2020-12-15, 17:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men snälla, det är inte 100% av dessa barn som har blivit smittade. Det är väl snarare så att ett barn på 4000 verkar ha blivit drabbat. Det tycker jag är oroande.

Tänk om vi hade pratat om vaccinet istället, och det visade sig att 1 barn på 4000 fick narkolepsi. Skulle du vara ok med det?

Jag tror du får läsa om vad jag svarade på.
Citera
2020-12-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tror du pandemin är över i mars? Hur skulle den kunna vara det? Nej, regeringen gav besked igår om att restriktionerna ligger kvar åtminstone juni månad ut, inga studentflak och ingen midsommar. De som vet tror visst inte på någon minskning innan sommaren. Som förra året.

Nej jag tror inte den är över i mars. Jag tror den mattas av under sommaren och sen kommer fortsätta vara några mindre utbrott på nästa höst och vinter.

Men min point var att man borde haft lagen på plats inför denna höst/vinter säsong så man kunde bekämpa coviden på dom plan som behövs.
Coviden tar ju inte paus för att vänta in våran tröga byråkrati.
Citera
2020-12-15, 17:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
100-tals barn är inte ens en promille av alla barn i åldrarna 0-10 år.

Uselt argument. Det är alldeles för många likväl.
Citera
2020-12-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Ok, och den andra bilden tror?
Ja? Det spekuleras om att det är en droppsmitta. Jag anser att R0 är för högt för att man ska dra den slutsatsen.

Det är en aerosolsmitta.
Citera
2020-12-15, 17:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Oppositionen har vaknat. Det krävdes tydligen att en myndighet kritiserade regeringen för att de skulle våga öppna käften. Nu har i alla fall KD och SD tagit bladet från munnen.

https://www.expressen.se/nyheter/harda-orden-ett-kvitto-pa-hur-illa-lofven-agerat/

Vi får hoppas att det inte stannar vid detta. Det måste utkrävas ansvar. Sveriges krishantering är under all kritik. Men det är inte bara den sittande regeringen som skall klandras. När politikerna slutar bry sig om sitt eget folk så slutar det så här.

Ja de har suttit varje vecka i möten, och den enda som gått ut med offentlig kritik är väl Ebba Bush, som fick mycket skit för det pga att hon själv hade någon inte coronasäker fest.

Jag klandrar alla, och speciellt region Stockholm som med sin massiva budget (3 miljarder i överskott för 2019) inte kunnat klara att vare sig testa ordentligt eller köpa in skyddsmaterial till sin personal i äldreboende. Sen Liberalerna som hellre la 10 miljarder på sänkt värnskatt när äldrevården ropade efter pengar redan vår höst 2019. De ansåg att en som tjänade 100 000 i månaden inte skulle vara motiverad att arbeta om de inte fick borttagen värnskatt och vi skulle förlora mycket kompetent personal. Hade de pengarna lagts på äldreomsorgen (öronmärkta) så hade vi inte blivit utpekade som ett land som fullständigt skiter i våra äldre människor och som kommer svärta ner varumärket Sverige lång tid framöver, och inte locka till sig speciellt kompetent personal framöver.

Usch alla har en del i detta. NPM ska bort ur vården tycker jag, öronmärkta pengar och en respekt för mjuka värden i samhället.
Citera
2020-12-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Norge är absolut inte en auktoritär stat, utan en fri demokrati, och uppträdandet under pandemin är föredömlig.

Det är inte omöjligt att du kan gräva upp någon enstaka stolle som påstått att exempelvis Jordanien var en "success story". Men de inbillade "auktoritära strömningarna" var egentligen ett utryck av empati för att väldigt många människor riskerade att gå en plågsam död till mötes, något som vi ju lyckligtvis har sluppit.
Du gör det väldigt lätt för dig när du påstår att någon "enstaka stolle" framhöll nämnda länder. Såhär skrev t ex Vox.com i maj:

Citat:
Slovenia, a country of just over 2 million people, has nearly 1,500 confirmed coronavirus cases and 100 deaths, as of May 5. The relatively small outbreak is impressive, considering Slovenia is a growing tourist destination that borders Italy, one of Europe’s outbreak epicenters.

