2020-12-16, 07:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Mitt fetade.
Vilka är dessa ”vissa” och vilka är dessa ”andra”?
Vilka det är spelar ingen roll. Vi skiljer nämligen på sak och person när det gäller detta.

Citat:
Är dessa ”vissa” de 20 någonting av de frekvent skrivande skribenterna som skriver läsvärda intressanta inlägg i tråden och gjort den till den populära tråden den var/är? Du vet, tråden är inte tråden, utan skribenterna som skriver i den.
Vad vissa tycker är intressanta inlägg tycker andra är pladder och trams. Att just du tycker OT-inlägg är intressanta innebär inte att majoriteten delar den uppfattningen.

Citat:
De andra, vilka är de? Mr Wodd säger sej ha haft kontakt med dem, men hur då, via PM? Den delen av diskussion med skribenter som har fått påverkan beslut ska väl inte ske via PM?
Det är fullt tillåtet att kontakta moderatorer via PM, varför skulle det inte vara det.
Sedan är det som så att vi har ett litet system med rapporter här på forumet. Detta gör det oerhört tydligt för oss när användarna är mer eller mindre nöjda med hur en tråd utvecklar sig.

Citat:
Speciellt inte när den öppna delen inte fått påverka. Eller är de så att de ”andra” bara finns i Mr woods och Meiji huvud.
Kan det vara så att det enorma missnöjet över att behöva hålla sig till forumets regler bara finns i ditt huvud?
Som sagt så syns det tydligt på antalet inkomna rapporter om användare är missnöjda med en tråd.
Det var enormt mycket klagomål på tråden under de perioder du tycker den var som bäst, till och med den här meta-tråden skapades som en reaktion på eländet.
2020-12-16, 11:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är såklart tråkigt att vissa tycker tråden blivit sämre. Jag tycker att den tvärtom håller högre kvalitet nu, och det vet jag att också andra håller med om. Det ligger dock inte lika nära till hands att ge uttryck för det här som att klaga om man är missnöjd. Hälsan tiger still...
Citat:
Mitt fetade.
Är dessa ”vissa” de 20 någonting av de frekvent skrivande skribenterna som skriver läsvärda intressanta inlägg i tråden och gjort den till den populära tråden den var/är? Du vet, tråden är inte tråden, utan skribenterna som skriver i den.

De andra, vilka är de? Mr Wodd säger sej ha haft kontakt med dem, men hur då, via PM? Den delen av diskussion med skribenter som har fått påverkan beslut ska väl inte ske via PM? Speciellt inte när den öppna delen inte fått påverka.
Citat:
Det är fullt tillåtet att kontakta moderatorer via PM, varför skulle det inte vara det.
Sedan är det som så att vi har ett litet system med rapporter här på forumet. Detta gör det oerhört tydligt för oss när användarna är mer eller mindre nöjda med hur en tråd utvecklar sig.
Citat:
Som sagt så syns det tydligt på antalet inkomna rapporter om användare är missnöjda med en tråd.
Det var enormt mycket klagomål på tråden under de perioder du tycker den var som bäst, till och med den här meta-tråden skapades som en reaktion på eländet.

Man har alltså fattat besluten av denna genomgripande förändring baserat på de första 2 sidorna av denna tråd, skrivet under två dagar i början av augusti.
Efter det var tråden tyst i nästan 3 månader, för att sedan bli mycket aktiv med flera inlägg skrivet varje dag. De över 600 inlägg som efter det skrevs har man inte ens tagit i beaktande.

Sedan har man låtit gamla RP ligga till grund för besluten. Detta blir mycket orättvist. Då vissa RP mycket och andra skribenter gör det aldrig eller mycket sällan. Lika så har PM mellan moderatorer som fattat besluten och medlemmar troligtvis förekommit.

Men det som borde få inverka, de 600 inlägg på över 50 sidor skrivna av mer en 20 medlemmar från tråden under en och en halv månad har man förbisett.

Utöver det erkänner man inte ens skribenternas åsikter i tråden, utan man bagatelliserar dem.

Jag vänder mig till er administratörer med en fråga.

Är detta hur normalt en genomgripande förändring görs på en stor och populära tråd som "Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)"?
Citat:
Ursprungligen postat av admin
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av admin6
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av grottfisk
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av admin7
XXX
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
XXX

För en vecka sedan, drygt en månad efter ”förändringarna” gjorde jag en sammanfattning av inlägg här från medlemmar.
(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Efter det har fler skribenter gett sin synpunkt.

