2020-12-12, 11:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Borde man inte ha kunnat se om SDs skada på benet kunde ha gjorts av en ring (mindre reva) eller av ett större tillhygge? Som lekman kan jag tycka det. Kanske det inte gjordes någon djupare koll.

Ja jag tror det hade gått att se ungefär hur och av vad skadan uppkom om den hade undersökts noggrant dagen efter. Men det verkar inte ha gjorts en närmare granskning vilket är synd.
Citera
2020-12-12, 11:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Borde man inte ha kunnat se om SDs skada på benet kunde ha gjorts av en ring (mindre reva) eller av ett större tillhygge? Som lekman kan jag tycka det. Kanske det inte gjordes någon djupare koll.

På sistone har jag haft alltför mycket runt om mig för att kunna sätta mig ner en ordentlig stund (nu låter jag som Lena hör jag ), men det slog mig häromdagen att jag borde kolla hur mycket trekvartsbyxorna täckte SDs ben. Det efter att jag såg bilderna på honom när han är och handlar i en matbutik 14 maj. Tyvärr kan man inte se de bara benen så bra i den vinkeln som kamerorna filmar på.

Hur sitter skadorna i relation till brallorna?

Ringen kanske gick av, skadades och blev vass? Fastnade i hans byxor? Kom åt hans ben?

Som jag minns et fotades skadorna av och rättsläkaren (A*lexandra nånting) kollade bara på fotona tyvärr. Det blir aldrig detsamma som att titta på skador med egna ögon.

Men jag förmodar att hon ändå kunde se tillräckligt för att se om det fanns hud när såret som verkade rodnat, underläkning, nybildad kant som när man har haft mindre rivsår några dagar. Och hon konstaterade också att de inte kliar i tidigt skede, såsom SD påstod att de gjorde. Att det var därför han rev. De börjar klia först efter flera dagar. Allt från minnet nu.

Man får kolla på bilderna igen, men inte ser rivsåren varken djupa eller breda ut. Snarare rivsår efter att ha skrapat emot vassa kvistar.

Man önskar (!) att de spärrat av brottsplatsen och satt upp tält under en längre tid för att kunna säkra så mycket spår som möjligt. Det hade kunnat ge svar kanske om SD rivit sig mot en avbruten kvist i samma höjd som såret satt.

Jag hoppas att man kan skicka in några av de spår från brottsplatsen för förnyade analyser. De svar som bevarats med "DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas". En fjärdedel av de svaren har visat sig innehålla DNA som går att analysera, men att utredarna och åklagarna inte i alla sådana fall får veta det. NFC säger ju att det ska kommuniceras till polisen i mordfall, och så kan ju redan ha skett.

Man tappar ju hakan av den fräckhet som SD visar efter mordet. Vi har ju fått se det genom åren.
Men än idag!

Att ha fräckheten att cacha Lenas cacher, att skriva anmärkningar i loggen, att ha folk vallfärda till sitt hur genom att sätta upp en myst...

Det här känns som en farlig person som gillar att leka katt- och råtta. Med polisen och med anhöriga. Han söker spänningen på det mest bisarra sätt!
Nu blir jag så där arg igen.

Fasiken att polisen slarvat med så mycket.
Citera
2020-12-12, 12:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På sistone har jag haft alltför mycket runt om mig för att kunna sätta mig ner en ordentlig stund (nu låter jag som Lena hör jag ), men det slog mig häromdagen att jag borde kolla hur mycket trekvartsbyxorna täckte SDs ben. Det efter att jag såg bilderna på honom när han är och handlar i en matbutik 14 maj. Tyvärr kan man inte se de bara benen så bra i den vinkeln som kamerorna filmar på.

Hur sitter skadorna i relation till brallorna?

Ringen kanske gick av, skadades och blev vass? Fastnade i hans byxor? Kom åt hans ben?

Som jag minns et fotades skadorna av och rättsläkaren (A*lexandra nånting) kollade bara på fotona tyvärr. Det blir aldrig detsamma som att titta på skador med egna ögon.

