2020-12-09, 19:47
Medlem
Detta låter horribelt, men hur såg själva skadorna ut på Lena?
Kunde de utröna det? Hade varit bra med en "bild" men den bilden skulle nog inte försvinna från näthinnan. Likt blodsmaken i munnen som Stefan talade om..
Citera
2020-12-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Av vad jag förstått, är det en regel för geocachare att man inte ska skada naturen när man anlägger cacher.

Jag tycker att hålet ser ut att ha rundade kanter, vilket kan tala för att det funnits en längre tid, att det kan ha skapats naturligt av djur och/ eller av rötter. Om ett träd och buskar växer länge på en plats, blir rötterna med tiden ganska grova. De skickar också ut nya skott, vilket gör att buskaget förökar sig. Gräs har svårt att växa i skuggan av växtligheten och jorden blir lätt torr och sprucken och silas bort med regn. Ibland hittar något djur en möjlighet att bygga sitt bo, t ex sorkar.

Håller med. Ibland kan de vara nedsänkta typ i en fejkstubbe och annat kreativt men om jag förstått rätt så ska den som söker inte behöva gräva upp den. Utnyttja befintliga hål lär väl vara ok då.
Citera
2020-12-09, 19:58
Medlem
Är det rimligt att tro att man vid ett planerat mord beställer eller köper mordvapen i anslutning till det? Allt lämnar ju spår.
Citera
2020-12-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Detta låter horribelt, men hur såg själva skadorna ut på Lena?
Kunde de utröna det? Hade varit bra med en "bild" men den bilden skulle nog inte försvinna från näthinnan. Likt blodsmaken i munnen som Stefan talade om..

Jag ifrågasätter att du överhuvudtaget läser de inlägg som skrivits i LW-tråden.

Du undrar och ställde frågan beträffande hur LW:s skador såg ut och bedömdes av RättsMedicinare vid de aktuella undersökningstillfällena, det vill säga, både på den då aktuella brottsplatsen samt därefter, inom Rättsmedicinska.

Var god läs mitt tidigare i dag skrivna inlägg på sidan: 9.796 #117.547 postades 15:15.

Jag återkommer till LW-tråden under morgondagen med mer information om LW:s huvud och ansikts-skador samt övriga skador.

Tillägg: Alla Rättsmedicinska fotografier tagna på LW:s huvud och ansikts-skador samt övriga skador är sekretessbelagda för allmänheten.
Citera
2020-12-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Beror på vilken lampa du menar. Kolla på nätet. Här räckte det med 7-14 slag för poliserna att ha ihjäl en kille. De går inte runt med den långa varianten.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Death_of_Malice_Green

Tag och fundera lite grann på en skiftnyckel som tillhygge ?

En skiftnyckel är ett svårslaget verktyg med sina många variationer i storlek.

Det finns till exempel skiftnycklar som mäter 36 centimeter i längd även 44 centimeter finns.

Det handlar om stålskiftsnycklar i alla möjliga storlekar.

Tänk också på det, att en skiftnyckel är rundad i sitt högra hörn.
Citera
2020-12-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Är det rimligt att tro att man vid ett planerat mord beställer eller köper mordvapen i anslutning till det? Allt lämnar ju spår.
Ja allt lämnar spår, även Stefan.
Hem och städa,:-Stefan&Co,,, på riktigt denna gång. Dumt att namnge alltför många av dina "städerskor"..
När ska han göra något själv.. kanske julaf,ton.. gör barnen glada istället.. sluta vara "Stefan" och "klä julgranen".

När gjorde Stefan Davidsson något för sina barn ?
Det har aldrig skett och kommer aldrig ske... kanske, kanske julklapp som tack för tiden som varit
Stefan.. gör oss stolta, tänk på barnen. Repet, hoppet, modet.
Herr Astronaut, God @knut@.
Citera
2020-12-09, 20:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag har svårt att tänka mig att SD skulle välja en ficklampa som mordvapen då det skulle vara nästintill omöjligt att till 100% städa bort dna efteråt från en sådan. Men vad sägs om en stång till en hantel som han förvarar inne i ficklampan tex?

Jag tänker att han städar undan dna på MP och då även från mordvapnet under natten. Jag tror att han har någon slags skyddsutrustning på sig men att han av någon anledning ändå lyckas få blod på tröjan (kan skyddsklädena gått sönder lite? Eller att det kommit in under kragen på skyddskläderna?)

Bilden på det elektriska ljuset i LWs säng menar jag tyder på att han vet hur man städar bort dna. Han säger till LW att hon aldrig kommer kunna bevisa att det var han som var inne i hennes hem och placerade dit ljuset då han vet att det inte finns några spår. Jag har hela tiden tänkt att han utför denna handling för att få fram till henne att han vet hur han skall gå till väga för att inte åka fast den dag han gör verklighet av sina hot gentemot henne och hennes yngste son.

Alltså: SD vet hur man städar bort spår. MP är mycket väl städad. SD har hotat att mörda LW. LW blir mördad.

Det är en bisarr sak att göra (lägga ett ljus i hennes säng) och det är en bisarr sak att skriva (inga fingeravtryck från mig).

Så visst, det kan vara så som du säger.
Inte bara en varning rakt upp och ner, utan en varning också om när värre saker händer, då vet han hur han ska ta hand om det...
Citera
2020-12-09, 21:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså bättre ha den i handen och vara lite bredd. Varför dölja den för polisen och verka än mer misstänkt ja.

En Maglite D6 med batterier väger ungefär 1,5 kg med batterier. En D4 väger ca ett kg.
Jag har en D6 och den skulle man kunna dräpa en ponny med på 17 slag känns den som. SD är garanterat typen som hade uppskattat en riktigt tuff ficklampa.

