Citat:
Ursprungligen postat av
Tompa81
Jag skulle agera likadant. Upp i rätten med anklagelser, få dem prövade. I ett val MÅSTE alla former av anklagelser få gås igenom, annars är det riktigt illa.
Men hur skulle mina påståenden komma upp i rätten om jag inte var villig att vittna?
Även om jag var villig att vittna skulle ingen advokat vilja använda mig som vittne, det skulle vara olagligt eftersom de skulle veta att mitt vittnesmål var falskt.
Eller så skulle de inte veta att jag ljuger, men de skulle fortfarande veta att jag inte kan styrka min utsaga eftersom jag jag inte faktiskt har det videomaterial jag påstår.
Förstår du problematiken?
Saker tas inte bara upp i rätten, någon måste ta det dit.
Är det brottmål så måste en åklagare ha hittat nog bevis för att åtala, det kan ju inte ske om den som påstår något inte går till myndigheterna.
Är det civilrättsligt så måste personen antingen stämma själv eller hitta någon som stämmer åt honom.
Stämmer man inte själv, vilket den här lastbilschauffören inte gjort så måste någon göra det å hans vägnar. Men då måste ju denna någon faktiskt vara villig att göra det, och det sker inte om man inte faktiskt tror på att det är sant och kan styrka det.