2020-12-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jisses, jag har inte sett att blodfläcken var så där stor!!!!

Nu tycker jag att det är något konstigt med det där.

Hur är det ens möjligt att den finns där i det skicket, och ingen skulle ha noterat det?
Inte varken polishund, polis vid 15-16 maj och inte HD vid storstädningen?

I A 157 B/238 finns en bild från 15 maj, men då under den snabba avbrutna husrannsakan. Bilden på tvättmaskinen är från sidan, så det är svårt att se fronten helt. Men på bilden syns ingen motsvarande fläck.

Är det i en skada på lacken som det finns blod?
Eller är hela den fläck som syns blod?

Kan det vara så att SD fixat med något, försökt att tvätta något som varit undangömt och inte analyserat?
Nu snurrar det runt i huvudet.

För inte kan det vara så att någon försöker plantera bevis, det vill jag bara inte tro.

AVSPÄRRNING SD:S HUS

Tillägg:

Den 11 juni- 18 såg en granne L*isa att SD besökte huset. Han sågs då komma ut från växthuset. Huset är då avspärrat och grannen kontaktar polisen om besöket. SD ses komma bärande på en låda som han tar till bilen.

A 150/344

Undersökningen av tvättmaskinen görs 21 juni- 18:
A157B/269

Jag återkommer till detta i mer detalj men man kan väl konstatera att fläckarna sitter i samma höjd. I höjd med låset på luckan. Där man greppar för att öppna luckan. Luckan är väl ofta stängd till tvättmaskinen så för att blodiga kläder ska kunna öppnas så måste luckan öppna med då säkert besudlade händer eller att plagg eller annat lämnat spår.

Jag har svårt att föreställa mig att en sådan fläck uppkommer om du inte skadar dig ordentligt vid arbete på bänken på andra sidan vasken.

I vissa moderna tvättmaskiner kan man få reda på diverse om teknikern kopplar in sig på dem. Det finns även bluetooth osv.

Det här verkar vara en enklare modell men det hade kanske kunnat gå att utlösa när den startades senast osv. För sent nu dock men jag ska kolla modellen om det hade funnits såna möjligheter.
Citera
2020-12-13, 19:21
Medlem
På tal om tvättmaskinen så borde ju teknikerna ha tagit evtl aktivt syre till sparengöring och evtl Vanish i tvättstugan i beslag.

Detta för att försöka säkra dna/blod. Aktivt syre är effektivare än klorin för att få bort blod/dna.

Det har jag skrivit om tidigare men vidare så kan det ju vara intressant att veta att man kan hitta blod på plagg som är tvättade i tvättmaskin efter att de torkat:

https://www.researchgate.net/publication/279167569_Detection_of_dry_bloodstains_on_differen t_fabrics_after_washing_with_commercially_availabl e_detergents
Citera
2020-12-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Ja, jag hade nog fel.

Nej ! Du hade inte fel i detta fallet, utan du hade helt rätt. Kontot @BaraViochSolen gick till kraftigt personangrepp mot kontot @TinnaNinna85 och även @Sh.Holmes.

Hotelser mot vissa av trådens medlemmar blossade upp i samband med, bland annat då det diskuterades i tråden gällande den gläntställda ytterdörren till LW:s bostadsrätt och även LW:s låsbyte till ytterdörren.

Det är bara att konstatera faktum, att vissa saker beträffande mordet på LW är känslosamt för vissa personer.
Citera
2020-12-13, 19:49
Medlem
Citat:
Jag tolkar det inte riktigt så, även om jag tror att utredningen pågår till någon grad.

Jag tolkade det så att av det material som finns från TR är denna sekvens bakom planket, som gjordes i samband med synen av mgm hus och området, av så dålig ljudkvalitet att den behöver göras om på plats. Det var störande ljud från motorvägen som var orsaken till det.

OK, du har säkerligen rätt. E18 är en hårdtrafikerad motorväg. Därav bullerplank. De boende på Rättarevägen hörde inte ljudet frånE18 och därmed inte heller skrik från LW.
Citera
2020-12-13, 19:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag återkommer till detta i mer detalj men man kan väl konstatera att fläckarna sitter i samma höjd. I höjd med låset på luckan. Där man greppar för att öppna luckan. Luckan är väl ofta stängd till tvättmaskinen så för att blodiga kläder ska kunna öppnas så måste luckan öppna med då säkert besudlade händer eller att plagg eller annat lämnat spår.

Jag har svårt att föreställa mig att en sådan fläck uppkommer om du inte skadar dig ordentligt vid arbete på bänken på andra sidan vasken.

I vissa moderna tvättmaskiner kan man få reda på diverse om teknikern kopplar in sig på dem. Det finns även bluetooth osv.

Det här verkar vara en enklare modell men det hade kanske kunnat gå att utlösa när den startades senast osv. För sent nu dock men jag ska kolla modellen om det hade funnits såna möjligheter.

Vilket är modellen?
Ser att det är en Cylinda och någon/några siffror är FT..4?
Kanske är det så att om luckan är stängd, då syns inte fläcken?

Man kan se att luckhandtaget (eller vad det kallas) är utskjutande. Kanske den täcker fläcken?
Citera
2020-12-13, 19:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Hur är det ens möjligt att den finns där i det skicket, och ingen skulle ha noterat det?
Japp, fläcken är inte direkt knappnålsstor.
Polishunden borde inte missat blodet, å andra sidan är väl sällan ens specialhundar 100 %- igt tillförlitliga. Hur kunde exempelvis litervis med blod bakom planket missas när det fanns polishundar i närheten.
Fast visst. Med blodhund i källare är det mest troligt att fläcken hade uppmärksammats.
HDs gnuggande då? Finns ingen regel som säger att en storstädning innefattar varenda cm i ett hus, även om tingsrätten använder det som ett argument. Att hon heller inte blev klar i källaren betyder att tvättmaskinen lämnades.
Citat:
I A 157 B/238 finns en bild från 15 maj, men då under den snabba avbrutna husrannsakan. Bilden på tvättmaskinen är från sidan, så det är svårt att se fronten helt. Men på bilden syns ingen motsvarande fläck.

