Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-07, 23:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Faktum kvarstår. Kärnkraften har en ökande trend.

Tre spikar i kärnkraftens kista
Dom flesta har insett att kärnkraften är en döende teknik. Dom sista 15 årens erfarenhet i Europa talar sitt tydliga språk.
Se på Finland – Olkiluoto 3, Frankrikes – Flamanville och England – Hinkley Point

Ungefär så här skulle jag sammanfatta dessa projekt.
– Dom skulle ta fyra år och är inte klara efter 15 år.
– Dom skulle ha kostat runt 3 miljarder euro och är uppe i över 10 miljarder, utan att vara klara.
– Massor av problem har upptäckts under pågående byggen. Ofta relaterade till säkerhet.

Hur är man funtad om man tycker att detta är bra?

Problemet för dom som satsat ca 100 miljarder SEK i projekt som nu uppenbart aldrig kommer att löna sig är att dom inte kan erkänna att det hela var fel. Misstagen att starta sådana här projekt är för stora och för kostsamma för att kunna erkännas. I stället får elkonsumenterna betala ett överpris för elen i 50-60 år framåt.

Även Indien och Kina har upptäkct detta. Dom kommer troligen, för att undvika skammen, att avsluta dom projekt som påbörjats, men sedan är det tveksamt om det påbörjas några nya kärnkraftsprojekt. Kärnkraften är för dyr, för farlig och skapar avfallsproblem som ingen vet hur dom ska lösas på ett säkert sätt. I 100000 år. Dessutom är det närmast omöjligt att förhindra att kärnkraft bidrar till kärnvapenspridning.

Citera
2020-12-07, 23:58
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här gör du misstaget att tänka dig att atmosfären bara är en ett tunt skikt där en foton antingen passerar eller absorberas. I verkligheten är den dock tjock och fotoner kan absorberas och återutsändas många gånger. Man måste då ta hänsyn till sådant som att vattenånga är väldigt ojämnt fördelad i atmosfären..

För frekvenser som inte ligger i någon atmosfärsgas absorptionsband är atmosfären genomskinlig. Det är därför den klara himlen kan vara kallare än -50 C trots att ett moln intill ligger på 0 C. Återabsorption handlar om att energi som absorberats återstrålar som svartkroppsstrålning så att en del kan absorberas. Om absorptionen är a blir återabsorptionen a i kvadrat, alltså om a är 10% blir återabsorptionen 1 %.

.
Citat:
Men utgå ocskå från att det finns andra som både tänkt och mätt bättre. Om alla skulle återuppfinna hjulet skulle vi inte komma någon vart.

Jodå. Det finns många vettiga människor som är värda att lyssna på. Men innan jag tar till mig en åsikt och tar ansvar för att föra den vidare försöker jag kolla att den stämmer med mina erfarenheter. Att författarens kompisar har godkänt en åsikt ger jag inte mycket för.
Citera
2020-12-08, 00:18
Medlem
Precis vad man kände på sig om alla dessa klimatprojekt.

Sidan är bakom någon form av betalvägg, men den går att kringgå genom att hålla ner "Esc" tangenten när sidan laddas.

UN agency hit with corruption allegations at climate projects

Citat:
The United Nations Development Programme is facing several allegations of fraud and corruption linked to the multibillion-dollar Global Environment Facility, according to documents seen by the Financial Times.
Citera
2020-12-08, 00:26
Medlem
lasternassummas avatar
Om konsten att förstå vad Bortamatchen egentligen menar i sina inlägg
Utgående från en diskussion om vad Bortamatchen egentligen menar i sina inlägg så vill jag se närmare på detta, som Bortamatchen skrev och som tolkats olika:

"Men det finns en uppenbar risk att minskade utsläpp påverkar klimatet på ett mycket mer omedelbart sätt än ökande co2."

Om påståendet ska tolkas som att en snabb minskning av partikelutsläpp kan ha en temperatursänkande effekt, så är det korrekt.

Om påståendet ska tokas som att den pågående klimatförändring som vi ser är mer resultatet av minskande partikelutsläpp än av betydande koldioxidutsläpp som pågått under lång tid, som ökar och som ackumuleras i atmosfären, så är det direkt missvisande och vilseledande.

