2020-12-15, 17:57
Medlem
-ALLA REGIONER IDAG- ti(15/12)-
+153 döda i 16 regioner, där Stockholm, Skåne och Gävleborg sticker ut med +103 döda tillsammans…
(döda i 16 av 21 regioner, 76 %)

Stockholm 43 döda (2936->2979)
Skåne 40 döda (496->536)
Gävleborg 20 döda (230->250)
Jönköping 9 döda (260->269)
Sörmland 6 döda (286->292)
Värmland 6 döda (98->104)
Dalarna 5 döda (201>206)
Kronoberg 5 döda (159->164)
Blekinge 3 döda (26->29)
Uppsala 4 döda (328->332)
Västerbotten 3 döda (60->63)
Västra Götaland 3 döda (1082->1085)
Örebro 2 döda (201->203)
Västernorrland 2 döda (174->176)
Gotland 1 död (19->20)
Västmanland 1 död (230->231)

Så här är läget just nu för det rullande genomsnittet av rapporterade döda/dag de senaste 7 dagarna samt FHMs kurva för döda efter datum. Som referens kan man också se hur datumkurvan såg ut igår(14/12) så att det går att se var och hur den förändras efter att tiden går…
https://www.bildtagg.se/file/bihjli8eec9agi1mcrn5c6r

Och om vi förskjuter ”rapporteringskurvan för döda” 10 dagar(”nya” -10 dagar) och sätter in det i bilden så blir det så här….
https://www.bildtagg.se/file/vpof340cam7ktixncwqzgocg

Nu ska vi följa hur ”datumkurvan” förändras under de dagar som kommer att passera, är den på väg ner eller är det en illusion, fortsättning följer…………….
Citera
2020-12-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Självklart är en överdödlighet på mindre än 1% inget som försvara de åtgärder som man vidtagit.

De som var gamla nog minns säkert all den hysteri det var kring Svininfluensan och kan se en hel del likheter i denna våg av influensa... skillnaden är att de som är drivande har förberett sig bättre och skalat upp.

Låt mig påminna om de skräckscenarios som media målade upp att Sverige skulle landa på fler än 80.000 döda i Covid19 till sommaren...

En sak är vad som basuneras ut (met et mål i sikte och det är att införa ett obligatoriskt vaccinationsprogram).. medan verkligheten visar just som du sa.. mindre än 1% överdödlighet år 2020 jämfört med föregående år.
Jag såg just den här, från slutet av april:

Citat:
The model stressed its own urgency as well. Sweden would have to adopt a lockdown policy similar to the rest of Europe immediately if it wished to avert catastrophe. As the authors explained, under “conservative” estimates using their model “the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000)” being realized by the end of June.

Länk: https://www.aier.org/article/imperial-college-model-applied-to-sweden-yields-preposterous-results/
Citera
2020-12-15, 18:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Någon mer än jag som sett sajten www.fhm.se ? (Det är ej folkhälsomyndighetens sajt)

Det verkar vara en rysk påverkansoperation för att få svenskar att bära munskydd.
Citera
2020-12-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Beaktat vaccinering, pandemilagen som drar igång först 15 Mars, rådande situation m.m.

När är det rimligt att vi kommer börja se en markant minskning av fall och när tror ni att restriktionerna om tillexempel 8 max personer vid sammankomst osv lättas på?

Sommaren kanske.

Vad jag fattat så kommer ju inte vaccinet stoppa smittspridningen. Bara göra folk mindre sjuka så att de flesta slipper sjukhusvistelse.
Citera
2020-12-15, 18:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Den ursprungliga frågan löd: Hur många städer i 10-miljons klassen sänker 80-taggarna lika effektivt som vi?

Hävdar du att Belgien och New Jersey (och New York för den delen) är bättre än oss? Källa på det tack...

