2020-12-09, 18:25
Medlem
Det är i sanning en tråkig utveckling Virvelbagg. Vi hade, i min mening, det bästa forumet i Sverige för att utbyta information om sars-cov-2019. Överlägset bättre än vad man kunde följa i media. Många gånger insåg folk i tråden månader till halvår innan FHM och MSM vad som var på gång.

Men öppen informationsdelning är farligt, åtminstone för etablissemanget. På samma sätt som när Sverige gick sin egen katastrofala väg med invandringen är det nu i princip otillåtet att ifrågasätta hanteringen av Corona. Jag märker det inte bara här utan även i andra forum (t.ex för vårdpersonal) dör jag nästlat mig in att om man ifrågasätter FHM och myndigheterna så blir det munkavle direkt. Det gäller att rätta in sig i flocken och vara en lydig vasall.

Helt klart så beror omsvängningen i coronatråden på samma fenomen. En del kan inte hantera sanningen eller att etablissemanget ifrågasätts. De blir inte nöjda innan populasen håller käften.

Flashback var bättre än andra alternativ, som ett fyrbåk för det fria ordet. Men det höll inte i längden för det enorma trycket från Tegnell och hans lakejer. De vann även här till slut.
2020-12-09, 20:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Svarar eftersom du citerade mig.

Ja tyvärr måste jag säga att min farhåga besannades/kvarstår, eller vad man skall säga. Tråden som vi här inne diskuterar, har blivit tusen gånger mer ointressant sedan "uppdelningen"/den nya slags modereringen. Har väl insett att vi inte kommer få gehör för våra önskemål, vi som du citerade här, bl.a. Tycker det var bra att du citerade många skribenter, så att det tydligt syns att vi inte bara var nån enstaka som hyste samma åsikt.

Att ha en enda "stor" coronatråd, där allt möjligt får skrivas om, är fortfarande en önskan från mitt håll. Kanske man kunde ha en tråd där man får skriva om "allt" rörande covid, förutom då rent trams och kanske väldigt fantasifulla konspirationsteorier. Det verkar kanske inte vara möjligt dock, enligt hur det här forumet är utformat...

Ja, en stor bred tråd verkar vara det som efterfrågas. Samtidigt så behöver vi tillgodese vetenskaps-debattörernas intresse att få ha en plats där dom kan ägna sig åt enbart medicin.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för inlägg.

Jag håller verkligen med. Som det är nu, är det som att kolla alla regionernas lokala råd, och sen komma ihåg vilken tråd mitt inlägg passar í?
Det kommer också för nya och de som kommer eventuellt vilja eftersöka underlag vara mycket svårare att gå igenom minst 50 trådar om covid19. Jag har själv stora problem att veta (?) vilken tråd mitt inlägg passar i. Det kan ju vara så att man har en teori eller forskning som både involverar allmänt om covid19 och dessutom vaccination, ska man då splitta sitt inlägg blir det ju mycket arbete att göra inlägg, vilket säkert gör att många skribenter upplever osäkerhet. Detta främjar ju inte Flashback som forum och heller inte informationen kring covid19.

Kan vi försöka göra den nya tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga" till den huvudsakliga Corona-tråden? Där kan man göra strövtåg in på det medicinska området, eftersom politik och medicin hänger ihop såpass intimt.

Ifall det krävs vissa lättnader i politik-sektionens regelverk, så skulle det vara förnämligt ifall moderatorerna kunde utfärda en sorts dispens för den tråden, så att den kan bli så bred som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Jag föreslår som tidigare och ber er mycket bra moderatorer att tänka om, att göra den stora tråden som main och sen har man sidospår i viktiga andra ämnen som berör covid19.
2020-12-09, 20:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, en stor bred tråd verkar vara det som efterfrågas. Samtidigt så behöver vi tillgodese vetenskaps-debattörernas intresse att få ha en plats där dom kan ägna sig åt enbart medicin.

Kan vi försöka göra den nya tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga" till den huvudsakliga Corona-tråden? Där kan man göra strövtåg in på det medicinska området, eftersom politik och medicin hänger ihop såpass intimt.

Ifall det krävs vissa lättnader i politik-sektionens regelverk, så skulle det vara förnämligt ifall moderatorerna kunde utfärda en sorts dispens för den tråden, så att den kan bli så bred som möjligt.