Jag gjorde den andra tolkningen. Varför skulle annars koldioxid över huvud taget nämnts om det var påverkan av partikelutsläpp som skulle belysas? Dessutom skriver han om påverkan på klimatet, inte om om något som sker omedelbart och på kort sikt. Förvisso är det också lite motsägelsefullt att skriva om "klimatet" som något som ändras "omedelbart", vare sig vi talar om påverkan från patikelutsläpp eller från koldioxid. Man kan ju säga att temperaturen stiger som en följd av klimatförändringen, men man kan ju inte säga att klimatet 2020 var varmare än dom närmast föregående tio åren. Eftersom vi vet att ett enstaka år är för kort tid att basera långtgående slutsatser om klimatet på.

Att vi över huvud taget diskuterar hur Bortamatchens inlägg ska tolkas är väl ett tecken på att det vore en fördel om hen kunde uttrycka sig lite tydligare?

Citera
2020-12-08, 00:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Precis vad man kände på sig om alla dessa klimatprojekt.

Sidan är bakom någon form av betalvägg, men den går att kringgå genom att hålla ner "Esc" tangenten när sidan laddas.

UN agency hit with corruption allegations at climate projects

Miljontals dollar på villovägar i projekt i Ryssland
Här kan man läsa lite mer om detta:

https://www.business-standard.com/article/international/un-agency-faces-corruption-fraud-allegations-at-climate-projects-report-120120100064_1.html

«The audit of the UNDP’s GEF-funded projects — which covers 2018 and 2019 and is the first review of its kind since 2013 — comes against a backdrop of rising concern from some donor countries over management and oversight issues at the UNDP. An investigation by Foreign Policy in 2019 published whistleblower accounts alleging the misappropriation of millions of dollars at a UNDP-run GEF project in Russia. Twelve donor countries — including the US, France, Australia and Japan — have since sought an independent review of the UNDP’s handling of that project, according to a letter seen by the FT.»

Det kommer väl mer information om detta, men det vore intressant att veta vad det är för projekt i Ryssland som dom skriver om.

Notera dock att det handlar om ett projekt i Ryssland. Kanske är det lite väl förhastat och kategoriskt att utgående från korruption i ett projekt i Ryssland dra slutsatser om "alla dessa klimatprojekt". Om det är vad detta handlar om. Vi får säkert veta mer...

Senast redigerad av lasternassumma 2020-12-08 kl. 00:43. Anledning: Notera dock...
Citera
2020-12-08, 06:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om konsten att förstå vad Bortamatchen egentligen menar i sina inlägg
Utgående från en diskussion om vad Bortamatchen egentligen menar i sina inlägg så vill jag se närmare på detta, som Bortamatchen skrev och som tolkats olika:

"Men det finns en uppenbar risk att minskade utsläpp påverkar klimatet på ett mycket mer omedelbart sätt än ökande co2."

Om påståendet ska tolkas som att en snabb minskning av partikelutsläpp kan ha en temperatursänkande effekt, så är det korrekt.

Om påståendet ska tokas som att den pågående klimatförändring som vi ser är mer resultatet av minskande partikelutsläpp än av betydande koldioxidutsläpp som pågått under lång tid, som ökar och som ackumuleras i atmosfären, så är det direkt missvisande och vilseledande.

Jag gjorde den andra tolkningen. Varför skulle annars koldioxid över huvud taget nämnts om det var påverkan av partikelutsläpp som skulle belysas? Dessutom skriver han om påverkan på klimatet, inte om om något som sker omedelbart och på kort sikt. Förvisso är det också lite motsägelsefullt att skriva om "klimatet" som något som ändras "omedelbart", vare sig vi talar om påverkan från patikelutsläpp eller från koldioxid. Man kan ju säga att temperaturen stiger som en följd av klimatförändringen, men man kan ju inte säga att klimatet 2020 var varmare än dom närmast föregående tio åren. Eftersom vi vet att ett enstaka år är för kort tid att basera långtgående slutsatser om klimatet på.

Att vi över huvud taget diskuterar hur Bortamatchens inlägg ska tolkas är väl ett tecken på att det vore en fördel om hen kunde uttrycka sig lite tydligare?

Rättelse
Det rödmarkerade ovan blev fel. Det ska vara temperaturhöjande effekt.

