2020-12-12, 00:11
Medlem
Tack vare Gilgrissom82 så blev jag uppmärksammad på SD:s pelletsbrännar-äventyr i forumet Pellets.info.

Man måste regga sig där för att se alla SD:s inlägg men om man googlar:

saabstefan site: pellets.info

(Skriv ihop kolon och P. Kan inte göra det här för då blir det en emoji ...)

så får man en miljard inlägg från SD där han 2006-2008 ställer ALLA frågor som man någonsin kan om denna uppvärmningsform. Han måste ha bott i det där forumet och i pannrummet de åren.

Skulle inte förvåna mig om han efter att ha doktorerat i pelletsbrännare så intensivt under de åren hade skaffat sig kunskapen sen att elda upp en elefantkadaver i den utan att grannarna lade märke till det.

Och folk undrar varför fruar till maniska villaägare blir deprimerade...
Senast redigerad av Avel 2020-12-12 kl. 00:23.
Citera
2020-12-12, 00:36
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack vare Gilgrissom82 så blev jag uppmärksammad på SD:s pelletsbrännar-äventyr i forumet Pellets.info.

så får man en miljard inlägg från SD där han 2006-2008 ställer ALLA frågor som man någonsin kan om denna uppvärmningsform. Han måste ha bott i det där forumet och i pannrummet de åren.

Skulle inte förvåna mig om han efter att ha doktorerat i pelletsbrännare så intensivt under de åren hade skaffat sig kunskapen sen att elda upp en elefantkadaver i den utan att grannarna lade märke till det.

Ja vad fan säger man, Där gjorde du min dag i alla fall
Citera
2020-12-12, 03:30
Medlem
Citat:

Jag har läst på pelletsforumet
Jag tror det är så Stefan fungerar, att likt rainman gå in och lära sig till 100%.

Den där gropen vid mordplatsen, har du blivit klok över vad som orsakat den? Är den nygrävd?

Scenario:

Stefan meddelar Lena att ta sig till sin geocache vid planket, för en överraskning.
Har Stefan grävt ner någonting? Någonting som Lena skulle hitta? En ring till Kilimanjaro? Det är väl ringfingrets ring som saknas?
Lena går ner på knä för att gräva? Stefan bländar henne med sin batongficklampa, sparkar ner henne och måttar 17 slag.
Lena var inte medveten om att Stefan skulle åka till USA, han hade nekat till att han skulle åka, eftersom han var rädd att Lena skulle berätta för Hanna om deras fortsatta förhållande, vilket skulle göra framtiden med Hanna omöjlig.
Han ville få tillbaks Hanna men ha Lena kvar.
Både äta kakan och ha den kvar.
Bara Stefan vet om han är mördaren, det var tvunget att ske, eftersom Lena skulle berätta och det fick inte ske.
Citera
2020-12-12, 10:10
Medlem
Citat:
För att få omkull henne inför slag kan han ha sparkat henne i magen. Där finns avtryck vad det verkar.

Sen hamnar hon liggandes med huvudet/axlar mot lilla trädstammen där och han matar på med tillhygget.

En annan tanke är ju att LW har med sig något verktyg ut till platsen för cachen. Hon kan även ha placerat nåt föremål där sedan tidigare som förberedelse.

Du skriver ofta om att hon var lutad mot trädet. Det finns inget i fub som stöder det påståendet vad jag vet, så jag undrar varifrån den uppgiften kommer?
Citera
2020-12-12, 10:15
Medlem
Mycket funderingar kring SDs dåliga rygg. Det kan ju var så att det har uppstått som en "sanning" i familjen eftersom han, enligt egen utsago i förhör, säger att han brukade säga till familjen att han skulle ta en promenad för att "sträcka på ryggen" när han smet iväg på kvällarna till LW.
Citera
2020-12-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja vad fan säger man, Där gjorde du min dag i alla fall

Härligt! Tragikomiska bitar finns det en del i det här fallet.
Citera
2020-12-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Mycket funderingar kring SDs dåliga rygg. Det kan ju var så att det har uppstått som en "sanning" i familjen eftersom han, enligt egen utsago i förhör, säger att han brukade säga till familjen att han skulle ta en promenad för att "sträcka på ryggen" när han smet iväg på kvällarna till LW.

Ungarna tyckte att det var ok för honom att "gå ut och stäcka på ryggen".

Såsom SD:s förklaring till HD när de ringde en sen kväll när de inte fick tag på pappa... han var ute och testade växlarna på en cykel och hade telefonen på laddning.

