Citat:
Ursprungligen postat av
von Hindenburg
Öh,
nu har du nog missförstått något. Det känns nästan som att du gissar saker om mig.
Fakta är att några miljoner bostadslåneinnehavare betalar ränta till banken och får avdrag för det. Banken tar dessa intäkter som en del av sin normala verksamhet och kvittar dem mot löner, kontorshyra, bonus till ledningen och så vidare innan slutsumman blir skattepliktig.
Det är alltså inte lika för lika. Därför blir mitt ränteavdrag en subvention från de som inte har lån.
Resten av ditt gnäll har inte med topic att göra.
Jag behöver inte gissa saker om dig, jag ser vilka stolligheter du skriver men svara gärna på dessa två exempel:
1. Du betalar 100 kr i ränta till mig. Anser du att det är rätt att jag får skatta för den ränteinkomsten men att du inte får tillbaks motsvarande belopp som jag betalar i skatt?
2. Jag har en ränteinkomst på 100 kr och en ränteutgift på 100 kr. Anser du att jag då ska betala skatt för detta eller inte?
Antar att du inte kommer svara på dessa enkla frågor utan istället bara svamla något osammanhängande men då bevisar du bara en gång till att du är en kommunist som inte kan stå för dina åsikter. Skattelagstiftningen måste hänga ihop så om du vill vara seriös kan du inte fly undan dessa exempel.