Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-11, 23:40
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag vet inte om jag följer med i ditt resonemang på ett sätt du upplever som korrekt. Men min slutsats har hela tiden varit följande:

Palmes rörelser efter biobesöket krävde närgången bevakning. Ingen kunde med visshet i förväg räkna ut var han skulle ta vägen. Vi har som du vet många gånger diskuterat olika alternativ.

För mig framstår det som logiskt att ett första antagande var att Palme helt enkelt skulle återvända till Rådmansgatans t-station och åka hem därifrån.

När det stod klart att Palme och hans hustru istället började promenera söderut på den västra trottoaren bör antagandet ha varit att de skulle gå till Hötorgets t-bana istället.

När Palme gick över till östra trottoaren och började gå söderut bör GM (och hans kumpaner) ha förutsett att Palme skulle passera Dekorima. Ett annat alternativ för Palme hade varit att titta i Saris skyltfönster och sedan återvända till västra trottoaren.

Men det blev alltså en fortsatt promenad söderut på den östra trottoaren.

Om Palme vid Tunnelgatan skulle välja att återvända till den västra trottoaren kunde ingen veta men det framstår som rimligt att han skulle göra det för att komma till Hötorgets t-bana.

Ergo. Det vore direkt dumt att redan innan Palme visat var han skulle ta vägen efter bion placera ut gärningsmän lite varstans runt Sveavägen. Då är det smartare, menar jag, att invänta nästa steg och agera utifrån det som i verkligheten sker. Man kan alltså säga att Palme valde mordplatsen själv.

Eftersom Palme gick över till östra trottoaren cirka 23.20 behövde ingen GM ställa sig vid Dekorima förrän man med säkerhet visste att promenaden skulle gå förbi Dekorima. Vittnesmålen från Dekorima visar att det var så det gick till. GM anlände mycket sent, kanske så sent som endast 30 sekunder före mordet.

GM behövde alltså ställa sig framför Dekorima med blicken mot Sveavägen, mellan entrén och Tunnelgatan, för att dels ha uppsikt över Palmes rörelser och dels kunna avlossa skotten mitt på Tunnelgatan.

GM kunde alltså inte ställa sig inne på Tunnelgatan flera minuter före mordet och hoppas att Palme skulle passera Dekorima. Så obegåvad är väl ingen.

Att skjuta mitt på Tunnelgatan underlättade hans flykt. Han behövde bara vända sig om och kuta iväg.

Notera att det endast befann sig en WT-man nära mordplatsen när skotten avlossades, den så kallade "Tunnelbanemannen". Mitt antagande är att han betraktade mordet och därefter genast gav sig i väg.

Att han stod vid Tunnelgatan 23.17 och tittade norrut bekräftar för mig hans inblandning i mordet. Det var 23.17 Palme började gå söderut. Övervakning pågick. Positionen 23.20 är givetvis lika intelligent.

Övriga WT-män agerade tidigare på kvällen då Palme följdes från bostaden till tunnelbanan och vidare till Grand med avslut 21.20-21.30 då en WT-man observerades strax söder om Grand. Bioföreställningen började 21.15.

Från cirka 22.50 började det dyka upp övervakare vid Grand. Filmen slutade 23.10. Min slutsats är att Grandmannens uppgift var att övervaka Palmes rörelser direkt efter bion.

Ja. Ungefär så.

...känns lite fel att ställa sig och vänta i korsningen Tunnelgatan Sveavägen som var den mest upplysta platsen på hela Sveavägen tack vare Dekorimas skyltning. Därtill rödljus som stoppar trafiken så man får ännu flera vittnen.
Citera
2020-12-12, 00:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
...känns lite fel att ställa sig och vänta i korsningen Tunnelgatan Sveavägen som var den mest upplysta platsen på hela Sveavägen tack vare Dekorimas skyltning. Därtill rödljus som stoppar trafiken så man får ännu flera vittnen.

Det handlar inte om att vänta. Läs det jag skriver. Vi pratar 30 sekunder.
Citera
2020-12-12, 00:24
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Det handlar inte om att vänta. Läs det jag skriver. Vi pratar 30 sekunder.

Det gör inte platsen bättre. Varför har inte LP sett någon stå där. Stod gm där så måste de ha gått förbi honom.
Citera
2020-12-12, 00:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har inget med accepterad att göra. Som du säkert förstår. Fakta talar för sig självt. Man kan inte utse ett mordplatsvittne till mördare utan bevis. Trist men sant. Jag är lite för erfaren för att köpa skit. Men försök med nån annan.

Kan man utse en lång blond som medkonspiratör utan bevis?
Citera
2020-12-12, 00:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kan man utse en lång blond som medkonspiratör utan bevis?

Ja kan man utse ett mordplatsvittne som mördare så kan man kanske betrakta fakta och se att det finns en hel del annat att utreda. Intressant läge i tråden just nu märker jag. Bring it on.
Citera
2020-12-12, 00:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det gör inte platsen bättre. Varför har inte LP sett någon stå där. Stod gm där så måste de ha gått förbi honom.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2020-12-12, 07:48
Medlem
Citat:
Har inget med accepterad att göra. Som du säkert förstår. Fakta talar för sig självt. Man kan inte utse ett mordplatsvittne till mördare utan bevis. Trist men sant. Jag är lite för erfaren för att köpa skit. Men försök med nån annan.

