2020-12-11, 22:21
Medlem
MuscleSharks avatar
Svahn överväger att köra touren. Låter väl ändå positivt.
Citera
2020-12-11, 23:12
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det enda trista är att om en svenska vinner touren så är det med motiveringen "året då norskorna inte var med".
Ungefär som med Jennie Öbergs världscupseger i Rubinsk då alla dom bästa stod över. Det var väl bara ryskor och Jacobsen av de bästa som ställde upp då.
Rent krasst så är det ju bara Johaug av norskorna som kan vinna TdS och hon hade ju ändå inte tänkt köra TdS, så på damsidan så har den norska bojkotten väldigt liten påverkan (deras nästnästa, dvs Fossesholm, skulle väl heller inte kört?).
Citera
2020-12-11, 23:31
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Rent krasst så är det ju bara Johaug av norskorna som kan vinna TdS och hon hade ju ändå inte tänkt köra TdS, så på damsidan så har den norska bojkotten väldigt liten påverkan (deras nästnästa, dvs Fossesholm, skulle väl heller inte kört?).
Det vet man ju inte Charlotte Kalla skulle inte heller åkt men med den speciella säsongen som är kör hon och förmodligen Linn Svahn också och då hade kanske alla de bästa norska åkarna också kört?
Citera
2020-12-11, 23:46
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Svahn överväger att köra touren. Låter väl ändå positivt.

Siktar hon på att bräcka Stinas tredjeplats från 2017 tro?

Nej, Stina var ju faktiskt 2.5 år äldre då, än vad Svahn är idag, så den jämförelsen blir inte riktigt rättvis.
Citera
2020-12-12, 00:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det vet man ju inte Charlotte Kalla skulle inte heller åkt men med den speciella säsongen som är kör hon och förmodligen Linn Svahn också och då hade kanske alla de bästa norska åkarna också kört?

Ja, Johaug hade kanske reviderat sitt upplägg och ställt upp i Touren - vet inte om hon har uttalat sig i frågan? Men där bakom är ju Fosse fortfarande junior och lär väl knappast ha åkt hela touren oavsett? Heidi Weng har tydligen coronafobi, Östberg har väl tävlingsförbud och Haga kan man nog räkna bort den här säsongen.

Då återstår typ tvillingarna Weng och Kalvå, för Simpson-Larsen är väl inte mycket till sprinter, eller?
Citera
2020-12-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Siktar hon på att bräcka Stinas tredjeplats från 2017 tro?

Nej, Stina var ju faktiskt 2.5 år äldre då, än vad Svahn är idag, så den jämförelsen blir inte riktigt rättvis.
Så sant.
Linn har iofs gått framåt på distans men är långt från top3 nivå på en tour som denna.
Jag gissar att hon bryter när sprintetapperna har varit.
Hon kan om hon åker sprintarna kanske ändå ha chans att försvara sprintcupen,
Trots att hon missar Davos och Dresden två 100poängs tävlingar.
Citera
2020-12-12, 01:27
Medlem
Harrfenas avatar
Måste få fråga... Ligger sporterna helt i knäet på FIS?
Kan man som egen sport inte bestämma något alls?

Kunde inte längdsidan bestämma sina egna saker under pandemin?

Det jag har hört är att man skyller på FIS....

FIA, paraplyorganisationen för många av motorsporterna lät ju sina
sporter agera under året.
Och att en sådan tungrodd organisation som Formel 1 lyckats stuva om och göra
tävlingar på ett bra sätt under detta nödens år är storartat.
Även WRC har lyckats stuva om....

Varför har detta inte gått under FIS paraply?
Det är ju för fan helt patetiskt att man inte lyckats/velat göra om programmet.
Fy fan va dåligt.....

Sorry, behövde skriva av mig... Nu är jag lugn igen
Citera
2020-12-12, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Det tror jag med, stod i DN att när man ställde in Davos och Dresden var Fåhraeus förberedd på ett kort 15-minuters videomöte men blev förvånad när det närmade sig 45 minuter och han möttes av oförstående åkare... Uppenbarligen hade man ingen koll på åkarnas inställning när man fattade det beslutet.

