2020-12-13, 13:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
A + B. Varför är det inte möjligt att använda skattemedel till kommunal verksamhet? Skolor, sjukhus, vägar, dagis, bostäder?
Ang B) så har du en förklaring i att Allmännyttan är redan belånad.
Nu får du förklara varför du inte kan ta in den informationen.

Ang A) har du fått frågan varför folk först skall betala sin egen boendekostnad. Sedan skall de över skattsedeln betala boendekostnaden för Allmännyttans hyresgäster.
Det har du inte svarat på.

Citat:
C. Allmännyttan har ett hyreshus. Allmännyttan omvandlar det till bostadsrätt, säljer det och bygger ett nytt hyreshus. Vad har man vunnit på det? Allmännyttan har fortfarande bara ett hyreshus, fast nu med betydligt högre hyror eftersom det är dyrt att bygga nytt.
Du har fel ovan. Av okänd anledning tar du inte in information.
Allmännyttan ombildar inte. Den säljer ett hyreshus.
Är en BRF köpare så är det fortfarande ett hyreshus när de köper. Och medlemmarna hyresgäster.
SEDAN tar BRF och ombildar. Och från det ögonblicket gäller inte längre hyresregleringen för medlemmarnas bostäder. Utan då gäller marknadspris.

Det kommunen vinner på detta är att det byggs fler bostäder i kommunen. Kan du berätta varför du inte förstår det? Eller förstår du det men skiter fullständigt i om folk har någonstans att bo. Så kan det också vara.

Citat:
En idiotisk ide som bara kan födas i huvudet på en moderat politiker.
Vi kan alla notera att du anser det vara en idiotisk ide med fler bostäder i en kommun.
2020-12-13, 14:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skall folk först betala sina egna boendekostnader. Sedan skall dom över skattsedeln betala andras boende? Varför kan inte folk betala sitt eget boende.
Folk betalar sitt eget boende, det finns inga subventionerade hyror.
Har du något belägg för ditt påstående att folk "betalar sina egna boendekostnader" och via skatten också andra boende?

Citat:
Svamlet om att hyresgästerna fått köpa till förmånliga priser är falsifierat så många ggr att det borde krävas en svårare mental defekt för att kunna slå ifrån sig det.
Allmännyttan säljer inte billigare till hyresgästerna än till någon annan.
Vem ville betala mer är en fråga jag ställt i 10 års tid. 0 svar än så länge.
Frågan är varför Allmännyttan säljer, inte till vilket pris. Försäljningen innebär att hyresrätter blir till bostadsrätter. Bostadsrätter finns redan hur mycket som helst, men däremot är det brist på hyresrätter i Stockholm. Vad vinner man på att göra om hyresrätter till bostadsrätter?
Citat:
Jag har också frågat vilket likvärdigt hyreshus i närheten som sålts till annat fastighetsbolag som värderats högre. 0 svar där också.
Det är ingen som har påstått något sådant. Problemet med försäljningen är att det försvinner hyresrätter som blir till bostadsrätter. Det är försäljningen som är problemet, inte priset.
Citat:

Vad ni kommunister vägrar att ta in är att hyreshus värderas efter den hyra man får in och de omkostnader man har. Det innebär att hyreshus med låg hyra har ett lågt värde. Detta viftar ni kommunister bara bort. Det är en för besvärlig verklighet för er.
Allmännyttan har inte sålt billigare. Dom har sålt för det pris dom kan få ut.
Du har inte förstått att försäljningarna är politiskt betingade, man har satt priset lågt för att locka till köp. Husen skulle säljas, helt enkelt. Man har satt ett pris som motsvarar i snitt 70-75 % av priset på motsvarande bostadsrätt på marknaden.
Prissättningen är för övrigt fri, och har inget med hyror eller annat att göra.

Citat:

Halmgubbe. Notera att du bara producerar halmgubbar och rena falsarier.

