2020-12-15, 18:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det känns hotfullt för mig. Inte att jag tillhör riskgruppen och har stor risk att dö, men får man viruset kan det resultera i lungskador, och jag är långdistanslöpare. Detta är inte som en vanligt förkylning.

Visst är jag orolig. Även om det går bra kan man få framtida men.

Vad är det som får det att kännas hotfullt? Brukar du även vara rädd för den vanliga influensan? Det kan inte vara så att du blivit uppskrämd av alla skriverier i media?
Citera
2020-12-15, 18:24
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det dör 300 personer varje år i trafiken, ska vi kanske förbjuda bilar då? Folk får panik för nått som för dom allra flesta blir som en vanlig förkylning.
Det har dött nästan 8k personer i covid-19 hittills, trots en rad restriktioner som har införts, folk jobbar hemma osv osv.

Tycker du att vi har haft för mycket restriktioner i Sverige? Hur tror du det hade sett ut om alla hade levt på som vanligt hela året?
Citera
2020-12-15, 18:25
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
1. Regeringen fick i uppdrag att testa allmänheten, regionerna ansvarade för testning av Priogrupp 1 och 2.

2. Äldreomsorgen är kommunernas ansvar, och utan en strategi där personalen placeras isolerat veckovis är det omöjligt att skydda de boenden, strategin med flockimmunitet är regeringens ansvar och de är offrade medvetet eller pga inkompetens de äldre. Övriga nordiska länder har samma andel döda på äldreboenden.

3. Sänkt värnskatt ökar skatteintäkterna, det är i princip alla seriösa ekonomer överens om, gränsen för värnskatt går vid 41tkr. Lex jobbskatteavdraget som ökade skatteintäkter rejält.

Sverige ligger absolut sämst till vad gäller smittspridning i Europa och vi närmar oss en rejäl resehelg där bussar och tåg är i princip fullbokade. Med tanke på belastningen i sjukvården går vi mot en katastrof och regeringen gör absolut ingenting, inte ens en förlängning av pandemilagen har de mäktat med. Istället har Tegnell tre gånger pekat finger på Italien vilket gjort att italienarna tycker att vi är idioter (jag får ofta frågor från italienska kollegor vad vi pysslar med). Det och annat har gjort mycket för att sabba Sverigebilden som de kallar det.

Ofattbart att folk skyller på regionerna när det är regeringen och FHM som konstant missbedömt läget.
Jag kanske blev otydlig där men i mitt inlägg skrev jag - jag klandrar alla - sen svävade jag kanske ut lite, pga trötthet.

Men regering opposition har suttit varje vecka och diskuterat covid19 och strategin, alla verkar ha varit nöjda. Ingen har läst någon forskningsrapport (?) eller gjort någon omvärldsbevakning (?) utan litat fullt allihop (regering och opposition) på FoHM som styrt det här skeppet med sitt lugnande budskap, om flockimmunitet och sluta testa (inte rätt tid pga man inte vet vad man ska göra med provsvaret i mars).

Men , redan tidigt borde båda två förstått att detta inte skulle sluta bra med tanke på hur FoHM i princip konstant haft fel.
Citera
2020-12-15, 18:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Inte i vetenskaplig mening, R0 är för lågt för att det skulle vara en luftburen smitta, därvidlag.

Den logiken håller ej. Smittbarhet hos en organism är ej samma som hur den kan färdas.
Bara för att något är luftburet betyder ej att det är smittsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Idag på min lokala Ica affär såg jag 2 kunder med visir. Har aldrig någonsin sett nått så löjligt.
Det ser jag i princip dagligen på olika ställen. Dock utan ansiktsmask så det är nog inte så stor nytta.
Citera
Avstängd
Citat:
Vad är det som får det att kännas hotfullt? Brukar du även vara rädd för den vanliga influensan? Det kan inte vara så att du blivit uppskrämd av alla skriverier i media?

Covid19 är upp till 5 gånger dödligare än vanlig influensa.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Gud va du svamlar. Jag svarade en användare som tyckte att 100 barn som var långtidssjuka av corona var mycket. Det är inte mycket om 100 stycken barn av totalt 2 000 000 är långtidssjuka.

Det är ungefär som att säga att det är jätte vanligt att man blir påkörd och dör i trafiken. När det dör 200-300 stycken.

Han sa inte 100 barn utan 100-tals barn.
Varifrån har du fått att 2 miljoner barn har haft covid?
Citera
2020-12-15, 18:27
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det har dött nästan 8k personer i covid-19 hittills, trots en rad restriktioner som har införts, folk jobbar hemma osv osv.

