2020-12-12, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Kanske liite offtopic. Men är det ngn som har ett bra svar på varför Gunde Svan gav siig med skidåkningen redan som 29-åring i 1991? OS i Albertville, VM på hemmaplan och OS i Lillehammer.. allt detta hände inom 3 år efter att Gunde valde att ge sig.

Motivationsbrist väl? sedan var det väl väldigt nära att han skulle göra comeback till hemma VM, han sa väl också att han åkte riktigt fort vid vissa tillfällen 92 utan att tränat speciiellt mycket
Citera
2020-12-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Finland sitter inte heller i Norges knä utan ställer upp i Tour de Ski. Laget tas ut 21.12.

Kul! Hoppas Pärmen har lyckats hitta någon form så att svenskorna och Neppy/Sorina får lite konkurrens.

Vet du om Niskanen (Iivo alltså) sagt något om att åka touren?
Senast redigerad av oggson 2020-12-12 kl. 09:59.
Citera
2020-12-12, 10:02
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Kanske liite offtopic. Men är det ngn som har ett bra svar på varför Gunde Svan gav siig med skidåkningen redan som 29-åring i 1991? OS i Albertville, VM på hemmaplan och OS i Lillehammer.. allt detta hände inom 3 år efter att Gunde valde att ge sig.
Bra fråga. Samtidigt var det precis i den vevan EPO fick ett stort genomslag i skidåkning. I cykling, som alltid varit först, konstaterades det första fallet 1988. En teori kan ju vara att antingen kände GS till vad som var på gång och valde att inte korsa Rubicon, eller så märkte han i spåret att det kom fram en ny generation åkare med en stamina som var på en nivå han själv inte var i närheten av. 1992-2002 är ett extremt sorgligt kapitel inom längdskidåkning.
Citera
2020-12-12, 10:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Motivationsbrist väl? sedan var det väl väldigt nära att han skulle göra comeback till hemma VM, han sa väl också att han åkte riktigt fort vid vissa tillfällen 92 utan att tränat speciiellt mycket
Ja, det måste det nog ha varit. Men man kan ändå tycka att det låter lite märkligt i dag att en skidåkare som Gunde avslutade karriären som 29-åring, särskilt med 3 stora mästerskap som var inom räckhåll.
Citera
2020-12-12, 10:28
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Så sant.
Linn har iofs gått framåt på distans men är långt från top3 nivå på en tour som denna.
Jag gissar att hon bryter när sprintetapperna har varit.
Hon kan om hon åker sprintarna kanske ändå ha chans att försvara sprintcupen,
Trots att hon missar Davos och Dresden två 100poängs tävlingar.
För att åka bägge sprintarna i TdS måste åka allt innan monsterbacken i Val di Fiemme.
Det är två sprintar en första dagen i Val Münstair och en näst sista dagen i Val di Fiemme.
Citera
2020-12-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Bra fråga. Samtidigt var det precis i den vevan EPO fick ett stort genomslag i skidåkning. I cykling, som alltid varit först, konstaterades det första fallet 1988. En teori kan ju vara att antingen kände GS till vad som var på gång och valde att inte korsa Rubicon, eller så märkte han i spåret att det kom fram en ny generation åkare med en stamina som var på en nivå han själv inte var i närheten av. 1992-2002 är ett extremt sorgligt kapitel inom längdskidåkning.
Det gir vel ikke helt mening. Han hevdet seg jo godt i 1991. Da ville det gitt mer mening å legge opp etter at han hadde sett effektene av EPO, ikke før han hadde sett det.
Citera
2020-12-12, 10:37
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag satt och lyssnade på svt, deras sätt att ifrågasätta fis mynnade ut i att
fis är en stelbent organisation jämfört med ibu. Rätta mig gärna om jag missuppfattat vad de menade.

Vad jag vill få fram är att man skyller på fis och man inte stuvade om i programmet.
Vem är skyldig till detta?

Jag minns tidigt i våras, när man började göra om programmen, mitt i säsongen för motrorsporterna. Man agerade och lyckades genomföra helt ok tävlingar.

Lilla längdåkningen gjorde..... VAD? Helt sjukt i mina ögon.

All credit till IBU, tack för det.
Men saken är den att inte FIS har den befogenheten att själva ta bort eller ändra hur som helst eftersom varje tävling ägs av arrangörerna medan t ex IBU äger alla sina tävlingarna och kan göra vad som helst med dom. På så sätt kan man ju säga att FIS är en trögare organisation än IBU.
Citera
2020-12-12, 10:45
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Förmodligen för att han vunnit det mesta och kände motivationen att satsa ytterligare inte fanns där. Att vara toppelitidrottare är inte precis att gå till ett vanligt jobb 9-5 utan det är ett nästintill dygnet-runtjobb med träning-återhämtning-mathållning. Så jag tror han kände att han ville göra annat i livet och vad det blev vet vi ju med bl a TV-jobb.
Ta ett annat exempel Björn Borg avslutade sin tenniskarriär som 26-åring och Carro Klüft bytte från sjukamp till längdhopp för att finna ny motivation och jag tror Stina Nilsson bytte sport av samma anledning.
Citera
2020-12-12, 11:21
Medlem
OweGbgs avatar
Oj oj inga lysande tider för ryskorna I prologen i Davos.
Citera
2020-12-12, 22:02
Medlem
FNLSs avatar
Brennan var ganska bra sprinter som junior. Nummer 10 i JVM bakom Jacobsen och Kalla och sju till 2007, alltså ett år ung.

Sen gick det några år där hon försökte slå sig in i världscupen. Det dröjde till 2015 innan det hände. Plats 16 i Faluns tremil blev första genombrottet. En tiondel före kowalczyk.

Sen dess har hon varit hyggligt etablerad som distansåkare, med små förbättringar varje år. Då och då en och annan sprintpoäng också, men aldrig bättre än 13:e.

Så idag var första semin, och resten är så att säga historia.
Citera
2020-12-12, 22:32
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Mitt första minne av Brennan är Östersund innan Falu-VM när en amerikansk ledare ställt sig vid en mikrofon ut efter banan och skriker ”Go Rosie go” sedan upprepades proceduren med övriga amerikanskor även om jag vill minnas att Johan Bernhagen skruvade ned effektljudet från just den micken.

Kollade igenom Fis bion, borde nog lagt märke till henne i Otepääs lagsprint där hon var sexa.
Senast redigerad av Surgubben-Jan 2020-12-12 kl. 22:39.
Citera
2020-12-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
För att åka bägge sprintarna i TdS måste åka allt innan monsterbacken i Val di Fiemme.
Det är två sprintar en första dagen i Val Münstair och en näst sista dagen i Val di Fiemme.
Ja jag såg just tävlingsschemat.
Den andra sprinten brukar ligga betydligt tidigare i touren annars.
Har man varit med så länge är det väl lika bra att åka även sista dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in