2020-12-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Tag och fundera lite grann på en skiftnyckel som tillhygge ?

En skiftnyckel är ett svårslaget verktyg med sina många variationer i storlek.

Det finns till exempel skiftnycklar som mäter 36 centimeter i längd även 44 centimeter finns.

Det handlar om stålskiftsnycklar i alla möjliga storlekar.

Tänk också på det, att en skiftnyckel är rundad i sitt högra hörn.

Absolut och han rör sig på byggen och kan sno åt sig nåt men oklart var det skulle ha kunnat skett då. Oklart som så mycket annat.
Citera
2020-12-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En vidrig person som dessutom fortsätter sitt liv som om inget hänt. Eller rids han av maran?

Det har gasats på rejält med gamla kärnfamiljen. Lyckligare än någonsin. Läsningen av hans loggar blir rätt olustig när man misstänker han gjort detta. Det är väldigt flåshurtigt och business as usual men antar det går på rutin efter så många år, mördare eller ej.
Citera
2020-12-09, 22:14
Medlem
Citat:
En vidrig person som dessutom fortsätter sitt liv som om inget hänt. Eller rids han av maran?

Nja, som om ingenting hänt vet jag inte. Hur har han det med sitt arbete? Knappast samma status på jobbet som före mordet. Hur lever hans familj? Barnen måste rimligen veta att han är misstänkt för mordet. Hur fungerar relationen med dom nu? Om han fortfarande "geocachar", hur fungerar det för honom? Det kan inte vara lätt över huvudtaget att röra sig ute på stan i Örebro.

Att leva som om ingenting har hänt är nog omöjligt. Men självklart är hans psyke sådant att han klarar leva vidare. Men hur?
Citera
2020-12-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Nja, som om ingenting hänt vet jag inte. Hur har han det med sitt arbete? Knappast samma status på jobbet som före mordet. Hur lever hans familj? Barnen måste rimligen veta att han är misstänkt för mordet. Hur fungerar relationen med dom nu? Om han fortfarande "geocachar", hur fungerar det för honom? Det kan inte vara lätt över huvudtaget att röra sig ute på stan i Örebro.

Att leva som om ingenting har hänt är nog omöjligt. Men självklart är hans psyke sådant att han klarar leva vidare. Men hur?

Fetade. Korttidspermitterad eller liknande om man kikar i loggar på Geocaching. Åker på jobb i andra regioner ser man också så passar han på att ta nån burk här och där.
Han verkar inte bojkottad av geocache-världen generellt. Folk tackar för trevlig cache osv för fulla muggar men antagligen lite lugnare approach hos många ändock.
Citera
2020-12-09, 22:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En rejäl skiftnyckel kan vara ett mordredskap men cylinderform? Låter mer liknande en kraftig hylsnyckel.

Jamen, jag kollade förut idag på sådana. Jag har en själv, med ett ledat huvud. Kraftig och rejäl, bra handtag. Både linjära slag och rundat huvud, som dessutom skulle kunna böja sig neråt vid slaget.
Citera
2020-12-09, 22:51
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, jag kollade förut idag på sådana. Jag har en själv, med ett ledat huvud. Kraftig och rejäl, bra handtag. Både linjära slag och rundat huvud, som dessutom skulle kunna böja sig neråt vid slaget.

Om mordvapnet var en utav de ficklampor som föreslagits borde avtrycken i trädet vara som en cirkel med 2 eller fler avbrott på cirkel typ en ofullständig cirkel .
Visst !??
Citera
2020-12-09, 22:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jotack, jag vet det.
Jag är inte dum i huvudet.

Jag läser inlägg i denna tråd, men det är så ofantligt många ovidkommande inlägg som får huvudet att koka emellanåt.
Vissa skribenter som snöat in på tex trosor, trosskydd, kroppsvätskor.

Det är en sak att läsa eller höra hur en skada ser ut, en helt annan att se den.
Jag har sett mycket och skulle vilja se brottsplatsen, med tex en docka med samma mått och vikt som Lena, för att se höjdskillnader, terräng, vinklar osv, kroppens förhållande till de olika växterna, träden osv.
Det är svårt att visualisera, men jag har inget hopp om att du och jag ska förstå varandra.
Lättare att se vad som möjligtvis gått att genomföra samt omöjligt att göra.
Vi tänker olika.

Det finns en bild på sid 139 i kompletteringen, där du kan se ganska bra hur det såg ut på brottsplatsen, kroppen maskad.

En viktig skillnad som finns när man gjorde besöket på brottsplatsen på agen ett år efter mordet var att det inte varit lika varmt. Det innebar att växtligheten inte var lika utväxt och grönskande 2019 som 2018. Mer blad ger mer skydd och mer skugga.