Jag vill även lägga fram ett inlägg som tillför frågan och är det inlägg som Mr Woods svarade på i mitt första citat i detta inlägg.
Om ni inte har läst den så gör det.
2020-12-16, 17:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Utöver det erkänner man inte ens skribenternas åsikter i tråden, utan man bagatelliserar dem.

Är detta hur normalt en genomgripande förändring görs på en stor och populära tråd som "Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)"?

Ifall du vänder dig till forumets administratörer, så bör du nämna hur moderatorerna beter sig i den här avdelningen. Jag tänker inte i första hand på dom beslut som moderatorerna har gjort. Jag tänker mer på deras bemötande mot övriga medlemmar. Istället för att ge seriösa svar, så sprider moderatorerna pejorativ omkring sig. Ett exempel på trams, är att en moderator har ägnat sig åt att anmärka på en medlems förmåga att hålla urinblåsan tät.
2020-12-16, 18:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Man har alltså fattat besluten av denna genomgripande förändring baserat på de första 2 sidorna av denna tråd, skrivet under två dagar i början av augusti.
Efter det var tråden tyst i nästan 3 månader, för att sedan bli mycket aktiv med flera inlägg skrivet varje dag. De över 600 inlägg som efter det skrevs har man inte ens tagit i beaktande.

Sedan har man låtit gamla RP ligga till grund för besluten. Detta blir mycket orättvist. Då vissa RP mycket och andra skribenter gör det aldrig eller mycket sällan. Lika så har PM mellan moderatorer som fattat besluten och medlemmar troligtvis förekommit.

Men det som borde få inverka, de 600 inlägg på över 50 sidor skrivna av mer en 20 medlemmar från tråden under en och en halv månad har man förbisett.
Om vi nu skall hålla på med att räkna inlägg, låt oss då ta och titta på dessa de 600 senaste här i tråden. Då finner vi att det är fyra personer som står för merparten (omkr. 400) av dessa, nämligen du själv, Onkel Kostia, Meiji, najas samt undertecknad. Av oss fyra verkar det bara vara du som inte kan tänka dig att posta i rätt forumdel. Låt mig återupprepa att inte några som helst åsikter om Sveriges coronahantering på något vis är förbjudna att uttrycka på forumet. Allt vi ber er om är att posta PÅ RÄTT STÄLLE!

Citat:
Njae, vi bagatelliserade dem väl inte de första två, tre gångerna? Möjligen kan det efter fjärde eller femte gången samma synpunkt uttrycktes anas en något sarkastisk underton i svaren.

Citat:

För en vecka sedan, drygt en månad efter ”förändringarna” gjorde jag en sammanfattning av inlägg här från medlemmar.

Efter det har fler skribenter gett sin synpunkt.

Jag vill även lägga fram ett inlägg som tillför frågan och är det inlägg som Mr Woods svarade på i mitt första citat i detta inlägg.
Om ni inte har läst den så gör det.
Frågor ställda till administrationen lämnar jag åt dem att besvara.
2020-12-16, 20:44
Medlem
virvelbaggs avatar
I 10 månader byggde vi upp den tråden med våra inlägg. Vi utvecklade rutiner runt presskonferenser och de siffror som presenterades. Missade man en presskonferens kunde man alltid gå tillbaka i tråden och läsa, då inget viktigt missades. Jag tror inte bara det var vi som skrev i tråden som använde tråden på det vis. Allt aktuellt diskuterades och artiklar länkades.

Sedan valde moderatorerna att lyssna på enbart de medlemmar som frekvent RP inlägg. De som inte gjorde det stod ovetande om de förändringar som nalkades. När det stod klart att dessa skulle komma uttryckte många medlemmar en önskan om att flytta tråden i stället för denna stympning. I över en månad har ett stort antal varningar och avstängningar delats ut och många av trådens medlemmar har besökt denna tråd för att ge sin synpunkt. Men hopplösheten inför denna maktdemonstration från moderatorerna tröttar oss.

