Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Tack så mycket!
Ja, man kan verkligen undra och det gör nog väldigt många.
En tanke jag har är att Trump lyckats fånga ett utbrett, berättigat missnöje, som är ganska odefinierat och rymmer väldigt mycket. Missnöjet riktar sig mot makten och på något magiskt sätt har han lyckats lura folk att han är en av dem, han tillhör inte etablissemanget och globalisterna.
Uppvuxen i rikedom och miljardär ses han ändå som en man av folket och lyckas vrida missnöjet till det som passar honom själv. Det är obegripligt för mig. Hur kan en mur mot ett grannland bli den dominerande valfrågan?
Trump är bra på dramaturgi, han är en skicklig manipulatör.
Utöver men nära det du skriver tror jag att det faktum att USA är ett i hög grad segregerat samhälle bidrar. Massor med människor har två jobb och ändå svårt att få pengarna att räcka till månadens räkningar. Dessa saknar ofta utbildning. Utöver det som i huvudsak är "gratis" för alla i USA, dvs. t.o.m. high school. Postgymnasial utbildning med god kvalitet kostar för mycket för dom flesta. Sjukvård till rimlig kostnad har bara dom som har en anställning hos en stor och etablerad arbetsgivare, som tillhandahåller sjukförsäkring för sina anställda. För den övre medelklassen och dom rika är allt detta mer eller mindre självklarheter, även om medelklassföräldrar till barn på väg till universitet ofta utrycker oro för hur dom ska klara av att finansiera sina barns utbildning.
Mitt intryck är att människor med en tung vardag ofta söker syndabockar. Mexikaner, muslimer, utlänningar i största allmänhet, invandrare och kineser passar då bra att beskylla för att livet inte är bra. Då finns en bra grogrund för att idéer som att bygga murar, att stoppa invandring och att sätta upp handelshinder mot omvärlden i allmänhet och Kina i synnerhet, går bra att sälja in.
Min tanke är att utan den stora segregationen skulle nog inte Trump ha så stort stöd bland medborgare från dom nedre samhällsskikten. Dessa tilltalas mycket av MAGA och America First-teser eftersom dom anser att liberaler gett bort vad som kunde ha varit deras eget välstånd till utlänningar. På många olika sätt.
Även om Trump-eran nu närmar sig sitt slut så tror jag att en hel del av hans idéer kommer att leva kvar. Jag hoppas dock att en ny generation republikanska toppledare kommer fram. Så att vi får se civiliserade ledare i USA i framtiden, även bland republikaner. I synnerhet om dom når till Vita Huset.
–