2020-11-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Däremot signalerar det lite olika saker som oftast ( alltid?) inte är någon fördel vid jobbsökande sammanhang. I psykiatrin tycker jag det är rent konstigt. Man ser likadan ut som patienter om gaddad.

Det är nog som psykiatrisjuksköterska jag skulle vilja jobba efter några år som grundutbildad.

Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Är du legitimerad och inte gjort bort dig innan så är det nog inga större problem, det är så stor brist. Brukar inte ens vara riktiga jobbintervjuer utan mer en presentation av organisationen och hur de jobbar. Mycket ungt folk som jobbar och många har tatueringar så börjar bli rätt normaliserat, sedan kommer det nog sticka ut om man har hela armarna + fingrar/händer.

Det är precis det jag har. Fulla armar och händer ned mot fingrarna. Hur smart är det på en skala 1-10 att dyka upp på intervjun i skjorta och med sminkade händer, för att bemötas så professionellt som möjligt? I min värld vill jag hoppas att om de väl är nöjd med ens intervju och man sedan visar sig ha tatueringar så har de redan fått ett gott första intryck. Vore rätt småsint att jävlas med ens provanställning bara för något sådant (eller?)
Citera
2020-11-14, 13:00
Medlem
oralzinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Det är nog som psykiatrisjuksköterska jag skulle vilja jobba efter några år som grundutbildad.

Det är precis det jag har. Fulla armar och händer ned mot fingrarna. Hur smart är det på en skala 1-10 att dyka upp på intervjun i skjorta och med sminkade händer, för att bemötas så professionellt som möjligt? I min värld vill jag hoppas att om de väl är nöjd med ens intervju och man sedan visar sig ha tatueringar så har de redan fått ett gott första intryck. Vore rätt småsint att jävlas med ens provanställning bara för något sådant (eller?)

Du tror inte det hade uppfattats något märkligt? Hade du gjort detta under intervjun förtjänar du nästan att bli "jävlad". Svar på din fråga så är det ingen konstighet att vara tatuerad, dessutom är bristen på sjuksköterskor väldigt stor. Tatueringar är inget som äventyrar ett arbete.
Citera
2020-11-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oralzink
Du tror inte det hade uppfattats något märkligt? Hade du gjort detta under intervjun förtjänar du nästan att bli "jävlad". Svar på din fråga så är det ingen konstighet att vara tatuerad, dessutom är bristen på sjuksköterskor väldigt stor. Tatueringar är inget som äventyrar ett arbete.

Med smink menar jag sådan där kroppsfärg som skådespelare ibland använder sig av för at dölja tatueringar. Jag har provat det en gång tidigare, och det kändes helt bisarrt att efter tio år med fulla armar helt plötsligt känna sig som en naken tonåring igen, men det hör nog inte riktigt tråden till.

Skönt att höra att det inte skulle utgöra något hinder.

Finns det för övrigt några SSK här som kan komma med solskenshistorier om arbetet? Allt jag stöter på är gnäll om stress, arbetstider, dålig lön (även om många ändå tycks ligga över 30 tuss utan OB efter ett par år som anställd). Är som sagt i valet och kvalet mellan att söka till SSK till nästa höst eller någon valfri, blasé yrkesutbildning. I princip uteslutit möjligheten att landa okvalificerat arbete någonsin igen - helt omöjligt på den här jävla arbetsmarknaden.
Citera
2020-11-14, 17:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Med smink menar jag sådan där kroppsfärg som skådespelare ibland använder sig av för at dölja tatueringar. Jag har provat det en gång tidigare, och det kändes helt bisarrt att efter tio år med fulla armar helt plötsligt känna sig som en naken tonåring igen, men det hör nog inte riktigt tråden till.

Skönt att höra att det inte skulle utgöra något hinder.

Finns det för övrigt några SSK här som kan komma med solskenshistorier om arbetet? Allt jag stöter på är gnäll om stress, arbetstider, dålig lön (även om många ändå tycks ligga över 30 tuss utan OB efter ett par år som anställd). Är som sagt i valet och kvalet mellan att söka till SSK till nästa höst eller någon valfri, blasé yrkesutbildning. I princip uteslutit möjligheten att landa okvalificerat arbete någonsin igen - helt omöjligt på den här jävla arbetsmarknaden.

Gillar du att jobba med människor är det ett bra jobb, lönen har varit rätt dålig men den är påväg upp, samma problem som innan är att den slackar hos fler erfarna men folk som kommer in nu tjänar helt okej. Beroende på var du är kan det vara väldigt slitigt, men alla tycker jobbet är slitigt trots många olika nivåer, beror på var man jobbar. Sedan är det mycket personbundet, vissa är alltid stressade och tycker det är mycket men de kanske behöver lära sig prioritera lite bättre.

Du har mycket hjälp av dina arbetskamrater och jobbar du på en bra avdelning kommer du ha kul med kollegorna med, du lär dig mycket, det är enkelt att fortsätta utvecklas genom att ex byta avdelning eller arbetsplats. Det finns många olika inriktningar och känner du att du inte vill jobba med patienter finns det många andra saker du kan göra med utbildningen. Enkelt att få jobb, du slipper tänka på vilka läder du ska ha på jobbet. Vissa känner tillfredsställelse att hjälpa människor och eventuellt rädda liv beroende på var du jobbar. (Har du vissa skavanker kan du fråga någon snäll läkare eller annat att kolla lite snabbt eller ge tips).

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Men har du någon annan idé än bemanning för någon i min sits?
Söka biträdande enhetschefs jobb kanske ( öppenpsyk då)? Skulle vilja upp mot 45 000.

