2020-12-08, 22:53
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag behöver inte gissa saker om dig, jag ser vilka stolligheter du skriver men svara gärna på dessa två exempel:

1. Du betalar 100 kr i ränta till mig. Anser du att det är rätt att jag får skatta för den ränteinkomsten men att du inte får tillbaks motsvarande belopp som jag betalar i skatt?

2. Jag har en ränteinkomst på 100 kr och en ränteutgift på 100 kr. Anser du att jag då ska betala skatt för detta eller inte?

Antar att du inte kommer svara på dessa enkla frågor utan istället bara svamla något osammanhängande men då bevisar du bara en gång till att du är en kommunist som inte kan stå för dina åsikter. Skattelagstiftningen måste hänga ihop så om du vill vara seriös kan du inte fly undan dessa exempel.

Sluta vara en sån fitta och fatta att det handlar inte om privatpersoners lån av varandra utan om privatpersoners lån av företag. Olika skatteregler. Staten kan dessutom besluta om vilka regler de vill. Vad du tycker är rättvisa har inte ett skit med saken att göra mer än att du exemplifierar den typ av person som staten gynnar på fattiga människors bekostnad.

Jag är osäker på om du trollar eller är förståndshandikappad men det kan inte bli tydligare än vad jag skrev i förra inlägget.
2020-12-08, 22:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Nej du citerar en annan person. Jag skrev att ingen motsätter sig att inga regler finns (nån kanske gör det iofs) och att det som är intressant är vilka regler som gäller för lånen; vem som får lån och hur mycket man får låna.

Edit: jag menade såklart att ingen motsäger sig att regler finns.

Det var den diskussionen du hoppade in i och där påstods att finansmarknaden 2008 inte var reglerad och att det var därför den kraschade, så jo det finns stollar som ifrågasätter det.

Det är lapptäcket av regelverk, restriktioner som måste motverkas av subventioner osv som skapar just de problem som den klåfingriga staten vill lösa. Bättre vore att låta marknaden sköta sig själv, låt långivare och låntagare enas om vilka villkor de vill. Företag som inte sköter sig går i kk och banker är och bör betraktas som företag.
2020-12-08, 22:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Sluta vara en sån fitta och fatta att det handlar inte om privatpersoners lån av varandra utan om privatpersoners lån av företag. Olika skatteregler. Staten kan dessutom besluta om vilka regler de vill. Vad du tycker är rättvisa har inte ett skit med saken att göra mer än att du exemplifierar den typ av person som staten gynnar på fattiga människors bekostnad.

Jag är osäker på om du trollar eller är förståndshandikappad men det kan inte bli tydligare än vad jag skrev i förra inlägget.

Okej som jag förstod klarade du inte av att ge svar på något av exemplen. Du bara gapar om saker men klarar inte av att gå in i konkreta exempel och säga hur du tycker man ska beskattas.
2020-12-08, 22:59
Medlem
Citat:
Det var den diskussionen du hoppade in i och där påstods att finansmarknaden 2008 inte var reglerad och att det var därför den kraschade, så jo det finns stollar som ifrågasätter det.

Det är lapptäcket av regelverk, restriktioner som måste motverkas av subventioner osv som skapar just de problem som den klåfingriga staten vill lösa. Bättre vore att låta marknaden sköta sig själv, låt långivare och låntagare enas om vilka villkor de vill. Företag som inte sköter sig går i kk och banker är och bör betraktas som företag.
Och hur gick det? Det var ju i princip vad som hände 2008

Eller vad hände enligt dig? Jag är genuint intresserad av din förklaring.
2020-12-08, 23:00
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Okej som jag förstod klarade du inte av att ge svar på något av exemplen. Du bara gapar om saker men klarar inte av att gå in i konkreta exempel och säga hur du tycker man ska beskattas.

Jo, jag gav ett svar. Jag förstår fortfarande inte vad du inte förstår så jag utgår från att du trollar.

Bank≠privatperson, och det gäller oavsett hur oförmögen du är(på riktigt eller trollande) att förstå.
2020-12-08, 23:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jo, jag gav ett svar. Jag förstår fortfarande inte vad du inte förstår så jag utgår från att du trollar.

Bank≠privatperson, och det gäller oavsett hur oförmögen du är(på riktigt eller trollande) att förstå.

Ditt svar var att du inte ville svara, men frågorna finns kvar där ovan om du inte vill fortsätta vara en ynkrygg.

Citat:
Och hur gick det? Det var ju i princip vad som hände 2008

Eller vad hände enligt dig? Jag är genuint intresserad av din förklaring.

Enskilda företag ska tillåtas gå omkull och inte räddas av staten, det ska aktieägarna få ta konsekvensen av och inte skattebetalarna. Det är naturligt att företag går omkull ibland så det ska inte ses som något negativt eller konstigt utan som en del av förnyelsen.

