2020-12-14, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det där är en annan nivå av det jag pratar om. Och en nivå vi faktiskt diskuterat förr.
I precis alla åldrar söker sig likasinnade till varann och för många kan "passion" lätt förväxlas med...

Förr hette det att den man älskar "agar man".
Det finns massor av bibelcitat på detta:

https://sv.bibelsite.com/revelation/3-19.htm

Du tänker att två hetlevrade personer söker sig till varandra?

Jag är inte hetlevrad och jag söker mig inte till hetlevrade personer. Ingen annan våldsutsatt jag känner gör det heller. Samtliga våldsutsatta jag känner (inklusive jag själv) vill ha lugna, stabila och harmoniska relationer. flertalet av de jag känner som har varit våldsutsatt har varit det i en, max 2 relationer. Annars har vi haft lugna och harmoniska relationer. Flertalet av de tidigare våldsutsatta, som jag känner är sedan flera år tillbaka i lugna stabila och harmoniska relationer. Av de 7-8 förhållande jag har varit i, så har flertalet varit just lugna och fina relationer. Men i 2 av dessa 7-8 förhållanden har jag blivit utsatt för våld, främst psykiskt våld. Men i den första (när jag var lite över 20 år) var det även en del fysiskt våld jag utsattes för. Men den relationen var jag alltså i för över 20 år sedan.

I övrigt har jag alltid sökt mig till mjuka, snälla, fina, sävliga, introverta, söta, nördiga människor. Det är sådana jag faller för. Inte direkt sådana man tror skulle puckla på sina partners.
Citera
2020-12-14, 13:57
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Tror du på begreppet "lika barn leka bäst"?

Snarare "lika kön leka bäst". Det är ju inte en slump att vi kvinnor håller ihop. Vi paktar gemesamt mot karlar vi ogillar, och vi ställer upp med stödlögner i rättegångar för att vittnessbevisningen skall vara effektiv.

En bättre rubrik på den här tråden hade varit: Varför är den svenske mannen så värdelös ?
Citera
2020-12-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Snarare "lika kön leka bäst". Det är ju inte en slump att vi kvinnor håller ihop. Vi paktar gemesamt mot karlar vi ogillar, och vi ställer upp med stödlögner i rättegångar för att vittnessbevisningen skall vara effektiv.

En bättre rubrik på den här tråden hade varit: Varför är den svenske mannen så värdelös ?

.
Citera
2020-12-14, 21:20
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Min egen erfarenhet och de personer jag känner som delar liknande erfarenheter av att ha varit utsatta för en (max 2) våldsverkare, har som sagt varit personer som vill ha lugn och harmoni. Så även jag. flertalet av de jag känner som har varit våldsutsatta har numera lugna, stabila, harmoniska relationer sedan en drös år tillbaka. Jag var i en relation där jag utsattes för våld när jag var lite över 20 år. Därefter har det varit några lugna relationer. Nu närmar jag mig 45 och av 7-8 förhållanden, så har jag varit i 2 relationer där jag har varit våldsutsatt. De övriga har varit lugna och fina relationer. Jag vill ha lugn och ro och söker mig till detta. Jag trodde även att de två som utsatt mig för våld hade lugn, trygghet och ro att erbjuda. Men icke. Men vad ska man tro? När folk är lugna, lite sävliga, nördiga, introverta, snälla och mjuka. Inte tror man att bakom den fasaden finns en jävligt obehaglig sida.

Nja. Jag var lite över 20. Träffade en söt, snäll, mjuk, ganska smart och nördig person som var i övre tonåren. En svärmorsdröm. Så när de svartsjuka tendenserna började visa sig hos personen i fråga blev jag till en början ledsen och rättade mig efter personens svartsjuka, för att göra personen glad. Jag blev alltmer isolerad och styrd. Svartsjukan handlade om ganska märkliga saker. Om jag tex. hade kvar någon pinal från något gammalt ex som jag inte hade någon som helst kontakt med, så blev jag slagen helt enkelt. Jag kan säga att personen i fråga var extremt obefogat svartsjuk och därtill hade massor med andra problem som uppdagades efter hand. Men jag blev fri. Sedan var svartsjuka personer något jag skydde som elden. Flera år senare (och några lugna, stabila, harmoniska förhållanden senare) mötte jag en person och vi blev blixtförälskade. Personen var verkligen inte svartsjuk. Utan mjuk, introvert, snäll, nördig, söt osv. Ja, personen hade sådana egenskaper jag faller för. Jag trodde att detta också skulle bli en lugn, harmonisk och stabil relation, för det var vad personen utlovade. Så jag gick in i relationen, glad i hågen. Men denna person visade sig senare också vara en våldsverkare, främst då psykisk våldsverkare.

Jag har aldrig gillat nördar...en sak är säkert att det är något fel på dom!
Jag behöver inte veta vad som felas med sådana existenser.
Jag tycker om självsäkra människor och att någon ser tuff det är bara så, jag ser själv rätt hård ut men att det är bara en del av mig, mina vänner är o har i regel varit ena salta figurer, härliga människor som det går att lita på och inte ett dugg våldsamma eller ja elaka.
En nörd är en nörd, det står ju skrivet i pannan och sådana vill jag inte ha att göra med.
Citera
2020-12-14, 21:25
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Du tänker att två hetlevrade personer söker sig till varandra?

