2020-06-24, 22:15
Medlem
Sjuntorparns avatar
Mycket intressant bolag som jag nyligen köpt in mej i.
Ta er tid att läsa på. Ser riktigt bra ut. Mycket stark marknad framför oss.

Omsättning för 2019: 29,8 miljoner. med en vinst på 2,2 miljoner. 14 öre/aktie.

Börsvärde: endast 24 miljoner.

https://swemet.se

Några highlights.

"Fortsatt stark marknad i Sverige fram till 2025 med befintliga kunder och ett antal nya kunder."

"Swemet har gått in i ny fas vilket starkt förbättrat omsättning och resultat."

"På helårsbasis är det en rejäl omsättningsökning vilket från bolaget är förväntat och förutspått. Med ökat kundantal kan vi förvänta oss en fortsatt omsättningsökning under 2020. Avskrivningarna minskar successivt, 2,0MSEK 2019, 1,2MSEK 2020 och 0,4MSEK 2021 och kommer bidra till en stark resultatutveckling efter skatt."

"Swemet har gått in i ny fas vilket starkt påverkat omsättning och resultat. Effekten av försäljningsökningen under 2019 har huvudsakligen hamnat under det andra halvåret. Under 2020 uppnår vi full effekt under hela året."

"Swemets servicesida med konsulttjänster går fortsatt starkt och tillsammans med tjänster omkring mätarbytena till våra kunder ger det full beläggning."

"Swemet har gjort ansträngningar i Finland, Danmark och Frankrike Ett flertal presentationer och besök förväntas resultera i startuporders."

"Swemet är med sin kompetens och erfarenhet i en bra position för att utöka Bolagets marknads-andel."

"har erhållit den första ordern till en finländsk kund. Efter en tids anpassning av mätarens funktionalitet till de specifika tekniska krav som kunden ställt har Swemet erhållit den första ordern om ca 150TSEK. Kunden har ett totalt behov av mätare till ett värde av 10MSEK."

senast 1 januari 2025 ska samtliga 5,4 miljoner elmätare bytas i Sverige. Swemet har produkterna och kompetensen.

Många fina ordrar senaste året. Läs alla PM.
Citera
2020-06-24, 23:46
Medlem
De senaste 10 åren har företaget aktie inte levererat något.

Så de sysslar med infrastruktur för mätdatainsamlingen ? och nyligen fått en exportorder på 150 TSEK till Finland. De är ingenting, liten order.

De har haft förlust år mer än vad de har haft vinst år.

Deras kortsiktiga skulder är stora, och de kommer kanske tvingas omsätta sina omsättningstillgångar för att betala av dem, då deras kassaflöde från löpande verksamheten endast är 433' och jag antar att de tar ut hälften av dem, ifall man ser kassaflödet från finansieringsverksamheten, vilket är ägartransaktioner mellan företaget och ägarna.

deras rörelsekostnader är stora.

Man ska vara försiktig med potentiella tillväxtföretag.
Då om det går skit, så kan man inte gå ur sin position, de deras aktie är illiquid.

Hur mycket har du gått in med? Bara nyfiken.
Personligen skulle jag inte röra aktien.

Slutligen så vill jag bara påpeka att varje lednings uppgift är att säga "fina ord" om verksamheten även när det inte är så fint.

Show me the results! är det som är viktigast, dessutom har de säkrat de framtida orders? eller är det bara ord.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2020-06-24 kl. 23:48.
Citera
2020-06-25, 05:29
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
De senaste 10 åren har företaget aktie inte levererat något.

Så de sysslar med infrastruktur för mätdatainsamlingen ? och nyligen fått en exportorder på 150 TSEK till Finland. De är ingenting, liten order.

De har haft förlust år mer än vad de har haft vinst år.

Deras kortsiktiga skulder är stora, och de kommer kanske tvingas omsätta sina omsättningstillgångar för att betala av dem, då deras kassaflöde från löpande verksamheten endast är 433' och jag antar att de tar ut hälften av dem, ifall man ser kassaflödet från finansieringsverksamheten, vilket är ägartransaktioner mellan företaget och ägarna.

deras rörelsekostnader är stora.

Man ska vara försiktig med potentiella tillväxtföretag.
Då om det går skit, så kan man inte gå ur sin position, de deras aktie är illiquid.