Men jag undrar vad de egentligen har gjort. Det är väl arrangören som har fixat tomma hotell? Och har man inte alltid egen buss? Så den omfattande planeringen består av att... chartra plan? Hade varit lite klädsamt om man faktiskt lyfte arrangörernas arbete i detta som står inför en stor ekonomisk smäll och inte bara klappade sig själva på ryggen och gnäller över kostnaden att chartra eget plan

Såg förövrigt detta:

Helt plötsligt är 10-dagars karantänen inget problem?
Jag tror också att åkarna sagt sitt och markerat att de vill åka.
Ebba,Frida och Häggström har alla mellan raderna antytt att de tycker beslutet var fel och att de vill tävla.
Charlotte har dessutom redan haft Covid-19 och bör vara safe.
Kanske är det flera som har antikroppar också?

Det kan väl tänkas att även ett visst tryck från sponsorer förekommit?
Skidförbundet ger dock inget konsekvent intryck.
Nån vecka går det inte att resa och tävla säkert nästa vecka inte o.s.v.

Pliggens trovärdighet är väl inte jättestor kanske.
Nån markant minskas smittspridning är det ju verkligen inte tal om som var det enda som kunde få oss att delta sade han ju.
Frida och Ebba kan båda vinna denna tour.Det blir verkligen spännande att följa.
Citera
2020-12-12, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Måste få fråga... Ligger sporterna helt i knäet på FIS?
Kan man som egen sport inte bestämma något alls?

Kunde inte längdsidan bestämma sina egna saker under pandemin?

Det jag har hört är att man skyller på FIS....

FIA, paraplyorganisationen för många av motorsporterna lät ju sina
sporter agera under året.
Och att en sådan tungrodd organisation som Formel 1 lyckats stuva om och göra
tävlingar på ett bra sätt under detta nödens år är storartat.
Även WRC har lyckats stuva om....

Varför har detta inte gått under FIS paraply?
Det är ju för fan helt patetiskt att man inte lyckats/velat göra om programmet.
Fy fan va dåligt.....

Sorry, behövde skriva av mig... Nu är jag lugn igen
FIS äger inte tävlingarna.Det gör varje enskilt arrangörsland.
Till skillnad mot IBU(internationella skidskytteförbundet).

Sedan kan man väl tycka att FIS tillsammans med arrangörerna borde ha kunnat lösa saker bättre och stuva om i programmet lite med tanke på att en pandemi rasar.
De arrangörer som missgynnats i år kunde ju ha fått tillbaka det nästa år så att säga.
Citera
2020-12-12, 03:24
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
FIS äger inte tävlingarna.Det gör varje enskilt arrangörsland.
Till skillnad mot IBU(internationella skidskytteförbundet).

Sedan kan man väl tycka att FIS tillsammans med arrangörerna borde ha kunnat lösa saker bättre och stuva om i programmet lite med tanke på att en pandemi rasar.
De arrangörer som missgynnats i år kunde ju ha fått tillbaka det nästa år så att säga.

Jag satt och lyssnade på svt, deras sätt att ifrågasätta fis mynnade ut i att
fis är en stelbent organisation jämfört med ibu. Rätta mig gärna om jag missuppfattat vad de menade.

Vad jag vill få fram är att man skyller på fis och man inte stuvade om i programmet.
Vem är skyldig till detta?

Jag minns tidigt i våras, när man började göra om programmen, mitt i säsongen för motrorsporterna. Man agerade och lyckades genomföra helt ok tävlingar.

Lilla längdåkningen gjorde..... VAD? Helt sjukt i mina ögon.

All credit till IBU, tack för det.
Senast redigerad av Harrfena 2020-12-12 kl. 03:31.
Citera
2020-12-12, 08:15
Medlem
Finland sitter inte heller i Norges knä utan ställer upp i Tour de Ski. Laget tas ut 21.12.
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Så det stämde inte att Sverige satt i Norges knä ang beslut, enligt många i tråden? 🤠
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jag tror att det var exakt så angående Davos och Dresden. Men när det sedan visade sig att övriga i skidvärlden, inklusive OS-kungen från 1992 Vegard Ulvang ansåg Norges knä som tillhörande en fulgubbe med blottarrock så ville inte Sverige sitta där längre.
Haha
Senast redigerad av rcs 2020-12-12 kl. 08:26.
Citera
2020-12-12, 08:58
Medlem
Generalanderssons avatar
Kanske liite offtopic. Men är det ngn som har ett bra svar på varför Gunde Svan gav siig med skidåkningen redan som 29-åring i 1991? OS i Albertville, VM på hemmaplan och OS i Lillehammer.. allt detta hände inom 3 år efter att Gunde valde att ge sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in