Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Sundsvalls TR B 1886-20
*
Stämningsansökan
Och så kom då dagen då L blev åtalad. Inte en dag för tidigt om ngn skulle fråga mig. Intressant att läsa stämningsansökan. Det är 3 olika saker som jag finner intressanta i stämningsansökan.
"... ca 200 km/tim... "
Jag trodde vi skulle slippa hastighetsinflationen men så är det polis och åklagare som börjar. Finns det ingen rimlighetsanalys? Audin har en uppgiven maxhastighet på 222 km/h och då ska alltså fröken L ha skrämt upp bilen till 200. Med totalt 6 personer i bilen. På den här vägen. Inte en chans! Så hur hade åklagare Karin tänkt bevisa detta? Den enda möjligheten jag kan komma på är att ställa frågan till de som blev omkörda som i sin tur hävdar att det bara måste ha gått i 200 blås. Minst! För egen del anser jag att ett sådant vittnesmål snarare sänker trovärdigheten hos ett sådant vittne. 200 km/h... faller på sin egen orimlighet och det borde åklagare Karin inse själv.
Vid kollisionsögonblicket var hastigheten alltså 123 km/h enligt den tekniska undersökningen. Det jag saknar är något mer handfast för att försöka få fram vad hastigheten kan tänkas ha varit innan. Nu blir det bara en massa gissningar och närmare än så kommer vi troligen aldrig. Å andra sidan saknar det reell betydelse om ursprungshastigheten var 140 (vilket jag tror på) eller 160 (vilket andra tror på). Det gick åt helvete för fort oavsett.
"... filmklipp från Emil Idhs snapchatkonto lades upp och försvann [...] kl. 03.00 och 03.02" samt "... SOS kontaktades kl. 03.09".
Är det de här vittnenas bil vi ser i slutet av det berömda filmklippet? Kan de säga när L hann ifatt dem? Samt var de blev omkörda? För målet har det inte något större värde utan det är mest min egen nyfikenhet. Jag har, som bekant, lagt många timmar på att försöka ta reda på var den sista sekvensen filmades men har gått bet på det.
För egen del tror jag, tyvärr, att L kommer få så många olika sorters straffrabatter och så mycket att det bara blir villkorligt.
Förövrigt hoppas jag verkligen att jag framgent här får slippa läsa om att ansvaret för olyckan skulle vara någon annans än L:s till 100%. Allt annat är direkt stötande.