2020-12-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
"... ca 200 km/tim... "
Jag trodde vi skulle slippa hastighetsinflationen men så är det polis och åklagare som börjar. Finns det ingen rimlighetsanalys? Audin har en uppgiven maxhastighet på 222 km/h och då ska alltså fröken L ha skrämt upp bilen till 200. Med totalt 6 personer i bilen. På den här vägen. Inte en chans! Så hur hade åklagare Karin tänkt bevisa detta? Den enda möjligheten jag kan komma på är att ställa frågan till de som blev omkörda som i sin tur hävdar att det bara måste ha gått i 200 blås. Minst! För egen del anser jag att ett sådant vittnesmål snarare sänker trovärdigheten hos ett sådant vittne. 200 km/h... faller på sin egen orimlighet och det borde åklagare Karin inse själv.

Det kan vara så att det finns bilder/filmupptagningar inifrån bilen där hastighetsmätaren tangerar 200 km/h tidigare under natten.
Rensat från vinkelfel och felvisning så blir det isf ”ca 200”.

Det kan också vara så att Julia vittnat om att man jagat draken och nått 200 under natten.

123 km/h efter inbromsning och dikeskörning är i vart fall säkerställt iom data från bilen.
Det talar för en hastighet ordentligt över dubbla skyltade farten omedelbart innan smällen.
Citera
2020-12-16, 15:21
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Och sen var filmen slut va?
Hon kommer vara dömd för en rad allvarliga brott, vilken arbetsgivare eller lön tror du hon kommer ha?
Sen är hon själv svårt skadad så vem vet ens hur arbetsför hon kommer vara i framtiden.
Hon är rökt.

De flesta arbetsgivare tar inte utdrag ut belastningsregistret. Hon kommer säkerligen kunna få ett arbete med lön om hon vill få det.
Hur arbetsför hon är har jag absolut ingen aning om, du kanske vet mer på det området, isf får du gärna upplysa om det.

Hon kan alltid ansöka om skuldsanering om några år och kanske vara skuldfri när hon fyller 30 om inte annat. Vilket får ses helt okej efter omständigheterna.
Citera
2020-12-16, 15:22
Medlem
Kanske lite "overkill" att hänga upp sig så mycket på just farten, givet att man ju "vet" utifrån krockkuddens data att man med råge överskridit tillåten hastighet plus förlora-körkortet-marginalen, men om man (dvs polisen) verkligen vill borde man väl kunna följa hur ungdomarnas telefoner rört sig mellan masterna (6 st som rimligen kopplar upp sig ungefär samtidigt) och därmed åtminstone bestämma en lägsta fysikaliskt möjlig snitthastighet på en viss sträcka. Lägg därtill att farten måste ha understigit ett visst värde i alla kurvor (givet däckens kvalitet och asfaltens beskaffenhet) så får man ju också en lägsta topphastighet som man måste ha överskridit vid något tillfälle för att uppnå snittet. Typ.
Citera
2020-12-16, 15:28
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
På vilka grunder kan dom begära en kostnad för att skicka en handling som redan finns lagrad elektroniskt?

Dom säger att den ej finns lagrad elektroniskt, svårt att motbevisa. Antar man får begära ut den via någon form av stämning i kammarrätten eller så.
Citera
2020-12-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
På vilka grunder kan dom begära en kostnad för att skicka en handling som redan finns lagrad elektroniskt?

Förvaltningslagen gör att myndigheter kan välja att dela ut handlingar i pappersform eller elektronisk form. Det är dock inte tvugna att lämna ut handlingar i elektronisk form.

Många Tingsrätter väljer att skicka elektroniskt, och det tar 5 minuter och kostar ingenting. Och förstås bättre för miljön. Andra Tingsrätter väljer att bara skicka i pappersform, och tar då betalt per sida. Ofta handlar det om att aktivister på Tingsrätter inte uppskattar att invandrarrelaterad brottslighet kommer ut i ljuset i onödan. Eller att myndigheten helt enkelt får pengar för papperskopior, medan elektronisk kommunikation bara ger merabete för deras arkivavdelning.
Citera
2020-12-16, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Dom säger att den ej finns lagrad elektroniskt, svårt att motbevisa. Antar man får begära ut den via någon form av stämning i kammarrätten eller så.