Riktigt illa för hela samhället blir det däremot när staten lägger sig i och reglerar.
2020-12-08, 23:14
Medlem
Citat:
Enskilda företag ska tillåtas gå omkull och inte räddas av staten, det ska aktieägarna få ta konsekvensen av och inte skattebetalarna. Det är naturligt att företag går omkull ibland så det ska inte ses som något negativt eller konstigt utan som en del av förnyelsen.

Riktigt illa för hela samhället blir det däremot när staten lägger sig i och reglerar.
Det är inte bara aktieägare som får ta smällen när företag (och speciellt en bank) konkar.

Hade regler funnits som begränsade utlåning så hade det inte hänt alls. Reglerna hade upprätthållt en sund marknad och inte tvärtom.

Intressant att du inte ville kommentera händelseförloppet.
2020-12-08, 23:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ditt svar var att du inte ville svara, men frågorna finns kvar där ovan om du inte vill fortsätta vara en ynkrygg.

Du förstår fortfarande inte att det är olika skatteregler för privatpersoner och företag men du kanske bara är förblindad av rädslan för att behöva sälja bostadsrätten när du inte längre har råd att bo kvar om avdraget minskas.

Citat:

Bort med avdraget då för det är staten som lagt sig i...
2020-12-08, 23:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du förstår fortfarande inte att det är olika skatteregler för privatpersoner och företag men du kanske bara är förblindad av rädslan för att behöva sälja bostadsrätten när du inte längre har råd att bo kvar om avdraget minskas.

Nu fantiserar du igen, du hittar inget stöd för det i mina inlägg men däremot ser du två frågor där till dig som du inte har klarat av att besvara.

Citat:
Bort med avdraget då för det är staten som lagt sig i...

Jag är helt för att slopa kapitalbeskattningen och därmed också avdrag för kapitalförluster men mot att behålla det ena och ta bort det andra.

Citat:
Det är inte bara aktieägare som får ta smällen när företag (och speciellt en bank) konkar.

Okej gå igenom vilka mer som drabbas då och fundera på varför de drabbas. Jämför det gärna med när ett annat vanligt företag konkar.

Citat:
Hade regler funnits som begränsade utlåning så hade det inte hänt alls. Reglerna hade upprätthållt en sund marknad och inte tvärtom.

Intressant att du inte ville kommentera händelseförloppet.

Jo konkurser är oundvikligt hur många regler du än har, du tror väl inte på att vi med regler kan se till att inget företag konkar.

Om du vill ha hela händelseförloppet för finanskraschen får du väl läsa om det eller se en film om det men jag tänker inte skriva en lång uppsats om det bara för att du ber om det. Det är en alldeles för omfattande uppgift att avhandla i ett kort inlägg.
2020-12-08, 23:32
Medlem
Citat:
Okej gå igenom vilka mer som drabbas då och fundera på varför de drabbas. Jämför det gärna med när ett annat vanligt företag konkar.

Jo konkurser är oundvikligt hur många regler du än har, du tror väl inte på att vi med regler kan se till att inget företag konkar.

Om du vill ha hela händelseförloppet för finanskraschen får du väl läsa om det eller se en film om det men jag tänker inte skriva en lång uppsats om det bara för att du ber om det. Det är en alldeles för omfattande uppgift att avhandla i ett kort inlägg.
1. Folk har tillgångar placerade där, kanske allt de har av något betydande värde. När ett företag konkar kanske man förlorar en vara eller dylikt. Troligtvis inte allt man äger.

2. Nej. Skillnaden är att när man lånar ut pengar och lånen är värdelösa tillgångar så finns det inget som konkursboet kan dela ut till fordringsägare. Det är problemet. Om Hassan Bil konkar kan man sälja hans bilar och betala en stor del av skulderna hos boet. Hassan bil omsätter inte heller miljarder.

Om lånen har bra säkerhet/betalningsförmögna gäldenärer så är det en helt annan femma. Då hade inte problemet uppståt. Du kan inte jämföra det med Hassan Bil eller dylikt.
2020-12-08, 23:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
1. Folk har tillgångar placerade där, kanske allt de har av något betydande värde. När ett företag konkar kanske man förlorar en vara eller dylikt. Troligtvis inte allt man äger.

2. Nej. Skillnaden är att när man lånar ut pengar och lånen är värdelösa tillgångar så finns det inget som konkursboet kan dela ut till fordringsägare. Det är problemet. Om Hassan Bil konkar kan man sälja hans bilar och betala en stor del av skulderna hos boet.

Om lånen har bra säkerhet/betalningsförmögna gäldenärer så är det en helt annan femma. Då hade inte problemet uppståt. Du kan inte jämföra det med Hassan Bil eller dylikt.

Ja som aktieägare förlorar man också om man har investerat pengar i företaget. Ta ansvar för dina affärer.
2020-12-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ja som aktieägare förlorar man också om man har investerat pengar i företaget. Ta ansvar för dina affärer.
Vad har det med saken att göra?
Löser det problemet?
Ska banker få göra livet surt för massa människor för att... folk ska ta ansvar för deras affärer? Eller tror du folk i gemen insåg vad som försigick, det kanske stod i nåt avtal man hade med banken när man gjorde affärer med dem eller vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in