Min inställning är naturligtvis att den som använder betalar. Dvs hyresgästen betalar. Det är hyresgästen som disponerar tillgången och sliter på den.

Så vad är problemet? Hyresgästen betalar hyra som används till driften, precis som det ska fungera.

Citat:
Men ni har ju gett HGF makt att blockera renovering. Hur många inlägg har du skrivit om att HGF har för mycket makt?
Nej, just det.

Nu har jag valt att fråga i forumet. Det var faktiskt oväntat att det skulle bli så tunt med svar.

Men det är helt klart att det finns en stark vilja hos många att bo där. Man betalar en hel del för att komma över de adresserna. Helt klart att det finns något som lockar.

Några saker har nämnts:
* närhet till driftiga personer som skapar näringsverksamhet.
* närhet till (mång)kultur.
Och det kanske är de två som är de stora drivkrafterna.
Så kan det vara.
2020-12-13, 14:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ang B) så har du en förklaring i att Allmännyttan är redan belånad.
Nu får du förklara varför du inte kan ta in den informationen.
Vilken belåningsgrad talar vi om? Många hus är gamla och borde redan vara mer eller mindre betalda.
Citat:
Ang A) har du fått frågan varför folk först skall betala sin egen boendekostnad. Sedan skall de över skattsedeln betala boendekostnaden för Allmännyttans hyresgäster.
Det har du inte svarat på.
Jag vet inte riktigt vad du menar. Har du belägg för att något sådant har skett?
Citat:

Du har fel ovan. Av okänd anledning tar du inte in information.
Allmännyttan ombildar inte. Den säljer ett hyreshus.
Är en BRF köpare så är det fortfarande ett hyreshus när de köper. Och medlemmarna hyresgäster.
SEDAN tar BRF och ombildar. Och från det ögonblicket gäller inte längre hyresregleringen för medlemmarnas bostäder. Utan då gäller marknadspris.
Det är inte ordningen som är det väsentliga. Jag vet också att man säljer fastigheten som hyreshus och de boende själva bildar en bostadsrättsförening. Problemet är alltså själva försäljningen och ombildningen, att kommunen blir av med hyresfastigheter med låg hyra som folk har råd med och istället berikar de som råkar bo i kommunens hus vid tillfället för försäljningen.
Citat:
Det kommunen vinner på detta är att det byggs fler bostäder i kommunen. Kan du berätta varför du inte förstår det? Eller förstår du det men skiter fullständigt i om folk har någonstans att bo. Så kan det också vara.
Ja, det skiter jag faktiskt i. Det är varken min eller kommunens sak att ordna bostäder år de som själva kan finansiera sitt boende.
Citat:
Vi kan alla notera att du anser det vara en idiotisk ide med fler bostäder i en kommun.
Det är inte kommunens sak att hålla med bostadsrätter. Vill någon ha en bostadsrätt eller villa får han ordna det själv. Tycker jag.
Senast redigerad av Tammer 2020-12-13 kl. 15:02.
2020-12-13, 16:48
Medlem
Citat:
Vad har en fallande aktiekurs med saken att göra. Nu förstår du inte vad du pratar om.
Fastighetsbolagens (liksom många andra bolags) kurser har dalat i samband med corona-krisen. Vad har det med att blåsa ägarna att göra.
En fallande aktiekurs = förlust av pengar.
Deras kurs föll före corona, men det har du inte kollat upp för du verkar vara upptagen med annat. Jag har ju länkat kursen, varför svara om du inte ens tänker titta?

Citat:
Det var inte ett fåtal aktier det handlade om. Du klagar på min läsförståelse man jag kommer ihåg vad du skrev. Det verkar du inte själv göra. Det handlade om att ägaren säljer bolaget. Då tar de nya ägarna kontrollen.
Jag sa att ägaren har sålt sina aktier. Han har sålt aktier för många hundra miljoner. I rätt tid. Varför göra det om man tror på bolaget?
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/vdn-tjanade-52-miljoner-pa-forsaljning-av-aktier/
Enligt avanza äger 8000 + personer aktier genom dem. Ingen av dem kan ensamma byta ut styrelsen kan man väl anta.