Det som moderatorerna önskar av oss ter sig omöjligt. Kanske mest för att de enbart lyssnade på de som är i tråden för att RP inlägg av andra skribenter och inte de medlemmar som faktiskt är i tråden för att dom värdesätter den. Hade de lyssnat på de skribenter som uttryckt sin åsikt här och är de skribenter som skrivit och byggt upp tråden, hade de säkerligen beslutat något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall du vänder dig till forumets administratörer, så bör du nämna hur moderatorerna beter sig i den här avdelningen. Jag tänker inte i första hand på dom beslut som moderatorerna har gjort. Jag tänker mer på deras bemötande mot övriga medlemmar. Istället för att ge seriösa svar, så sprider moderatorerna pejorativ omkring sig. Ett exempel på trams, är att en moderator har ägnat sig åt att anmärka på en medlems förmåga att hålla urinblåsan tät.
Speciellt anmärkningsvärt är det ju om man tänker på att sådana inlägg skulle ha bestraffats med en varning i den diskuterade tråden (och till skillnad från de många andra varningarna hade det denna gången också varit mer rätta).

Men det jag tycker mest illa om är när en medlem skriver ett inlägg där medlemmen uttrycker sina åsikter men också blottar sina känslor för förändringen och sedan attackeras av inte bara en moderator utan fler. De kommer i grupp och den enda anledning jag kan se att man gör så är för att nervärdera medlemmen så mycket som möjligt från olika håll så att medlemmen inte kommer att uttrycka sina åsikter i tråden mer.

Istället för att lyssna och vara tacksam för synpunkter så verkar moderatorerna göra allt för att tysta debatten.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-16 kl. 20:50.
2020-12-16, 20:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det är såklart tråkigt att vissa tycker tråden blivit sämre. Jag tycker att den tvärtom håller högre kvalitet nu, och det vet jag att också andra håller med om. Det ligger dock inte lika nära till hands att ge uttryck för det här som att klaga om man är missnöjd. Hälsan tiger still...

Jag är inte så säker på det. Det kan vara många skribenter som bara har upphört att skriva, utan att komma till den här tråden och förklara varför. Andra skribenter har blivit avstängda, och kan därmed inte skriva i den här tråden.

Citat:
Det vi "in absurdum" försöker förklara är att ni fortfarande kan diskutera allt ni tidigare gjort, bara inte i samma tråd.
Det är inte heller så att precis vartenda OT-inlägg varnas. Fortfarande raderas den största delen utan varning, och nog syns det att åtminstone en del av skribenterna försöker anpassa sig till den striktare ordningen. Man har i vissa fall blivit riktigt bra på att hålla sig på rätt sida om gränsen.

Ifal det har lyckats, så borde dom inlägg som inte passar i medicin-tråden, istället ha lagts i politik-sektionen. Har aktiviteten i politik-sektionen ökat lika mycket som aktiviteten har minskat i medicin-sektionen? Eller har den sammanlagda aktiviteten minskat?

Citat:
Personligen tycker jag det är tråkigt att somliga inte vill skriva alls längre, men vi kände oss som sagt tvungna att sätta ner foten för att höja kvaliteten på tråden, och nog tycker jag att den fortfarande är i allra högsta grad levande.

Jag tycker inte att det är tillräckligt mycket liv i politik-avdelningens Corona-sektion.
2020-12-16, 21:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag är inte så säker på det. Det kan vara många skribenter som bara har upphört att skriva, utan att komma till den här tråden och förklara varför. Andra skribenter har blivit avstängda, och kan därmed inte skriva i den här tråden.
Tråden har inga problem med sin överlenad efter den åtskärpta modereringen. Den ligger fortfarande högst på aktuella (corona)ämnen.

Citat:
Ifal det har lyckats, så borde dom inlägg som inte passar i medicin-tråden, istället ha lagts i politik-sektionen. Har aktiviteten i politik-sektionen ökat lika mycket som aktiviteten har minskat i medicin-sektionen? Eller har den sammanlagda aktiviteten minskat?
Det beror helt och hållet på användarnas förmåga att ta till sig vad vi säger.
Låt mig tillägga att vi också handgripligen flyttat inlägg mellan delforumen för att hjälpa användarna på traven.

Citat:
Jag tycker inte att det är tillräckligt mycket liv i politik-avdelningens Corona-sektion.
Det tycker inte jag heller. Det är synd. Tyvärr vet jag inte vad vi skall göra åt det.
2020-12-16, 21:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Njae, vi bagatelliserade dem väl inte de första två, tre gångerna? Möjligen kan det efter fjärde eller femte gången samma synpunkt uttrycktes anas en något sarkastisk underton i svaren.

Jag kan ge en förklaring till att samma saker upprepas. Det har att göra med moderatorerna beteende i den här avdelningen "Om Flashback". Moderatorerna ger ofullständiga svar, eller så svarar dom på någonting helt annat än frågorna som ställdes.

