2020-12-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack ja precis det var källan till det som du hjälpte mig att hitta tack så mycket.

Men, va fattigt. Skulle det här alltså indikera något?
Citera
2020-12-10, 08:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Den senaste PU med KP och MH har en monumental skuld när de pekar ut en statsministermördare utan att ha något på fötterna.

Ja, jag anser att utpekandet var riktigt anmärkningsvärt när man nu tittar på vad som egentligen hände:

KP har genom åren varit positiv till en "lösning" då han framträtt i ex. Veckans Brott.

Den 18/2 -2020, släpper han bomben att han innan halvårsskiftet kommer att presentera "en lösning".

Här förutsätter man ju att KP har "lösningen" klar.
(OM det nu även bara skulle handla om att lägga ned utredning)

Resterande tid fram till presskonferensen torde enbart vara tid för att summera upp, förbereda presentationen.
Men vad som händer är att utredningen fortgår.

Vi får under våren via tidningarna reda på DNA-analyser, förhör....

Min personliga reflektion då var att man redan hade starka tekniska bevis, men att man verkligen ville tömma ut och komplettera med så mycket som möjligt.

Den 10/6 kommer då presskonferensen och man har ingenting alls, mer än det som TP pekar på i boken i princip.

Man skyller en hel del på den tidigare utredningen, men snacka om att kasta sten i glashus....

Edit: Ser ju förhör från slutet av maj..... kanske det även finns spår av fortsatt utredning i juni också?
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-12-10 kl. 08:58.
Citera
2020-12-10, 09:07
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag anser att utpekandet var riktigt anmärkningsvärt när man nu tittar på vad som egentligen hände:

KP har genom åren varit positiv till en "lösning" då han framträtt i ex. Veckans Brott.

Den 18/2 -2020, släpper han bomben att han innan halvårsskiftet kommer att presentera "en lösning".

Resterande tid fram till presskonferensen torde enbart vara tid för att summera upp, förbereda presentationen.

Min personliga reflektion då var att man redan hade starka tekniska bevis, men att man verkligen ville tömma ut och komplettera med så mycket som möjligt.

Den 10/6 kommer då presskonferensen och man har ingenting alls, mer än det som TP pekar på i boken i princip.

Man skyller en hel del på den tidigare utredningen, men snacka om att kasta sten i glashus....

Bra beskrivit. Även jag trodde de hade bindande teknisk bevisning klar som skulle hjälpa upp de, som det visat sig, svaga indicium de hade. Det verka som det var tvärtom. De väntade fortfarande på teknisk bevisning. När det fallera så kände de sig ändå tvungna att gå vidare pga att de lovat en lösning. Haveriet var ett faktum.

De hade sålt skinnet innan björnen var skjuten.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-10 kl. 09:13.
Citera
2020-12-10, 09:07
Medlem
Citat:
Man får verkligen hoppas att man inte hamnar som vittne i någon liknande situation. Det verkar som vittnen inte bara ska ska kunna redogöra för offer och gärningsman i detalj. Nu ska perifera händelser som är helt ointressanta i sammanhanget kunna redogöras exakt annars hamnar man på de åtalas bänk.

Varför nämnde Engström inte två ambulanser?Nämen herregud, nivån för att snärja den gode Engström når hela tiden nya lågvattenmärken.
Hejarklacken för en postum morddom mot den sten döde SE letar efter en nål i en höstack.

Att svenskt rättsväsende - i.o.m. Peetersåns PK.babbblande i juni - grovt har (för-)stört Stigs rätt till gravfrid, DET skiter somliga visst helt i.
Citera
2020-12-10, 09:30
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Som ensam GM behöver han verkligen inte ha varit vid Grand nej.
SE led av reumatism ja det framgår i vissa förhör och är flera gånger omnämnt i denna tråd.
Hur svår den var 1086 vet vi förstås inte.

Det var väl vapensamlarens dotter som sagt att SE ibland knappt kunde hålla i korten när han och hans fru var och spelade bridge hemma hos vapensamlaren.
Det där måste jag ha missat eller glömt. Hursomhaver så krävde hans jobb fingerfärdighet så då får vi anta att det var jobbigt för honom med det. Att kunna trycka av två skott lär han dock kunna ha klarat av.
Citat:
Jag tror inte på nån större konspiration då tycker jag att det är sannolikare att SE var ensam GM. Dock kan man absolut inte utesluta att en SE varit del i en mindre konspiration på 2-3 personer.
Jag är inte kommunist men är nog rätt mycket inne på samma linje som Proletären i detta måste jag säga. SE har jag sett som suspekt, på något vis inblandad, ända sedan det där TV-framträdandet 1986. Har sedan dess ansett att han borde ha synats mer än vad som blev fallet. Men, men, jag tror ju att det hela är en statshemlighet. Inga ensamma galningar här inte. På så vis skiljer jag mig från vad PU kommit fram till.
Citera
2020-12-10, 09:33
Medlem
Citat:
Har vi inte även J-Å Svensson (grå BMW) och "osynlige" Palm (grå Mercedes) där eller lämnade kanske dessa innan ambulans var på plats?

