2020-12-10, 23:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns ingen som beskrivit en handlovsväska på mordplatsen.
YN beskrev en liten väska i hård form. (gissar på hölster till revolvern som gm flipprar med)
En väska 20X15 cm, "såg ut som sökte dra upp ett blixlås".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Yvonne-Nieminen.pdf
Citera
2020-12-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Stig har bara sett en ambulans på platsen, Sollentunaambulansen som forslar iväg Olof Palme. Någon Sabbatsbergsambulans, den som larmades ser han inte. Var inte den med Norrmalmspolisen Maria Degerman framme vid platsen ens?”

Man vet inte ens om det är hans egna ord i denna sammanfattning, eller om reportern själv lagt in sina egna funderingar?

Klart är ändå att han i förhör sett ambulans, men hur många han sett är inte uttalat.
Jag står fast vid att det oavsett inte finns någon anledning för honom att tre år efter mordet, komma med ett utspel om endast en ambulans, om det inte var så han upplevde det.
I min analys talar det starkt för att han är ett vittne som råkat missa en kortare sekvens.

Ja, jag ska inte överdriva hans egen framställning när det kan vara Minells.

Vad jag menar är att somliga helt oreflekterat lyfter fram Engströms felaktigheter som suspekta och förutsätter slappt att de ska tala mot att han är ett vittne. Man orkar inte göra sig besväret att sätta det i perspektivet av att han är GM. Det är ju ofta då felaktigheterna blir problematiska på riktigt: Han väljer medvetet att ha fel för att sabotera sitt eget uppdiktade vittnesmål... Den obegriplige meta-lögnaren.

Det är samma med tjatet om hans framflyttade utstämplingstid. Begripligt som glömska eller felsägning om han är vittne. Egendomligt som medveten lögn eftersom han vet att han frångår en kontrollerbar sanning.
Citera
2020-12-10, 23:51
Medlem
Citat:
YN beskrev en liten väska i hård form. (gissar på hölster till revolvern som gm flipprar med)
Har du inte läst det polis PM som någon länkade till i tråden för nån vecka sedan?
Skrivet några dagar in i mars-86 om jag minns rätt.
Där står att något eller några vittnen tror att GM kan ha haft en handeledsväska.
Citera
2020-12-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Yvonne-Nieminen.pdf
Ja men en handledsväska nämndes i det polis PM från mars-86 som det länkades till i tråden för nån vecka sedan.
Det är ju intressanta uppgifter.
Citera
2020-12-10, 23:53
Medlem
Citat:
Jag menar att hon skulle sagt att mannen på bilden var den hon mötte på David Bagares gata.

Jag tror du har sagt att hon skulle peka ut honom tre gånger nu men fortfarande inte vad hon skulle basera det på? Hur skulle hennes utpekande se ut.
Senast redigerad av Bemp 2020-12-10 kl. 23:58.
Citera
2020-12-10, 23:55
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Engström lilla den rymmer för övrigt inte en revolver S/M 4 eller 6 tums pipa
Citera
2020-12-11, 00:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, du har redan sagt att hon skulle peka ut honom men vad skulle hon basera det på? Hur skulle hennes utpekande se ut.
Förmodligen skulle hon sagt som det stod i polisrapporten, att mannen var likadant klädd som Stig Engström och att kroppsbyggnad och längd stämde.

"Det kan konstateras att minst 1 person varit klädd som Stig Engström".
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-11 kl. 00:05.
Citera
2020-12-11, 00:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Engström lilla den rymmer för övrigt inte en revolver S/M 4 eller 6 tums pipa
Nej det märktes, det var därför han höll på och fippla med den.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-11 kl. 00:06.
Citera
2020-12-11, 00:09
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Nej det märktes, det var därför han höll på och fippla med den.

Hur som helst så har ingen på mordplatsen sett mördaren med en väska.
Citera
2020-12-11, 00:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men, som jag var inne på så har man alltså inte förhört Fauzzi på nytt... Vilket jag tycker är snudd på tjänstefel. (Men måste samtidigt tillägga att jag inte helt fått detta bekräftat)
Att förhöra vittnen från en brottsplats på nytt mer än trettio år senare leder nog ingen vart. Tvärtom skulle man säkert kunna råka på vittnen nu som t.ex. tror sig ha sett Christer Pettersson på platsen.

Citat:
Man påstod sig ju ha gått tillbaka till mordplatsen, men jag tycker inte att åtgärderna speglar detta.
"Tillbaka till brottsplatsen" syftade nog inte på att förhöra vittnena igen. Snarare handlade det väl om att lägga pussel utifrån vad som fanns i förhören från 1986:

Citat:
För att vara elak så speglar dessa mer att man gått i Thomas Petterssons fotspår där på mordplatsen.
Det här är inte en metod som Thomas Pettersson har uppfunnit. Per Häggström, Olle Minell och Lars Larsson är exempel på några som tidigare hade tagit sig an fallet på det här sättet (och kommit fram till samma slutsatser).
Senast redigerad av Draifos 2020-12-11 kl. 01:07.
Citera
2020-12-11, 07:21
Medlem
Citat:

Hur anser du att vittnena beskrivit gärningsmannen?
Citera
2020-12-11, 08:04
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hur anser du att vittnena beskrivit gärningsmannen?

Signalementet från de centrala vittnena är närmast tvärtom mot den utpekade Engström.

Ingen på mordplatsen har beskrivit gärningsmannens signalement som en 52åring, ljushårig med runt fryntligt ansikte, vinterrock, halsduk, glasögon och en megastor gubbkeps på huvudet.
utan snitt signalementet
ålder 35-40år, mörkhårig, skarpa hårda drag i ansiktet, vältränad, bred ryggtavla, halvlång jacka, inga glasögon, barhuvad eller mörk mössa.

Det är närmast roligt, men egentligen sorgligt, hur Kling(KP) och Klang(HM) lyckas hamna så långt ifrån när de pekar ut den gode Engström.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-11 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in