Resultatet blir att frågorna upprepas, varpå moderatorerna upprepar sina ofullständiga svar. Dessutom tillkommer anklagelser från moderatorerna om bristande läsförståelse.

Jag hävdar att det är moderatorerna som har bristande läsförståelse, eftersom dom ger goddag-yxskaft-svar. Alternativt har moderatorerna stora brister i sin förmåga att uttrycka sig skriftligt. Det hade varit lättare för alla, ifall moderatorerna hade bemödat sig att ge seriös respons från början.

Den här avdelningen liknar en lekstuga.
2020-12-16, 21:39
Medlem
virvelbaggs avatar
När man hade den stora turen att ha en moderator som frekvent skriver i tråden och har varit delaktig ja, kanske hela denna tiden borde man ha använt sig av den möjligheten. Moderatorn otrolig känner skribenterna i tråden, vet vilka som är där för att tramsa och vilka som är där för att de värdesätter tråden. Liksom otrolig vet vad som var viktigt med den.

Alla som besöker tråden vet att Otrolig presenterar dagens siffror tillsammans med fem senaste samma dags siffror, kl. 14.00. Vi är så vana vid det och jag kom i håg för några veckor sedan då moderatorerna låste tråden kl. 14.00 och därför presenterades siffrorna för sent. Jag tror det är enda gången det hänt. Och det uppmärksammades.

Varför valde man inte att inkludera otrolig i diskussionerna om förändringarna, när man faktiskt hade den möjligheten av att ha en moderator som var delaktig i tråden och känner den väl?

Jag hoppas att administratörerna gör det denna gång och faktiskt ser den fina möjlighet det ger att förstå tråden och skribenternas behov.

Otrolig är inte moderator för det forumet utan delaktigheten i tråden som en av skribenterna.
2020-12-17, 18:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
I 10 månader byggde vi upp den tråden med våra inlägg. Vi utvecklade rutiner runt presskonferenser och de siffror som presenterades. Missade man en presskonferens kunde man alltid gå tillbaka i tråden och läsa, då inget viktigt missades. Jag tror inte bara det var vi som skrev i tråden som använde tråden på det vis. Allt aktuellt diskuterades och artiklar länkades.

Sedan valde moderatorerna att lyssna på enbart de medlemmar som frekvent RP inlägg. De som inte gjorde det stod ovetande om de förändringar som nalkades. När det stod klart att dessa skulle komma uttryckte många medlemmar en önskan om att flytta tråden i stället för denna stympning.

Redan innan förändringarna offentliggjordes, föreslog "aw" och jag föreslog en flytt.

Jag har inte sett vetenskaps-debattörerna efterfråga en stympning. Det enda vetenskaps-debattörerna önskade, var att den allmänna diskussionen skulle flyttas, så att vetenskaps-debattörerna kunde få ha sin avdelning ifred. Jag anser att det var ett helt rimligt önskemål från vetenskaps-debattörernas sida.

Den allmänna diskussionen passar bättre i politik-avdelningens Corona-sektion.

Citat:
I över en månad har ett stort antal varningar och avstängningar delats ut och många av trådens medlemmar har besökt denna tråd för att ge sin synpunkt. Men hopplösheten inför denna maktdemonstration från moderatorerna tröttar oss.

Moderatorerna har den makt som "admin" ger dom. Det är "admin" som har den ultimata bestämmanderätten.

Citat:
Det som moderatorerna önskar av oss ter sig omöjligt. Kanske mest för att de enbart lyssnade på de som är i tråden för att RP inlägg av andra skribenter och inte de medlemmar som faktiskt är i tråden för att dom värdesätter den. Hade de lyssnat på de skribenter som uttryckt sin åsikt här och är de skribenter som skrivit och byggt upp tråden, hade de säkerligen beslutat något helt annat.
Citat:
Citat:
Speciellt anmärkningsvärt är det ju om man tänker på att sådana inlägg skulle ha bestraffats med en varning i den diskuterade tråden (och till skillnad från de många andra varningarna hade det denna gången också varit mer rätta).

Nejdå. Det finns en skribent som återkommande har anklagat sina meningsmotståndare för inkontinens i Corona-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Sängvätande idioter som du förtjänar varken trygghet eller frihet. Gå och stäng in dig någonstans istället om du är så jävla rädd. Glöm inte ansiktsblöjan. Avskum.