Worldometer. T ex. Who. Ja de flesta databaser. Ca 50 länder eller delstater har högre dödlighet per capita än oss i skrivande stund. Schweiz, Österrike och några till är snart om oss. Danmark är i raketfart på väg upp.
Citera
2020-12-15, 18:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Någon mer än jag som sett sajten www.fhm.se ? (Det är ej folkhälsomyndighetens sajt)

Det verkar vara en rysk påverkansoperation för att få svenskar att bära munskydd.

Populärt att registrera domännamn som ligger nära. Fanns det inte en herrtidning som hette FHM en gång i tiden?
Citera
2020-12-15, 18:04
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Skydda dig själv och andra från Covid-19

Håll dig säker genom att vidta enkla åtgärder som att hålla avstånd, använda munskydd, se till att alla rum är väl ventilerade, undvika folkmassor, tvätta händerna, och hosta i armbågen eller i en näsduk. En åtgärd räcker inte - gör allihop!

Citat:
Använd alltid munskudd när du befinner dig tillsammans med andra människor.

Källa: https://fhm.se/
Citera
2020-12-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Sommaren kanske.

Vad jag fattat så kommer ju inte vaccinet stoppa smittspridningen. Bara göra folk mindre sjuka så att de flesta slipper sjukhusvistelse.

Sjukhusvistelsen och antalet döda är ju det som skapar restriktionerna. Så om dom kan minska innan, så borde de ju kunna öppna upp igen.
Citera
2020-12-15, 18:05
Medlem
Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning om hur läget med Corona är i Sverige 15 Mars då pandemilagen träder i kraft? Då kommer vi ha haft två och en halv månad med vaccineringar redan.
Citera
2020-12-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Lyssna inte på alla galningar här inne svaren du fått är enligt mig fullständigt galna.
Här.är vad jag tror:

1. Nej den kommer finnas som alla andra säsongsinfluensor.

2. Läget kommer fortfarande vara riktigt allvarligt men till jobbet kommer du kunna gå.

3. Nej som med andra influensor så kommer äldre och riskgrupper att behöva vaccinera om sig men dom flesta av oss kommer inte behöva nytt vaccin. Viruset kommer mutera lite grann som alla andra influensor därav måste äldre vaccineras om. Kom ihåg att c-19 nästintill ofarligt för människor under 20 år och dom unga kommer bygga upp ett naturligt skydd.

4. Du får nog vänta till sommaren då vaccin och säsong dämpat smittan innan det blir rejäla lättnader.

Där har du mina svar, får vi se om man blir halshuggen av alarmisterna.

Vi kommer ha kvar arbete hemma för dem som kan, minst första kvartalet,i övrigt håller jag med dig.
Citera
2020-12-15, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Worldometer. T ex. Who. Ja de flesta databaser. Ca 50 länder eller delstater har högre dödlighet per capita än oss i skrivande stund. Schweiz, Österrike och några till är snart om oss. Danmark är i raketfart på väg upp.

Räknar du per miljon invånare istället för capita så ligger många länder bättre till än Sverige.
Citera
2020-12-15, 18:08
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du tycktes säga att det finns 2 miljoner barn och att 100% av dessa har blivit smittade. Om 100 av 2miljoner blir långtidssjuka så är det extremt ovanligt.

Jag påpekade ditt tankefel och menar att endast cirka 20% av dem har blivit smittade. Om 100 barn av 400k får långtidscovid, så motsvarar det 1 barn på 4000.Hänger du med?

Du argumenterar i princip att Formel-1 är en av världens säkraste sporter, eftersom det kan gå flera år mellan dödsfallen, och det finns 7,8 miljarder människor på jorden. Något enstaka dödsfall vartannat år på en befolkning av nästan 8 miljarder? Formel-1 är uppenbarligen i princip ofarligt.

Gud va du svamlar. Jag svarade en användare som tyckte att 100 barn som var långtidssjuka av corona var mycket. Det är inte mycket om 100 stycken barn av totalt 2 000 000 är långtidssjuka.

Det är ungefär som att säga att det är jätte vanligt att man blir påkörd och dör i trafiken. När det dör 200-300 stycken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in