Hur mycket har du gått in med? Bara nyfiken.
Personligen skulle jag inte röra aktien.

Slutligen så vill jag bara påpeka att varje lednings uppgift är att säga "fina ord" om verksamheten även när det inte är så fint.

Show me the results! är det som är viktigast, dessutom har de säkrat de framtida orders? eller är det bara ord.

Scrolla tillbaka några månader i Pm-listan. Bolaget får stora ordrar. Mångmiljonorders.

Den senaste på ynka 150 000 var den första i Finland. en testorder. Räknar med mycket fler därifrån. Mycket större.
Även om svenska marknaden är big enough kommande år.

"show me the results"? Vinst 14 öre per aktie, 2019.
Bra vind i seglet väntas kommande 5 år.
5.4 miljoner elmätare ska bytas bara i Sverige.
Hela EU ska uppgradera sina mätare.

Läs igenom ett år av PM innan du svarar. (och inte bara rubrikerna) inte bara det senaste. Men helt rätt, man ska vara kritisk.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-06-25 kl. 06:05.
Citera
2020-06-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Scrolla tillbaka några månader i Pm-listan. Bolaget får stora ordrar. Mångmiljonorders.

Den senaste på ynka 150 000 var den första i Finland. en testorder. Räknar med mycket fler därifrån. Mycket större.
Även om svenska marknaden är big enough kommande år.

"show me the results"? Vinst 14 öre per aktie, 2019.
Bra vind i seglet väntas kommande 5 år.
5.4 miljoner elmätare ska bytas bara i Sverige.
Hela EU ska uppgradera sina mätare.

Läs igenom ett år av PM innan du svarar. (och inte bara rubrikerna) inte bara det senaste. Men helt rätt, man ska vara kritisk.

Hur mycket är du inne med? om man får fråga?
Citera
2020-06-25, 13:19
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur mycket är du inne med? om man får fråga?

Brukar va inne med några månadslöner i dessa småbolag. I Swemet är jag inne med några till.
Att handeln i aktien är obefintlig/låg visar på att risken är låg. Ägare släpper ej guldkornet.

Går inte avyttra på minuten kanske, men det har jag inget behov av.
Tror verkligen på Swemet. I år och kommande år.
Citera
2020-06-25, 13:35
Medlem
Sjuntorparns avatar
Såg igår hur aktien stack 30% med endast 230 000kr i aktieomsättning.
När några miljoner kr vill in på en dag så kommer det bli dyrt.
Citera
2020-06-27, 14:24
Medlem
Denna är ju lite intressant. Man vände till vinst 2019 och då var soliditeten i det närmaste urgröpt. En emission hade varit nödvändig.

Nu kan man ladda batterierna men soliditeten är 22% (mot 8% som lägst)

Men det är uppenbart att man går med vinst när man nu fått snurr på det. Men det verkar vara två kunder som står för resultatförbättringen. De måste hitta fler kunder ganska snabbt...

Jag antar de stora nätoperatörerna gör egna mätare? De inriktar sig mot de mindre nätbolagen. Vilken är konkurrensen månne.

En annan sak jag snappade upp är att de har kinesiska underleverantörer. Frågan är hur stabilt det är i denna Oredans Tid, men jag antar det inte är en jättefråga.

En liten slant kan man piffa in. IoT is da shit och frågan är om alla leverantörer klarar tekniken? Swemet verkar ligga i framkant i alla fall.

Kul!! Ett PE på 17 är sannerligen inget som kräver en raketresa.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-06-27 kl. 14:27.
Citera
2020-06-27, 15:19
Medlem
Citat:
Brukar va inne med några månadslöner i dessa småbolag. I Swemet är jag inne med några till.
Att handeln i aktien är obefintlig/låg visar på att risken är låg. Ägare släpper ej guldkornet.

Går inte avyttra på minuten kanske, men det har jag inget behov av.
Tror verkligen på Swemet. I år och kommande år.

Jag skall känna på den på måndag. Kursförändringen under 2019 när man vände till vinst var inte så kraftig som den borde varit. Ett sådant här bolag kan svälja ett rejält PE, men ligger på 17...

Det krävs ingen vinsttillväxt att tala om för att försvara det, man får hoppas att 2019 inte var ett "lyckans år". troligen var det ett rejält trendbrott och marknadsgenomslag.