Det ser i alla fall ut som att det inringade är blod, alltså hela fläcken. Bilden visar blod som runnit och därför gissar jag på att blodet är rejält utspätt. Fläckens mitt är något ljusare och tunnare.
Citat:
Kan det vara så att SD fixat med något, försökt att tvätta något som varit undangömt och inte analyserat?
Spot on! Hypotesen är att fläcken eventuellt har avsatts senare, efter första husrannsakan. Torkat blod från ett klädesplagg som har kommit i kontakt med vatten, för att därefter kastas i maskinen.
Citat:
För inte kan det vara så att någon försöker plantera bevis, det vill jag bara inte tro.
Nej då, det verkar inte trovärdigt.
Citera
2020-12-13, 19:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK, du har säkerligen rätt. E18 är en hårdtrafikerad motorväg. Därav bullerplank. De boende på Rättarevägen hörde inte ljudet frånE18 och därmed inte heller skrik från LW.

När Lena mördades, då var det lugnt på motorvägen berättade dalaans.
Men vid synen, då var det dagtid och ljudet var störande för bandupptagningen bakom planket.
Citera
2020-12-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birmakatt
Många har bankkort i telefon fodralet så det följde med telefonen. Att kortet är borta gör inte så mycket för man kan ju kolla korthistoriken hos banken. Tanken slog mig att det kan ha funnits ett kort som L och mördaren använde tillsammans och att det kortet var viktigt att försvinna. Så klart bara mina tankar..

Om vi börjar med LW:s mobila enhet vilken LW förvarade i sin vänstra ficka vid det aktuella tillfället, så finns det ingen anledning att tveka i detta fallet, att gärningspersonen stal LW:s mobila enhet från hennes ficka på grund av att det fanns en orsak för gärningspersonen att göra så.

Gärningspersonen var av en eller annan anledning i behov av LW:s mobila enhet och därför stal gärningspersonen den.

Som bekant så hörde @Dalaan ett ångestfyllt samt panikartat kvinnoskrik under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 vid cirka klockan 23:30 som sedan följdes upp av flera emanerande kvinnoskrik, då med intervall.

Klockan 23:38:46 började LW:s mobila enhet att aktiv röra sig bort från brottsplatsen och det råder ingen tvivel om att det var gärningspersonen som hade LW:s mobila enhet vid det aktuella tillfället.

Jag återkommer med en fråga till dig gällande LW:s bankkort som också försvann vid det aktuella tillfället. Denna fråga till dig kommer att gälla de bokstäver och siffror som fanns på LW:s bankkort.
Citera
2020-12-13, 20:08
Medlem
Citat:
Vilket är modellen?
Ser att det är en Cylinda och någon/några siffror är FT..4?
Kanske är det så att om luckan är stängd, då syns inte fläcken?

Man kan se att luckhandtaget (eller vad det kallas) är utskjutande. Kanske den täcker fläcken?

Modellen:

https://www.bruksanvisni.ng/cylinda/ft-46/bruksanvisning

https://citiboard.se/stockholm/tvattmaskin-cylinda-ft46,2911661
Senast redigerad av Avel 2020-12-13 kl. 20:18.
Citera
2020-12-13, 20:13
Medlem
Citat:

AVSPÄRRNING SD:S HUS

Tillägg:

Den 11 juni- 18 såg en granne L*isa att SD besökte huset. Han sågs då komma ut från växthuset. Huset är då avspärrat och grannen kontaktar polisen om besöket. SD ses komma bärande på en låda som han tar till bilen.

A 150/344

Undersökningen av tvättmaskinen görs 21 juni- 18:
A157B/269

Helt klart anmärkningsvärt.
Vad hade han i lådan?
Antagligen någonting som skulle försvinna, men även någonting som skulle tvättas.
Husrannsakan gällande hus och tillhörande utrymmen, växthuset med alla tusen hinder och vattenspridagre, det blev väl inte genomgånget? Det var ju hinder under trappen?
Jag tror han slängt in någonting kärt i tvättmaskinen, därav fläcken.
Första hunden som sökte av, innan det blev avbrutet, visst reagerade den i duschen? Kom den till tvättstugan?
Citera
2020-12-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nej ! Du hade inte fel i detta fallet, utan du hade helt rätt. Kontot @BaraViochSolen gick till kraftigt personangrepp mot kontot @TinnaNinna85 och även @Sh.Holmes.

Hotelser mot vissa av trådens medlemmar blossade upp i samband med, bland annat då det diskuterades i tråden gällande den gläntställda ytterdörren till LW:s bostadsrätt och även LW:s låsbyte till ytterdörren.

Det är bara att konstatera faktum, att vissa saker beträffande mordet på LW är känslosamt för vissa personer.
Ja, det blir väldigt känslosamt för de flesta. Jag har säkert fel, men anar det finns fler offer här.
Citera
2020-12-13, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Modellen:

https://www.bruksanvisni.ng/cylinda/ft-46/bruksanvisning

https://citiboard.se/stockholm/tvattmaskin-cylinda-ft46,2911661

Aha, tack!
Då ser man att luckhandtaget inte täcker blodfläcken trots att luckan är stängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in