Citera
2020-12-08, 08:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tre spikar i kärnkraftens kista
Dom flesta har insett att kärnkraften är en döende teknik. Dom sista 15 årens erfarenhet i Europa talar sitt tydliga språk.
Se på Finland – Olkiluoto 3, Frankrikes – Flamanville och England – Hinkley Point

Ungefär så här skulle jag sammanfatta dessa projekt.
– Dom skulle ta fyra år och är inte klara efter 15 år.
– Dom skulle ha kostat runt 3 miljarder euro och är uppe i över 10 miljarder, utan att vara klara.
– Massor av problem har upptäckts under pågående byggen. Ofta relaterade till säkerhet.

Hur är man funtad om man tycker att detta är bra?

Problemet för dom som satsat ca 100 miljarder SEK i projekt som nu uppenbart aldrig kommer att löna sig är att dom inte kan erkänna att det hela var fel. Misstagen att starta sådana här projekt är för stora och för kostsamma för att kunna erkännas. I stället får elkonsumenterna betala ett överpris för elen i 50-60 år framåt.

Även Indien och Kina har upptäkct detta. Dom kommer troligen, för att undvika skammen, att avsluta dom projekt som påbörjats, men sedan är det tveksamt om det påbörjas några nya kärnkraftsprojekt. Kärnkraften är för dyr, för farlig och skapar avfallsproblem som ingen vet hur dom ska lösas på ett säkert sätt. I 100000 år. Dessutom är det närmast omöjligt att förhindra att kärnkraft bidrar till kärnvapenspridning.

Förstår inte varför du känner sådant behov av att hålla högmässa.

Faktum kvarstår Kärnkraften ökar och många ledande experter tycker det är bra ide att bygga mer. Jag bara konstaterar faktum. Men du verkar ha svårt att acceptera när världen inte går som du vill.

Det är betydligt mer skam om man måste dra i bromsen och kört ner en massa pengar i sjön. Blir det problem så kanske de inte påbörjar några nya byggen men de som påbörjats kommer troligtvis göras färdigt.
Citera
2020-12-08, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
För frekvenser som inte ligger i någon atmosfärsgas absorptionsband är atmosfären genomskinlig. Det är därför den klara himlen kan vara kallare än -50 C trots att ett moln intill ligger på 0 C. Återabsorption handlar om att energi som absorberats återstrålar som svartkroppsstrålning så att en del kan absorberas. Om absorptionen är a blir återabsorptionen a i kvadrat, alltså om a är 10% blir återabsorptionen 1 %.
Så vad är a i verkligheten för våglängder som ligger inom CO2 eller H2O:s absorptionsband. Vet du det?
Citera
2020-12-08, 09:23
CO2 har sjunkit med nästan 10%.
Hur förklaras att 2020 beräknas bli det globalt varmaste året hittills, trots pågående pandemi och lägre CO2 än på länge?
Citera
2020-12-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamivitahuset
CO2 har sjunkit med nästan 10%.
Hur förklaras att 2020 beräknas bli det globalt varmaste året hittills, trots pågående pandemi och lägre CO2 än på länge?
CO2-halten fortsätter att stiga, det är utsläppen som minskat lite, men det gör bara att ökningstakten blir långsammare.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/
Citera
2020-12-08, 10:56
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du hoppade tyvärr till en felaktig slutsats angående mina åsikter.

Det är bevisat att detta år blir det varmaste i historien. Även om det följer en långsiktig trend (att det beror på CO2 är inget jag förnekar) så sticker detta år ut som extremt. Jag misstänker att anledningen till att året sticker ut är minskade luftföroreningar.

Det är inget som jag kan bevisa men någon annan här kanske är mer insatt.
Du svarade konstigt på mitt inlägg, därför ville jag ha ett klarläggande. Att vissa luftföroreningar skapar kallare klimat är väl känt, men du håller väl med om att vi måste stoppa utsläppen från fossila bränslen?
Citera
2020-12-08, 10:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
CO2-halten fortsätter att stiga, det är utsläppen som minskat lite, men det gör bara att ökningstakten blir långsammare.
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/
Det är en noterbart stadig linje in den sammanställningen.

Det ser ut som alla åtgärder som gjorts inte haft någon effekt alls. Inte ens alla nedstängningar i covids spår har haft någon som helst effekt på mängden co2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in