2020-12-12, 02:29
Jag köper säckar med ris och budgetpasta, havregryn, röda linser och rapsolja. Förutom pizzaåterfall så är detta min mat. Ibland även ägg och de billigaste fiskpinnarna som jag värmer i mikrovågsugn. Minimalistisk ideologi.
Jag bor billigt men mysigt och centralt i Umeå, och har ställt av bilen. Cyklar om jag ska någonstans. Busskort och annat kan ni glömma.
Jag köper kläder på UFF och skor på second hand. Första bästa billiga.
Jag tar inga lån, i så fall ska det vara nollränta. Dobblar aldrig. Ger aldrig tiggare någonting.
Jag lever av mina fonder som trots detta växer. Jag röker och dricker inte alkohol eller kaffe. Dricker kranvatten. Snusar den billigaste sorten men ska lägga av med det också.

Alla förmåner och stipendier jag kan finna drar jag nytta av till max. Inget lämnas åt slumpen.
CSN-skulderna läste jag ekonomi tre terminer och fick avskrivna, sen slutade jag. Tyckte inte det var lönt att fortsätta programmet och bli en fjant.
Jag skulle aldrig gifta mig och jag skulle inte köpa något jag verkligen inte behöver.
Jag sköter mina tänder och räkningar till punkt och pricka. Har aldrig haft ett hål och aldrig fått en påminnelse. Behöver inte gå till tandläkare mer än vartannat år, och då oftast inte i Sverige.
Jag besöker, har aldrig besökt och kommer aldrig besöka s.k. sevärdheter. Det enda jag inte sparar på är kosttillskott som verkligen gör nytta, internet och prostituerade.

Exempelvis läkarfamiljer ska ha det ena med det fjärde. Status... Oftast är det kvinnan som pushar mannen att köpa saker som förvisso kan vara roliga att handla men som aldrig används och bara blir stående.
Jag ser högavlönade pajasläkare och jurister med huslån som bränner pengar på trams och några veckor om året med barnen i Dubai eller USA till ingen nytta. Vad gör dom där... Jag har förvisso också varit där. Rent mög. För detta ska dom vända mycket papper på sina kontor hela året och titta många patienter i baken.

Min slutsats är att folk som är fattiga, har skulder eller är hos fogden få skylla sig själva. Det är deras narcissism, dåliga självkänsla, hagalenhet, dumhet, övertändhet och kortsiktiga tänkande som försatt dem i deras situation. Dom kommer inte ur ekorrhjulet, dom kan inte slå sig fria. Dom är slavar nu, vare sig dom förstår det eller ej.

Håller ni med mig att fattiga och skuldsatta människor har sig själva att skylla? Hur borde dom tänka eller ha tänkt för att aldrig hamna där dom är?
Senast redigerad av Adamivitahuset 2020-12-12 kl. 02:34.
Citera
2020-12-12, 02:33
Medlem
Lol.
För det första vill vi bo i Stockholm eller gbg. O då kostar de
Citera
2020-12-12, 02:35
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Lol.
Va f*n ska ni göra där... Jag har också bott i båda dom städerna. Sög bara balle hela tiden.
Citera
2020-12-12, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Lol.
då är det erat fel att ni är fattiga. men visst kan förstå om man har familj där men finns något som heter förort!
Citera
2020-12-12, 02:40
Medlem
Och där ligger du sedan på din dödsbädd, reflekterar även ditt ''näringsfattiga'' liv du har levt med att enbart fokusera på att spara.

Det är en balansgång mellan sunt förnuft och självuppfyllelse. Du ska inte leva över dina tillgångar, men du måste också leva lite.
Citera
2020-12-12, 02:45
Medlem
Är man fattig för att man är skuldsatt? I sådant fall är nog alla i hela världen fattiga
Citera
2020-12-12, 02:47
Medlem
Låter inte direkt som att du fattar att du lever en gång..
Själv "snålar" jag in på det mesta, budgetsnus, dricker lite alkohol, lite utekäk osv.
Men var fan ska du komma i livet? Att sitta som en mångmiljonär när du är 65 och sen njuta av gratiskaffe du får på ica?
Nä fyfan för sånna som dig som inte fattar vad ens liv går ut på, du kan göra både och.
Spara en del i månaden och lev ett normalt liv herregud, du kommer nog ångra dig rätt så rejält när du är 50 och fått cancer och vet att du levt ett fattigt studentliv hela livet.
Spendera mer och njut förfan!
Citera
2020-12-12, 02:51
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Och där ligger du sedan på din dödsbädd, reflekterar även ditt ''näringsfattiga'' liv du har levt med att enbart fokusera på att spara.