Jag är inte hetlevrad och jag söker mig inte till hetlevrade personer. Ingen annan våldsutsatt jag känner gör det heller. Samtliga våldsutsatta jag känner (inklusive jag själv) vill ha lugna, stabila och harmoniska relationer. flertalet av de jag känner som har varit våldsutsatt har varit det i en, max 2 relationer. Annars har vi haft lugna och harmoniska relationer. Flertalet av de tidigare våldsutsatta, som jag känner är sedan flera år tillbaka i lugna stabila och harmoniska relationer. Av de 7-8 förhållande jag har varit i, så har flertalet varit just lugna och fina relationer. Men i 2 av dessa 7-8 förhållanden har jag blivit utsatt för våld, främst psykiskt våld. Men i den första (när jag var lite över 20 år) var det även en del fysiskt våld jag utsattes för. Men den relationen var jag alltså i för över 20 år sedan.

I övrigt har jag alltid sökt mig till mjuka, snälla, fina, sävliga, introverta, söta, nördiga människor. Det är sådana jag faller för. Inte direkt sådana man tror skulle puckla på sina partners.

Två hetlevrade det blir bra, dom tar ut varandra typ kalla kriget med atombomberna.
Min fru gav nig en örfil en gång, hon vart arg på en granne men att jag stod närmst!
Citera
2020-12-14, 21:35
Medlem
Jag trooooor att tjejer och kvinnor är bättre på att inte bry sig, i alla fall efter 30-35 någon gång, möjligtvis är det mer jämt innan. Behöver inte bevisa sig själva och glänsa på samma sätt. I o m att det inte finns någon egentlige poäng med att vara bäst (förutom i idrottsmatcher och tävlingar, där är det ju en viktig poäng). Sedan är ju flickor och tjejer och kvinnor bättre i skolan, jag tror de generellt är bättre på att skriva och numer även bättre på matte, i alla fall i de yngre åldrarna. Säkert bättre på relationer också. Såklart otroligt generaliserat, men det är min erfarenhet och bild. Så jag tror problemet framöver kommer att vara att det är viktigare för män att vara "bäst" eller så (om det nu är möjligt att säga att något kön är bäst), men tyvärr kommer det bli färre och färre områden där män är "bäst", vilket väl redan anses ha börjat leda till viss frustration? Men min upplevelse är att det även för män blir mindre och mindre viktigt med åldern att vara bäst. Men så kanske jag bara träffar ett litet urval som inte är representativt, det vet jag inte. Så det kanske inte är så stor skillnad på den fronten. Det var helt klart en fråga som nog inte är helt lätt att svara på.

Fast när jag tänker efter är det rätt jämt asså, det finns mycket begåvade och ambitiösa kvinnor, och mycket begåvade och ambitiösa män. Men när det gäller akademien så tror jag att det är en övervikt kvinnor, och det är väl där man i alla fall hittar de som kan mest om sina olika ämnen. Sedan om det betyder att de är bäst eller inte, det kan jag inte svara på. De kanske inte är bäst på att svarva eller svetsa t.ex.

Tycker ni förresten att det är viktigt att vara bäst? Det tycker jag är en mer intressant fråga personligen. För rent krasst så konkurrerar man ju med typ 7,6 miljarder människor, så ska man satsa på att vara bäst på något är det nog dömt att misslyckas. Kanske bättre att satsa på att bli bra på att acceptera att man är en medelmåtta på mycket och rätt kass på annat?
Citera
2020-12-15, 08:17
Avstängd
Citat:
Att prata om sina suicidtankar minskar bördan och minskar risken att suicidera. Att bära dessa tankar själv kan göra att tankarna och lidandet ökar och utvecklas till planer. Så att prata om sina tankar och sitt lidande minskar risken för suicid. Detta finns det forskning på.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/sjalvmordstankar/hur-kan-du-hjalpa-en-person-som-har-sjalvmordstankar/

Om då män och pojkar inte pratar om sitt lidande och sina suicidtankar ökar det naturligtvis risken för att de ska suicidera. Och att män/pojkar inte pratar om sådant är kopplat till mansrollen. Vilket det också finns forskning på. Därför är det viktigt att vi lär våra söner en ny mansroll där det är ok att prata om känslor och om hur man mår. Att det tas på allvar. Lära våra söner att sätta ord på sina känslor. Naturligtvis är detta viktigt vad gäller våra döttrar också!

En livsfarlig teori, om män/pojkar kommer upp i tjejer/kvinnors nivåer av självmordsförsök och det visar sig ha "icke genusteoretiska" förklaringar (vilket allt tyder på) så kommer många män och pojkar dö i onödan.
Citera
2020-12-15, 08:27
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:

Ja och det fungerar bra för er, eller?
Fungerar t.ex. er sociologi bra?
Citera
2020-12-15, 10:05
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Två hetlevrade det blir bra, dom tar ut varandra typ kalla kriget med atombomberna.
Min fru gav nig en örfil en gång, hon vart arg på en granne men att jag stod närmst!
Hade de velat ha jämställdhet, hade de inte sagt något alls om du gett en örfil tillbaka.
Citera
2020-12-15, 10:44
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ja och det fungerar bra för er, eller?
Fungerar t.ex. er sociologi bra?

Vi kvinnor är ju faktiskt bäst, och det säger ju även dom flesta karlarna att vi är. Påstår du att den svenske mannen ljuger ?
Citera
2020-12-15, 11:00
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Vi kvinnor är ju faktiskt bäst, och det säger ju även dom flesta karlarna att vi är. Påstår du att den svenske mannen ljuger ?

Precis... Jag svarade ju ja och du fick ju t.o.m. en smajly.
Jag frågade dessutom hur du upplever att det går.

Mvh / Din mr. inkännande man
Citera
2020-12-15, 18:12
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Hade de velat ha jämställdhet, hade de inte sagt något alls om du gett en örfil tillbaka.

Jag är hyfsat jämställd så att jag skällde ut henne efter noter, röt åt henne och att det kom snabbt som ögat, ja där åkte hon allt ned i skorna.
Det var i början av förhållandet, en läropeng och en fingervisning om att jag är inte den som bugar och bockar med darrande läppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in