Men jag förmodar att hon ändå kunde se tillräckligt för att se om det fanns hud när såret som verkade rodnat, underläkning, nybildad kant som när man har haft mindre rivsår några dagar. Och hon konstaterade också att de inte kliar i tidigt skede, såsom SD påstod att de gjorde. Att det var därför han rev. De börjar klia först efter flera dagar. Allt från minnet nu.

Man får kolla på bilderna igen, men inte ser rivsåren varken djupa eller breda ut. Snarare rivsår efter att ha skrapat emot vassa kvistar.

Man önskar (!) att de spärrat av brottsplatsen och satt upp tält under en längre tid för att kunna säkra så mycket spår som möjligt. Det hade kunnat ge svar kanske om SD rivit sig mot en avbruten kvist i samma höjd som såret satt.

Jag hoppas att man kan skicka in några av de spår från brottsplatsen för förnyade analyser. De svar som bevarats med "DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas". En fjärdedel av de svaren har visat sig innehålla DNA som går att analysera, men att utredarna och åklagarna inte i alla sådana fall får veta det. NFC säger ju att det ska kommuniceras till polisen i mordfall, och så kan ju redan ha skett.

Man tappar ju hakan av den fräckhet som SD visar efter mordet. Vi har ju fått se det genom åren.
Men än idag!

Att ha fräckheten att cacha Lenas cacher, att skriva anmärkningar i loggen, att ha folk vallfärda till sitt hur genom att sätta upp en myst...

Det här känns som en farlig person som gillar att leka katt- och råtta. Med polisen och med anhöriga. Han söker spänningen på det mest bisarra sätt!
Nu blir jag så där arg igen.

Fasiken att polisen slarvat med så mycket.

Det är anmärkningsvärt att inget DNA hittades under naglarna om nu hennes händer var tillräckligt nära hans ben att ringen skulle kunna fastna. En instinkt hos offer är att använda fingrarna att riva med om man lyckas komma åt med händerna på GM. Andra instinkten är att skydda sig själv från slag vilket Lena gjorde och i det fallet ska inte en ring kunna fastna på hans ben.
Citera
2020-12-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, det var också en arbetsdag för Lena. Hon cyklade till Rehabcentrum först och sedan till jobbet. Därefter hade hon något möte (?) inne på Drottninggatan tror jag som hon cyklade fram och åter till från jobbet. Sedan var mötet på polisstationen vid tre- tiden i Vivalla. Även dit cyklade hon. Tacka sjutton för att du är skrynklig i baken.

Tyvärr får vi aldrig någon svar på när fläcken kom dit.
Det var en för ögat synliga fläckar, det trots att kjolen efter mordet var väldigt besudlad.

Jag tror mig minnas att sonen sa att Lena bytte kläder varje dag. Jag tror att hon var väldigt renlig. Man kan ana det i konversationerna där hon vill att de ska vara nyduschade när de ses.

Det hade varit bra om man kunde ha sett fläckarna återgivna mot ett i övrigt "ofläckat" plagg, en likadan kjol, med bara spermafläckarna på.

Under helgen ses hon i andra kläder, och det är svårt att veta vad hon hade på sig på fredagen. Hon ses även där i andra kläder än kjolen när hon handlar på Krämaren.

Det var varma svettiga dagar där i maj. Lena är väldigt aktiv, cyklar och har sig. Det är svårt att hålla en vit kjol ren och snygg när man är så aktiv. Då skulle kjolen åkt in i garderoben eller legat på någon stol typ, använd, och hon skulle ha åkt med den till jobbet och polisstationen. För mig känns det inte troligt att hon skulle chansa på det. Ett plagg som hon har haft sex i. Då kollar man väl först innan man drar på sig det?

Min personliga tro är att spermafläcken kom till på mordkvällen. Men det blir en gissning som är svår att bevisa i rätten.

Det är så roligt att tråden har levt upp igen!
Härliga gräv från dig och bra synpunkter.

Man kommer ju till lite dukat bord här då många insatser gjorts tidigare och fortfarande pågår. Så det är tacksamt att söka i tråden och läsa i fupen för att få nya uppslag menar jag.

Jag ska kika i protokollet här sen vad det var för klädesmärke på kjolen om det framgår.

