2020-12-13, 15:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är alltså en kortare artikel där: Danuta Wasserman, professor i psykiatri och suicidologi vid Karolinska institutet i Solna samt Inger Händestam, förbundsordförande för SPES, Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd, uttalar sig om forskning.

Jag tycker du ska läsa artikeln. Har du söner är det oerhört viktigt att du läser artikeln. Viktigt att uppmärksamma både pojkar och flickor och se hur de mår och hjälpa dem att sätta ord på sina känslor. Som sagt. Läs artikeln.

Fast nu uttalar hon sig bara om män/pojkar, hon väljer även att bortse ifrån att kvinnor/flickor står för majoriteten av självmordsförsöken.

Artikeln var intetsägande, hon kunde lika gärna pekat på att det är aliens som gör att män tar livet av sig, det skulle ju även förklara varför kvinnor tar livet av sig.
Citera
2020-12-13, 16:33
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Men kära hjärtanes. Nej och åter nej.
Tror du på begreppet "lika barn leka bäst"?
Citera
2020-12-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fast nu uttalar hon sig bara om män/pojkar, hon väljer även att bortse ifrån att kvinnor/flickor står för majoriteten av självmordsförsöken.

Artikeln var intetsägande, hon kunde lika gärna pekat på att det är aliens som gör att män tar livet av sig, det skulle ju även förklara varför kvinnor tar livet av sig.

Ja och då går det förhoppningsvis att fånga upp flickorna/kvinnorna innan de gör så pass allvarliga suicidförsök att de dör. Men visst är det viktigt att prat om det också. Gör man suicidförsök kan ju detta vara ett rop på hjälp, man känner en ambivalens. Män tar ofta till så pass drastiska suicidmetoder att det blir döden. Det är inga rop på hjälp, utan har gått så pass långt att de tar till dödliga metoder. Denna tystnad är farlig. Vi behöver verkligen lära både våra döttrar och söner att känslor är ok och hjälpa dem att sätta ord på sina känslor. Att våga prata om sina känslor och bli tagen på allvar, få "pysa" ut det man mår dåligt över, kan förebygga suicid.

Finns en kampanj "Stör döden". Läs gärna mer om den.

Wasserman är känd forskare inom suicidologi. Nu hinner jag inte leta upp och länka några atiklar hon har skrivit. Men jag hittade lite andra länkar som också tar upp mansrollen och suicid.

https://www.mynewsdesk.com/se/suicidezero/pressreleases/1000-pojkar-och-maen-tar-sina-liv-varje-aar-2648068

https://www.karlskogatidning.se/2019/02/27/radiopsykologen-hg-storm-om-stressen-och-den-farliga-mansrollen/
Citera
2020-12-13, 16:56
Avstängd
Citat:
Ja och då går det förhoppningsvis att fånga upp flickorna/kvinnorna innan de gör så pass allvarliga suicidförsök att de dör. Men visst är det viktigt att prat om det också. Gör man suicidförsök kan ju detta vara ett rop på hjälp, man känner en ambivalens. Män tar ofta till så pass drastiska suicidmetoder att det blir döden. Det är inga rop på hjälp, utan har gått så pass långt att de tar till dödliga metoder. Denna tystnad är farlig. Vi behöver verkligen lära både våra döttrar och söner att känslor är ok och hjälpa dem att sätta ord på sina känslor. Att våga prata om sina känslor och bli tagen på allvar, få "pysa" ut det man mår dåligt över, kan förebygga suicid.

Jo det finns ju olika skäl till att man tar sitt liv, omständigheter, psykisk sjukdom, beroende/överdos osvosv.

Och ja , män lyckas dubbelt so ofta genomföra sitt självmordsförsök som kvinnor. och de flesta studier jag läst om det hänvisar inte till maskulinets normen (om nu inte "man ska avsluta det man påbörjat" är en maskulin norm...) utan till val av metod.

Citat:
Finns en kampanj "Stör döden". Läs gärna mer om den.

Wasserman är känd forskare inom suicidologi. Nu hinner jag inte leta upp och länka några atiklar hon har skrivit. Men jag hittade lite andra länkar som också tar upp mansrollen och suicid.

https://www.mynewsdesk.com/se/suicidezero/pressreleases/1000-pojkar-och-maen-tar-sina-liv-varje-aar-2648068

https://www.karlskogatidning.se/2019/02/27/radiopsykologen-hg-storm-om-stressen-och-den-farliga-mansrollen/

Det märkliga är att då har mansrollerna statistiskt sätt inte förändrats för unga vuxna och barn, men i alla andra grupper har den det....