Dessa inlägg finns kvar.

Citat:
Men det jag tycker mest illa om är när en medlem skriver ett inlägg där medlemmen uttrycker sina åsikter men också blottar sina känslor för förändringen och sedan attackeras av inte bara en moderator utan fler. De kommer i grupp och den enda anledning jag kan se att man gör så är för att nervärdera medlemmen så mycket som möjligt från olika håll så att medlemmen inte kommer att uttrycka sina åsikter i tråden mer.

Istället för att lyssna och vara tacksam för synpunkter så verkar moderatorerna göra allt för att tysta debatten.

Ja, jag håller med dig. Moderatorerna och administratörerna har förvisso ingen skyldighet att följa medlemmarnas åsikter. Men innan moderatorerna kör över medlemmarna, så borde moderatorerna åtminstone kunna lyssna på medlemmarna.

Har moderatorerna exempelvis övervägt "aw"s förslag?
2020-12-17, 19:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Citat:
Vad vissa tycker är intressanta inlägg tycker andra är pladder och trams. Att just du tycker OT-inlägg är intressanta innebär inte att majoriteten delar den uppfattningen.
Dessa ”vissa” 20 någonting skribenter från stora tråden som har uttryckt sin åsikt här skriver inte ”pladder och trams”. De skriver intressanta inlägg, länkar intressanta artiklar och kommer med klarsynta synpunkter. Så vi är verkligen oense Mr Woods.

Några av mina favorit skribenter som jag alltid läste inlägg av har till och med fått sig avstängningar.

Men tack Onkel Kostia för att du tar upp ett inlägg som får vara kvar och är kanske ett sådant inlägg som Mr Woods tycker lyfter tråden och höjer kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag bryr mig bara om mig själv?

Javisst, förutom alla som blir av med sina jobb och inkomster, förutom alla som har dött, dör och kommer att dö pga lockdown, om det så är isolation, stress, självmord, inställda läkarundersökningar och behandlingar eller något annat. Jag bryr mig bara om mig själv, förutom att jag också bryr mig om alla människors frihet.

Covid19 är ett skämt jämfört med den samhällsfara lockdown är. Men du klarar inte av att tänka längre än näsan räcker.

Sängvätande idioter som du förtjänar varken trygghet eller frihet. Gå och stäng in dig någonstans istället om du är så jävla rädd. Glöm inte ansiktsblöjan. Avskum.

Skulle påstå att det är tvärt i mot dok. Detta inlägg tillför inget och skribenten har plågat tråden länge. Men sådana inlägg främjas och har ökat sedan förändringarna. Ja, Mr Woods vi har verkligen olika åsikter om vad som är trams. De över 20 skribenterna som har utryckt åsikter här skulle aldrig skriva ett sådant inlägg.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-17 kl. 19:47.
2020-12-17, 21:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Redan innan förändringarna offentliggjordes, föreslog "aw" och jag föreslog en flytt.

Jag har inte sett vetenskaps-debattörerna efterfråga en stympning. Det enda vetenskaps-debattörerna önskade, var att den allmänna diskussionen skulle flyttas, så att vetenskaps-debattörerna kunde få ha sin avdelning ifred. Jag anser att det var ett helt rimligt önskemål från vetenskaps-debattörernas sida.

Ja jag håller med dig. Det var ju inte heller några skribenter som motsatte sig flyttning. Då det hade troligtvis varit en lösning som alla hade kunnat vara nöjda med. Men Tydligtvis lyssnade man inte på vetenskaps-debattörerna heller och speciellt aw som tagit sig tid att framföra sin/er idé.

Mr Wodds skrev om de som RP-ar inlägg av andra. Att Mr woods vet att de tycker att tråden är bättre? Ja det hela är väldigt luddigt och höjt i dunkel. Är inte helt säker på vilka de ville göra nöjda. Moderatorerna har ju flera gånger påpekat att förändringarna gjordes för att göra så många som möjligt nöjda.

Men ingen verkar ju vara nöjd, liksom ingen tycker att förändringarna är förbättringar, för utom då moderatorerna och dessa ”andra” som Mr Woods skriver om, RP-arna eller vilka de nu är.

Om mängden RP minskat, kan det bero på att alla är så trötta på varningar och avstängningar att ingen vill RP inlägg längre för ingen vill vara delaktig i denna avstängnings hysteri?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-17 kl. 21:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in