Jag försöker ingenting, ville höra om du trodde att ditt resonemang skulle ha blivit accepterat om det lades fram som lösningen på mordet.

"Fakta talar för sig självt"

Håller med. Syns att vi har rätt så lite av det. Blir många spekulationer åt alla håll.
Citera
2020-12-12, 08:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag försöker ingenting, ville höra om du trodde att ditt resonemang skulle ha blivit accepterat om det lades fram som lösningen på mordet.

"Fakta talar för sig självt"

Håller med. Syns att vi har rätt så lite av det. Blir många spekulationer åt alla håll.
Det du inte verkar förstå är att det nu är slut på spekulationer. Din mjukvara har nu ersatts av hårdvara. Dina spekulationer har nu ersatts av personer och vittnen som bevisligen befann sig på plats och däromkring. Du var inte ens i närheten av mordplatsen din okunniga stackare. Var du ens född när mordet skedde? Eller diade du din efterblivna mamma?

Hade KP/HM/PU fortsatt Dag Andersssons värv med WT hade utredningen kommit framåt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-12-12 kl. 08:50.
Citera
2020-12-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det du inte verkar förstå är att det nu är slut på spekulationer. Din mjukvara har nu ersatts av hårdvara. Dina spekulationer har nu ersatts av personer och vittnen som bevisligen befann sig på plats och däromkring. Du var inte ens i närheten av mordplatsen din okunniga stackare.

Hade KP/HM/PU fortsatt Dag Andersssons värv med WT hade utredningen kommit framåt.

"Du var inte ens i närheten av mordplatsen din okunniga stackare"

Det stämmer. Var du det?

"är att nu är det slut på spekulationer"

När jag läser Basfaktas inlägg om hur det gick till är det i mina ögon väldigt många spekulationer.

"Dina spekulationer har nu ersatts av personer och vittnen som bevisligen befann sig på plats och däromkring"

Jag har spekulerat om att SE EVENTUELLT var mördaren. Såvitt jag vet var han på platsen eller däromkring.
Citera
2020-12-12, 09:22
Medlem
OPK123s avatar
Något som grämer mig över detta mord är att Sverige aldrig sattes in i krigsberedskap. Frågan är varför? Landets stadsminister hade ju mördats. Ryssen (som man var väldigt rädd för på den tiden) kanske var på in med full styrka? Men ändå hände inget. För mig är detta största beviset på en inhemsk konspiration!
Citera
2020-12-12, 10:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Något som grämer mig över detta mord är att Sverige aldrig sattes in i krigsberedskap. Frågan är varför? Landets stadsminister hade ju mördats. Ryssen (som man var väldigt rädd för på den tiden) kanske var på in med full styrka? Men ändå hände inget. För mig är detta största beviset på en inhemsk konspiration!

Både Roine Carlsson och ÖB Lennart Ljung berättar i efterhand om hur man på mordnatten höjde garden. Hur detta gjordes i detalj är något som inte avslöjas då det utan tvekan hör till sådant som kan påverka rikets säkerhet även i framtiden.

Den enda hemliga svenska tjänst som utomlands anses hålla världsklass är FRA. De hade mycket god koll på Sovjets militära rörelser i närområdet, som avslöjar en militär operation . Då FRA inte hade några indikationer på ett överraskningsanfall bedömdes risken för detta som obefintlig .

Vad Sovjet tyckte om den svenska signalspaningen visades strax före MOP när signalspaningsfartyget Orion rammades av ett sovjetiskt örlogsfartyg . Så agerar diktaturens kreatur för att citera en känd statsman. FRAs signalspaning och dess framtid var också en av kärnpunkterna i striderna om den vita zonen i Östersjön.
Citera
2020-12-12, 10:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Både Roine Carlsson och ÖB Lennart Ljung berättar i efterhand om hur man på mordnatten höjde garden. Hur detta gjordes i detalj är något som inte avslöjas då det utan tvekan hör till sådant som kan påverka rikets säkerhet även i framtiden.

Den enda hemliga svenska tjänst som utomlands anses hålla världsklass är FRA. De hade mycket god koll på Sovjets militära rörelser i närområdet, som avslöjar en militär operation . Då FRA inte hade några indikationer på ett överraskningsanfall bedömdes risken för detta som obefintlig .

Vad Sovjet tyckte om den svenska signalspaningen visades strax före MOP när signalspaningsfartyget Orion rammades av ett sovjetiskt örlogsfartyg . Så agerar diktaturens kreatur för att citera en känd statsman. FRAs signalspaning och dess framtid var också en av kärnpunkterna i striderna om den vita zonen i Östersjön.
Vilka var det som pekade ut Sovjet som skyldiga på den tiden? Och vilka är det som än idag fortsätter att göra det? 30 år efter att unionen existerade. Utan att presentera ett enda dokument som bevisar deras teser. Desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in