2020-12-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hoppas du har rätt. Alltså ett muterat snällare virus av vår nuvarande SARS-CoV-2 eller att vi bygger upp motståndskraft emot det.

Klart intressant område. För mig som tekniker är virus och bakterier bara elände som jag aldrig grävt i speciellt. Denna tråd har verkligen berikat mig kunskapsmässigt och de som slänger skit på Flashback vet ingenting. Jag har hängt i denna tråden sedan mitten av januari och varit en fantastisk källa till information om denna pandemi.
Samma för mig, också tekniker. Den stora lärdomen för min del är att virus egentligen är en massa matematik och sannolikhetslära. Riktigt intressant av denna orsaken. Det svåra att förstå är egentligen inte virus, det är immunförsvaret och hur smittspridning sker när immunförsvaret är inblandat...
Citera
2020-12-16, 17:16
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Nya restriktioner på gång i Danmark, rekord många smittade. Presskonferens i em.

https://www.berlingske.dk/

Smitto läget bland personal på minkfarmer utvecklas positivt. Däremot så finns fortfarande
en samhällspridning av mink varianter.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/det-markante-fald-i-smitte-med-sars-cov-2-blandt-minkavlere-fortsatter

Mäh? Kan väl inte stämma? Danmark har ju redan haft en lockdown. Och enligt alla lockdown förespråkare här inne så ska det ju vara lösningen på allt?
Citera
2020-12-16, 17:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det Tom Britton som gjort prognosen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zPAwz/folkhalsomyndigheten-gav-fel-prognos--toppen-ar-inte-nadd
I mitten av december skulle trenden vända och kurvan börja plana ut igen, trodde Folkhälsomyndigheten.

Men med facit i hand visar det sig vara en felaktig prognos.

– Antalet anmälda fall ökade förra veckan, så uppenbarligen var inte toppen nådd, säger Folkhälsomyndighetens Sara Byfors.
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kan ju åtminstone anmärka att kurvan är mycket planare än den utplanade kurvan i våras.

Så vill man ha utplaning så bör man vara extremt nöjd.

Det du beskriver, är en kurva som är både hög och utdragen. En kurva som är både hög och utdragen, innebär att arean under kurvan blir enorm.

Arean under kurvan är lika med antalet smittade personer. Vi har lärt oss att utbredd smittspridning oundvikligen leder till många dödsfall. En kurva som är både hög och utdragen innebär dessutom stor belastning på vården under lång tid. Sjukvården mals sönder av en strategi som går ut på att låta smittspridningen fortsätta på obestämd tid.

Din plana kurva är inget att glädjas åt.
Citera
2020-12-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Mäh? Kan väl inte stämma? Danmark har ju redan haft en lockdown. Och enligt alla lockdown förespråkare här inne så ska det ju vara lösningen på allt?
Ge oss flera källor till vad du påstår om lockdown:
lockdown förespråkare här inne så ska det ju vara lösningen på allt
Källor till ditt påstående lär vara lätt för dig att finna, eller trollar du?
Citera
2020-12-16, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ja, detta kan ju vara en anledning till att etniskt svenska personer klarar sig bättre än de som kommer från varmare länder. Vi har haft så mycket coronavirus och liknande RNA virus under århundraden och årtusenden , de individer som inte haft ett bra immunförsvar mot detta har dött, ofta som små barn. Vi har därför fått ett genetiskt skydd som de som kommer från varmare områden inte har fått. Dessutom är vi uppväxta med förkylningar av Coronavirussom utvecklat vårt immunförsvar.
Mycket intressant.
Samma men bara lite annan formulering.
Alltså vårt kalla torra vinterklimat är grogrunden för smittspridning av virus som ger luftvägsproblem vilket härdar oss via immunitet osv.
De som kommer från varmare fuktigare klimat har färre förkylningar och därmed sämre motståndskraft mot covid.

Det hörs på namnet förkylning, alltså kopplat till kyla men givetvis med virus också.

Men att de äldre har nog då haft samma immunitet men det kanske försvagats på grund av åldrande. Även att en gammal kropp klarar infektioner sämre. Men det finns rätt många 90+ som överlevt infektion och kanske något hos dem som gjort att motståndskraften varit bättre. Rätt kost med vitaminer mm.
Jag tror vi kommer se en ny våg av massa företag som försöker tjäna pengar på sådant, typ Vitaepro och annan skit.
Citera
2020-12-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det du beskriver, är en kurva som är både hög och utdragen. En kurva som är både hög och utdragen, innebär att arean under kurvan blir enorm.

Arean under kurvan är lika med antalet smittade personer. Vi har lärt oss att utbredd smittspridning oundvikligen leder till många dödsfall. En kurva som är både hög och utdragen innebär dessutom stor belastning på vården under lång tid. Sjukvården mals sönder av en strategi som går ut på att låta smittspridningen fortsätta på obestämd tid.

Din plana kurva är inget att glädjas åt.

Ser man till antalet dödsfall i Sverige så handlar det snarare om utplåning än utplaning.