Det ser spontant ut som ett mer tekniskt plagg. En kjol för vandring och friluftsaktiviter. Bärs ju då ofta som alternativ till ”vandringsshorts”.

Googlar man

Hiking skirt

så får man upp den här typen av kjolar med fickor och olika tekniska material.

Det man kan reagera på med kjolen är att alla kvinnor i kjol ”inte ser ut så där bak” vanligtvis när kjol burits någon dag.

Så om den är gjord för lite slit och släng den här kjolen så borde materialet inte skrynkla i första taget men helt riktigt det var sittandes och cyklandes både hör och där.

Sen så är kanske en sådan typ av kjol inte ett plagg man tvättar så ofta. Den blir ju inte så smutsig i grenen så att säga.

Även om hon bytt kläder ofta enligt barnen så kan den ju ha varot otvättad i två veckor. Barn är ofta rätt omedvetna om hur ofta tvättmaskinen går osv.

Men inget att grotta ner sig i.

Den tekniska undersöknigen med DNA och annat låter jag bli att studera närmare än sålänge men kan ju konstatera att NFC är ett haveri på många sätt.

Läste om NFI i Nederländerna och deras IT-forensik.

https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2020/februari/visionar-it-forensik-pa-nfi/

Även där är de långt före oss. Det består i att de har ett system som, enkelt uttryckt, behandlar all extraherad data från enheterna och sen spottar ur sig analyser om både det ena och det andra.

För den som vill läsa mer om deras system ”Hansken”:

https://www.forensicinstitute.nl/products-and-services/forensic-products/hansken

Sverige behöver ta ett liknande grepp på it-forensiken likt NL gjort.

Men det händer saker inom detta område och även i Bergslagen:

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/24360001

Får hoppas att det omtaget gynnar kommande utredningar bättre än det sett ut i ”vårt” fall.

Sen får de väl lösa NFC på sikt för så som det är nu där så håller det inte.

Jag förstår att SD inte ville peka ut alla ställen han och LW haft sex i hennes hus på. Som han säger själv så skulle det generera att halva kåkens grejer skulle skickas på analys hos NFC med resultatet månader längre häktning.
Citera
2020-12-12, 12:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kommer ju till lite dukat bord här då många insatser gjorts tidigare och fortfarande pågår. Så det är tacksamt att söka i tråden och läsa i fupen för att få nya uppslag menar jag.

Jag ska kika i protokollet här sen vad det var för klädesmärke på kjolen om det framgår.

Det ser spontant ut som ett mer tekniskt plagg. En kjol för vandring och friluftsaktiviter. Bärs ju då ofta som alternativ till ”vandringsshorts”.

Googlar man

Hiking skirt

Det man kan reagera på med kjolen är att alla kvinnor i kjol ”inte ser ut så där bak” vanligtvis när kjol burits någon dag.

Så om den är gjord för lite slit och släng den här kjolen så borde materialet inte skrynkla i första taget men helt riktigt det var sittandes och cyklandes både hör och där.

Sen så är kanske en sådan typ av kjol inte ett plagg man tvättar så ofta. Den blir ju inte så smutsig i grenen så att säga.

Även om hon bytt kläder ofta enligt barnen så kan den ju ha varot otvättad i två veckor. Barn är ofta rätt omedvetna om hur ofta tvättmaskinen går osv.

Den tekniska undersöknigen med DNA och annat låter jag bli att studera närmare än sålänge men kan ju konstatera att NFC är ett haveri på många sätt.

https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2020/februari/visionar-it-forensik-pa-nfi/

Även där är de långt före oss. Det består i att de har ett system som, enkelt uttryckt, behandlar all extraherad data från enheterna och sen spottar ur sig analyser om både det ena och det andra.

https://www.forensicinstitute.nl/products-and-services/forensic-products/hansken

Får hoppas att det omtaget gynnar kommande utredningar bättre än det sett ut i ”vårt” fall.

Jag förstår att SD inte ville peka ut alla ställen han och LW haft sex i hennes hus på. Som han säger själv så skulle det generera att halva kåkens grejer skulle skickas på analys hos NFC med resultatet månader längre häktning.

