinesiska affärsmoral i det hela.
Citera
2020-12-16, 22:30
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Du ska fan inte komma och berätta för mig om vad som gäller, din usla företagsmarionett. Jag har skrivit som det är och som jag blivit behandlad. Kom inte och dra in din kinesiska affärsmoral i det hela.
Jag läser deras allmänna villkor som finns på deras hemsida.
Du kan säga upp avtalet när du vill, du sitter inte "fast".

Exakt vart är min "kinesiska affärsmoral"? När jag visar vart i villkoren man ser var saker står?

Är du kanske en sådan riktig svensk som fortfarande går till speceriaffären och tar handlare knutsson i hand och ber honom ta fram tre tjog ägg och i utbyte får han tio säckar potatis? Som lever för träskor?

Vilken bil du än köper idag så finns det villkor. Du får inte idag en helt ny bil genom att lägga upp 150 riksdaler på automobilförsäljare Erikssons flotta skrivbord.
Senast redigerad av tigerraket 2020-12-16 kl. 22:33.
Citera
2020-12-16, 22:54
Medlem
Tar du ett serviceavtal kommer du i slutändan ha betalat några kronor mindre än vad du hade gjort om du på samma verkstad/återförsäljare servat bilen och betalat vid varje tillfälle. Är ju inte svårt att kontrollera bara ringa och fråga vad en xxx mil service på modell Y kostar och sen räkna lite. Det återförsäljaren tjänar på serviceavtalet är att binda upp dig till just dom. Har du köpt bilen hos Bilia kan du bara serva hos Bilia (om du inte väljer ett dyrare avtal då kan du serva hos alla volvohandlare)

Assistans ingår när du servar på en Volvoverkstad oavsett om du har serviceavtal eller om du betalar vid servicetillfället.
Citera
2020-12-16, 23:11
Medlem
Citat:
Förstår inte vilken bekvämlighet ni talar om. Det är ju mer jobb att sitta och betala räkningen varje månad än att bara boka in en tid när det blir dags och betala det man behöver då.

Angående Leasing så finns det faktiskt möjlighet att göra bättre affärer så. Man får dock räkna med att bilen man får kommer ha lägre prestanda. För mig själv skulle det vara perfekt vid övergång mellan köp och sälj av egenägd kärra.

Summan har varierat mellan 350kr till nästa 600kr /mån mellan åren. Jag har antagit att det har att göra med storleken på servicen. Som novis får jag sätta min tillit till dessa personer och att de sätter ett pris motsvarande det man erbjuder.

Volvo assistance ingår, något som jag avverkat ingående tidigare i tråden. Jag har numera tagit en större försäkring hos mitt försäkringsbolag - med schystare villkor! Behövde aldrig Volvo Assistance när jag tecknade, men tänkte att det kan väl vara kul att ha premium assistance om det händer något. Fan vad fel man fick.

Jag bara återger det som det är. Har ingen agenda mot min handlare, för då hade jag hängt ut honom direkt. Min största irritation ligger inte i prissättningen utan snarare i småaktigheten i alla andra detaljer. Det här med att det stod 3700kr på kassaapparaten och det faktum att jag betalat närmare 600kr i månaden är ett faktum och det får stå för verkstaden. Tidigare servicepriser har jag tyckt verkat något dyra, men Volvo är Volvo tänker man.

Det är ju precis så man tänker. Vill man mosa sina konkurrenter så kan man erbjuda mycket mer än vad man gör idag. Att få in varenda Volvo i sitt stall måste ju vara lönsamt som fan. Varför behöver man då skapa en trist känsla för sina kunder??

Just detta är ett exempel på att ge sina kunder en smäll på käften. Man känner sig som en tölp som tror att allt är gratis här i livet. Väldigt förödmjukande!

Min slutplädering kring det här är att jag tycker Volvo lurar sina kunder och sedan drar ner byxorna på dem och kör upp en fet dildo i anus som tack för att man är trogen kund.
Som man lägger fram det här med serviceavtal är att det endast är till för prima bilar som är nyköpta. Man ska inte ha rullat över 8000mil eller vara mer än 3år gammal (kommer inte riktigt ihåg åldersspannet). Så visst fan blir man skitnödig när man ser att man uppfyller dessa tuffa krav för att få komma in i klubben. Lite som att få kliva in i first class. Ett bilarnas premium lounge.
Varför vill man inte att folk ska få behålla den här känslan? Är det verkligen värt det för er? Era skithögar.

Det här kommer säkert låta jävligt löjligt, men jag hade gråten i halsen efter att blivit avsnoppad av Volvo Assistance i ärendet om hyrbil. Kände mig som en liten råtta som skulle jagas bort. Min familj har bara ägt Volvo. Som barn åkte vi grön 260 och när vi blev fler på 80-talet köpte farsan en 740 av en lokal trejder. Den hade vi ett bra tag innan vi gick till en fullt utrustad v70 med en speciell rosaröd färg. Var en internaffär inom släkten där ena parten var välbeställd. Senare köper farsan världens klumpigaste V70, drar vidare till en sprillans ny (första nya bilen i sitt liv) XC90.