Its success mainly stems from an aggressive early lockdown, quarantines of sick people, and generous government spending.

The country’s first case was confirmed on March 4, and it only took Slovenian officials about two weeks to close schools and businesses and freeze public transportation. The government also gave 3 billion euros — 6 percent of Slovenia’s GDP — to citizens and businesses to survive the shutdown.

Nåväl, under den andra "vågen" har Slovenien västvärldens högsta dödlighet med 938 avlidna per miljon invånare, att jämföra med Sveriges 148 per miljon. Lägg till detta en fullkomligt raserad ekonomi.

Om Grekland skrev man:

Citat:
Few expected Greece to weather the coronavirus storm particularly well. It has a struggling health care system, an older population, and an economy that relies heavily on tourism. If any country was likely to become the next European hotspot, it was Greece.

But five months into the pandemic, the Hellenic Republic (yes, that’s its official name) has just around 2,600 confirmed cases and nearly 150 deaths as of May 5.

Greece achieved this by imposed a stringent lockdown, promoting social distancing, and bolstering its health care sector.

The country’s lockdown began in mid-March, with authorities on the street telling people to stay in their homes. And that may not have even been necessary, as by most accounts the majority of people abided by the government guidelines calling for people to stay at least six feet away from each other and to wash their hands frequently.

Grekland hade 407 döda under första vågen, men ligger nu på 3378 döda under den andra "vågen": en ökning på 730%. Sjuhundratrettio procent. Dessutom finns inga tecken på nedgång: det är en platå man ligger på sedan 21 november, dvs snart en månad.

Läs artieln här:
https://www.vox.com/2020/5/5/21247837/coronavirus-vietnam-slovenia-jordan-iceland-greece
Citera
2020-12-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja? Det spekuleras om att det är en droppsmitta. Jag anser att R0 är för högt för att man ska dra den slutsatsen.

Det är en aerosolsmitta.

Det är en luftburen smitta.
Citera
2020-12-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är en luftburen smitta.
Inte i vetenskaplig mening, R0 är för lågt för att det skulle vara en luftburen smitta, därvidlag.
Citera
2020-12-15, 17:51
Medlem
Beaktat vaccinering, pandemilagen som drar igång först 15 Mars, rådande situation m.m.

När är det rimligt att vi kommer börja se en markant minskning av fall och när tror ni att restriktionerna om tillexempel 8 max personer vid sammankomst osv lättas på?
Citera
2020-12-15, 17:52
Medlem
yz44s avatar
Såg att det totalt intensivvårdats 3.631 personer och att det hittills avlidit 7.667 personer.
Det ger att över hälften av de som hittills avlidit inte fått intensivvård.
Motsvarar det de som enbart fått pallativ vård på våra äldreboenden eller finns det fler stora faktorer.
Citera
2020-12-15, 17:53
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag tror du får läsa om vad jag svarade på.
Du tycktes säga att det finns 2 miljoner barn och att 100% av dessa har blivit smittade. Om 100 av 2miljoner blir långtidssjuka så är det extremt ovanligt.

Jag påpekade ditt tankefel och menar att endast cirka 20% av dem har blivit smittade. Om 100 barn av 400k får långtidscovid, så motsvarar det 1 barn på 4000.Hänger du med?

Du argumenterar i princip att Formel-1 är en av världens säkraste sporter, eftersom det kan gå flera år mellan dödsfallen, och det finns 7,8 miljarder människor på jorden. Något enstaka dödsfall vartannat år på en befolkning av nästan 8 miljarder? Formel-1 är uppenbarligen i princip ofarligt.
Citera
2020-12-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vi får inte stänga ner enligt grundlagen.

Nej men alla länder har rätt att utlysa nödläge, katastroftillstånd. Vi måste stoppa detta nu (anser jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in