2020-12-15, 18:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej men alla länder har rätt att utlysa nödläge, katastroftillstånd. Vi måste stoppa detta nu (anser jag).

Är du rädd för Corona?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning om hur läget med Corona är i Sverige 15 Mars då pandemilagen träder i kraft? Då kommer vi ha haft två och en halv månad med vaccineringar redan.

Frågan är hur många som hunnit få vaccinet 15 mars? Jag tror tyvärr inte det kommer börja lätta ordentligt förrän solen kommer tillbaka, kring maj.
Brist på UV strålning och kyla gör att viruset överlever längre tid utanför kroppen.
Låga Dvitamindepåer hos befolkningen gör att vi drabbas hårdare av inflammation vid Covidinfektionen.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det är fel. Skåne ligger isf efter. Resten av Sverige får vaccinet på julafton.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/sverige-kan-boerja-vaccinera-paa-julafton.imIciEdiR

Jo jag läste det sen. Frågan är kanske inte när vaccinet anländer utan vilken dag vi börjar vaccinera och om det kommer att vara samma dag som andra EU-länder. Detta är Sveriges sista chans att vara lite på tå. Jag känner mig skeptisk till att Sverige lyckas med detta men blir spännande att följa. Tycker dock att Skåne är en av de regioner som visat sig överlag lite mer på tå genom pandemin.
Citera
2020-12-15, 18:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Räknar du per miljon invånare istället för capita så ligger många länder bättre till än Sverige.

Nej. Per capita eller per miljon eller per 1000 spelar ingen roll. Det ger samma linjära förhållande.
Citera
2020-12-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Gud va du svamlar. Jag svarade en användare som tyckte att 100 barn som var långtidssjuka av corona var mycket. Det är inte mycket om 100 stycken barn av totalt 2 000 000 är långtidssjuka.

Det är ungefär som att säga att det är jätte vanligt att man blir påkörd och dör i trafiken. När det dör 200-300 stycken.

Det är för att du räknar andel och inte antal. 100 barn som är långtidssjuka är lika stort antal oavsett.
Citera
2020-12-15, 18:15
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja de har suttit varje vecka i möten, och den enda som gått ut med offentlig kritik är väl Ebba Bush, som fick mycket skit för det pga att hon själv hade någon inte coronasäker fest.

Jag klandrar alla, och speciellt region Stockholm som med sin massiva budget (3 miljarder i överskott för 2019) inte kunnat klara att vare sig testa ordentligt eller köpa in skyddsmaterial till sin personal i äldreboende. Sen Liberalerna som hellre la 10 miljarder på sänkt värnskatt när äldrevården ropade efter pengar redan vår höst 2019. De ansåg att en som tjänade 100 000 i månaden inte skulle vara motiverad att arbeta om de inte fick borttagen värnskatt och vi skulle förlora mycket kompetent personal. Hade de pengarna lagts på äldreomsorgen (öronmärkta) så hade vi inte blivit utpekade som ett land som fullständigt skiter i våra äldre människor och som kommer svärta ner varumärket Sverige lång tid framöver, och inte locka till sig speciellt kompetent personal framöver.

Usch alla har en del i detta. NPM ska bort ur vården tycker jag, öronmärkta pengar och en respekt för mjuka värden i samhället.
1. Regeringen fick i uppdrag att testa allmänheten, regionerna ansvarade för testning av Priogrupp 1 och 2.

2. Äldreomsorgen är kommunernas ansvar, och utan en strategi där personalen placeras isolerat veckovis är det omöjligt att skydda de boenden, strategin med flockimmunitet är regeringens ansvar och de är offrade medvetet eller pga inkompetens de äldre. Övriga nordiska länder har samma andel döda på äldreboenden.

3. Sänkt värnskatt ökar skatteintäkterna, det är i princip alla seriösa ekonomer överens om, gränsen för värnskatt går vid 41tkr. Lex jobbskatteavdraget som ökade skatteintäkter rejält.

Sverige ligger absolut sämst till vad gäller smittspridning i Europa och vi närmar oss en rejäl resehelg där bussar och tåg är i princip fullbokade. Med tanke på belastningen i sjukvården går vi mot en katastrof och regeringen gör absolut ingenting, inte ens en förlängning av pandemilagen har de mäktat med. Istället har Tegnell tre gånger pekat finger på Italien vilket gjort att italienarna tycker att vi är idioter (jag får ofta frågor från italienska kollegor vad vi pysslar med). Det och annat har gjort mycket för att sabba Sverigebilden som de kallar det.

Ofattbart att folk skyller på regionerna när det är regeringen och FHM som konstant missbedömt läget.
Citera
2020-12-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är för att du räknar andel och inte antal. 100 barn som är långtidssjuka är lika stort antal oavsett.
Barn är ju långtidssjuka av många andra anledningar än covid, om man antar det synsättet.
Citera
2020-12-15, 18:19
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Känns som vi kan sammanfatta detta år med att vi i Sverige är de första som skulle dö på denna planet om ett riktigt farligt virus skulle härja fritt!!!

Vi skulle ändå hålla fast vid att vi utvecklar en flockimmunitet och att vi inte behöver några skydd. Och det sista vi skulle göra var att försöka tillsätta en utredning om varför det blev såhär

GAME OVER

Game over? Det råder knappt nån överdödlighet i Sverige så vad menar du med Game over?
Citera
2020-12-15, 18:19
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Game over? Det råder knappt nån överdödlighet i Sverige så vad menar du med Game over?

Läste du HELA texten??? Det var om det skulle komma en FARLIGARE virus!
Citera
2020-12-15, 18:20
Medlem
Hor-Ullas avatar
Idag på min lokala Ica affär såg jag 2 kunder med visir. Har aldrig någonsin sett nått så löjligt.
Citera
2020-12-15, 18:21
Medlem
Citat:
Är du rädd för Corona?

Ja det känns hotfullt för mig. Inte att jag tillhör riskgruppen och har stor risk att dö, men får man viruset kan det resultera i lungskador, och jag är långdistanslöpare. Detta är inte som en vanligt förkylning.

Visst är jag orolig. Även om det går bra kan man få framtida men.
Citera
2020-12-15, 18:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej. Per capita eller per miljon eller per 1000 spelar ingen roll. Det ger samma linjära förhållande.

Nej. Per miljon så är det betydligt fler länder med färre dödstal än Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in