För egen del har jag innehaft S80 och numera en V60 (noll bagageutrymme), traditionen är stark. Så nog kände man sig jävligt sviken. Bara stå där i regnet utan någon tröst när man varit trogen kund länge och har en stolthet över att vara ägare till dessa bilar. Numera är min sinnebild av Volvo att man är ena jävla kineser med samma pinsamma affärsverksamhet som de ägnar sig åt. NOLL stolthet. NOLL stil. Torslanda består säkert bara av inhyrda invandrarblattar som jobbar skift och röker tre gånger i timmen.

Nu vill jag lämna detta rövhål och gå över till ett märke som har stolthet och UPPSKATTAR sina kunder. Volvo är bara intresserad av att slå mynt av mig men erbjuder ingenting av värde för mig längre. Tankarna går mot Toyota där man begår självmord om man ställt till det för kunden. Alternativt så sneglar jag lite åt VW då jag tycker deras profil och värderingar tilltalar mig mer än dessa vidriga kineser som Volvo blivit. Är som sagt ingen expert på bilar, så jag kan såklart ha fel angående de andra märken och deras profil. Men för mig känns Volvo inte som ett självklart val längre och ett serviceavtal kommer jag aldrig teckna igen - oavsett vad! Det har blivit en principsak för mig nu.

Du verkar sannerligen ha större problem att ta tag i än dina äventyr med serviceavtal..... Du kan verkligen blåsa upp skitsaker till oanade proportioner....
Förresten, har du hört talas om autogiro....?

Tror mer och mer på att du sitter och fabulerar, efter att ha kollat igenom dina tidigare trådstarter...
Citera
2020-12-17, 08:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Tecknar man serviceavtal på t.ex. Bilia räknas priset på förväntade servicen, baserat på år och mil, ut sen ges 10% rabatt och kostnaden delas upp per månad.

Vad är då vitsen med detta?
Jo, företaget binder upp kunden, så som företag alltid försöker göra.
Kunden får 10% rabatt på servicen.

Att vara bunden till en viss verkstad känns mest opraktiskt, och tar bort valfriheten.

Att peka på att Volvo assistance ingår är ju smart, finns säkert dom som går på det, men assistansen ingår vid service oberoende av avtal eller inte.

En tilläggsförsäkring typ LF MER eller nån Falck assistans är nog ett väl så gott alternativ.

Att ta bilen till en Volvo-verkstad för en punktering är ju döfött. Man hamnar i kön av alla andra akutjobb. Random gummigubbe löser det på dagen (om det inte råkar vara mitt i hjulbytessäsong möjligen).
Citera
2020-12-19, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett avtal brukar ge vissa fördelar etc, om än kanske inte alltid i rena pengar, men i nåt annat mervärde. Att ett avtal skulle göra en sak dubbelt så dyr, låter helt enkelt för dålig för att vara sant, och skulle knappast hålla många veckor innan folk trampar mer foajen....
Visst, så är det ofta åtminstone. Försökte hitta något om den typen av fördelar med Volvos serviceavtal och fann något om att byte av vindrutetorkare ingår - alternativt ingick.

Jag tror som du tidigare skrev, skälet till att många väljer serviceavtal är bekvämligheten de upplever. Det väljs nog inte av de flesta för att räkna ören vid månadsskiftet.
Citera
2020-12-19, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Serviceavtalet bygger ju på ett angivet årligt miltal. 300kr/mån betalade jag för ett serviceavtal på 2000mil/år.
Du som haft serviceavtal, fick du uppleva olika avgifter beroende på vilken typ av service bilen stod inför?
Citera
2020-12-19, 03:06
Medlem
Citat:
Som novis får jag sätta min tillit till dessa personer och att de sätter ett pris motsvarande det man erbjuder.

Volvo assistance ingår, något som jag avverkat ingående tidigare i tråden. Jag har numera tagit en större försäkring hos mitt försäkringsbolag - med schystare villkor! Behövde aldrig Volvo Assistance när jag tecknade, men tänkte att det kan väl vara kul att ha premium assistance om det händer något. Fan vad fel man fick.
Du har ju dock alltid, som tidigare nämnt, möjligheten att exempelvis vända dig till en auktoriserad verkstad där du frågar en servicetekniker om garanterade och potentiella framtida utgifter. Så att famla runt i mörker behöver man inte göra, helt och hållet.

Jo, det har du avverkat. Vad jag fick uppfattningen om i ett av dina inlägg var att du såg Volvo Assistans som en av de bättre fördelarna med serviceavtalet - och vad jag avverkade var att det tydligen ingår eller har ingått Volvo Assistans i ett år då du servar bilen, serviceavtal eller inte. Menar att det kan ju vara värt att kolla upp om allt förutom assistanstjänsten suger.
Citera
2020-12-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Du som haft serviceavtal, fick du uppleva olika avgifter beroende på vilken typ av service bilen stod inför?

Är inte riktigt säker på vad du menar men priset avdprlar ju de servicemoment sommingår under avtslsperioden givet körsträckan. Utökar man körsträckan så att ett kamremsbyte dyker upp inom avtslstiden så ökar ju priset väsentligt.

Jag har inte serviceavtal idag, medt för villkoret att detman redan betalat inte återbetalas om man bryter avtalet under avtslstiden (min avtalstid var mars-feb med servicen typiskt i börjsn av januari så skulle hsg sålt bilen i säg november hade det varit 8mån avgifter i sjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in