Tycker du att vi har haft för mycket restriktioner i Sverige? Hur tror du det hade sett ut om alla hade levt på som vanligt hela året?

Dessa 8000 som har dött är ca 80 % Boende på äldreboenden. Så det man kunde ha gjort är att förhindrat smittad där, då hade vi knappt haft några döda alls.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det här är ett typexempel på intellektuell ohederlighet, Merwinna.
Statsministern kritiserar inte (bara) FHM utan han kritiserar professionen och experterna. Professionen och experterna är inte synonymt med FHM. Han tillägger också att många länder gjorde samma bedömning som regeringen.

Professorn i katastrofmedicin, Johan von Schreeb vid Karolinska institutet trodde inte på en andra våg.
FB:s favorit till ny statsepidemiolog Professor Björn Olsen trodde inte på någon andra våg.

https://sverigesradio.se/artikel/7498643
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/719904/bjorn_olsen_det_kommer_nog_ingen_andra_vag_av_covi d19

Så vitt jag vet finns det inte någon expert som hela tiden haft rätt om SARS-CoV-2 och hur det far fram över jorden.

Jag tror nog att statsministern menar FHM med "professionen och experterna". Han vill bara inte säga det rakt ut. Han och andra regeringsmedlemmar har ju också hela tiden hänvisat till att "vi har inte vidtagit den åtgärden för att FHM inte har rekommenderat det", när han/de har fått kritik för uteblivna åtgärder. Dom har aldrig sagt att "vi har inte gjort det för att Björn Olsen inte har rekommenderat det", eller "vi har inte gjort det för att Lena Einhorn inte har rekommenderat det". Så vi kan nog vara lugna för att han menar Tegnell med anhang.

I samma artikel säger han ju också att han inte vill kommentera FHM:s hantering ännu, men att han kommer att göra det senare, när det här är över. Jag misstänker att det blir ord och inga visor.

Här på Flashback visste vi i alla fall att det skulle komma en andra våg. Precis som vi har vetat allt annat före Tegnell. Jag skrev t.ex. detta här i tråden den 7 juni:

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju sommar och varmt nu. Vi är ute mer i stället för att träffas inomhus, D-vitaminhalten stiger i blodet när vi får sol på oss, och detta virus trivs dessutom allra bäst när det är torr och kall luft ute (som på skidorterna i Alperna).

När hösten kommer, kommer det att komma en MASSIV andravåg - om vi inte stoppar den med aktiva åtgärder.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Coronakommisionens dom är inte barmhärtig. Och den visar det som vi alla redan visste. Sveriges velande och oförmåga att agera är orsaken till att det gick som det gick. Inte att Sverige skulle ha varit i en annan "fas". Man brydde sig inte om att ta rillräckliga åtgärder i tid.

Angående åldringsvården:
"Redan i samband med det första covid-relaterade dödsfallet infördes besöksrestriktioner i våra tre grannländer Norge, Danmark och Finland. När detta skedde i Sverige hade mer än 100 personer dött på svenska äldreboenden, skriver coronakommissionen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg01pK/grannlanderna-stangde-direkt--100-hann-do-i-sverige
Citera
2020-12-15, 18:28
Medlem
Citat:

Influensa har jag aldrig haft. Men jag misskötte en gång en förkylning, jobbade övertid och sov för lite. Jag fick lunginflammation och det var ett helvete.

Just nu känns mitt immunförsvar helt OK. Jag är som sagt långdistanslöpare och vill inte förlora lungkapaciteten.

Olika människor är olika känsliga. Numera äter jag apelsiner och annan frukt varje dag, ger naturligt C-vitamin och jag tar både zink och magnesium. Så jag bekämpar sjukdom på mitt eget sätt.
Citera
2020-12-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Worldometer. T ex. Who. Ja de flesta databaser. Ca 50 länder eller delstater har högre dödlighet per capita än oss i skrivande stund. Schweiz, Österrike och några till är snart om oss. Danmark är i raketfart på väg upp.
Danmark har peakat med 11 avlidna någon dag under senaste tiden.

Så de ligger på annan nivå än oss.

Senaste veckan rapporterade FHM 447 avlidna för en vecka.

Jämför 11*7*2 = 154
Med 447

Sverige med ungefärligt samma befolkningsmängd omräknad - rapporterade avlidna tre gånger högre förra veckan än Danmark.

Och vaccin är på ingående.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-15 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in