Låter utmärkt, men då gäller det ju att man inte behöver vara rädd för att varnas, om man gör naturvetenskapliga utvikningar. Som sagt - det GÅR nästan inte att dela på vetenskap och samhälle/politik i den här frågan!
2020-12-09, 21:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Låt oss diskutera att starta en ny tråd. Jag skulle självklart helst se vår underbara stora brusiga tråd tillbaka. Men om det inte går, eller fram till dess att det går, kan vi överväga att starta en ny tråd, så vi i all fall kan ha en intressant diskussion igen utan varningar, raderade inlägg och avstängningar?
Citat:
Därför vänder jag mig först till dig. Har du fått ut ett svar från moderatorerna om, med vem vi frågar och var vi kan ha en trådstart?

Dom enda svar jag har fått, är dom som syns här i tråden om tråden.

Det här är det närmaste svar jag har fått:
Citat:
Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.

Sedan bad jag om en bekräftelse huruvida jag hade tolkat svaret korrekt:
Citat:
Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?

Detta ledde till trams-svar från "najas".

Citat:
Laidback som de har tydligt gett sitt medgivande till är inte intressant. Jag kan inte själv riktigt tyda vad de menar och i mina öron låter det bara som ett enda stort förbud, där så lite svar som möjligt ges på dina frågor.

Ja, det kan vara svårt att veta vad moderatorerna menar. Och dom tycker inte om att medlemmarna frågar om förtydligande.

Citat:
Vi kan ju också bara pröva. Intressant att se om det innebär en ögonblicklig avstängning för TS i så fall liksom varningar för alla som skriver i tråden.

En tråd är ju i normalfallet underställd dom regler som gäller i sektionen där tråden startades. Därför skulle det vara värdefullt med ett tillstånd från moderatorerna att få en tråd med lite mer tillåtande regler, så att tråden kan fungera som samlingspunkt.

Jag tror fortfarande att politik-avdelningens sektion "Coronapandemin" är den bästa platsen.

Jag ser gärna att den nya tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga", kan få funktionen som en samlingstråd. Det skulle förhoppningsvis medföra att vetenskaps-debattörerna kan få ha sin avdelning ifred.
2020-12-10, 11:14
Medlem
najass avatar
Citat:
Dom enda svar jag har fått, är dom som syns här i tråden om tråden.

Det här är det närmaste svar jag har fått:

Sedan bad jag om en bekräftelse huruvida jag hade tolkat svaret korrekt:

Detta ledde till trams-svar från "najas".

Ja, det kan vara svårt att veta vad moderatorerna menar. Och dom tycker inte om att medlemmarna frågar om förtydligande.

En tråd är ju i normalfallet underställd dom regler som gäller i sektionen där tråden startades. Därför skulle det vara värdefullt med ett tillstånd från moderatorerna att få en tråd med lite mer tillåtande regler, så att tråden kan fungera som samlingspunkt.

Jag tror fortfarande att politik-avdelningens sektion "Coronapandemin" är den bästa platsen.

Jag ser gärna att den nya tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga", kan få funktionen som en samlingstråd. Det skulle förhoppningsvis medföra att vetenskaps-debattörerna kan få ha sin avdelning ifred.

Inser du verkligen inte att du fortsätter att idiotförklara dig själv med varje inlägg du skriver här.

Du frågade:
Citat:
...Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?

Jag svarade:
Citat:
...Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.

Hur man kan få det till att det skulle finnas någon osäkerhet i vad som gäller är tämligen enastående. Hur kan det bli mer tydligt än så? Vad är det du inte förstår med att det är moderatorerna i delforumet man ska vända sig till med den ansökan du frågade efter? Vilken mer information anser du att du behöver? Finns det något ord du inte förstår i svaret eller är meningen svårtolkad?

Efter detta svar skev du:
Citat:
...Tack för svar!

Det som jag ville komma till, är vilken utgångspunkt ni moderatorer har. Ibland framställer ni er som slavar under regelverket. Men samtidigt så verkar ni vara med och skapa regelverket.

I synnerhet verkar ni ha inflytande om vilka regler som ska gälla i specifika sektioner och trådar. Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?

Jag själv trivs alldeles utmärkt i den nya tråden i politik-sektionen, och jag hoppas att fler skribenter hittar dit. Men alla verkar inte känna sig hemma i politik-sektionens tråd, och jag tycker det skulle vara tråkigt ifall dessa hemlösa skribenter försvinner. En bred diskussionstråd skulle vara ett sätt att behålla dessa skribenter.

