Citat:
Ursprungligen postat av
Hursomhelsting
Jag har upplevt och sett mycket våld och förtryck i mitt liv och min slutsats har blivit den att det krävs två till att dansa tango.
Varför råkar en del mer ofta ut än andra? Därför att dom dras till det och hamnar i en cirkel gång, en hel person tar det inte och ser tidigt att hålla sig borta ifrån sådana miljöer och människor.
Ett annat problem är den att staten är satt att ordna i allt men att gör det inte. En del fall har berört mig t ex en unga kvinna som vart knivad till döds och hon hade blivit skuren i innan (vilket anmäldes) av sitt ex som där lovade dyrt och heligt att slutföra sitt ärende.
Den kvinna hade fem bröder och en far och att ingen av dom kom till hennes hjälp och en djävla Lalle utan någon bakom sig, ingen historik, ja att en Lalle fick fritt fram. staten gör inte heller ett skit förrän att faktum är fullbordat, halvdöd eller stendöd.
Jag vet inte vilka kretsar du rör dig i. Men de jag känner som har utsatts för våld i nära relationer (både kvinnor och män) har varit i max två våldsamma relationer. Flertalet har bara varit i en våldsam relation, därefter har de enbart haft lugna harmoniska relationer med fina män/kvinnor. Har man väl bearbetat den våldsamma relation man har varit i, lärt sig känna varningssignaler, börjat känna sitt egenvärde åter osv. så är man vaksam och reserverad vid nya relationer och avslutar hellre en relation om det visar sig finnas tendenser till tex. svartsjuka hos den nya partnern. Man väljer partner med omsorg, för man vill inte råka illa ut igen. Men man kan naturligtvis gå på nitar igen, eftersom våldsverkare kan vara
väldigt bra på att spela upp ett spel av att vara
så fina och bra och underbart ljuvliga och snälla människor, fast de egentligen har en fruktansvärd sida bakom den där ljuva fasaden. Detta kan lura
vem som helst in i en relation där man blir våldsutsatt.
Usch. Hemskt!

Jag förstår verkligen att det berörde dig illa! Jag blir också väldigt illa berörd av att läsa sådant.