Efter att ha gått igenom deras användarvillkor så frågar jag mig varför i hela världen någon skulle vara intresserad av detta skit. För min del så framstår man som bilarnas RyanAir och extremt oseriösa. Absolut inte vad jag förväntar mig av ett märke som vill vara i premiumsegmentet.
Här listar jag mina erfarenheter:
Man får ett månadspris kastat i ansiktet som man inte vet varför det varierar så kraftigt mellan åren samt vad denna service egentligen kostar.
Min senaste service betalade jag månadsvis ca 570kr per månad för. När jag sedan kom till verkstaden för att plocka upp min bil - från min personliga serviceman - så var det som alla gånger tidigare: ingen aning om att jag hade serviceavtal. So much for personlig service. På kassaapparaten stod det inslaget 3700kr varpå jag påpekade att jag faktiskt har serviceavtal och betalat 570kr per månad (6840kr) för den här servicen... Man kollar som vanligt upp detta då man misstror sina kunde å de grövsta.
-Å fan, där låg det ju ett serviceavtal. Då blev det ingenting för dig då.
-Tack...
Så månadskostnaden varierar kraftigt mellan avtalsåren, men billigt är det nog aldrig. Där står jag som ett stort fån och väntar på mitt kamremsbyte, vilket jag som okunnig person fått veta ska vara så himla dyrt och något man inte vill få utrivet ur plånboken den dagen den kommer. Hittills har vi bara gjort "skitservice", och det som kommer är också "liten skitservice" som min personliga servicetekniker svarar varje gång man frågar vilken service som står på tur. Volvo classic standard eller vad sjutton det är.
Till saken hör också att min serviceman, som alltid glömmer att jag har serviceavtal, ser till att ingen onödig grej görs vid service - för att det inte ska kosta mer än nödvändigt. Toppar inte upp halvfull spolarvätska, skiter i att byta filter om det ser ok ut. Han kommer ofta ut och säger till att vi hoppar över det och det. Allt det där vore ju kanon, om det inte vore för att man har serviceavtal!!! För mig gick inte detta upp förrän några servicar. Jag är inte heller den som sliter på bilen, så de mesta ser nog helt reko ut om än begagnat.
Angående avtalet och hur man tänker kring att binda upp sig till EN verkstad och deras dyra service. Tja, du betalar din räkning i FÖRHAND. Läste nån idiot som menade att Volvo gjorde dig en tjänst att ge avgiftsfri delbetalning på sina service. Men en avbetalning gör man väl först EFTER man fått varan, inte innan????
Då är frågan: visst sjutton måste jag som konsument få något i utbyte för att jag binder upp mig att bara göra service på en plats. Jag betalar pengar månadsvis i förhand - något som ekonomer förstår är väldigt fördelaktigt för ett företag. Skulle jag sälja min bil brinner inbetalda pengar inne

Skulle jag boka en service en månad in i ett nytt avtalsår, utföra service men endast betalat för en månad och sedan sälja bilen så kommer jag knappast slippa betala återstående del. Så jävla ofördelaktigt att man inte kan fatta det.
Där står man som ett fån och tror sig ha gjort någonting smart. Varenda människa vet att en prenumeration ska vara rabatterat samt ge smaskiga fördelar - för annars finns det ju ingen anledning som helst att skriva på???
Angående den lilla morot man har - dvs deras Volvo Assistance.
Deras avtal synkar ingenting med verkstaden. Du får gratis hyrbil i två dagar. Efter det får du punga själv, oavsett vad fan som händer på verkstaden. Får du problem över helgen så räknar man inte bort helgen, trots att verkstaden har stängt!!!!!! För egen del rullade jag in med bärgningsbil en fredag varpå man inte hade hyrbil samt dåligt med tid att fixa med min bil. Fick gå och hyra vid en mack och Volvo assistans stod för pistolerna. Macken frågade hur länge jag skulle ha bilen, och jag sa att dom har ju stängt över helgen så jag måste väl ändå ha den till måndag iaf. Killen på macken sa att det är troligtvis så att helgen inte är inräknat i dessa 2 fria dagar. På måndag eftermiddag får jag en signal där man säger att det inte hunnit bli klart än. Hade bara fått punka på ett framdäck. Sen dagen efter får jag vid stängningstid höra att jag måste komma och hämta min bil. Dom hade lyckats bli klara.
Dags för avlämning av hyrbil. Då kommer smockan. Volvo assistans skiter helt fullständigt i att verkstaden gått och dragit benen efter sig samt att bilen bara stått över helgen. Killen på macken halverade hyran för han ansåg att dom var så sjuka.
Nu har jag istället gått upp på stora bilförsäkringen på mitt försäkringsbolag då jag inte vill ha mer att göra med Volvo assistance. Jag klagade helt i onödan hos dom. Sitter tyvärr fast med ett tvåårsavtal nu och behöver byta bil = pengarna som jag betalar in kommer brinna inne.
För mig finns det liksom inte en enda jävla anledning att ha ett serviceavtal. En del tycker det är skönt att betala av i mindre delar, men för helvete - stoppa då pengarna på morsans konto om du inte klarar att lägga undan pengar månadsvis!!!! Ni är samma dårar som gillar att betala mer i skatt än vad ni ska för att få mycket återbäring.