Att NW säger att mamma bytte kläder varje dag ska nog tas med en nypa salt. Det kan ha stämt för ett par år sedan när han bodde ihop med Lena men han bodde inte där längre och kunde omöjligt ha koll på hennes dagliga rutiner med klädombyten. NW har bott heltid hos sin far i flera år. Lena skriver själv i chattar att hon är sjukskriven och varken orkar städa och tvätta längre. Att hon skulle ljuga om sitt mående ser jag som uteslutet. Varför skulle hon göra det?
Citera
2020-12-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att NW säger att mamma bytte kläder varje dag ska nog tas med en nypa salt. Det kan ha stämt för ett par år sedan när han bodde ihop med Lena men han bodde inte där längre och kunde omöjligt ha koll på hennes dagliga rutiner med klädombyten. NW har bott heltid hos sin far i flera år. Lena skriver själv i chattar att hon är sjukskriven och varken orkar städa och tvätta längre. Att hon skulle ljuga om sitt mående ser jag som uteslutet. Varför skulle hon göra det?

Håller med. Synd det inte funnits fler underlag i utredningen som kunnat visa på att de haft sex t.ex på morddagen.
Citera
2020-12-12, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack!

En annan sak. Är dragningskraften så stor på nya och annorlunda typer av cacher att t o m Sillen loggat SD:s AR-cache? För det är ”vår” Sillen som loggat den 18/12 2018 eller har jag fel?

Samma snubbe som skickar med mejl i åklagarens komplettering till HovR för att dunka på att SD är kontrollerande? Den brädade buksvågern till en misstänkt mördare ja jag säger då det. Vill absolut inte göra narr av Sillen isf men ibland så tar ju detta fall nya höjder av huvudbry.

Från Sillens logg i cachen:

”... Tips till er andra som ska logga denna är att ladda ner appen innan ni är på plats för det hade inte jag gjort. Med andra ord, det var inte cachen som teknikstrulade utan google. [b]Vill CO ha mer info som berättar jag självklart[/B].”

Lite annorlunda den här Geocaching-världen verkar det som emellanåt

Länk till AR-cachen:

https://www.geocaching.com/geocache/GC7X149_ar-bara-bullar?guid=7ec3d30f-4c28-4ee9-9bec-b7ae57e63a41

Dagen innan 17 december- 18 var S*illen på förhör:

Saxat från förhöret:
A 150/553
"J*onas och Stefans kontakt
De har varit på samma event och de har haft kontakt gällande geocaching. Jonas har inga
problem med att ha kontakt med Stefan även efter det som hänt. Stefan vet att Jonas tycker att
det han och Lena gjort är dåligt. J*onas utgår mycket från att Hanna säger att det inte är Stefan
som mördat Lena.
"
//
"J*onas och Hanna har semestrat ihop. Hanna har nu varit tydlig med att de inte kommer att bli
ett par. De har dock fortsatt att umgås mycket och J*onas kommer exempelvis åka till henne
efter dagens förhör. De är inte bara vänner och de har emellanåt en intim relation.
"

s. 551

[...]"Jonas beskriver sin relation till Stefan som en bekant. "[...]

Jag är inte säker på hur S*illen ställer sig i skuldfrågan vid den här tidpunkten. Han verkar dock tycka att SD är kontrollerande mot Hanna.
Citera
2020-12-12, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Googlar man

Hiking skirt

Den är av märket "Bondelid, strlk xs.
Det verkar inte vara något särskilt funktionsplagg, utan mera som en vanlig kjol. Påminner om jeanstyg, lite mer slitstarkt tyg. Likande:

https://www.tradera.com/item/340347/434541055/bondelid-kjol-strl-34-vit

På SVTs program om DNA som jag refererade till häromdagen, ansåg den fd åklagaren och numera försvarsadvokaten Johanna (vet inte hennes efternamn, men hon ses ofta i etern) att NFC ligger efter andra länders motsvarighet till NFC. Hon hade även synpunkter på hur NFC själva värderar vilka prover som ska analyseras, medan de i andra länder (tror hon jmf med England?) har lagt ut uppdraget på privata aktörer, där de får betalt per analyserat prov. Detta gör att fler prover analyseras.