Jag har ingen rätt att kräva att ni skapar en sådan tråd. Men för att vi ska veta var vi har varandra i diskussionen, så är det bra att veta vem som sitter på avgörandet.

Då svarade jag:
Citat:
...Ja, det är inget konstigt att ribban avseende t.ex OT ligger olika högt mellan olika delforum. Det har avhandlats massor av gånger här i meta. Så det är glasklart, och har varit så i nått decennium eller så åtminstone.

Det hävdar du nu är trams. Det är fullkomligt fantastiskt att du inte efter dessa svar förstår att:

1) det är helt naturligt att ribban för tex OT skiljer sig mellan delforum
2) att det är moderatorerna i delforumet som sätter ribban
3) att det är moderatorerna i delforumet man ska kontakta om man vill föreslå nån special-behandling

Istället skriver du alltså nu:

Citat:
...Ja, det kan vara svårt att veta vad moderatorerna menar. Och dom tycker inte om att medlemmarna frågar om förtydligande...

2020-12-10, 16:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Låter utmärkt, men då gäller det ju att man inte behöver vara rädd för att varnas, om man gör naturvetenskapliga utvikningar.

Ja. Det behöver vara tydligt att det finns stort utrymme för utvikningar åt olika håll.

Det har varit så väldigt mycket varningar och avstängningar senaste månaden, så jag förstår att Flashbacks medlemmar är oroliga för att göra fel. Därför behöver moderatorerna tydligt visa var man kan föra diskussioner som inkluderar många olika aspekter. Avstängnings-hysterin behöver få ett slut. Annars kommer det att ta slut på medlemmar som vill skriva i trådarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som sagt - det GÅR nästan inte att dela på vetenskap och samhälle/politik i den här frågan!

Helt rätt. Därför behövs en samlingsplats. Efter att "aw"s förslag ratades, så har jag återgått till att anse att samlingsplatsen helst bör ligga i politik-sektionen.
2020-12-10, 16:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Inser du verkligen inte att du fortsätter att idiotförklara dig själv med varje inlägg du skriver här.

Nej.

Citat:
Du frågade:
Citat:
...Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?

Jag svarade:
Citat:
Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.

Hur man kan få det till att det skulle finnas någon osäkerhet i vad som gäller är tämligen enastående. Hur kan det bli mer tydligt än så?

I så fall borde det vara enkelt för dig att bekräfta att jag har uppfattat dig korrekt, genom att svara "ja".

Citat:
Vad är det du inte förstår med att det är moderatorerna i delforumet man ska vända sig till med den ansökan du frågade efter? Vilken mer information anser du att du behöver? Finns det något ord du inte förstår i svaret eller är meningen svårtolkad?

Du hade tydligen svårt att tolka vad du själv skrev, eftersom du inte förmådde svara på frågan huruvida jag hade uppfattat dig korrekt.

Istället för att ge ett enkelt svar, så började du att fjanta.
2020-12-10, 18:34
Medlem
najass avatar
Citat:
Nej.

I så fall borde det vara enkelt för dig att bekräfta att jag har uppfattat dig korrekt, genom att svara "ja".

Du hade tydligen svårt att tolka vad du själv skrev, eftersom du inte förmådde svara på frågan huruvida jag hade uppfattat dig korrekt.

Istället för att ge ett enkelt svar, så började du att fjanta.

Stackars sate

Är du så usel på att förstå skriven text bör du nog inte tillbringa din tid på ett diskussionsforum

Ja (för tredje eller fjärde gången), det är moderatorerna i det aktuella delforumet du ska vända dig till om du har önskemål om speciella riktlinjer.
2020-12-10, 19:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Efter detta svar skev du:
Citat:
...Tack för svar!

Det som jag ville komma till, är vilken utgångspunkt ni moderatorer har. Ibland framställer ni er som slavar under regelverket. Men samtidigt så verkar ni vara med och skapa regelverket.

I synnerhet verkar ni ha inflytande om vilka regler som ska gälla i specifika sektioner och trådar. Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?

Jag själv trivs alldeles utmärkt i den nya tråden i politik-sektionen, och jag hoppas att fler skribenter hittar dit. Men alla verkar inte känna sig hemma i politik-sektionens tråd, och jag tycker det skulle vara tråkigt ifall dessa hemlösa skribenter försvinner. En bred diskussionstråd skulle vara ett sätt att behålla dessa skribenter.