Vad menar du? Jag pratar inte om bemanning i mina inlägg. Ska du ha upp mot 45k som grundsyrra så tror jag inte du kommer lyckas om du inte tar ett chefsjobb eller bemanning. Skaffar du dig en vidareutbildning är det nog inte omöjligt med lite erfarenhet.
Citera
2020-11-17, 17:14
Medlem
Bonnatorps avatar
Har nyss börjat inom äldreomsorgen (vilket så långt är helt otroligt, definitivt mer givande än att sitta ändlösa dödagar på kontor), men har lite tankar om vidare utbildning.

Som jag uppfattat det verkar ssk vara mycket vanligare att det är mer åt kontoristhållet än usk.
Men jag vill gärna ha en, relativt, högre utbildning med mig, och känner inte för att hoppa på gymnasienivå igen.

Visst har man generellt högre lön som undersköterska än som vårdbiträde?
Inom vilken vårdenhet är det vanligt att sjuksköterskor jobbar närmare människor än det administrativa?
Citera
2020-11-17, 18:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har nyss börjat inom äldreomsorgen (vilket så långt är helt otroligt, definitivt mer givande än att sitta ändlösa dödagar på kontor), men har lite tankar om vidare utbildning.

Som jag uppfattat det verkar ssk vara mycket vanligare att det är mer åt kontoristhållet än usk.
Men jag vill gärna ha en, relativt, högre utbildning med mig, och känner inte för att hoppa på gymnasienivå igen.

Visst har man generellt högre lön som undersköterska än som vårdbiträde?
Inom vilken vårdenhet är det vanligt att sjuksköterskor jobbar närmare människor än det administrativa?

De flesta förutom äldreomsorgen skulle jag nog säga. Där har du oftast ett eller flera boenden och gör rätt många bedömningar via telefon eller delegeringar. Du lägger om lite sår och kollar till vissa. Jobbar du på sjukhus har du fortfarande kvar att du ska dokumentera men du jobbar med patienterna, tar kontroller, hjälper usk att göra dagliga bestyr (beror lite på hur avdelningen jobbar).

Kul att du trivs med ditt jobb, det är en bra sak att ha i botten, sedan enkelt att jobba extra om man vill medan man studerar.
Citera
2020-12-10, 17:09
Medlem
Hej!
Pga pandemin har jag bivit så intresserad av att plugga till Sjuksköterska och jobba inom vården generellt, däremot vet jag att när jag är 30+ och har familj så vill jag bara jobba dagtid. Är ju en stund kvar då jag är 20 nu, men vad jag har förstått så finns det bra med möjligheter för att få dagtid. Är det värt att satsa? Det konstiga är ju att jag inte har varit supertaggad tidigare på sjuksköterska utan funderat mer på socionom pga jag vill ha kontorstider, men som sagt så lockas jag mer och mer till vården. Funderar på att anmäla mig till nk2 kursen för att iallafall bli behörig.
Citera
2020-12-10, 21:24
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Hej!
Pga pandemin har jag bivit så intresserad av att plugga till Sjuksköterska och jobba inom vården generellt, däremot vet jag att när jag är 30+ och har familj så vill jag bara jobba dagtid. Är ju en stund kvar då jag är 20 nu, men vad jag har förstått så finns det bra med möjligheter för att få dagtid. Är det värt att satsa? Det konstiga är ju att jag inte har varit supertaggad tidigare på sjuksköterska utan funderat mer på socionom pga jag vill ha kontorstider, men som sagt så lockas jag mer och mer till vården. Funderar på att anmäla mig till nk2 kursen för att iallafall bli behörig.

Det finns gott om tjänster där man bara jobbar dagtid, finns två eller treskift. Alltså morgon till eftermiddag, eftermiddag till kväll och sista natt. Är det bara arbetstiderna du är orolig för så plugga på du, du kanske inte får exakt den tjänst du vill ha beroende på vad du är intresserad av men för tillfället är det brist så de kanske går att ordna det även på ställen som innan sagt nej
Citera
2020-12-13, 23:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross

Vad menar du? Jag pratar inte om bemanning i mina inlägg. Ska du ha upp mot 45k som grundsyrra så tror jag inte du kommer lyckas om du inte tar ett chefsjobb eller bemanning. Skaffar du dig en vidareutbildning är det nog inte omöjligt med lite erfarenhet.
Jag pratat inte heller om bemanning. Och är vubbad inom psykiatri. Vill upp mot 45-50 från mina 41k idag.
Citera
2021-02-04, 10:26
Medlem
Mrcool911s avatar
Hur påverkar vårdkultur och konflikter sjuksköterskans ledarskap i teamet? Vilka utmaningar ser du på olika nivåer såsom organisatorisk- eller personnivå?

Vad är viktigt för att kunna optimera ledarskapet i patientnära vård?

Citera
2021-02-05, 11:12
Medlem
Någon som testat f-skatta som sjuksköterska? Hur mycket är rimligt att plocka ut? Finns det god tillgång till arbete? Förstår att svaren blir flyktiga när frågan är likaså
Citera
2021-02-06, 05:31
Medlem
Om ni vill studera till sjuksköterska och är någorlunda disciplinerade så klarar ni av det. Var dock medvetna om vilken studieort ni väljer så ni inte kastar bort er tid på fel ställe. Vidare bör ni komma ihåg att mycket av studierna ni ägnar er åt tillägnas sådant ni inte har mycket nytta av i arbetet som erat examensarbete vilket är humanistiska studier vilket innehåller mycket subjektiv smörja. Eran handledare ger noll stöd och examinatorn sätter godtyckliga kommentarer som omdöme. Är ni inte i deras välvilja blir ni underkända i examensarbetet och får räkna med att gå om, medan andra kan glida rakt igenom. Håll er lågt och gör inget väsen av er för examensarbeter är nålshuvudet ni inte kan komma igen utan en stor dos subjektivitet och godtycke från examinatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in