Som att jag skulle påstå att den ökade mängden träd på det norra halvklotet de senaste 100åren har minskat självmorden med ca 20% bland vuxna.
Citera
2020-12-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Tror du på begreppet "lika barn leka bäst"?

Ja, absolut. Men då gäller det saker som utbildningsgrad, värderingar, intressen osv.

En våldsverkare märks inte att denna är våldsverkare, förens det är försent. Jag var tillsammans med en sådan när jag var lite över 20. Träffade en söt, snäll, glad, nördig, ganska smart och lite blyg person som var i övre tonåren. Vi hade riktigt kul och blev väldigt förälskade i varandra. Alla tyckte att jag hade gjort ett kap. Giftasmaterial och allt. Svärmorsdröm. Javisst. här var det verkligen "lika barn leka bäst", vi var lika i värderingar, åsikter, intressen osv. vi hade riktigt kul ihop och trivdes mycket bra i varandras sällskap. Efter ett tag började personen visa sig vara svartsjuk. Inte så lite svartsjuk heller! Först blev jag ledsen och ville att personen skulle må bra, så mitt liv blev mer och mer isolerat. Personen började sedan systematiskt bryta ner mig psykiskt. Sedan fick jag stryk rent fysiskt. Det hände inte ofta, men när det hände fick personen det till att det var mitt fel. Att jag gjort personen svartsjuk eller liknande. Jag fick till slut inte använda vissa neutrala ord, eftersom det triggade personen. Efter några år blev jag fri. När jag berättade om mina erfarenheter trodde folk knappt sina öron "hen som är så snäll och fin!". Nej du, det var inte en snäll och fin person
inte.

Jag är inte ensam om detta. Man tror att man har gjort ett kap. En riktigt snäll och go person, som sedan visar sig ha mycket obehagliga sidor.
Citera
2020-12-13, 17:01
Medlem
Citat:
Jo det finns ju olika skäl till att man tar sitt liv, omständigheter, psykisk sjukdom, beroende/överdos osvosv.

Och ja , män lyckas dubbelt so ofta genomföra sitt självmordsförsök som kvinnor. och de flesta studier jag läst om det hänvisar inte till maskulinets normen (om nu inte "man ska avsluta det man påbörjat" är en maskulin norm...) utan till val av metod.

Det märkliga är att då har mansrollerna statistiskt sätt inte förändrats för unga vuxna och barn, men i alla andra grupper har den det....

Som att jag skulle påstå att den ökade mängden träd på det norra halvklotet de senaste 100åren har minskat självmorden med ca 20% bland vuxna.

Ja, absolut. Orsaken till att man tar sitt liv är ju lidande av någon art. Där finns det också mycket forskning osv.

Men vad som förebygger suicid är ju bland annat att prata om sitt lidande och söka hjälp för sina suicidtankar. Och det är här mansrollen kommer in. Är normen att män inte ska prata om sitt lidande, så försvinner en förebyggande del. Om denna förebyggande del mot suicid försvinner, så är ju risken större att man tar sitt liv.
Citera
2020-12-13, 17:54
Avstängd
Citat:
Ja, absolut. Orsaken till att man tar sitt liv är ju lidande av någon art. Där finns det också mycket forskning osv.

Men vad som förebygger suicid är ju bland annat att prata om sitt lidande och söka hjälp för sina suicidtankar. Och det är här mansrollen kommer in. Är normen att män inte ska prata om sitt lidande, så försvinner en förebyggande del. Om denna förebyggande del mot suicid försvinner, så är ju risken större att man tar sitt liv.

Det finns nog en liten grupp som kan hjälpas av den teorin, den är förmodligen försumbar, iafall om man tittar statistiskt, troligtvis är det avsaknad av mening och syfte som är den stora boven som inte motverkas,
Citera
2020-12-13, 19:00
Medlem
Citat:
Det finns nog en liten grupp som kan hjälpas av den teorin, den är förmodligen försumbar, iafall om man tittar statistiskt, troligtvis är det avsaknad av mening och syfte som är den stora boven som inte motverkas,

Att prata om sina suicidtankar minskar bördan och minskar risken att suicidera. Att bära dessa tankar själv kan göra att tankarna och lidandet ökar och utvecklas till planer. Så att prata om sina tankar och sitt lidande minskar risken för suicid. Detta finns det forskning på.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/sjalvmordstankar/hur-kan-du-hjalpa-en-person-som-har-sjalvmordstankar/