Citat:
Tja, Amazon rasade i början på 2000-talet med hur mycket 90%?
Betydde det att Jeff Bezos körde bolaget i botten? Enligt dina fantasier var det så.
Men sedan har aktien dragit iväg långt över den tidigare toppen.
Men detta lär vara helt obegripligt för dig. Det stämmer ju inte med fantasierna du läst på vänsterbloggar.
För tillfället gjorde han det. Hur många bolag rasar med 90 % och återhämtar sig ens?

Citat:
Jag läste just "se nedan". Men det fanns inget nedan att se
.
Du ser det du vill se antar jag. Det står klart och tydligt vad jag syftade på.

Citat:
Därav att jag efterfrågande en länk där man kunde se hur illa det var. Men det fanns inte.
Tomt. Det var tomt.
Istället för att välja ut ett inlägg från dina tusentals där du förolämpar folk så var det ju bara att hänvisa till det inlägg jag citerade. Snabbt och effektivt. Du förolämpar nämligen folk i nästan varje inlägg.

Citat:
Nu svarar du inte på hur det var. Ville du sammankoppla mitt och LarryLarrys konton. LarryLarry lär vara väldigt upprörd över ditt tilltag. Hen vill definitivt inte sammankopplas med mig.
Men om det inte är så så lämnar du ingen som helst förklaring.
Du producerar påståenden men det är tomt på redogörelser när man synar.
Ingen annan har anmärkt på det förutom du.

Citat:
Det är du som har fantiserat ihop att jag avfärdat någon orsak. Och du verkar inte tagit till dig rekommendationen att bättre på läsförståelsen eftersom du fortsätter repetera falsariet.
Okej. Vad hjälper det att säga emot? Du förnekar helt uppenbara fakta.

Citat:
Nej, LarryLarry har inte kommit med någon förklaring. Hen har bara gett uttryck för sina emotionella preferenser. Dessutom på ett helt oanvändbart sätt.
Det är en förklaring, spelar väl ingen roll om det är en emotionell preferens. Känner man starkt för att inte bo där det luktar kiss så påverkar det marknaden när man säljer sin bostad och köper en ny.
Citat:
Hur menar du att SCB skulle gå tillväga för att tillämpa det LarryLarry skrev?
Hur ser metoden ut. Hur ser mätnormen ut?
Jag förstår inte varför SCB måste kunna tillämpa det, och vad det har med saken att göra. Du avfärdade hans svar, men enligt dig så har du inte ens gjort det (avfärdat). Helt osammanhängande och obegripligt.

Citat:
Hm, det var mycket som knappast kan kopplas till händelsernas centrum.
Sportarenorna kan jag köpa.
Men resten finns väl i andra städer också. Kanske lite mindre, men kanske proportionellt mot folkmängd.
Vad har andra städer med detta att göra? Stockholm är dyrare överlag. Förort som innerstad. I Stockholm finns mer av det mesta, jobb, event, butiker och restauranger. Fler folk vill bo där = dyrt.
Vill du haka upp dig på ordet "händelse" så gör det med nån annan är du snäll.

Citat:
Gäller inte det andra städer också? Dvs att man har nära till såväl norra som södra delen om man bor i mitten.
Jag har lite svårt att se att man skulle behöva flytta till Stockholm för att erfara den egenskapen.
Är du säker på att du tänkt igenom detta.
Jag ville vara tydlig med vad jag menade. Bor man i mitten så är det nära både till friends och globen tex. Men ja, självklart är mitten alltid mitten, oavsett vart.
2020-12-14, 14:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det faktum att de som köper bostad i storstäderna ligger vid taket för vad de får låna visar tydligt att priserna är för höga.