Rygg och cykelväxelproblem verkar vara återkommande... även natten LW blev dräpt (ev ute och testade växlarna tills det visade sig att ingen sett honom)!
Citera
2020-12-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Jag har läst på pelletsforumet
Jag tror det är så Stefan fungerar, att likt rainman gå in och lära sig till 100%.

Den där gropen vid mordplatsen, har du blivit klok över vad som orsakat den? Är den nygrävd?

Scenario:

Stefan meddelar Lena att ta sig till sin geocache vid planket, för en överraskning.
Har Stefan grävt ner någonting? Någonting som Lena skulle hitta? En ring till Kilimanjaro? Det är väl ringfingrets ring som saknas?
Lena går ner på knä för att gräva? Stefan bländar henne med sin batongficklampa, sparkar ner henne och måttar 17 slag.
Lena var inte medveten om att Stefan skulle åka till USA, han hade nekat till att han skulle åka, eftersom han var rädd att Lena skulle berätta för Hanna om deras fortsatta förhållande, vilket skulle göra framtiden med Hanna omöjlig.
Han ville få tillbaks Hanna men ha Lena kvar.
Både äta kakan och ha den kvar.
Bara Stefan vet om han är mördaren, det var tvunget att ske, eftersom Lena skulle berätta och det fick inte ske.

Det var ”eat,sleep,pellets,repeat” där i några år ja.

Gropen såg lite gammal ut men kan ha haft betydelse på nåt sätt. SD själv menar ju att det var nåt konstigt med den där gropen. Måste betyda att den inte funnits då han besökt den vid tidigare tillfällen försöker han göra han sken av?
LW kan ha grävt där vid nåt tillfälle några dagar innan.

Bra du nämnde gropen för jag gjorde en observation i SD:s förhör igår angående regn dessa dagar. Kan det regnet ha påverkat gropens utseende efter grävning några dagar innan?

147/548

Polisen förhör SD om 11/5 eftermiddagen/kvällen om efter han har tränat på Gustavsvik osv.

”FL1: Sen hör ju S*ren P av sig också.. ni har ju kontakt med varandra.
MT: Okej!
FL1: För att det regnar.. han var orolig om det skulle bli översvämning där.. kommer du ihåg det?
MT: Nej låter inte ens bekant.. vad.. var.. var skulle han... alltså..
FL2: S skriven till dig 21:46.. på fredagen den elfte.. Hej vi är i Stockholm och läser om översvämningen i Nya Hjärsta.. hur ser det ut på betesvägen?
MT: Okej.. ah..
FL2: Och du svarar hon en minut senare, cirka 21:47 det regnade som...blabla..punkt..punkt..punkt..
MT: Han är pastor så man får inte svära.
FL2: höll på någon halvtimme knappt. Inget vatten här uppe i Öfvre Nya hjärsta så
fortsätter du och skriver går ner en sväng och kollar hos er men kan inte tänka mig att det finns något vatten där och han svarar tack.. så fo1isätter ni prata om det här.”

Jag försökte hitta var pastorn kan ha läst detta men kan ju ha varit nåt inlägg på Facebook om det kom nån dunderskur 11/5.

Pga regnet kan gropen ha sett lite ”gammal” ut alltså. Långsökt jag vet men det kan vara en förklaring.
Tycker ändå teknikernas slutsats att det är en ganska gammal, t o m naturlig, grop kan stämma rätt bra. Ska kasta ettöga på den igen när jag har det protokollet uppe.
Senast redigerad av Avel 2020-12-12 kl. 11:25.
Citera
2020-12-12, 10:59
Medlem
Citat:
Du skriver ofta om att hon var lutad mot trädet. Det finns inget i fub som stöder det påståendet vad jag vet, så jag undrar varifrån den uppgiften kommer?

Om man kikar på bilderna av trädet där märken efter tillhygget finns så ser man en stor utsmetad blodsamling på barken. Den är nog från hennes huvud mot stammen. Precis nedanför trädet hittas även en hel del hårstrån från LW. De hårstråna har lossnat vid slagen mot hennes huvud/skalp.

Hon ramlar åt trädhållet och hamnar med huvudet där mot/vid trädet. Hennes huvud låg strax under märkena i trädet alltså.

Träffarna har kommit i tinnings- och ögonhöjd. När han missat har han träffat trädet. Blodstänken är inte högre än 60 cm så tyder på lågt läge då.

