Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Det kan vara så att det finns bilder/filmupptagningar inifrån bilen där hastighetsmätaren tangerar 200 km/h tidigare under natten.
Rensat från vinkelfel och felvisning så blir det isf ”ca 200”.
Att ta bilen från 50 till 80 går snabbt. Att ta bilen från 170 till 200 går betydligt långsammare. Detta gäller alla bilar men framför allt en bil där 200 ligger så nära bilens maxhastighet. Du behöver en rätt lång raksträcka där du kan ha plattan i mattan en längre tid. Ja, sträckan inbjuder till att köra snabbare än 70. 200? Inte ens chans!
I stämningsansökan finns inga andra sådana bilder/filmupptagningar som du tänker dig med som bevis än det filmklipp vi redan sett så många gånger här så nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
123 km/h efter inbromsning och dikeskörning är i vart fall säkerställt iom data från bilen. Det talar för en hastighet ordentligt över dubbla skyltade farten omedelbart innan smällen.
Vi är helt överens om att bilen hade en högre hastighet än de 123 km/h som den hade när den slog i vägtrumman men som sagt. Vi lär aldrig få reda på mer än exakt än så. Jag tror på ca 140 km/h precis innan bilen gled ut i vägrenen. Du tror uppenbarligen på mer. Vi kan bara gissa.
Du kan få något att jämföra med. Vi har ju olyckan upp i Östersund; Frösön. Jag vill minnas att det var sommar då som nu, att hastigheten bestämdes till 130 km/h i kollisionsögonblicket och att hastigheten när inbromsningen påbörjades var 150 km/h. Bromssträckan var 80 meter. Mestadels på asfalt med grus på men även ute i vägrenen på gräs.
Här... 123 km/h i kollisionsögonblicket och kortare bromssträcka. Vid en jämförelse finner i alla fall jag att ca 140 km/h känns rimligt när bromsningen påbörjades. Men som sagt... vi kommer aldrig få reda på det, vi kan bara hålla på och gissa samt, det viktigaste, det spelar ingen roll om det gick 140 eller 160 eller 200 km/h. Det gick åt helvete för fort!
Fast 200 km/h är som sagt var en utopi ungefär som 650 km/h som ngn i Frösö-tråden försökte få det till att den snubben kört.