Eller så visar det bara att folk köper så dyrt de har råd med för att de prioriterar bostad och läge väldigt högt.
2020-12-14, 18:06
Medlem
DVikings avatar
Kul lista över 1M USD properties runt om i världen. Jmf med vad man får i Stockholm för 8.5M SEK och se om det känns rimligt.

https://www.loveproperty.com/gallerylist/71563/milliondollar-homes-from-around-the-world

Eller en 3 bedroom på 187 kvm i Burj Khalifa för samma peng som en trea på Kungsholmen.

https://www.propertyfinder.ae/en/buy/apartment-for-sale-dubai-downtown-dubai-burj-khalifa-area-burj-khalifa-7419165.html
Senast redigerad av DViking 2020-12-14 kl. 18:06. Anledning: Fel
2020-12-14, 18:54
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kul lista över 1M USD properties runt om i världen. Jmf med vad man får i Stockholm för 8.5M SEK och se om det känns rimligt.

https://www.loveproperty.com/gallerylist/71563/milliondollar-homes-from-around-the-world

Eller en 3 bedroom på 187 kvm i Burj Khalifa för samma peng som en trea på Kungsholmen.

https://www.propertyfinder.ae/en/buy/apartment-for-sale-dubai-downtown-dubai-burj-khalifa-area-burj-khalifa-7419165.html

Sätter lite perspektiv på hur galna priserna är i Stockholm...
2020-12-14, 20:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Produktionskostnaden per kvm är ungefär densamma för Burj Khalifa som i Stockholm så det verkar väl inte orimligt att kostnaden är ungefär densamma. Sedan drar väl Kungsholmen upp lite då det är större tryck på Kungsholmen än Burj Khalifa.
2020-12-14, 20:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
En fallande aktiekurs = förlust av pengar.
Deras kurs föll före corona, men det har du inte kollat upp för du verkar vara upptagen med annat. Jag har ju länkat kursen, varför svara om du inte ens tänker titta?
So what?
Aktiekurser rör sig av mängder av olika skäl. Förstår du inte det?

Citat:
Jag sa att ägaren har sålt sina aktier. Han har sålt aktier för många hundra miljoner. I rätt tid. Varför göra det om man tror på bolaget?
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/vdn-tjanade-52-miljoner-pa-forsaljning-av-aktier/
Enligt avanza äger 8000 + personer aktier genom dem. Ingen av dem kan ensamma byta ut styrelsen kan man väl anta.
Om ägaren säljer så är det en ny ägare som bestämmer. Förstår du inte det. Den före detta ägare har inget att säga till om.

Om du inte förstår att det är ägaren som tillsätter styrelsen, vem är det då i din föreställningsvärld som tillsätter styrelsen.

Citat:
För tillfället gjorde han det. Hur många bolag rasar med 90 % och återhämtar sig ens?
Vad har du för grund för påståendet att han körde bolaget i botten???
Det verkar som du fullkomligt saknar insikt i företagande och bara ältar några kommunistiska trossatser.

I verkligheten däremot fanns tidigare för stora förhoppningar om kommande vinster. När de uteblev så anpassar sig kursen till nya förväntningar om kommande vinster. Som då blev nedjusterade. Och troligen för mycket nedjusterade.
Men i din värld så verkar detta inte kunna vara en möjlighet.

Citat:
Du ser det du vill se antar jag. Det står klart och tydligt vad jag syftade på.
Om det hade stått hade jag inte behövt uppmärksamma att det inte stod.

Notera att du fortfarande misslyckats.

Citat:
Istället för att välja ut ett inlägg från dina tusentals där du förolämpar folk så var det ju bara att hänvisa till det inlägg jag citerade. Snabbt och effektivt. Du förolämpar nämligen folk i nästan varje inlägg.
Då misslyckades du med att uppmärksamma var och på vilket sätt jag gjorde det.

