2020-12-09, 14:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har jäklig lust att se Georgien borta. Biljett lär inte bli svårt att få.

Ja, vem har inte drömt om att se Tbilisi . Problemet är väl resan.
Citera
2020-12-09, 14:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, vem har inte drömt om att se Tbilisi . Problemet är väl resan.

Hittade resa dit som tog ca. 12 timmar med byten. Runt 4.800 kr. t/r. Värt det!
Citera
2020-12-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Blev en helt okej lottning. Spanien är ingen drömmotståndare direkt, men skrällchansen finns där ändå. Det har ju Sverige visat i tidigare kval. Övriga motståndare är väl inget som på pappret skrämmer. Sverige är för mig solklara favoriter att ro hem play off-platsen. Sen får vi bara ta det därifrån.

2021 kommer ur landslagsperspektiv bli ett sjukt fotbollsår.
Är det bara gruppsegrarna som kommer bli direktkvalificerade?
Citera
2020-12-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Är det bara gruppsegrarna som kommer bli direktkvalificerade?

Helt riktigt, tvåan får kvala sig igenom play-off.
Citera
2020-12-12, 10:23
Medlem
OvissFramtids avatar
Tycker inte vår VM-kvalgrupp ser så lätt ut som vissa tycker, Kosovo-borta (och hemma för den delen) tror jag blir tuffa matcher. Grekland vet man aldrig var man har dem, ena dagen EM-mästare och andra dagen är man inget hot alls. De har en del individuella mer eller mindre stjärnspelare och förlitar sig på ett jobbande kollektiv lite som oss, Grekland borta är 50-50. Georgien kommer jag aldrig ihåg att vi mött tidigare, det kan vara både en nackdel och fördel för Sverige. En bortamatch i Kaukasus är väl inte självklar heller. Spanien behöver jag inte gå in på.

Har dock en god känsla när det gäller Spanien, eftersom vi nu haft erfarenhet mot Spanien i tidigare EM-kval tror jag att vi kommer vara rätt så klara med hur Spanien spelar. Vi kommer dessutom ha mött dem innan VM-kval samlingen i EM först. Tror vi har en chans på 3 p hemma där. Nyckeln blir att vi går rent mot de andra lagen och inte tappar onödiga poäng som kan bli ödesdigra i längden. Som någon skrev så lär väl Kosovo hemma bli lite av en hemmamatch även för Kosovo, om nu publik tillåts.

När Sverige mötte Bosnien hemma för 5-10 år sedan var ju bosniakerna i publiken nästan lika många som svenskarna. Samma sak när Sverige mötte Iran hemma 2015 som vi vann 3-1. Eller som när Irak spelade mot Brasilien i Malmö. Ser framför mig hur Sveriges alla kosovoalbaner kommer flockas till matchen, därför blir just Kosovo-matcherna tuffa.

Vi har absolut en chans men det blir knappast enkelt.
Citera
2020-12-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Tycker inte vår VM-kvalgrupp ser så lätt ut som vissa tycker...
Håller till viss del med om det du skriver. Det som lugnar mig dock att Sverige under Janne Andersson faktiskt har presterat bra mot "mindre" nationer. Annat var det under Hamrén där man allt för ofta fick bita i naglarna mot blåbärsnationer. Det du säger om Grekland håller jag helt med om. Tror de, efter Spanien, är det farligaste motståndet. Man vet aldrig var man har dem
Citera
2020-12-13, 08:23
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Läste Kexchoklads inlägg fel. Trodde han undrade ifall spelarna fortsätter lira i VM-kvalet även efter EM eller ifall de nöjer sig med att bara vara med under halva kvalet. Självklart kommer Berg, Larsson, Lustig, m.fl. vara med under vårens VM-kval. Frågan är snarare ifall de ämnar avsluta kvalspelet också. Janne kommer säkert övertyga dem att fortsätta. Det vore ju trist ifall man tappade en del av lagets stomme mitt under brinnande VM-kval. Visst vill väl Lustig, Larsson, Berg hjälpa Sverige till VM?

Jag tror det beror på hur det går i EM. Ett EM-resultat som ger mersmak, samt en bra början på VM-kvalet i vår, och jag är övertygad om att i alla fall Lustig och Larsson kör vidare hösten 2021.

Berg kan nog komma att kliva av även om det blir succé. Tacka för sig med flaggan i topp. Men vill han köra vidare i VM-kvalet, kommer han givetvis ha en plats i Jannes lag.

Gustav Svensson kommer knappast vara aktuell efter EM.

Om Granen mot förmodan skulle sprattla till en sista gång, blir EM garanterat det sista han gör för blågult. Det ska förvisso mycket till för att det ska bli fler landskamper för Granens del.

Men Janne resonerar nog ungefär som jag gör: hellre en halvt idrottsinvalid Granen med tio matcher i svenska cupen och superettan i benen, än en darrig, tabbenägen Pontus Jansson på planen, när det verkligen gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Överskattad/underskattad av vem är frågan? Om man ska basera det på vad folk spyr ut sig på diverse sociala medier känns indelningen ganska enkel:

Överskattade: landslagsspelare under 30
Underskattade: landslagsspelare över 30

Larsson, Lustig, och Berg är de mest underskattade. De är fortfarande fenomenala på landslagsnivå men likväl försöker folk tjata in yngre förmågor på deras positioner utan någon annan uppenbar anledning än att spelarna i fråga är yngre och mer "spännande".

