2020-12-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Börjar bli lite tradigt. Och rapport först i i slutet av Feb

Vi får bita ihop!
Citera
2020-12-07, 20:48
Medlem
Jaha, restposten gick igenom och nu har jag 38.054 aktier.... and ticking...

Skall vi fortsätta på dessa nivåerna så ökar jag. Sedan kan jag sälja en skvätt på en positiv uppgång på rapporten, men säljer inte för ett öre under 4 kr i alla fall.
Citera
2020-12-08, 09:32
Medlem
Jag har också precis köpt mer. Frågan är nu om det är en bra affär att köpa en fastighet istället för att hyra? Positivt är nog att jag är ledig den 8:e december åtminstone och kanske skulle ta mig till bolagsstämman Det är inom cyckel avstånd....

Gissar att de vill expandera och ta över hela fastigheten. Svårt att se Swemet plötsligt bli hyresvärd?
Citera
2020-12-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag har också precis köpt mer. Frågan är nu om det är en bra affär att köpa en fastighet istället för att hyra? Positivt är nog att jag är ledig den 8:e december åtminstone och kanske skulle ta mig till bolagsstämman Det är inom cyckel avstånd....

Gissar att de vill expandera och ta över hela fastigheten. Svårt att se Swemet plötsligt bli hyresvärd?

Nu vet jag inte vad du talar om!

Jag trodde Swemet hyrde sina lokaler av VD.... vill VD nu sälja till Swemet gäller ju verkligen att hålla koll så priset blir rimligt.

Och nej, det brukar vara dumt att äga en fastighet för ett sådant här bolag. Framförallt en konsult som kan behöva vara flexibel och lättfotad.
Citera
2020-12-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu vet jag inte vad du talar om!

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/08/swemet-swemet-kallar-till-extra-stamma-den-29-december-for-att-godkanna-fastighetskop.html

Nej, att äga lokalerna är nog inte smart alls. Bättre att hyra av någon större aktör. Låter lite som att huvudägaren fill frigöra kapital till annat.
Citera
2020-12-08, 10:15
Medlem
Citat:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/08/swemet-swemet-kallar-till-extra-stamma-den-29-december-for-att-godkanna-fastighetskop.html

Nej, att äga lokalerna är nog inte smart alls. Bättre att hyra av någon större aktör. Låter lite som att huvudägaren fill frigöra kapital till annat.

Fasen också... jag gillar inte detta alls... byter revisor också.... "hög arbetsbelastning".

Det står också att Swemet har fastigheten till 85%. Det finns således inte mkycket utrymme attv expandera.

Ja, verkar som att huvudägaren vill casha hem pengar. Men det är fasen inte bra för oss andra ägare.

Piss tycker jag!
Citera
2020-12-08, 10:34
Medlem
Citat:

Om du tar cykelen dit tycker jag du kan fråga hur detta matchar de expansionsplaner man har.

Om expansionen blir lyckosam kan man behöva anställa nytt folk och då blir man snart trångbodda.

Det rimligaste vore att Swemet letar lokal av en etablerad hyresvärd. I Linköping finns väl gott om lämpliga lokaler för en konsult i deras storlek.

Så kan VD realisera sitt kapital genom att sälja till ett fastighetsbolag.

Eller så säljer han till ett fastighetsbolag direkt och Swemet får en ny hyresvärd.

Jag ser hur detta kan gynna VD-janne, men inte hur det är bra för Swemet.

Jävla skit faktiskt... är VD sådan... jag gillar inte!
Citera
2020-12-22, 10:20
Medlem
Citat:
Jag ser hur detta kan gynna VD-janne, men inte hur det är bra för Swemet.

Jävla skit faktiskt... är VD sådan... jag gillar inte!

Det är ju tydligt på kursen att draget att köpa loss lokalerna från VD inte direkt lockar köpare till aktien. Frågan är hur man skall resonera nu? Det finns ju inga orosmoln kring verksamheten vad jag kan se?