Och misslyckas fortfarande.

Citat:
Ingen annan har anmärkt på det förutom du.
Och du har fortfarande inte förklarat om du menar att jag är samma skribent som LarryLarry. Du har närmast påstått det.

Och om du inte menade det så saknas fortfarande en redogörelse för var jag skulle beskriva någon som mongoloid.

Du påstår mycket men när man synar är det tomt.

Citat:
Okej. Vad hjälper det att säga emot? Du förnekar helt uppenbara fakta.
Jag accepterar fakta men avfärdar grundlösa påståenden.

Var är mitt förnekande av en förklaring?

Citat:
Det är en förklaring, spelar väl ingen roll om det är en emotionell preferens. Känner man starkt för att inte bo där det luktar kiss så påverkar det marknaden när man säljer sin bostad och köper en ny.
Hur kvantifieras "skabbigt".
Hur ser mätnormen ut?

Citat:
Jag förstår inte varför SCB måste kunna tillämpa det, och vad det har med saken att göra. Du avfärdade hans svar, men enligt dig så har du inte ens gjort det (avfärdat). Helt osammanhängande och obegripligt.
Det borde väl gå att begripa att ett skäl måste vara kvantifierbart och gå att mäta upp.
Annars är det bara känsloflum.

Citat:
Vad har andra städer med detta att göra? Stockholm är dyrare överlag. Förort som innerstad. I Stockholm finns mer av det mesta, jobb, event, butiker och restauranger. Fler folk vill bo där = dyrt.
Vill du haka upp dig på ordet "händelse" så gör det med nån annan är du snäll.
Frågan gällde varför centrala Stockholm var så attraktivt.
Då är det inte särskilt seriöst att komma dragandes med sådant som gäller andra städer.

Citat:
Jag ville vara tydlig med vad jag menade. Bor man i mitten så är det nära både till friends och globen tex. Men ja, självklart är mitten alltid mitten, oavsett vart.
Jag förstod vad du menade men påtalar att det inte är signifikant för Stockholm.
2020-12-14, 21:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Produktionskostnaden per kvm är ungefär densamma för Burj Khalifa som i Stockholm så det verkar väl inte orimligt att kostnaden är ungefär densamma. Sedan drar väl Kungsholmen upp lite då det är större tryck på Kungsholmen än Burj Khalifa.

Ja, efterfrågetrycket på Kungsholmen drar upp priserna till det dubbla mot Burj Khalifa, världens högsta byggnad i ett land med skattefria inkomster, internationellt investerarkapital och oljepengar.

Att man i Sverige endast kan bygga massproducerade femvåningslådhus till samma kostnad som ett 828m landmark visar på hur illa det är ställt med svenska bostadsbyggare.

Sen är ju Dubai och Sverige något av motpoler när det kommer till hela bostadssektorn så jämförelser blir lite tramsiga. På det stora hela får man dock väldigt lite bostad för sina pengar i Sverige, men Riskbanken står ju numera för det mesta av pengarna förvisso.
2020-12-14, 21:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det viktigaste för hyresgäster är en måttlig hyra, för varför skulle någon vilja betala för att renovera något man inte själv äger? Vill man betala mycket för att bo fint bor man i bostadsrätt.
Det finns hur mycket som helst om detta:
https://www.gp.se/debatt/hyresh%C3%B6jningar-efter-renovering-tvingar-m%C3%A4nniskor-att-flytta-1.16924164
https://www.sydsvenskan.se/2019-09-14/boende-tvingas-bort-av-pakostade-renoveringar
https://www.dn.se/ekonomi/knivstabostader-renoverade-i-steg-gav-lagre-hyreshojning-an-traditionell-totalrenovering/
Man betalar inte för en renovering av annans tillgång. Det är en halmgubbe du fantiserar ihop för att slippa svara på frågan.