Sen av något skäl har han flyttat henne så hon avlider på mage liggandes med huvudet i riktning bort från trädet.

Man får tänka på fraktur och skada i mjukdelar på hennes vänstra tumme. Försöker man skydda ansiktet och huvudet samtidigt hamnar vänster tumme vid vänster tinning.

Ligger man på mage med huvudet typ två meter bort från trädet och blir slagen så kan jag inte tänka mig att det blir en sådan blodfläck på trädet och att hårstrån hamnar så koncentrerat och så långt bort.

Så alltså inte lutad med överkroppen/axlarna men jag menar att huvudet har varit strax under märken i trädet då när de värsta smällarna kom.
Senast redigerad av Avel 2020-12-12 kl. 11:02.
Citera
2020-12-12, 11:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det var varmt och aktiv var hon. Den såg bara lite väl skrynklig ut. Lite stressat där med polisen så kanske inte hade full koll på en fläck som inte var så iögonenfallande. Inget att dra några större växlar på då man inte vet så mycket mer om det och kan dra några vidare slutsatser.

Jamen, det var också en arbetsdag för Lena. Hon cyklade till Rehabcentrum först och sedan till jobbet. Därefter hade hon något möte (?) inne på Drottninggatan tror jag som hon cyklade fram och åter till från jobbet. Sedan var mötet på polisstationen vid tre- tiden i Vivalla. Även dit cyklade hon. Tacka sjutton för att du är skrynklig i baken.

Tyvärr får vi aldrig någon svar på när fläcken kom dit.
Det var en för ögat synliga fläckar, det trots att kjolen efter mordet var väldigt besudlad.

Jag tror mig minnas att sonen sa att Lena bytte kläder varje dag. Jag tror att hon var väldigt renlig. Man kan ana det i konversationerna där hon vill att de ska vara nyduschade när de ses.

Det hade varit bra om man kunde ha sett fläckarna återgivna mot ett i övrigt "ofläckat" plagg, en likadan kjol, med bara spermafläckarna på.

Under helgen ses hon i andra kläder, och det är svårt att veta vad hon hade på sig på fredagen. Hon ses även där i andra kläder än kjolen när hon handlar på Krämaren.

Det var varma svettiga dagar där i maj. Lena är väldigt aktiv, cyklar och har sig. Det är svårt att hålla en vit kjol ren och snygg när man är så aktiv. Då skulle kjolen åkt in i garderoben eller legat på någon stol typ, använd, och hon skulle ha åkt med den till jobbet och polisstationen. För mig känns det inte troligt att hon skulle chansa på det. Ett plagg som hon har haft sex i. Då kollar man väl först innan man drar på sig det?

Min personliga tro är att spermafläcken kom till på mordkvällen. Men det blir en gissning som är svår att bevisa i rätten.

Det är så roligt att tråden har levt upp igen!
Härliga gräv från dig och bra synpunkter.
Citera
2020-12-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan hålla med om att sperma på kjolen är ett vagt indicium.
Det finns inga bevis på att det ska ha kommit på kjolen vid mordtillfället.

Men som lite av en pedant, kan jag känna att just de där skrynklorna på kjolen, det är sådant som man kan råka ut för en sådan där varm dag sittandes på en stol på polishuset. Bara ben mot en plastig stol. Mellan dig och stolen enbart tyget.

Nervöst kanske också att sonen trasslat in sig i något som han inte borde.

Inte säkert att kjolen var nytvättad. Men att hon skulle gå till polisen med synliga (iaf för polisen trots alla andra fläckar efter mordet) fläckar, det känns inte för mig så troligt.

Detta indicium är i sig svagt.
Dock är det ett indicium tillsammans med andra. Det är nämligen inte As eller B eller Cs DNA som återfinns på brottsplatsen. Inte heller Ds, Pyttelitet indicium, men ändå värt att notera. Tillsammans med DNA:t på ringen blir det lite mer.

Rättsligt är det dock inte mycket att komma med.
Sperman kan ha kommit på kjolen vid annat tillfälle, t ex 11:e.

Inte för jag tror det.

Borde man inte ha kunnat se om SDs skada på benet kunde ha gjorts av en ring (mindre reva) eller av ett större tillhygge? Som lekman kan jag tycka det. Kanske det inte gjordes någon djupare koll.
Citera
2020-12-12, 11:31
Medlem
Citat:

Ja, och var han inte helt ofärdig 15/5 så är det nog bara en familjesanning. Han borde ha varit utslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in