2020-12-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
men hallå det funkar ju inte då kommer detta never försvinna
Ja de var de dom sa på tv4 iaf

Kolla på intervjun med Matti sällberg på tv4 i lördags , lite märkliga saker som iaf jag reagerade på..
Senast redigerad av Porky123 2020-12-07 kl. 14:54.
Citera
2020-12-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skulle säga placebo för att lugna dem som inte är föräldrar.
Jo, vem vet..
Hoppas innehåll är tomt oxå isf.
Men om man tittar i samhället så verkar detta placebo inte behövas, merparten verkar rätt obekymrade.
Citera
2020-12-07, 14:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
17 åringar då? Riskerar de smitta en person med nedsatt immunförsvar tex?
Självklart kan en 17-åring smitta precis som en 18-åring kan smitta. Det vet du lika bra som jag.
Det kommer alltid att bli gränsdragningar när det gäller frågor som denna.
T ex är alla över 70 år en prioriterad grupp men så vitt jag vet finns det inget som säger att det finns en dramatisk riskökning just på själva dagen man fyller sjuttio. Likväl är man inte prioriterad som 69,5-åring.

Tycker du själv att de nya vaccinerna ska ges till barn i Sverige fastän det inte är testat på några barn?
Citera
2020-12-07, 14:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Ändå så delar man nu i England ut gratis D-vitamin till 2,5 miljoner engelsmän i riskgruppen, undrar varför? Själv äter jag D-vitamin varje dag under vintern, påverkar mitt humör bland annat.
Det är väl för att de styrande tvingat folk inomhus som de känner sig pressade att kompensera för bristen på tillgång till sol genom en gratis vitaminburk? Alla i UK rekommenderas även i normala fall äta D-vitamin under vinterhalvåret, så gratisburken ersätter bara vad folk annars förväntas köpa själva. Genom att skicka den gratis till riskgrupper behöver dessa inte gå ut och införskaffa den själva.
Citera
2020-12-07, 14:52
Medlem
SodaFointains avatar
Det där reseintyget man kan få som kostar ca 1676. Hur länge är det giltigt. Slka man ta fär varje reda blir det dyrt. vi reser mycket. Man kan göra pvr test för att se om man har corona men de var slut. innan dess lär mina symptom försvinna. stod ögoninflammation kunde va symptom men inte så vanliga. man kan med göra antikroppstest på apoteket men det kostade.
Citera
2020-12-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är just av den anledningen som SCB jämför med antal döda 2015-2019. Du drar fel slutsats när du säger "det bor 1,3miljoner fler i Sverige nu jämfört med för 20 år sedan, så vi ska justera upp historiska siffror med faktorn
10/8,7

Det är rimligare att jämföra med de senaste 5 åren istället.

Visst, men det finns de som tror att 2020 är ett år som vi inte upplevt på hundra år när det kommer till dödlighet. Vilket inte stämmer. Förutom 2002 var det ett par tuffa år på 90-talet om jag minns rätt.

Och att man behöver ha med parametern hur många äldre äldre som levde i början på det året, samt också att ta med i beaktande hur året innan såg ut vad gäller över/underdödlighet.
Citera
2020-12-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jo, vem vet..
Hoppas innehåll är tomt oxå isf.
Men om man tittar i samhället så verkar detta placebo inte behövas, merparten verkar rätt obekymrade.
Här i Sverige så har man ju länge varit öppen med att viruset aldrig kommer försvinna. Många svenskar har nog kommit tillfreds med corona som det nya normala.

När man vaccinerat alla som är över 60 år så kommer dödstalen vara så låga att corona inte är nåt att bry sig om längre. Då kommer man snabbt glömma alla auktoritära drömmar om tvångsvaccinering.

I alla fall i Sverige. En stor andel av de unga i Sverige har redan haft corona. Det har samma effekt som att vara vaccinerad.