Spelare som Dejan Kulusevski och Alexander Isak är de mest överskattade. Isak har fortfarande inte visat mycket mer än ett par mål mot Färöarna och Malta på landslagsnivå. Kulusevski ska prompt in på yttermittfältet i Sveriges startelva trots att han inte alls har de defensiva kvaliteter som krävs för rollen. Han har kommit mycket mer till sin rätt i anfallet där han kan koncentrera sig på att vika in i straffområdet och försöka hitta bortre burgaveln snarare än att som mittfältare hjälpa Lustig i defensiven på högerkanten.

Tänker allt sammanvägt: i massmedia, på sociala medier, här på forumet.

En intressant sak angående Kulusevski och Isak och anfallet är ju för övrigt att Forsberg börjat spela som anfallare för Leipzig, och gjort en hel del poäng och fina prestationer i den rollen. Det påverkar Isaks roll i anfallshierarkin. För inte så längesen var Alexander given tredjeanfallare och sniffade på en startplats. Nu känns det som att han har Kulusevski, Claesson, Quaison och förmodligen också Forsberg före sig i kampen om platsen bredvid Berg... Och det är ju Sebastian Andersson som är förstereserv i den bergiska targetrollen.
Citera
2020-12-17, 17:41
Medlem
Som bekant har förra säsongens succéer Alexander Isak, Sebastian Andersson och Robin Quaison öppnat förvånansvärt svagt denna säsong. Alla 3 står på 2 mål och speciellt Isak har kritiserats i media för sitt dåliga målfacit och mängder med brända lägen.

Är det möjligt att någon eller rent av alla 3 kan lämnas hemma när EM ska spelas? Fortsätter deras svaga form kan anfallare som Mikael Ishak och Jordan Larsson kanske tänkas gå före i rangordningen. John Guidetti gjorde ju en dubbel igår också..
Citera
2020-12-17, 19:15
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
Som bekant har förra säsongens succéer Alexander Isak, Sebastian Andersson och Robin Quaison öppnat förvånansvärt svagt denna säsong. Alla 3 står på 2 mål och speciellt Isak har kritiserats i media för sitt dåliga målfacit och mängder med brända lägen.

Är det möjligt att någon eller rent av alla 3 kan lämnas hemma när EM ska spelas? Fortsätter deras svaga form kan anfallare som Mikael Ishak och Jordan Larsson kanske tänkas gå före i rangordningen. John Guidetti gjorde ju en dubbel igår också..

Isak är verkligen helt ur slag.

https://www.fotbollskanalen.se/video/13309490/isak-branner-superlage/
https://www.fotbollskanalen.se/video/13310278/isak-branner-frilage/

Det där är ingen anfallare som någon namnkunnig klubb slantar upp för. Och för inte så längesen löd frågeställningen i svensk media: "vart ska Isak gå, till Barcelona eller Real Madrid?!"

I dagsläget ter sig tyvärr en flytt tillbaka till Eredivisie som en troligare destination... Men, men, han är fortfarande ung. Hoppas han får ordning på saker och ting.

Quaison har inte heller gått bra denna säsong. Men han kan i alla fall luta sig mot att han presterat en del i landslagskontext.

Sebastian Andersson har hämmats av knäproblem. Han opererades under senaste landslagsuppehållet.

Isak hänger nog lösast just nu. Det är mest konkurrens i rollen bredvid Berg. Många som skulle kunna spela där: Kulusevski, Claesson, Quaison, Forsberg, Jordan, Isak...

JG:s två mål mot ett lag från spanska fjärdedivisionen gör nog varken till eller från.

Ishak kan säkert få en landslagschans om han fortsätter så här. Men jag tror det dröjer till efter EM i så fall.
Citera
2021-01-14, 16:22
Medlem
Ponne blir alltså borta större delen av våren. Håller sig Granen skadefri och gör en helt ok vårsäsong med HIF tror jag han startar i EM-premiären bredvid Lindelöf. Lägger ingen värdering i det, men tror att Janne kommer resonera så. Möjligen att Danielson kan cementera sin plats vid en väldigt bra samling i mars.
Citera
2021-01-14, 18:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Ponne blir alltså borta större delen av våren. Håller sig Granen skadefri och gör en helt ok vårsäsong med HIF tror jag han startar i EM-premiären bredvid Lindelöf. Lägger ingen värdering i det, men tror att Janne kommer resonera så. Möjligen att Danielson kan cementera sin plats vid en väldigt bra samling i mars.
Ponne har med all önskvärd tydlighet visat att inte ska ha en startplats i landslaget. Förste back-up visst men Danielsson lär va förste man bredvid tokgivna Lindelöf.

Annars har jag varit inne på att ge Starfelt chansen. Får bra omdömen i Ryssland och har många år framför sig så varför inte.

Granqvist var inte i närheten av allsvensk toppnivå förra året och har haft grova skadebekymmer. Han ska lira Superettanfotboll i några omgångar som bäst nu i vår och fyller 36 år nu i april så utan å överdriva ska det JÄVLIGT fucking mycket till om han ens ska ha en plats i EM-truppen.
Citera
2021-01-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ponne har med all önskvärd tydlighet visat att inte ska ha en startplats i landslaget. Förste back-up visst men Danielsson lär va förste man bredvid tokgivna Lindelöf.

Annars har jag varit inne på att ge Starfelt chansen. Får bra omdömen i Ryssland och har många år framför sig så varför inte.

Granqvist var inte i närheten av allsvensk toppnivå förra året och har haft grova skadebekymmer. Han ska lira Superettanfotboll i några omgångar som bäst nu i vår och fyller 36 år nu i april så utan å överdriva ska det JÄVLIGT fucking mycket till om han ens ska ha en plats i EM-truppen.

Joakim Nilsson gjort det bra varenda match han spelat i Bundesliga, sjukt att han ens bli bänkad när det var mycket tack vare honom Arminia Bielefeld gick upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in