Jag har ingen rätt att kräva att ni skapar en sådan tråd. Men för att vi ska veta var vi har varandra i diskussionen, så är det bra att veta vem som sitter på avgörandet.

Då svarade jag:

Citat:
...Ja, det är inget konstigt att ribban avseende t.ex OT ligger olika högt mellan olika delforum. Det har avhandlats massor av gånger här i meta. Så det är glasklart, och har varit så i nått decennium eller så åtminstone.

Det hävdar du nu är trams.

Ja. Du svarade på någonting helt annat än frågan som jag ställde. Förutom den detaljen, så var ditt svar bra.

Citat:
Det är fullkomligt fantastiskt att du inte efter dessa svar förstår att:

1) det är helt naturligt att ribban för tex OT skiljer sig mellan delforum

Så mycket har jag insett redan innan.

Citat:
2) att det är moderatorerna i delforumet som sätter ribban

Tack för svar. Ibland har jag fått intrycket, utifrån era svar, att moderatorerna inte har så mycket utrymme att sätta ribban, utan bara agerar utifrån regelverket. Därför behövde jag detta förtydligande.

Citat:
3) att det är moderatorerna i delforumet man ska kontakta om man vill föreslå nån special-behandling

Tack för svar. Jag är inne på tanken att det mesta av diskussionen i Corona-tråden bör flyttas över till politik-sektionen. Det innebär alltså att man behöver ta kontakt med moderatorerna i "Politik: inrikes". Men jag ska diskutera med "virvelbagg" vilken väg som är bäst att gå.

Citat:
Istället skriver du alltså nu:

Citat:

Var försiktig med att skratta åt andra. Tillse istället att du inte lämnar öppet mål för andra att skratta åt dig.
2020-12-11, 14:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Flera skribenter undervärderar, att debattklimatet betr. pandemihandläggningen förändrades.

När tråden startades, så var handläggningen av pandemin inte alls en så politiserad fråga, som frågan blev i takt med att det svenska dödstalet växte.

Det finns en del frågor, som är hätska stridsäpplen. I dessa frågor finns det tribala debattörer, som pucklar på varandra och käbblar på ett oförsonligt sätt.

Donald Trump är ett sådant stridsäpple liksom Sverigedemokraterna; folk är intensivt för och emot. Invandring är ett stridsäpple liksom klimatet; folk är intensivt för och emot. Utanför politiken så finns det bl.a. tribes för Apple och Microsoft, som pucklar på varandra i Dator-avdelningen, folk är intensivt för och emot.

Corona-epidemin berör ju många olika områden, varav många är politiska. Det bör få finnas utrymme att diskutera alla dessa frågor som berör epidemin, men det bör kanske inte göras i medicin-sektionen. Är det inte bättre att flytta den allmänna diskussionen, som berör många olika aspekter, till politik-sektionen?

Citat:
Pandemihanteringen utvecklades till en sådan tribal fråga, varför moderaterna agerade efter klagomål, att somliga användare ville slippa hätska påhopp och politiskt käbbel.

Tycker ni att ni har lyckats bra? Istället för att piska skribenter iväg från medicin-sektionens tråd, så är det kanske bättre att peka på en annan plats där diskussionerna kan fortsätta? Kan den nya tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga" vara en lämplig plats?

Citat:
Du får rapportera de inlägg, som du anser inte håller måttet till moderatorerna i "Medicin och hälsas" underforum för coronapandemin: (FB) Coronaviruset och covid-19

Det är moderatorerna i "Coronaviruset och covid-19", som du främst ska försöka övertala. "Coronaviruset och covid-19" har nu förstärkts med ytterligare tre moderatorer.

Ännu fler moderatorer? Vad ska dessa bidra med? Ännu fler varningar och avstängningar? Kommer Flashback att bli bättre på det sättet?

Citat:
Du skrev i ett föreg inlägg: "Jag skulle gärna se att jultrollet och otrolig, kan tänka hjälpa oss i detta."