Samtidigt r det klart, det handlar ju inte bara om "förmågan" att analysera. Det finns naturligtvis en prislapp på allt. Det handlar väl även om budget.
Citera
2020-12-12, 13:14
Medlem
Citat:

Googlar man

Hiking skirt

Är det bevisat att det är samma kjol vid besöket på polisstationen som vid mordet? Hade hon inte ytterligare en kjol fast i finare material fast den också var ljus till färgen?..Om jag inte läst tolkat fel så är det inte samma kjol..🧐
Citera
2020-12-12, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är anmärkningsvärt att inget DNA hittades under naglarna om nu hennes händer var tillräckligt nära hans ben att ringen skulle kunna fastna. En instinkt hos offer är att använda fingrarna att riva med om man lyckas komma åt med händerna på GM. Andra instinkten är att skydda sig själv från slag vilket Lena gjorde och i det fallet ska inte en ring kunna fastna på hans ben.

Svårt att veta, men det känns som att våldet kan ha kommit abrupt. Våldet ska ha skett inom en radie om 3 x 3 m. Ser inte ut som att Lena har bjudit på motstånd, utan har avvärjningskador på armar och händer.

Tycker att den gröna tröjan säger väldigt mycket om hur våldet sett ut och hur Lena skyddat sig. Det finns också flera avtryck på tröja och kjol, vilket han ha skett genom att hon har tryckts ner/sparkats ner. Tillhygget kan ha gett ett avstånd mellan L*ena och gm.

Jag är väl själv mera inne på att benet skrapats mot en gren eller liknande.
Citera
2020-12-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Tänkvärt
Lena kanske hade handskar, som han slet av och ringen följde med?
Citera
2020-12-12, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om man kikar på bilderna av trädet där märken efter tillhygget finns så ser man en stor utsmetad blodsamling på barken. Den är nog från hennes huvud mot stammen. Precis nedanför trädet hittas även en hel del hårstrån från LW. De hårstråna har lossnat vid slagen mot hennes huvud/skalp.

Hon ramlar åt trädhållet och hamnar med huvudet där mot/vid trädet. Hennes huvud låg strax under märkena i trädet alltså.

Träffarna har kommit i tinnings- och ögonhöjd. När han missat har han träffat trädet. Blodstänken är inte högre än 60 cm så tyder på lågt läge då.

Sen av något skäl har han flyttat henne så hon avlider på mage liggandes med huvudet i riktning bort från trädet.

Man får tänka på fraktur och skada i mjukdelar på hennes vänstra tumme. Försöker man skydda ansiktet och huvudet samtidigt hamnar vänster tumme vid vänster tinning.

Ligger man på mage med huvudet typ två meter bort från trädet och blir slagen så kan jag inte tänka mig att det blir en sådan blodfläck på trädet och att hårstrån hamnar så koncentrerat och så långt bort.

Så alltså inte lutad med överkroppen/axlarna men jag menar att huvudet har varit strax under märken i trädet då när de värsta smällarna kom.

Menar du vid C- markeringen?
Där ser det ut som en hel del avbrutna kvistar och mycket blod på dom.
Våldet har säkert börjat där, och pågått.
Jag minns att man beskrivit det som att Lenas kropp blivit vänd. Får kolla sen, men jag kan ha missuppfattat vändningen. Jag tror att man sa att kroppen blivit vänd för att genomsöka fickorna, och då tänkte jag instinktivt att det var i roterande rörelse, och därför armen spändes upp av tyget.

Vis fyndet av kroppen ser man att fötterna ligger i riktning mot stammen, C-markeringen. Varför flytta kroppen på det sättet?

Kan hon själv förflyttat sig, i försök att fly, men blivit brutalt nersparkad av en fot? Eller helt enkelt avlidit där på plats efter att ha kravlat en bit?

Eller kan han ha haft svårt att komma åt vid buskaget, rädd att lämna spår där och drar henne en bit för att komma åt fickan (och ringen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in