Citat:
Faktum kvarstår. Kärnkraften har en ökande trend.
Expert inom strålmedicin är som regel en läkare. Jag hittade dock Gerry Thomas som är Professor inom "Molecular Pathology at Imperial College London" Det kanske duger. Hon uttalar sig positivt om kärnkraft men kanske inte riktigt räknas som en kärnfysiker.
https://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/gerry-thomas-questions-our-fear-of-nuclear-power/11663622
Annars är som sagt läkare inte så involverade i kärnkraft debatten.
De flesta experter i ämnet är förstås kärnfysiker. Inte läkare.
Ja du är ganska tjatigt och svamlar om massa andra saker. Jag har märkt det. Det faktumet är förstås lika irrelevant som själva tjatet.
https://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/gerry-thomas-questions-our-fear-of-nuclear-power/11663622
Annars är som sagt läkare inte så involverade i kärnkraft debatten.
De flesta experter i ämnet är förstås kärnfysiker. Inte läkare.
Ja du är ganska tjatigt och svamlar om massa andra saker. Jag har märkt det. Det faktumet är förstås lika irrelevant som själva tjatet.
Tre spikar i kärnkraftens kista
Dom flesta har insett att kärnkraften är en döende teknik. Dom sista 15 årens erfarenhet i Europa talar sitt tydliga språk.
Se på Finland – Olkiluoto 3, Frankrikes – Flamanville och England – Hinkley Point
Ungefär så här skulle jag sammanfatta dessa projekt.
– Dom skulle ta fyra år och är inte klara efter 15 år.
– Dom skulle ha kostat runt 3 miljarder euro och är uppe i över 10 miljarder, utan att vara klara.
– Massor av problem har upptäckts under pågående byggen. Ofta relaterade till säkerhet.
Hur är man funtad om man tycker att detta är bra?
Problemet för dom som satsat ca 100 miljarder SEK i projekt som nu uppenbart aldrig kommer att löna sig är att dom inte kan erkänna att det hela var fel. Misstagen att starta sådana här projekt är för stora och för kostsamma för att kunna erkännas. I stället får elkonsumenterna betala ett överpris för elen i 50-60 år framåt.
Även Indien och Kina har upptäkct detta. Dom kommer troligen, för att undvika skammen, att avsluta dom projekt som påbörjats, men sedan är det tveksamt om det påbörjas några nya kärnkraftsprojekt. Kärnkraften är för dyr, för farlig och skapar avfallsproblem som ingen vet hur dom ska lösas på ett säkert sätt. I 100000 år. Dessutom är det närmast omöjligt att förhindra att kärnkraft bidrar till kärnvapenspridning.
–