Om då män och pojkar inte pratar om sitt lidande och sina suicidtankar ökar det naturligtvis risken för att de ska suicidera. Och att män/pojkar inte pratar om sådant är kopplat till mansrollen. Vilket det också finns forskning på. Därför är det viktigt att vi lär våra söner en ny mansroll där det är ok att prata om känslor och om hur man mår. Att det tas på allvar. Lära våra söner att sätta ord på sina känslor. Naturligtvis är detta viktigt vad gäller våra döttrar också!
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-13 kl. 19:06.
Citera
2020-12-13, 20:45
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i. Men de jag känner som har utsatts för våld i nära relationer (både kvinnor och män) har varit i max två våldsamma relationer. Flertalet har bara varit i en våldsam relation, därefter har de enbart haft lugna harmoniska relationer med fina män/kvinnor. Har man väl bearbetat den våldsamma relation man har varit i, lärt sig känna varningssignaler, börjat känna sitt egenvärde åter osv. så är man vaksam och reserverad vid nya relationer och avslutar hellre en relation om det visar sig finnas tendenser till tex. svartsjuka hos den nya partnern. Man väljer partner med omsorg, för man vill inte råka illa ut igen. Men man kan naturligtvis gå på nitar igen, eftersom våldsverkare kan vara väldigt bra på att spela upp ett spel av att vara så fina och bra och underbart ljuvliga och snälla människor, fast de egentligen har en fruktansvärd sida bakom den där ljuva fasaden. Detta kan lura vem som helst in i en relation där man blir våldsutsatt.

Usch. Hemskt! Jag förstår verkligen att det berörde dig illa! Jag blir också väldigt illa berörd av att läsa sådant.

Inga konstiga kretsar alls utan bara det att åren ger ett facit. En gång är ingen gång, dom flesta av oss även vi män har träffat på väldigt underliga personer, till en början då man trevade sig fram och det är just därför som det är bra med erfarenhet, att man har prövat på lite och det är i början som man är som mest sårbar, öppen.
Jag var klar tidigt, vid 20års ålder då visste jag exakt vad jag sökte och vad jag själv var värd.

Det som jag relaterar till det är dom som har fastnat i en cirkel och då ligger en viss del på en själv i ens egen person på det att man är kvar i det.
En del gillar det men att jag känner att du är inte den skulle erkänna det faktumet att en del gillar våld och även underkastelse och framför allt att det ska hända något hela tiden.

Svartsjukan den är en besvärlig gråzon där jag anser att kvinnor tar ut svängarna mer mot vad vi män gör och att jag har varit svartsjuk och det med fog.
En vacker kvinna drar till sig män och njuter givetvis av det, oskyldigt javisst men att mannens uppsåt är sällan oskyldigt, många gånger så handlar det om att förnedra den manliga partnern, att sprida skitsnack om hur pantad han är, en riktig stolle och att jag gjorde det och det med henne och att stolpskottet fattar ingenting!
Han drömde att han gjorde och att det bygger på avund, det är ju något fel att en sådan idiot har en sådan vacker kvinna och som dessutom är ett luder! Ja för att han är en idiot! Även kvinnor hakar på och sprider historier.
Konstigt nog så begriper inte kvinnor själva konsekvenserna av att vara en glad tjej som tycker om alla. sådana historier går ju runt hela tiden och särskilt ibland dom yngre och att det kommer till en.
Sedan är det ju lite olika hur man hanterar det hela och att det är inte lätt.
Citera
2020-12-13, 23:07
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ja, absolut. Men då gäller det saker som utbildningsgrad, värderingar, intressen osv.

En våldsverkare märks inte att denna är våldsverkare, förens det är försent. Jag var tillsammans med en sådan när jag var lite över 20. Träffade en söt, snäll, glad, nördig, ganska smart och lite blyg person som var i övre tonåren. Vi hade riktigt kul och blev väldigt förälskade i varandra. Alla tyckte att jag hade gjort ett kap. Giftasmaterial och allt. Svärmorsdröm. Javisst. här var det verkligen "lika barn leka bäst", vi var lika i värderingar, åsikter, intressen osv. vi hade riktigt kul ihop och trivdes mycket bra i varandras sällskap. Efter ett tag började personen visa sig vara svartsjuk. Inte så lite svartsjuk heller! Först blev jag ledsen och ville att personen skulle må bra, så mitt liv blev mer och mer isolerat. Personen började sedan systematiskt bryta ner mig psykiskt. Sedan fick jag stryk rent fysiskt. Det hände inte ofta, men när det hände fick personen det till att det var mitt fel. Att jag gjort personen svartsjuk eller liknande. Jag fick till slut inte använda vissa neutrala ord, eftersom det triggade personen. Efter några år blev jag fri. När jag berättade om mina erfarenheter trodde folk knappt sina öron "hen som är så snäll och fin!". Nej du, det var inte en snäll och fin person
inte.