Men betalar högre hyra för att disponera en bättre tillgång.

Citat:
Jag hyr en bil av Avis för 300kr/dygn. När jag har hyrt den höjer Avis hyran till 1000kr, för att kunna renovera motorn. När jag lämnar tillbaka bilen efter en vecka har Avis på min bekostnad fått sin bil renoverad, och de är jätteglada. Jag är av någon anledning lite mindre nöjd.
Är den liknelsen tillräckligt pedagogisk?
Ny halmgubbe. Återigen för att slippa svara.

Du hyr en kass bil av avis för 300/dygn.
AVIS sätter in en starkare motor, lägger in AC, "bättre" inredning mm.
Nästa gång du hyr får du betala 400/dygn.

Att du betalar 400 beror på att kapitalkostnaden för den bilen ökat för AVIS. AVIS tjänar inget på detta. När bilan tas ur drift har AVIS gått +-0 på "renoveringen".

Vad du säger här är alltså att du inte förstår detta enkla. Eller är det det gamla vanliga att andra skall betala dina nöjen och förlustelser. Det brukar alltid sluta med det. Du skall aldrig behöva göra rätt för dig.

Citat:
Du har en rörande övertro på privata företagares överlägsenhet framför kommunala. Varför skulle inte kommunen använda samma metod om Carnegie om den är bättre? Är kommunens direktörer dummare än Carnegies?
Jag har ingen tro alls. Jag bara mäter i verkligheten. Vad är nu skillnaden mellan Nordkorea och Sydkorea. Jag brukar nämna det men jag har också noterat att många har svårt att få det att fastna.

I offentlig sektor har man inga incitament till förbättringar. Därför sker det inte.
I privat sektor har man högre vinst som incitament till förbättringar. Därför sker det.

Citat:
Varför ska kommunen sälja hus för att bygga nytt? Vad är logiken i det? Det vill du inte svara på tydligen. Det är som att du skulle sälja din bil för att få loss pengar till att köpa en ny. Så dumt resonerat.
Det har du fått förklarat för dig. Om du har en invändning mot det får du väl peka på var kommunen resonerar fel.
Nu visar du bara att du inte kan ta emot information.

Tunga skäl för en kommun är att det är bättre att fler är med och betalar till kommunala utgifter.

Citat:
Borgarna vill sälja ut kommunal egendom, så enkelt är det. Privatisera allt som går, oavsett om det är till privatpersoner eller bolag.
Så är det i din fantasivärld. Men även (S) kräver av Allmännyttan att de nyproducerar. Just i Luleå-exemplet var det (S). Så (S) beslöt att Allmännyttan skulle kränga stora mängder hyreshus för att nyproducera.
2020-12-14, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, efterfrågetrycket på Kungsholmen drar upp priserna till det dubbla mot Burj Khalifa, världens högsta byggnad i ett land med skattefria inkomster, internationellt investerarkapital och oljepengar.
Vad sägs om att du frågar i Politik-integration och invandring om intresset att flytta från Stockholms innerstad till ett muslimskt land. Jag ska med intresse följa den tråden och se om Kalifhuset är "bättre".

Citat:
Att man i Sverige endast kan bygga massproducerade femvåningslådhus till samma kostnad som ett 828m landmark visar på hur illa det är ställt med svenska bostadsbyggare.
Hur kom du fram till att det inte är en skillnad i lönekostnad vi ser??

Citat:
Sen är ju Dubai och Sverige något av motpoler när det kommer till hela bostadssektorn så jämförelser blir lite tramsiga. På det stora hela får man dock väldigt lite bostad för sina pengar i Sverige, men Riskbanken står ju numera för det mesta av pengarna förvisso.
Riksbanken står inte för något. Nu prenumererar du på någon bisarr fantasi.

Sedan kan väl du starta ett företag och bygga bostäder och sälja till lägre pris. Det skulle uppskattas av många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in