Det räcker gott och väl med att ha organiserad vaccination av de som är över 60 år. Resten kan få vaccinera sig på eget initiativ på vårdcentralen eller typ Vaccin Direkt. Det räcker med att vaccinet är gratis.
Citera
2020-12-07, 15:08
Avstängd
Enligt ny prognos från vaccinsamordnaren kommer det finnas volym att vaccinera 5 miljoner pers före sommaren.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-beskedet-fem-miljoner-vaccinerade-fore-sommaren/
Citera
2020-12-07, 15:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Det där reseintyget man kan få som kostar ca 1676. Hur länge är det giltigt. Slka man ta fär varje reda blir det dyrt. vi reser mycket. Man kan göra pvr test för att se om man har corona men de var slut. innan dess lär mina symptom försvinna. stod ögoninflammation kunde va symptom men inte så vanliga. man kan med göra antikroppstest på apoteket men det kostade.

Man kan inte se om man har "corona". Och precis allt är visst ett symptom numera. Hur lång är listan nu?

Själv hade jag lite huvudvärk igår kväll. Corona?
Citera
2020-12-07, 15:11
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I Brazilien har man gjort en randomiserad dubbelblindstudie som visar på ingen effekt på sjukhusvistelse, dödlighet med att ge D-vitamin:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.16.20232397v1.article-info

Nationella hälso- och sjukvårdsinstitutet i Storbritannien har gått igenom bevisen och ej kommit fram till att det har nån bevisbar effekt att använda D-vitamin:
https://www.nice.org.uk/advice/es28/chapter/Advisory-statement-on-likely-place-in-therapy

Saxat från kommentarerna till länken.

"This trial appears to have been a wasted opportunity.

It is unclear why Vitamin D3 was orally administered to severely ill C-19 patients. It can take a fortnight to be metabolised into Calcifediol, the active, metabolised form required to trigger an immune response. A most unhelpful delay to the effective treatment of severely ill COVID-19 patients."

Så man har alltså gett patienterna Höga doser av tabletter med Vitamin-D? Det tar ju ca 7 dagar innan kroppen omvandlar det till de nyttiga ämnet Calcifediol som jag tror även Trump fick injicerat under sin behandling. Frågan är då vad som skulle hända om man fick det injicerat istället?

De andra länken är ju från 29:e Juni. Har kommit fram fler och fler bevis för D-vitaminets nyttighet nu i höst...
Citera
2020-12-07, 15:12
Medlem
Har en fundering.. om en mutation uppstår (Det påstås i en annan tråd borde) inte vaccinet bli verkningslöst?
Citera
2020-12-07, 15:14
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Visst, men det finns de som tror att 2020 är ett år som vi inte upplevt på hundra år när det kommer till dödlighet. Vilket inte stämmer. Förutom 2002 var det ett par tuffa år på 90-talet om jag minns rätt.

Och att man behöver ha med parametern hur många äldre äldre som levde i början på det året, samt också att ta med i beaktande hur året innan såg ut vad gäller över/underdödlighet.
SARS-CoV-2 är ett virus som har fått ett genomslag som vi inte har upplevt på hundra år. Det är det som är poängen. Hade hela världen skött sig lika dåligt som Sverige så hade det varit betydligt fler döda.

Du kan ju tänka dig många av länderna i östasien, där folk bor väldigt tätt och där en stor del av befolkningen är gamla och i riskgrupper. Hade dom struntat i munskydd, behållt gränserna öppna osv, hur fan tror du det hade gått då?

Det är tack vare alla åtgärderna som har tagits som vi har lyckats hålla nere dödstalen.

Sverige blir ihågkommet som ett bra exempel på ett dåligt exempel.
https://www.wsj.com/articles/long-a-holdout-from-covid-19-restrictions-sweden-ends-its-pandemic-experiment-11607261658

Det hela är tragiskt på så många plan. Naturligtvis mest tragiskt för alla dem som dog för tidigt i onödan. Det är även tragiskt för FHM som myndighet - för deras anställda som får sämre utsikter att kunna sikta på en karriär internationellt. Det är tragiskt för Anders Tegnell att behöva avsluta sin karriär med detta nederlag, som förnekar honom alla segrar från sin tidigare karriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in