Jag är inte ensam om detta. Man tror att man har gjort ett kap. En riktigt snäll och go person, som sedan visar sig ha mycket obehagliga sidor.
Det där är en annan nivå av det jag pratar om. Och en nivå vi faktiskt diskuterat förr.
I precis alla åldrar söker sig likasinnade till varann och för många kan "passion" lätt förväxlas med...

Förr hette det att den man älskar "agar man".
Det finns massor av bibelcitat på detta:

https://sv.bibelsite.com/revelation/3-19.htm
Citera
2020-12-14, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Inga konstiga kretsar alls utan bara det att åren ger ett facit. En gång är ingen gång, dom flesta av oss även vi män har träffat på väldigt underliga personer, till en början då man trevade sig fram och det är just därför som det är bra med erfarenhet, att man har prövat på lite och det är i början som man är som mest sårbar, öppen.
Jag var klar tidigt, vid 20års ålder då visste jag exakt vad jag sökte och vad jag själv var värd.

Det som jag relaterar till det är dom som har fastnat i en cirkel och då ligger en viss del på en själv i ens egen person på det att man är kvar i det.
En del gillar det men att jag känner att du är inte den skulle erkänna det faktumet att en del gillar våld och även underkastelse och framför allt att det ska hända något hela tiden.

Svartsjukan den är en besvärlig gråzon där jag anser att kvinnor tar ut svängarna mer mot vad vi män gör och att jag har varit svartsjuk och det med fog.
En vacker kvinna drar till sig män och njuter givetvis av det, oskyldigt javisst men att mannens uppsåt är sällan oskyldigt, många gånger så handlar det om att förnedra den manliga partnern, att sprida skitsnack om hur pantad han är, en riktig stolle och att jag gjorde det och det med henne och att stolpskottet fattar ingenting!
Han drömde att han gjorde och att det bygger på avund, det är ju något fel att en sådan idiot har en sådan vacker kvinna och som dessutom är ett luder! Ja för att han är en idiot! Även kvinnor hakar på och sprider historier.
Konstigt nog så begriper inte kvinnor själva konsekvenserna av att vara en glad tjej som tycker om alla. sådana historier går ju runt hela tiden och särskilt ibland dom yngre och att det kommer till en.
Sedan är det ju lite olika hur man hanterar det hela och att det är inte lätt.

Min egen erfarenhet och de personer jag känner som delar liknande erfarenheter av att ha varit utsatta för en (max 2) våldsverkare, har som sagt varit personer som vill ha lugn och harmoni. Så även jag. flertalet av de jag känner som har varit våldsutsatta har numera lugna, stabila, harmoniska relationer sedan en drös år tillbaka. Jag var i en relation där jag utsattes för våld när jag var lite över 20 år. Därefter har det varit några lugna relationer. Nu närmar jag mig 45 och av 7-8 förhållanden, så har jag varit i 2 relationer där jag har varit våldsutsatt. De övriga har varit lugna och fina relationer. Jag vill ha lugn och ro och söker mig till detta. Jag trodde även att de två som utsatt mig för våld hade lugn, trygghet och ro att erbjuda. Men icke. Men vad ska man tro? När folk är lugna, lite sävliga, nördiga, introverta, snälla och mjuka. Inte tror man att bakom den fasaden finns en jävligt obehaglig sida.

Nja. Jag var lite över 20. Träffade en söt, snäll, mjuk, ganska smart och nördig person som var i övre tonåren. En svärmorsdröm. Så när de svartsjuka tendenserna började visa sig hos personen i fråga blev jag till en början ledsen och rättade mig efter personens svartsjuka, för att göra personen glad. Jag blev alltmer isolerad och styrd. Svartsjukan handlade om ganska märkliga saker. Om jag tex. hade kvar någon pinal från något gammalt ex som jag inte hade någon som helst kontakt med, så blev jag slagen helt enkelt. Jag kan säga att personen i fråga var extremt obefogat svartsjuk och därtill hade massor med andra problem som uppdagades efter hand. Men jag blev fri. Sedan var svartsjuka personer något jag skydde som elden. Flera år senare (och några lugna, stabila, harmoniska förhållanden senare) mötte jag en person och vi blev blixtförälskade. Personen var verkligen inte svartsjuk. Utan mjuk, introvert, snäll, nördig, söt osv. Ja, personen hade sådana egenskaper jag faller för. Jag trodde att detta också skulle bli en lugn, harmonisk och stabil relation, för det var vad personen utlovade. Så jag gick in i relationen, glad i hågen. Men denna person visade sig senare också vara en våldsverkare, främst då psykisk våldsverkare.
Citera
2020-12-14, 01:17
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Män är bättre på det mesta som har med fysiska, praktiska grejer att göra. Kvinnor är bättre på finliret, generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in