(Palms gula mercedes, stod ju dock parkerade på västra sidan)
Jo, precis, Palm stod utanför posten på västsidan, och JÅS föreställer jag mig stod ungefär vid den omtalade annonspelaren.
Det bör ha varit fulltäckt med bilar från T-bane hörnan fram till annonspelaren, och Sabbatsbergsambulansen någonstans ute i gatan. Troligen skymd av en piketbuss och/eller av Sollentunaambulansen under en kort minut.
Det är ganska lätt att föreställa sig hur det bör ha sett ut. Inte alls självklart att man uppfattar ambulans nr 2.
Citera
2020-12-10, 09:39
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Så, vad skulle de ha gjort istället? Lagt ner utredningen och sagt att vi har en misstänkt men vi kan inte säga vilken det är? Förstår du inte vilket ramaskri det hade blivit? De hade aldrig kommit undan med det, då hade det blivit ännu mer snack från foliehattar om mörkläggning och konspirationsteorier.
Du har en poäng. Tyvärr har diskussionen här blivit rätt så tråkig på sistone med vissa personer som i varenda inlägg måste skriva att de inte tror på SE som GM (vilket alla redan vet att de inte tror). Möjligen är det så att de "SE-troende" repeterar sig en del också.

Det står i a f rätt still här nu. Det väntas också på eventuella nyheter från TP samt LGWP:s cliffhanger till nyår. Så får vi se.

Sedan kan man olika synpunkter på vad TP/PU har lagt fram. Men det var IMO inte bra att lägga ned utredningen. Det lär finnas mer att gräva i och vem vet vad morgondagen har av teknik som gör det lite mer möjligt att undersöka det som vi idag inte alls kan undersöka.
Citera
2020-12-10, 10:18
Medlem
Citat:
Jag idiotförklarar ingen. Skulle möjligen vara KP och MH och hela PU som närmar sig gränsen när de lovar en lösning utan att de har en lösning.
Du har naturligtvis rätt att ha din åsikt.

Att avskriva någon för att hen inte är av rätta virket eller fel typ tycker jag dock är aning märkligt...

I en mordutredning utgår man från mp och arbetar sig utåt. Dvs man avskriver dem man bevisligen vet har befunnit sig på mp vid händelsen.

Så; tänk bort SE som person.. vart hamnar man då?

En man, klädd som GM, som bevisligen har befunnit sig vid MP men som ingen med 100% kan bekräfta.

Mannen hävdar att han har sett vittnet LJ från MP men måste då ha befunnit sig i omedelbar närhet till paret Palme. Ingen tycks ha sett någon i omedelbar närhet till dem. (förutom en GM)

Mannen hävdar att han går till dekorima längst ut på en 6-7m folktom bred trottoar och i höjd med reklampelaren sneddar han in mot skyltfönstret.

Vi har vittnen som ser en man gå efter paret Palme längst ut på trottoaren. Ett annat vittne hävdar att GM kommer till Dekorima och i höjd med reklampelaren släntrar han in mot skyltfönstret.

Mannen hävdar också att han rusar efter polisen, i samma väg som GM flyktväg, samt så överhör han ett vittne som beskriver hans klädsel efter rusningen.. inget av ovan har något bekräftat..

Detta borde ha inneburit en häktning av SE och vidare utredning. (VG blev häktad för lägre misstankar än detta.)

Det är lite av en gåta för mig att man inte kan tycka detta ens är lite misstänkt... det är ännu märkligare om man tycker detta är misstänkt men avskriver SE för att han inte är ”rätt typ”.

Jag håller med om att det är svårt att se denne man som en statsministermördare. Det är jag övertygad om att alla tycker; men att helt avskriva SE för han inte är rätt typ.. njaa..
Citera
2020-12-10, 10:59
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
...

En man, klädd som GM, som bevisligen har befunnit sig vid MP men som ingen med 100% kan bekräfta.

Mannen hävdar att han har sett vittnet LJ från MP men måste då ha befunnit sig i omedelbar närhet till paret Palme. Ingen tycks ha sett någon i omedelbar närhet till dem. (förutom en GM)

Mannen hävdar att han går till dekorima längst ut på en 6-7m folktom bred trottoar och i höjd med reklampelaren sneddar han in mot skyltfönstret.

Vi har vittnen som ser en man gå efter paret Palme längst ut på trottoaren. Ett annat vittne hävdar att GM kommer till Dekorima och i höjd med reklampelaren släntrar han in mot skyltfönstret.