Se sid 47-49 i Coronakomissionens rapport om hur omfattningen av smittspridningen i samhället påverkar döda på äldreboenden.

https://coronakommissionen.com
Citera
2020-12-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är märkligt att det inte talas mer om detta. Men faktum är att det är att Wuhan är ett centrum för virusforskning. De har forskat om fladdermusvirus för att bland annat utveckla HIV-läkemdel.
I Wuhan fanns ett färdigt epidemisjukhus som kunde byggas på en vecka. Kineserna har varit mycket väl förberedda på att detta skulle hända. De har haft färdiga planer och mängder av utrustning som direkt kunde sättas in.
Detta virus verkar enligt rapporten dessutom manipulerat:

Därför tror i alla fall jag att viruset på något sätt har kommit från ett labb. Men om det kom ut av misstag eller avsiktligt kan man ju bara gissa.
I Wuhan fanns ett färdigt epidemisjukhus som kunde byggas på en vecka. Kineserna har varit mycket väl förberedda på att detta skulle hända. De har haft färdiga planer och mängder av utrustning som direkt kunde sättas in.
Ja det var ju färdiga moduler, precis som ett pepparkakshus som sattes upp på nolltid... de här viruset har de helt klart vetat en längre tid.
Citera
2020-12-16, 17:36
Avstängd
Citat:
Troligen men stämmer in på det som mycket tidigt var uppe i den här tråden.
Att 5 dagar efter viruset informerades om från Kina så var man redan klar med hur strukturen såg ut.
Alltså man hade troligen känt till viruset betydligt tidigare.

Vi vet att det finns 7 corona virus

SARS
MERS
SARS-CoV-2
samt 4 som bara ger förkylning.

Min teori är att SARS-CoV-2 är ett gammalt som snurrat runt många år som förkylningsvirus och som muterade förra året till att bli mer värre och skapade pandemin.

Konspirationsteorier tror nog på att det muterade på labb i Kina.
Men jag tror mer på naturlig mutering via djur och speciellt efter att det blev känt att coronan muterar i minkar. Och att det verkade komma från Wuhan med sina djurmarknader.

Sju? Det finns över ett hundratal virion i den familjen, men bara 10 virion i Beta-stammen som de du listade är medlemmar i. Du har även H-cov-229E i Alfa-stammen som är en av våra vanligaste förkylningsvirus. Du har HKU 11,15,21 i Delta-stammen som kan överföras till människor vid rätt tillfällen.

hcov2 är nog snarare SARS-COV som medvetet har muterats i lab. Det finns väldigt få skillnader i genomet när man kollar på den hos viralzone. Så ja, man har känt till viruset tidigare.

Men precis som med Influensa A-H1N1 är SARS-COV väldigt svår att stoppa och vi har känt till H1N1 i snart 100 år och den orsakar fortfarande pandemier lite då och då.
Citera
2020-12-16, 17:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sju? Det finns över ett hundratal virion i den familjen, men bara 10 virion i Beta-stammen som de du listade är medlemmar i. Du har även H-cov-229E i Alfa-stammen som är en av våra vanligaste förkylningsvirus. Du har HKU 11,15,21 i Delta-stammen som kan överföras till människor vid rätt tillfällen.

hcov2 är nog snarare SARS-COV som medvetet har muterats i lab. Det finns väldigt få skillnader i genomet när man kollar på den hos viralzone. Så ja, man har känt till viruset tidigare.

Men precis som med Influensa A-H1N1 är SARS-COV väldigt svår att stoppa och vi har känt till H1N1 i snart 100 år och den orsakar fortfarande pandemier lite då och då.

Tackar för klarläggandet. Jag lär mig mer och mer.
För ett år sedan visse jag betydligt mindre. Nu lite till. (ska läsa texten igen)
Tack.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det var ju färdiga moduler, precis som ett pepparkakshus som sattes upp på nolltid... de här viruset har de helt klart vetat en längre tid.

Snarare är det så att Kina utsätts för stora globala epidemier av influensa, corona och andra virusfamiljer ganska ofta. Efter både senaste H1N1-utbrottet och SARS-COV så har Kina trappat upp sin beredskap när det gäller epidemier. Det blir liksom följden av att man är nästan en halv miljard invånare i ett och samma land. Givetvis har Kina även beredskap för att de just forskar om dessa virus i Wuhan. Alla länder med BL4-labb har beredskapsplaner för utbrott av mer högpotenta virus från dessa labb.
Citera
Medlem
Går bra i Tyskland nu!
Trots munskydd och dyl så har de nästan lika många dödsfall per capita som Sverige sedan igår..

Märkligt va..
Citera
2020-12-16, 17:43
Medlem
Citat:
Mycket intressant.
Samma men bara lite annan formulering.
Alltså vårt kalla torra vinterklimat är grogrunden för smittspridning av virus som ger luftvägsproblem vilket härdar oss via immunitet osv.
De som kommer från varmare fuktigare klimat har färre förkylningar och därmed sämre motståndskraft mot covid.

Det hörs på namnet förkylning, alltså kopplat till kyla men givetvis med virus också.

Men att de äldre har nog då haft samma immunitet men det kanske försvagats på grund av åldrande. Även att en gammal kropp klarar infektioner sämre. Men det finns rätt många 90+ som överlevt infektion och kanske något hos dem som gjort att motståndskraften varit bättre. Rätt kost med vitaminer mm.
Jag tror vi kommer se en ny våg av massa företag som försöker tjäna pengar på sådant, typ Vitaepro och annan skit.

Vitamin D. Många äldre äter en traditionell kost med massor vitamin d. Mina föräldrar äter tex varje morgon kokt ägg med inlagd sill. Dessutom äter de förstås berikade mjölkprodukter och väldigt ofta lax. Invandrade åldringar äter nog inte denna traditionella svenska kost rik på vitamin d, som gjort att vi överlevt våra solfattiga och kalla vintrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in