Jultrollet har lämnat (FB) Medicin och hälsa

Otrolig modererar (FB) Fotboll

Min ståndpunkt är att mycket av diskussionen bör flyttas till politik-sektionen. Därför vill jag vända mig till politik-sektionens moderatorer för att be om en lösning.
2020-12-11, 22:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker det blivit tokigt. Ingen tvekan om det. Den stora coronatråden som låg/ligger under medicin hade verkligen ALLT innan man började styra upp den. Kanske var det svårt för dem som verkligen ville diskutera den medicinska aspekten av Corona, men då hade det varit 100 resor bättre att skapa en ny renodlad tråd för dem och sedan flyttat den stora tråden med över 400 tusen inlägg någon annanstans där en bredare diskussion kunde föras om man störde sig på att den låg under fel rubrik. När den skapades en gång i tiden visste nog ingen att corona skulle utvecklas till vad det blev. Det är ju bara att läsa de första 20 inläggen i tråden så framgår det rätt tydligt. Redan dessa inlägg är väl till en del off-topic när det börjar diskuteras att pandemier inträffar nästan exakt var 100:e år. Men det fick stå kvar och det tycker jag var helt rätt.

Det som hänt nu är att man startat närmast en myriad av trådar, så istället för att inläggen som tydligen av vissa uppfattades som ett rent brus, har vi istället fått trådar som påminner om ett brus.

Är man 10 tusen personer i ett rum kan det bli svårt att samtala, men är man 10 tusen personer i 10 tusen skilda rum blir det inte heller mycket till samtal om jämförelsen tillåts. För det känns ungefär som att det är det senare som har hänt. Skribenter anmäler forumet till döds för off-topic, för det går egentligen inte att föra en debatt i något delforum, utan att det någonstans blir off-topic och så blir man varnad, eller tom avstängd.

Just därför behövs en samlingspunkt, där alla möjliga aspekter av epidemin kan diskuteras. Den samlingspunkten bör ligga utanför vetenskaps-avdelningen, för att vetenskaps-debattörerna ska få ha den avdelningen ifred. Min ståndpunkt är att samlingspunkten bör ligga i politik-avdelningen.

Citat:
Jag tycker den debatt som existerade till för någon månad sedan nu är stendöd. Tyvärr. På något vis kändes som det som att yttrandefriheten kvästes där och då vad gäller corona på Flashback. Folkhälsa - ekonomi - politik - religion - frihet - ansvar. Allt hänger ihop i denna pandemi och allt fungerade att diskutera i 400-tuseninläggstråden innan moderatorerna skulle börja "styra upp".

Det hade gått alldeles utmärkt att tillgodose vetenskaps-debattörernas önskemål, utan att "styra upp" på det sätt som nu har skett.

Citat:
Hängde kvar ett tag, vilket resulterade i att jag till sist blev avstängd i en vecka. Insåg då att den debatt jag deltagit i under minst ett halvårs tid var totalt död. Skribenterna var borta. Många troligen avstängda och andra tröttnade.

Moderatorernas hantering har varit lyckad, enbart såvida målet har varit att minska antalet medlemmar som deltar i Corona-trådarna. Jag läste att 3 nya moderatorer har kallats in.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi har faktiskt flyttat över en hel del inlägg dit istället för att radera, men det är ingen hållbar lösning i det långa loppet. Användarna blir tvungna att lära sig posta på rätt ställe, och de som envisas med att strunta i det kommer förr eller senare att få extralektioner i detta, i form av mycket långa avstängningar för 2.01.

Jag har noterat avstängningarna. Är ni nöjda med alla dessa avstängningar?
2020-12-11, 23:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Bara jag som på allvar börjar fundera på om det inte vore bättre att skippa modereringen helt av Flashbacks coronatrådar? Eller kanske inte helt, men tillåta att inläggen får stå kvar så länge de berör NÅGON effekt av corona. Oavsett om det är politik, ekonomi, smittspridning, skolstängningar, internationella jämförelser etc etc. Ämnena går in i varandra och det går inte att diskutera helheten utan att det blir off topic någonstans. Om man vill diskutera sveriges strategi i jämförelse med andra länder, hade det väl exempelvis varit mer naturligt med ett sådant ämne under politik utrikes, men nu ska det föras under inrikes, men blandar man in remdesivir användningen ska det föras under medicin i vetenskapsforumet, men nämner man Trump eller sossarna i samma mening blir man avstängd för off topic, för då ska debatten föras under politik.

Jag tycker moderingen spårat ur ännu mer sedan det började modereras hårdare. 90% av de längre inläggen oavsett forumdel blir ju i förlängningen off topic på något vis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in