Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
1. Regeringen fick i uppdrag att testa allmänheten, regionerna ansvarade för testning av Priogrupp 1 och 2.
2. Äldreomsorgen är kommunernas ansvar, och utan en strategi där personalen placeras isolerat veckovis är det omöjligt att skydda de boenden, strategin med flockimmunitet är regeringens ansvar och de är offrade medvetet eller pga inkompetens de äldre. Övriga nordiska länder har samma andel döda på äldreboenden.
3. Sänkt värnskatt ökar skatteintäkterna, det är i princip alla seriösa ekonomer överens om, gränsen för värnskatt går vid 41tkr. Lex jobbskatteavdraget som ökade skatteintäkter rejält.
Sverige ligger absolut sämst till vad gäller smittspridning i Europa och vi närmar oss en rejäl resehelg där bussar och tåg är i princip fullbokade. Med tanke på belastningen i sjukvården går vi mot en katastrof och regeringen gör absolut ingenting, inte ens en förlängning av pandemilagen har de mäktat med. Istället har Tegnell tre gånger pekat finger på Italien vilket gjort att italienarna tycker att vi är idioter (jag får ofta frågor från italienska kollegor vad vi pysslar med). Det och annat har gjort mycket för att sabba Sverigebilden som de kallar det.
Ofattbart att folk skyller på regionerna när det är regeringen och FHM som konstant missbedömt läget.
Jag kanske blev otydlig där men i mitt inlägg skrev jag -
jag klandrar alla - sen svävade jag kanske ut lite, pga trötthet.
Men regering opposition har suttit varje vecka och diskuterat covid19 och strategin, alla verkar ha varit nöjda. Ingen har läst någon forskningsrapport (?) eller gjort någon omvärldsbevakning (?) utan litat fullt allihop (regering och opposition) på FoHM som styrt det här skeppet med sitt lugnande budskap, om flockimmunitet och sluta testa (inte rätt tid pga man inte vet vad man ska göra med provsvaret i mars).
Men , redan tidigt borde båda två förstått att detta inte skulle sluta bra med tanke på hur FoHM i princip konstant haft fel.