Mannen hävdar också att han rusar efter polisen, i samma väg som GM flyktväg, samt så överhör han ett vittne som beskriver hans klädsel efter rusningen.. inget av ovan har något bekräftat..

Detta borde ha inneburit en häktning av SE och vidare utredning. (VG blev häktad för lägre misstankar än detta.)

Det är lite av en gåta för mig att man inte kan tycka detta ens är lite misstänkt... det är ännu märkligare om man tycker detta är misstänkt men avskriver SE för att han inte är ”rätt typ”.

Jag håller med om att det är svårt att se denne man som en statsministermördare. Det är jag övertygad om att alla tycker; men att helt avskriva SE för han inte är rätt typ.. njaa..

ok. tar en i taget.

Finns betydligt mer vittnen som ger helt annan klädsel än den Engström har.

Inte Engström fel att andra vittnen fokuserar på det relevanta. Eller att de inte minns. Eller att de aldrig fått frågan. Eller fått frågan efter 30år.

(wtf) Vad är det för misstänkt att man går långt ut på en trottoar och sneddar in för att läsa av klockan?

Om det är NF du menar så ser han personen gömma sig i en port vid Dekorima EFTER skotten. AB gör just det, tar skydd i en port vid Dekorima, EFTER skotten.

Det är mycket som vittnen inte bekräftar eller minns eller tycker är viktigt eller fått frågan om.
Citera
2020-12-10, 11:01
Medlem
Citat:

Edit: Ser ju förhör från slutet av maj..... kanske det även finns spår av fortsatt utredning i juni också?

Ja, att de i ett tidigt skede bestämt sig för Engström tycks ju så klart. Det märks också i utredningsinsatserna. Pratar med hans ex-fru femtielva gånger. Tänker de att hon hundrade gången ska försäga sig eller bryta ihop? Vad gör de egentligen för att spräcka misstankarna mot Engström? Hörs centrala vittnen på nytt om specifikt honom? Har man varit i kontakt med Leif Ljungquist angående hans uttalanden på senare år? Har kanske missat nåt men det verkar inte vara hypotesprövning på högre nivå.
Citera
2020-12-10, 11:40
Medlem
Efter att SE gått ut i media så har bara en person (såvitt jag vet) nämnt att han sett honom på mordplatsen efter att skotten föll. Det är LL och hans redogörelse går inte ihop med det SE berättar. Har jag missat att någon sagt ” det är ju han som var alldeles bredvid Lisbeth” eller dylikt?
Citera
2020-12-10, 11:51
Medlem
Citat:
ok. tar en i taget.

Finns betydligt mer vittnen som ger helt annan klädsel än den Engström har.

Inte Engström fel att andra vittnen fokuserar på det relevanta. Eller att de inte minns. Eller att de aldrig fått frågan. Eller fått frågan efter 30år.

(wtf) Vad är det för misstänkt att man går långt ut på en trottoar och sneddar in för att läsa av klockan?

Om det är NF du menar så ser han personen gömma sig i en port vid Dekorima EFTER skotten. AB gör just det, tar skydd i en port vid Dekorima, EFTER skotten.

Det är mycket som vittnen inte bekräftar eller minns eller tycker är viktigt eller fått frågan om.

Det är LJ jag menar inte AB.. men förstår om du tror detta.. jag var nog lite otydlig.

För att ha sett LJ så måste väl SE då ha stått i alldeles bakom Lisbeth, strax efter skotten; det finns ingen som sett en man i rock och keps ståendes bakom Lisbeth alldeles sekunder/minut efter skotten.

Men, det utesluter ju inte att SE kan ha stått där.. för alldeles omedelbart efter skotten så är det möjligt att alla inte uppmärksammar allt.. men för att helt avskriva SE så hade jag velat någon som säger nåt om någon snubbe i rock alldeles bakom Lisbeth strax efter skotten.

YN’s vittnesmål på flyende GM = SE’s klädsel.

Gällande längst ut på trottoaren och snedda in till skyltfönstret; ja, jag tycker det är märkligt att gå längst ut på en 6-7m folktom trottoar, där det dessutom tycks ha varit snömodd.. jag tycker det också är märkligt att behöva kolla klockan ett par minuter efter man har stämplat ut.

Olika åsikter har vi uppenbarligen; oavsett vilket så får du väl hålla med om att det är ett märkligt sammanträffande att SE går, mer eller mindre, i samma spår som GM fram till MP. Två likadant klädda bara sekunder efter varandra. Bättre att förekomma än förekommas är känslan lite här..

Jag utesluter inte SE vare sig som vittne eller GM. För mig är han dock mer ”misstänkt” som GM än som vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in