2020-12-08, 22:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det faktum att de som köper bostad i storstäderna ligger vid taket för vad de får låna visar tydligt att priserna är för höga.
Hur ser det resonemanget ut?
2020-12-08, 22:27
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det funkar precis som jag skrev. Om du betalar 100 kr i ränta till mig får jag betala 30 kr i skatt. Dessa 30 kr får du i form av ett ränteavdrag. Staten är bara en onödig mellanhand, utan min skatt och ditt ränteavdrag skulle jag kunna sänka räntan till dig i motsvarande grad.

Det är ju ditt missförstånd. Banken behöver inte betala kapitalskatt på räntan för det är inkomst av näringsverksamhet. Staten har däremot sagt att privatpersoner som tagit lån slipper betala allt. Vem subventionerar det då? Jo, privatpersoner utan lån.
2020-12-08, 22:28
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
WOW Försöker du trolla oss eller menar du allvar?

Även kapitalinkomst skatten syns på skattsedeln? All skatt syns där. Samt alla skatteavdrag.

Du såg säkert Ohsit.Cuntwells svar. Vad han säger är precis det jag frågade om. Staten är bara mellanhand och tillför inte något. Då kan ränteavdraget tas bort.

Att det inte är sant när banken är ett företag är en annan sak.
2020-12-08, 22:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur ser det resonemanget ut?

Vad tror du själv? Får du inte låna för att din inkomst inte räcker till (trots att du anser dig kunna hantera skulden) så är priserna för höga. Stora delar av Stockholm är off-limits för vanligt folk idag.

Jag räknade lätt i huvudet och med en inkomst på 43 600 kronor i månaden får du låna drygt 2 miljoner vilket räcker till en 2:a i sämre område. Givetvis blir det bättre om man är två men det bor många singlar i Stockholm(inklusive många förstagångsköpare).
2020-12-08, 22:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är ju ditt missförstånd. Banken behöver inte betala kapitalskatt på räntan för det är inkomst av näringsverksamhet. Staten har däremot sagt att privatpersoner som tagit lån slipper betala allt. Vem subventionerar det då? Jo, privatpersoner utan lån.

Vad i mitt inlägg är fel menar du? Vet du inte att jag får betala 30 kr i skatt om du betalar 100 kr i ränta till mig?
2020-12-08, 22:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Vad i mitt inlägg är fel menar du? Vet du inte att jag får betala 30 kr i skatt om du betalar 100 kr i ränta till mig?

Det stämmer för privatpersoner men inte för banken.
2020-12-08, 22:36
Medlem
Citat:
Men snälla du, det finns massor av regelverk för finansmarknaden, du framstår som en fullblodsidiot när du hävdar att det inte var en reglerad marknad år 2008. Gör en enkel googling innan du kastar ur dig sådana stolligheter.

Det är lite som att hävda att Sovjet föll pga för lite kommunism.
Bankmannen vet alltså inte vilka regler som fanns. Jag sa dessutom inte att den var avreglerad men du har kanske lässvårigheter. Inget att skämmas för.

Finanskrisen 08 skedde just pga slappa regler gällande lån eller vad menar du var orsaken? För mycket?
2020-12-08, 22:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det stämmer för privatpersoner men inte för banken.

Bankerna betalar förstås också en lång rad skatter, du tror väl inte att deras verksamhet är skattebefriad?
Nej vill man ta bort ränteavdragen får man ta bort kapitalskatten också. Det är förstås inte rättvist att jag få betala 30 kr i skatt om du betalar 100 kr i ränta till mig men du inte får ett avdrag på samma belopp. Det är heller inte rättvist om jag får skatta för kapitalinkomster men inte får dra av för kapitalförluster. Endast indoktrinerade kommunister har svårt för detta.
2020-12-08, 22:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Bankmannen vet alltså inte vilka regler som fanns. Jag sa dessutom inte att den var avreglerad men du har kanske lässvårigheter. Inget att skämmas för.

Finanskrisen 08 skedde just pga slappa regler gällande lån eller vad menar du var orsaken? För mycket?

Om du har glömt vad du skrev så finns inläggen kvar:
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Och det är där du har problemet. ALLA icke-reglerade marknaden kraschar förr eller senare.

Varför regleringar krävs.

Citat:
Har du exempel på det och menar du att reglerade marknader inte kraschar?

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Finanskrisen 2008.

Om man reglerar en punkt så kan inte den punkten leda till krasch. Sen att det finns andra punkter som kan leda till krasch är en annan femma och man borde då även ha reglerat den punkten.
Du hävdade att finansmarknaden 2008 var ett exempel på en krasch av en marknad som inte var reglerad.
2020-12-08, 22:42
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Bankerna betalar förstås också en lång rad skatter, du tror väl inte att deras verksamhet är skattebefriad?
Nej vill man ta bort ränteavdragen får man ta bort kapitalskatten också. Det är förstås inte rättvist att jag få betala 30 kr i skatt om du betalar 100 kr i ränta till mig men du inte får ett avdrag på samma belopp. Det är heller inte rättvist om jag får skatta för kapitalinkomster men inte får dra av för kapitalförluster. Endast indoktrinerade kommunister har svårt för detta.

Öh,
nu har du nog missförstått något. Det känns nästan som att du gissar saker om mig.

Fakta är att några miljoner bostadslåneinnehavare betalar ränta till banken och får avdrag för det. Banken tar dessa intäkter som en del av sin normala verksamhet och kvittar dem mot löner, kontorshyra, bonus till ledningen och så vidare innan slutsumman blir skattepliktig.

Det är alltså inte lika för lika. Därför blir mitt ränteavdrag en subvention från de som inte har lån.

Resten av ditt gnäll har inte med topic att göra.
2020-12-08, 22:44
Medlem
Citat:
Om du har glömt vad du skrev så finns inläggen kvar:

Du hävdade att finansmarknaden 2008 var ett exempel på en krasch av en marknad som inte var reglerad.
Nej du citerar en annan person. Jag skrev att ingen motsätter sig att inga regler finns (nån kanske gör det iofs) och att det som är intressant är vilka regler som gäller för lånen; vem som får lån och hur mycket man får låna.

Edit: jag menade såklart att ingen motsätter sig att regler finns.
Senast redigerad av Merlin01 2020-12-08 kl. 22:52.
2020-12-08, 22:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Öh,
nu har du nog missförstått något. Det känns nästan som att du gissar saker om mig.

Fakta är att några miljoner bostadslåneinnehavare betalar ränta till banken och får avdrag för det. Banken tar dessa intäkter som en del av sin normala verksamhet och kvittar dem mot löner, kontorshyra, bonus till ledningen och så vidare innan slutsumman blir skattepliktig.

Det är alltså inte lika för lika. Därför blir mitt ränteavdrag en subvention från de som inte har lån.

Resten av ditt gnäll har inte med topic att göra.

Jag behöver inte gissa saker om dig, jag ser vilka stolligheter du skriver men svara gärna på dessa två exempel:

1. Du betalar 100 kr i ränta till mig. Anser du att det är rätt att jag får skatta för den ränteinkomsten men att du inte får tillbaks motsvarande belopp som jag betalar i skatt?

2. Jag har en ränteinkomst på 100 kr och en ränteutgift på 100 kr. Anser du att jag då ska betala skatt för detta eller inte?

Antar att du inte kommer svara på dessa enkla frågor utan istället bara svamla något osammanhängande men då bevisar du bara en gång till att du är en kommunist som inte kan stå för dina åsikter. Skattelagstiftningen måste hänga ihop så om du vill vara seriös kan du inte fly undan dessa exempel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in