Om en liten skutt som Växjö Energi som kund får ett sådant genomslag... det kryllar ju av lokala nätoperatörer.

Jag köper och lägger i den berömda byrålådan ett par-tre år.
Citera
2020-06-27, 17:03
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skall känna på den på måndag. Kursförändringen under 2019 när man vände till vinst var inte så kraftig som den borde varit. Ett sådant här bolag kan svälja ett rejält PE, men ligger på 17...

Det krävs ingen vinsttillväxt att tala om för att försvara det, man får hoppas att 2019 inte var ett "lyckans år". troligen var det ett rejält trendbrott och marknadsgenomslag.

Om en liten skutt som Växjö Energi som kund får ett sådant genomslag... det kryllar ju av lokala nätoperatörer.

Jag köper och lägger i den berömda byrålådan ett par-tre år.

Lycka till. När man grottat ner sej i bolaget är man fast.

(Jag lägger in 2 länkar för att få med dom i tråden, för andra som är intresserade.)

Från 2017:
https://investor.swemet.se/nyheter/valbesokta-mfa-dagar-24-25-januari-pa-swemets-kontor-i-vaxjo-52601?page=4

"Störst uppmärksamhet mötte förevisningen där Swemet, med utgångspunkt från sitt system kunde uppvisa byte av standard för elnätskommunikation från G3-PLC till radiokommunikation LoRA under full drift utan spänningsavbrott på enskild mätare. Mätarbyten kräver såväl administration som höga kostnader - tack vare Swemets teknologi så får nätbolagen stora besparingseffekter. Vidare så erbjuder Swemet, genom sitt exklusiva samarbete med den världsledande leverantören ZTE de förmånligaste priserna vilket positionerar Swemet som marknadens ledande aktör.

Swemets VD, Jan Axelsson, "Det är en unik och enastående funktion som Swemet påvisar, vi hanterar alla standarder som marknaden visar intresse för. Vi får en betydande respons - värt att nämna några av de närvarande nätbolagen, VEB Växjö Energi, Olofströms Kraft och Landskrona Energi, som tillsammans med övriga deltagare äger ca 140.000 mätare."

Från 2020-05-25
https://investor.swemet.se/nyheter/introduktion-av-nbiot-teknik-i-swemets-matarutbud-77912

"Bolaget har tre kunder som efterfrågat den nya tekniken och efter tester kan vi nu bekräfta att konceptet fungerar fullt ut i vårt system. Till befintliga kunder kan det komma bli ett komplement men Bolaget har nya kunder som överväger att enbart välja NBIoT som kommunikationsteknik."

En mätare motsvarar cirka 1000kr i omsättning för Swemet.
Bolaget utvecklar sina egna mätare. Tillverkas i Kina.

Tror det är en tidsfråga innan det rasslar till rejält här.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-06-27 kl. 17:35.
Citera
2020-06-27, 17:20
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:

PE 17 som står på avanza stämmer inte. Vinsten för 2019 var inte 0.10 öre per aktie. Den justerades till 0.14 öre per aktie.

https://investor.swemet.se/nyheter/swemet-ab-publ-justerar-upp-arets-resultat-med-660-tsek-for--77268

Vilket ger ett PE på ynka 13.5. Ännu bättre. Nyckeltal är dock meningslöst i detta fallet.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-06-27 kl. 17:26.
Citera
2020-06-27, 17:49
Medlem
Citat:
PE 17 som står på avanza stämmer inte. Vinsten för 2019 var inte 0.10 öre per aktie. Den justerades till 0.14 öre per aktie.

https://investor.swemet.se/nyheter/swemet-ab-publ-justerar-upp-arets-resultat-med-660-tsek-for--77268

Vilket ger ett PE på ynka 13.5. Ännu bättre. Nyckeltal är dock meningslöst i detta fallet.

Nyckeltalet PE talar ju om att marknaden inte ännu värderar Swemet som ett tillväxtbolag. Och det är intressant.

P/S ligger på ca 1... även det är fascinerande.
Citera
2020-06-27, 18:09
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Nyckeltalet PE talar ju om att marknaden inte ännu värderar Swemet som ett tillväxtbolag. Och det är intressant.

P/S ligger på ca 1... även det är fascinerande.

Ja, du har rätt. Har själv aldrig brytt mej om PE-tal. När folkmassan ska in så bryr sej ingen.
"De ä ba å köp."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in