Det är en balansgång mellan sunt förnuft och självuppfyllelse. Du ska inte leva över dina tillgångar, men du måste också leva lite.
Jag skriver ju just att jag lever balansgång, prioriterar och unnar mig det men det som är intressant och ger livsglädje.
Vad jag däremot inte förstår är hur en grill på Jula för 2000 spänn skänker nöje eller intresse. Finns för f*n engångsgrillar, om det nu är så att man tvunget måste grilla.
Eller hur en 100 laxars semester till Australien eller Hawaii är kul eller meningsfullt. Värdelöst, och jag tror dom allra flesta hade tyckt samma om dom vetat bättre och insett sin nonsens.
Citera
2020-12-12, 02:51
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Det luktar ganska rejält av avundsjuka här, haha... typiskt helgnätter på Flashback.
Håller med dig om att de flesta med skulder är loosers men din tråd är ju sorglig. Vad är ditt mål? Att leva resten av ditt liv som om du vore död?
Citera
2020-12-12, 02:53
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Är man fattig för att man är skuldsatt? I sådant fall är nog alla i hela världen fattiga
Inte nödvändigtvis, balansräkningen kan ju bara ha blivit ändrad. Men det är fattiga och skuldsatta jag syftar på.
Citera
2020-12-12, 02:55
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
Jag köper säckar med ris och budgetpasta, havregryn, röda linser och rapsolja. Förutom pizzaåterfall så är detta min mat. Ibland även ägg och de billigaste fiskpinnarna som jag värmer i mikrovågsugn. Minimalistisk ideologi.
Jag bor billigt men mysigt och centralt i Umeå, och har ställt av bilen. Cyklar om jag ska någonstans. Busskort och annat kan ni glömma.
Jag köper kläder på UFF och skor på second hand. Första bästa billiga.
Jag tar inga lån, i så fall ska det vara nollränta. Dobblar aldrig. Ger aldrig tiggare någonting.
Jag lever av mina fonder som trots detta växer. Jag röker och dricker inte alkohol eller kaffe. Dricker kranvatten. Snusar den billigaste sorten men ska lägga av med det också.

Alla förmåner och stipendier jag kan finna drar jag nytta av till max. Inget lämnas åt slumpen.
CSN-skulderna läste jag ekonomi tre terminer och fick avskrivna, sen slutade jag. Tyckte inte det var lönt att fortsätta programmet och bli en fjant.
Jag skulle aldrig gifta mig och jag skulle inte köpa något jag verkligen inte behöver.
Jag sköter mina tänder och räkningar till punkt och pricka. Har aldrig haft ett hål och aldrig fått en påminnelse. Behöver inte gå till tandläkare mer än vartannat år, och då oftast inte i Sverige.
Jag besöker, har aldrig besökt och kommer aldrig besöka s.k. sevärdheter. Det enda jag inte sparar på är kosttillskott som verkligen gör nytta, internet och prostituerade.

Exempelvis läkarfamiljer ska ha det ena med det fjärde. Status... Oftast är det kvinnan som pushar mannen att köpa saker som förvisso kan vara roliga att handla men som aldrig används och bara blir stående.
Jag ser högavlönade pajasläkare och jurister med huslån som bränner pengar på trams och några veckor om året med barnen i Dubai eller USA till ingen nytta. Vad gör dom där... Jag har förvisso också varit där. Rent mög. För detta ska dom vända mycket papper på sina kontor hela året och titta många patienter i baken.

Min slutsats är att folk som är fattiga, har skulder eller är hos fogden få skylla sig själva. Det är deras narcissism, dåliga självkänsla, hagalenhet, dumhet, övertändhet och kortsiktiga tänkande som försatt dem i deras situation. Dom kommer inte ur ekorrhjulet, dom kan inte slå sig fria. Dom är slavar nu, vare sig dom förstår det eller ej.

Håller ni med mig att fattiga och skuldsatta människor har sig själva att skylla? Hur borde dom tänka eller ha tänkt för att aldrig hamna där dom är?

Varför köper du fiskpinnar?
Snusar?

Du verkar ju inte arbeta så tid har du. Köp råvaror och laga från grunden, både billigare och godare. Dessutom ger det en boost på självkänslan att förbättra sig inom tex matlagning.
Det gör tom jag som jobbar mycket, tjänar bra och har barn att ta hand om. Tycker du låter som en slacker...

Du borde ta tag i ditt liv och sluta slösa med de få pengar du har.
Citera
2020-12-12, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
Va f*n ska ni göra där... Jag har också bott i båda dom städerna. Sög bara balle hela tiden.
Är du pensionär? Tyvärr går ju saker sönder eller blir utslitna och då måste man konsumera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in