Har doktorerat lite i skallben här på em och allt beror på hur mkt hår man har (de gör t o m skilland på ”svart och vitt hår”)och om man träffar där skallbenet är någon mm tjockt eller nån cm.
Människor dör av att falla mot en sten. Så så värst mycket kraft behövs inte. Handlar mest om var man träffar.

Också varit inne på att han snott med sig något på nåt bygge eller gym. Stolpsko från hans eget bygge verkar de inte testat trots att de har med kvittona i fupen.

Men sen kommer jag alltid tillbaka till att det tog tid och att det borde vara nåt han har till hands när ute på nätterna.

Den världsberömda vattenspridaren hittade man inte heller va? På tal om borttappade grejer.

Att få ett slag på huvudet, t ex som när man faller olyckligt på isen, på en sten eller asfalten, kan göra att du får skador inne i huvudet, trots att skallbenen är intakta. Hjärnan skakas om och kan stöta mot skallbenet, vilket kan leda till att nervcellerna inte fungerar som de ska. Man kan också få blödningar inne i hjärnan. Detta även om man har en hjälm på huvudet kan detta hända om slaget hamnar olyckligt.

Men här pratar vi även om skador på skallbenet, vilket kan ha orsakat direkta skador på hjärnan av att ben trycks in i hjärnan. Att få en hård smäll på huvudet oförberedd, kan nog ha fått omkull Lena på direkten. Men hon har skyddat huvudet så flera smällar kan ha tagit sämre eller inte alls. Och som vi vet, verkar flera träffar ha tagit i stammen, vilket kan ha minskat kraften avsevärt.

Fy fasiken, kan knappt tänka på det.
Vilken vidrig människa som kan klara av att göra något sådant.
Citera
2020-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Tag och fundera lite grann på en skiftnyckel som tillhygge ?

En skiftnyckel är ett svårslaget verktyg med sina många variationer i storlek.

Det finns till exempel skiftnycklar som mäter 36 centimeter i längd även 44 centimeter finns.

Det handlar om stålskiftsnycklar i alla möjliga storlekar.

Tänk också på det, att en skiftnyckel är rundad i sitt högra hörn.

En rejäl skiftnyckel kan vara ett mordredskap men cylinderform? Låter mer liknande en kraftig hylsnyckel.
Citera
2020-12-09, 21:42
Medlem
Citat:
Att få ett slag på huvudet, t ex som när man faller olyckligt på isen, på en sten eller asfalten, kan göra att du får skador inne i huvudet, trots att skallbenen är intakta. Hjärnan skakas om och kan stöta mot skallbenet, vilket kan leda till att nervcellerna inte fungerar som de ska. Man kan också få blödningar inne i hjärnan. Detta även om man har en hjälm på huvudet kan detta hända om slaget hamnar olyckligt.

Men här pratar vi även om skador på skallbenet, vilket kan ha orsakat direkta skador på hjärnan av att ben trycks in i hjärnan. Att få en hård smäll på huvudet oförberedd, kan nog ha fått omkull Lena på direkten. Men hon har skyddat huvudet så flera smällar kan ha tagit sämre eller inte alls. Och som vi vet, verkar flera träffar ha tagit i stammen, vilket kan ha minskat kraften avsevärt.

En vidrig person som dessutom fortsätter sitt liv som om inget hänt. Eller rids han av maran?
Citera
2020-12-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag ifrågasätter att du överhuvudtaget läser de inlägg som skrivits i LW-tråden.

Du undrar och ställde frågan beträffande hur LW:s skador såg ut och bedömdes av RättsMedicinare vid de aktuella undersökningstillfällena, det vill säga, både på den då aktuella brottsplatsen samt därefter, inom Rättsmedicinska.

Var god läs mitt tidigare i dag skrivna inlägg på sidan: 9.796 #117.547 postades 15:15.

Jag återkommer till LW-tråden under morgondagen med mer information om LW:s huvud och ansikts-skador samt övriga skador.

Tillägg: Alla Rättsmedicinska fotografier tagna på LW:s huvud och ansikts-skador samt övriga skador är sekretessbelagda för allmänheten.

Jotack, jag vet det.
Jag är inte dum i huvudet.

Jag läser inlägg i denna tråd, men det är så ofantligt många ovidkommande inlägg som får huvudet att koka emellanåt.
Vissa skribenter som snöat in på tex trosor, trosskydd, kroppsvätskor.

Det är en sak att läsa eller höra hur en skada ser ut, en helt annan att se den.
Jag har sett mycket och skulle vilja se brottsplatsen, med tex en docka med samma mått och vikt som Lena, för att se höjdskillnader, terräng, vinklar osv, kroppens förhållande till de olika växterna, träden osv.
Det är svårt att visualisera, men jag har inget hopp om att du och jag ska förstå varandra.
Lättare att se vad som möjligtvis gått att genomföra samt omöjligt att göra.
Vi tänker olika.
Senast redigerad av Litenensam 2020-12-09 kl. 22:02.
Citera
2020-12-09, 22:08
Medlem
Citat:

Dådet står i skarp motsats till det liv som den misstänkte lever före och efter mordet om man ser till bilderna på Geocaching.com.

Bara någon vecka efter avslöjandet i slutet av mars 2017 om otroheten är han ute igen med HD och cachar och skriver hur snygg fru osv hon är. Inte mycket som stämmer med denne man. Stämmer det att han gjort det så är beteendet innan och efter mordet anmärkningsvärt fritt från emotionella reaktioner.
Senast redigerad av Avel 2020-12-09 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in