Den finns absolut elektroniskt, det är nog någon som missförstått eller spelar dig ett spratt annars. Det här handlar om aktivsm.
Citera
2020-12-16, 15:38
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Den finns absolut elektroniskt, det är nog någon som missförstått eller spelar dig ett spratt annars. Det här handlar om aktivsm.

Det förstår jag med, det var inte jag som ringde TR. Utan jag svarade bara på vad en person skrev här.
Citera
2020-12-16, 15:41
Medlem
Citat:
Det förstår jag med, det var inte jag som ringde TR. Utan jag svarade bara på vad en person skrev här.
Citera
2020-12-16, 15:41
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det kan vara så att det finns bilder/filmupptagningar inifrån bilen där hastighetsmätaren tangerar 200 km/h tidigare under natten.
Rensat från vinkelfel och felvisning så blir det isf ”ca 200”.

Att ta bilen från 50 till 80 går snabbt. Att ta bilen från 170 till 200 går betydligt långsammare. Detta gäller alla bilar men framför allt en bil där 200 ligger så nära bilens maxhastighet. Du behöver en rätt lång raksträcka där du kan ha plattan i mattan en längre tid. Ja, sträckan inbjuder till att köra snabbare än 70. 200? Inte ens chans!

I stämningsansökan finns inga andra sådana bilder/filmupptagningar som du tänker dig med som bevis än det filmklipp vi redan sett så många gånger här så nej.

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
123 km/h efter inbromsning och dikeskörning är i vart fall säkerställt iom data från bilen. Det talar för en hastighet ordentligt över dubbla skyltade farten omedelbart innan smällen.
Vi är helt överens om att bilen hade en högre hastighet än de 123 km/h som den hade när den slog i vägtrumman men som sagt. Vi lär aldrig få reda på mer än exakt än så. Jag tror på ca 140 km/h precis innan bilen gled ut i vägrenen. Du tror uppenbarligen på mer. Vi kan bara gissa.

Du kan få något att jämföra med. Vi har ju olyckan upp i Östersund; Frösön. Jag vill minnas att det var sommar då som nu, att hastigheten bestämdes till 130 km/h i kollisionsögonblicket och att hastigheten när inbromsningen påbörjades var 150 km/h. Bromssträckan var 80 meter. Mestadels på asfalt med grus på men även ute i vägrenen på gräs.

Här... 123 km/h i kollisionsögonblicket och kortare bromssträcka. Vid en jämförelse finner i alla fall jag att ca 140 km/h känns rimligt när bromsningen påbörjades. Men som sagt... vi kommer aldrig få reda på det, vi kan bara hålla på och gissa samt, det viktigaste, det spelar ingen roll om det gick 140 eller 160 eller 200 km/h. Det gick åt helvete för fort!
Fast 200 km/h är som sagt var en utopi ungefär som 650 km/h som ngn i Frösö-tråden försökte få det till att den snubben kört.
Senast redigerad av MrTomte 2020-12-16 kl. 15:45.
Citera
2020-12-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ok, tack! Kan vara den säkraste bilen på andrahandsmarknaden. En liten flicka på 14 år ska inte kunna överleva en avåkning i över 150 knyck där hennes sida tar hela smällen initialt. Och så de fyra i baksätet som måste ha kastats åt hennes håll. Bilen måste voltat och snurrat rejält som den såg ut.

Jag kollade just Julia på sociala medier. Någon som vet om Lovisa har sociala medier som är öppna att följa? Är nyfiken på hennes personlighet och hur hon tacklar detta – Om hon verkligen är så ytlig och obrydd som folk säger eller om hon faktisk har ett djup och medlidande trots allt. Jag tror och hoppas på det sistnämnda. Hon kanske är dålig på att visa känslor bara..

Vad heter Lovisa i efternamn?
Citera
2020-12-16, 15:50
Medlem
Citat:
De flesta arbetsgivare tar inte utdrag ut belastningsregistret. Hon kommer säkerligen kunna få ett arbete med lön om hon vill få det.
Hur arbetsför hon är har jag absolut ingen aning om, du kanske vet mer på det området, isf får du gärna upplysa om det.

Hon kan alltid ansöka om skuldsanering om några år och kanske vara skuldfri när hon fyller 30 om inte annat. Vilket får ses helt okej efter omständigheterna.
Extremt, extremt ovanligt att du får skuldsanering om det är en skuld som uppstått på grund av brottslighet.

Jag förstår din optimism men tror den blir svår att förverkliga.
Citera
2020-12-16, 15:52
Medlem
Länk till bilder/filmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här