Det finns ju viss belysning från gata och motorvägen, men i skydd av plank och löv kanske det blev becksvart?

Tyvärr är det svårt att se djupet i bilderna, så slänten osv gör att det är svårt att bilda sig en riktig uppfattning.
Citera
2020-12-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Dådet står i skarp motsats till det liv som den misstänkte lever före och efter mordet om man ser till bilderna på Geocaching.com.

Bara någon vecka efter avslöjandet i slutet av mars 2017 om otroheten är han ute igen med HD och cachar och skriver hur snygg fru osv hon är. Inte mycket som stämmer med denne man. Stämmer det att han gjort det så är beteendet innan och efter mordet anmärkningsvärt fritt från emotionella reaktioner.
Varför är det fel att skriva att sin äkta hälft är snygg?
Citera
2020-12-10, 00:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Är det rimligt att tro att man vid ett planerat mord beställer eller köper mordvapen i anslutning till det? Allt lämnar ju spår.

Om det stämmer att SD haft ficklampa och denna inte återfunnits så kan man nog dra slutsatsen att lampan var med på brottsplatsen (eller användes på returvägen) och i alla händelser sölats ner. Har svårt att tro att MGM utan tårar skulle skilja sig från en sån, så skälet borde ju i så fall vara tungt vägande. Möjligen finns den rent av kvar i nån gömma nånstans.

Om denna eller annat redskap var det som användes är väl hugget som stucket.

Tids nog får vi nog veta.
Citera
2020-12-10, 00:30
Medlem
Citat:
En rejäl skiftnyckel kan vara ett mordredskap men cylinderform? Låter mer liknande en kraftig hylsnyckel.

Vad är mest troligt att man tar med sig i skogs/buskterräng när det är kolmörkt ute? En skiftnyckel, hylsnyckel eller en kraftig ficklampa som tjänar syftet? För mig framstår ficklampan som bättre, verkar mer befogat och väcker inga misstankar varvid överrumplingseffekten blir total. När ett hjälpmedel förvandlats till ett livsfarligt vapen.
Senast redigerad av Remark 2020-12-10 kl. 00:33.
Citera
2020-12-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att få ett slag på huvudet, t ex som när man faller olyckligt på isen, på en sten eller asfalten, kan göra att du får skador inne i huvudet, trots att skallbenen är intakta. Hjärnan skakas om och kan stöta mot skallbenet, vilket kan leda till att nervcellerna inte fungerar som de ska. Man kan också få blödningar inne i hjärnan. Detta även om man har en hjälm på huvudet kan detta hända om slaget hamnar olyckligt.

Men här pratar vi även om skador på skallbenet, vilket kan ha orsakat direkta skador på hjärnan av att ben trycks in i hjärnan. Att få en hård smäll på huvudet oförberedd, kan nog ha fått omkull Lena på direkten. Men hon har skyddat huvudet så flera smällar kan ha tagit sämre eller inte alls. Och som vi vet, verkar flera träffar ha tagit i stammen, vilket kan ha minskat kraften avsevärt.

Fy fasiken, kan knappt tänka på det.
Vilken vidrig människa som kan klara av att göra något sådant.

Helt riktigt. Av riktigt hårda slag (som det handlar om här) kan man drabbas av subduralhematom, (en svår skada/blödning inne i huvudet) eller subaraknoidalblödning (blödning mellan 2 av de 3 hjärnhinnorna). Vid den senare sipprar blod och hjärnsubstans förhållandevis sakta och döden tar längre tid på sig...men med tanke på att hon fick flera slag, bl.a på okbenet (benet runt ögonhålan) och andra ställen framförallt på huvudet, så har hon f
ått flera slag som alla kan ha varit dödliga.
Tidigare har det i tråden också diskuterats om det rättsläkarna kommit fram till, dels vad kroppen visade och dels märkena på trädet att de var cirkelformade, som efter en hammare som svingades. Men även andra tillhyggen kan ge såna märken.

Minns att jag såg bilder på trädet innan det sågades ner - och där såg man märkena glasklart.

Lena försökte i knästående eller liggande position skydda huvudet vilket hennes brutna fingrar visar.

Det är ytterst märkligt att man låter SD komma undan. Bl.a med orden "de kommer aldrig hitta mördaren". Det sa han alldeles i början, hur han nu kan veta det om han inte är inblandad. Samt att han sa "de har ingenting på mig". Så uttrycker sig inte en oskyldig. Så uttrycker sig kriminella.
Citera
2020-12-10, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om mordvapnet var en utav de ficklampor som föreslagits borde avtrycken i trädet vara som en cirkel med 2 eller fler avbrott på cirkel typ en ofullständig cirkel .
Visst !??

Javisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in