Visserligen sjunker aktien rejält idag men det finns ju knappt varken säljare eller köpare. 6000 kr i omsättning imponerar inte. Kan det vara så att VD äger en för stor andel av bolaget och det helt enkelt finns för få aktier som det handlas med? Minimum bör ju vara att minst 20% eller så av ett bolag ägs av folk som handlar, snarare än investerar, i ett börsbolag då annars är det ju ingen poäng att vara på börsen.

Har köpt lite mer idag åtminstone och närmar mig mitt tidigare mål på att äga 10k nu. Det måste bara vara smart att gå vidare mot 15k aktier om kursen stannar kvar här nere? När får vi en rapport med siffror nästa gång?
Citera
2020-12-22, 10:25
Medlem
Citat:
Det är ju tydligt på kursen att draget att köpa loss lokalerna från VD inte direkt lockar köpare till aktien. Frågan är hur man skall resonera nu? Det finns ju inga orosmoln kring verksamheten vad jag kan se?

Visserligen sjunker aktien rejält idag men det finns ju knappt varken säljare eller köpare. 6000 kr i omsättning imponerar inte. Kan det vara så att VD äger en för stor andel av bolaget och det helt enkelt finns för få aktier som det handlas med? Minimum bör ju vara att minst 20% eller så av ett bolag ägs av folk som handlar, snarare än investerar, i ett börsbolag då annars är det ju ingen poäng att vara på börsen.

Har köpt lite mer idag åtminstone och närmar mig mitt tidigare mål på att äga 10k nu. Det måste bara vara smart att gå vidare mot 15k aktier om kursen stannar kvar här nere? När får vi en rapport med siffror nästa gång?

Helt otroligt den är under 2 igen...

26/2 kommer rapporten.
Citera
2020-12-22, 13:59
Medlem
Citat:
Helt otroligt den är under 2 igen...

26/2 kommer rapporten.
Jag har fyllt på som attan runt 2. Satt och fyllde även idag på 2,03. Nu kom pm om finsk order på över miljonen med goda möjligheter på följdorder på över 10 miljoner. Man tackar som en fin julklapp.
Citera
2020-12-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Jag har fyllt på som attan runt 2. Satt och fyllde även idag på 2,03. Nu kom om om finsk order på över miljonen med goda möjligheter på följdorder på över 10 miljoner. Man tackar.

Har finnarna beställt nu?? Länk?

Jag köpte en skvätt till för 2.22...
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-12-22 kl. 14:17.
Citera
2020-12-22, 14:02
Medlem
Citat:
Har finnarna beställt nu?? Länk?
Swemet tar order i Finland på 1MSEK
Swemet följer upp sin tidigare order i Finland med ännu en order till samma kund, ordervärde 1 MSEK med ytterligare potential uppskattat till 10 MEK. Leverans sker under Q1, 2021

Efter att kunden i sin förstudie med genomgång av såväl Swemets mätare som den IT-plattform som Swemet erbjuder blir Swemet en totalleverantör av såväl mätare som IT-lösningar.

Anders Sagadin, Styrelseordförande Swemet; "Vi fortsätter utveckla bolagets erbjudande till marknaden. Vårt mål är att vidareutveckla och paketera bolagets helhetslösning, med en större komponent av återkommande och löpande intäkter baserade på den IT-plattform som Swemet erbjuder. Plattformen ger våra kunder möjligheten att på säkert och effektivt sätt administrera sin installerade bas av mätare."

Med ordern från Finland så etablerar sig Swemet på en ny marknad och ser möjligheter i främst Finland och Danmark under 2021.

Linköping 2020-12-22

För mer information,

Swemet AB (publ);
Jan Axelsson, VD
Telefon: +46 70 952 12 80
E-post: jan.axelsson@swemet.se

Anders Sagadin, Styrelseordförande
Telefon: +46 70 699 40 00
E-post: anders@sagadin.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera