Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Läste Kexchoklads inlägg fel. Trodde han undrade ifall spelarna fortsätter lira i VM-kvalet även efter EM eller ifall de nöjer sig med att bara vara med under halva kvalet. Självklart kommer Berg, Larsson, Lustig, m.fl. vara med under vårens VM-kval. Frågan är snarare ifall de ämnar avsluta kvalspelet också. Janne kommer säkert övertyga dem att fortsätta. Det vore ju trist ifall man tappade en del av lagets stomme mitt under brinnande VM-kval. Visst vill väl Lustig, Larsson, Berg hjälpa Sverige till VM?
Jag tror det beror på hur det går i EM. Ett EM-resultat som ger mersmak, samt en bra början på VM-kvalet i vår, och jag är övertygad om att i alla fall Lustig och Larsson kör vidare hösten 2021.
Berg kan nog komma att kliva av även om det blir succé. Tacka för sig med flaggan i topp. Men vill han köra vidare i VM-kvalet, kommer han givetvis ha en plats i Jannes lag.
Gustav Svensson kommer knappast vara aktuell efter EM.
Om Granen mot förmodan skulle sprattla till en sista gång, blir EM garanterat det sista han gör för blågult. Det ska förvisso mycket till för att det ska bli fler landskamper för Granens del.
Men Janne resonerar nog ungefär som jag gör: hellre en halvt idrottsinvalid Granen med tio matcher i svenska cupen och superettan i benen, än en darrig, tabbenägen Pontus Jansson på planen, när det verkligen gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Överskattad/underskattad av vem är frågan? Om man ska basera det på vad folk spyr ut sig på diverse sociala medier känns indelningen ganska enkel:
Överskattade: landslagsspelare under 30
Underskattade: landslagsspelare över 30
Larsson, Lustig, och Berg är de mest underskattade. De är fortfarande fenomenala på landslagsnivå men likväl försöker folk tjata in yngre förmågor på deras positioner utan någon annan uppenbar anledning än att spelarna i fråga är yngre och mer "spännande".
Spelare som Dejan Kulusevski och Alexander Isak är de mest överskattade. Isak har fortfarande inte visat mycket mer än ett par mål mot Färöarna och Malta på landslagsnivå. Kulusevski ska prompt in på yttermittfältet i Sveriges startelva trots att han inte alls har de defensiva kvaliteter som krävs för rollen. Han har kommit mycket mer till sin rätt i anfallet där han kan koncentrera sig på att vika in i straffområdet och försöka hitta bortre burgaveln snarare än att som mittfältare hjälpa Lustig i defensiven på högerkanten.
Tänker allt sammanvägt: i massmedia, på sociala medier, här på forumet.
En intressant sak angående Kulusevski och Isak och anfallet är ju för övrigt att Forsberg börjat spela som anfallare för Leipzig, och gjort en hel del poäng och fina prestationer i den rollen. Det påverkar Isaks roll i anfallshierarkin. För inte så längesen var Alexander given tredjeanfallare och sniffade på en startplats. Nu känns det som att han har Kulusevski, Claesson, Quaison och förmodligen också Forsberg före sig i kampen om platsen bredvid Berg... Och det är ju Sebastian Andersson som är förstereserv i den bergiska targetrollen.